Scenariusz zajęcia wprowadzającego prawo do własności:
Zabawy na wyspie Futrzlandii w oparciu o teatrzyk sylwetowy „W Królestwie Futrzaków” (opowiadanie nauczycielki)
Metody:
§ podające – opowiadanie
§ problemowe – dyskusja
§ eksponujące – tworzenie prac plastycznych
§ praktycznego działania – zadania do wykonania
Formy:
§ zbiorowa
§ praca w małych zespołach
§ indywidualna
Sylwety futrzaków, tablica korkowa, czapeczki białe i kolorowe, kartki czerwone i białe, żetony, kocyki, wizytówki, plakat z wypisanym prawem do własności, kaseta z utworem muzycznym.
I. Część wstępna:
Zabawa powitalna w kręgu „Imię i gest”:
Każde dziecko wypowiada swoje imię dołączając wymyślony przez siebie gest. Pozostałe dzieci powtarzają imię tego dziecka i naśladują wykonany przez nie gest.
Zabawa „Zareklamuj swoją własność”:
Zabawę rozpoczyna nauczycielka, która uzasadnia, dlaczego spośród swoich rzeczy wybrała właśnie tę – zachęca dzieci, by zrobiły to samo, słowami: „pochwalcie się swoją własnością”.
II Część główna:
Zaproszenie do królestwa Futrzaków – wysłuchanie opowiadania nauczycielki inscenizowanego sylwetami futrzaków:
Nauczycielka po zakończeniu opowiadania zadaje dzieciom pytania:
- Dlaczego postacie z tego opowiadania nazywają się Futrzakami?
- Co było ulubioną własnością Futrzaków?
- Co wywołało zmiany w Królestwie Futrzaków?
- Co zrobił król?
- Czy to dobrze, że Futrzaki poznały prawo do własności?.
Zabawa „Podróż na wyspę – przygotowania”.
Nauczycielka zaprasza dzieci do podróży na wyspę i prosi, by dzieci wybrały sobie czapeczki: białą, jeżeli chce się wybrać na wyspę, na której nie obowiązuje prawo do własności i każdy może i chce ją odebrać, lub czapeczkę kolorową, jeśli nie zgadza się na to, i chce by jego rzeczy chroniło prawo do własności.
Zabawa ruchowa przy muzyce „szukamy swej wysepki”.
Wysepki oznaczone są imionami dzieci. Podczas trwania muzyki dzieci „płyną” na wyspę w wybrany przez siebie sposób, gdy muzyka milknie, zajmują wyspy, szukając swojego imienia.
III. Część końcowa.
Zabawa „Kolorowa ankieta”:
Dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki wykładając żeton na kartkę określonego koloru (każde dziecko ma trzy żetony oraz dwie kartki: białą i czerwoną).
- Co trzeba zrobić, gdy widzę u kolegi jakąś zabawkę i mam ochotę się nią pobawić?
a) poprosić (kartka czerwona)
b) wyrwać (kartka biała)
- Czy mogę odmówić mojej oddania rzeczy, gdy ktoś o nią poprosi?
a) tak (kartka czerwona)
b) nie (kartka biała)
- Czy kolega może odmówić mi swojej rzeczy?
- Czy chciałybyście by w naszej grupie funkcjonowało
prawo do własności?
Zaproszenie dzieci do ozdobienia plakatu z wypisanym prawem. Po ozdobieniu wspólne umieszczenie go w sali.
barprus