SCENARIUSZ ZAJĘĆ TEMAT: " Król Maciuś I – poznajemy swoje prawa’’ CELE OGÓLNE:
CELA OPERACYJNE:
POMOCE: dwa kwiatki ( okazały ,zielony- mały , uschnięty); symboliczne ilustracje praw; strój króla; rysunek drzewa; liście w kształcie serduszek; rysunki twarzy ( smutna- wesoła); kredki; karton; magnetofon PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Porównywanie dwóch kwiatów doniczkowych. Określanie przez dzieci warunków w jakich wzrastały oba kwiaty. Uświadomienie w ten sposób dzieciom znaczenia słowa " prawo’’, jako tego czego mogą wymagać i żądać od innych.
2. Rozmowa na temat ilustracji przedstawiających w symboliczny sposób prawa dziecka. Dzieci nazywają prawo odczytując symbol:
o prawo do zabawy ( zabawka)
o prawo do miłości ( serduszko)
o prawo do radości ( uśmiechnięta buzia)
o prawo do tajemnicy ( koperta ze znakiem?)
o prawo do nauki ( książka)
o prawo do mieszkania ( rysunek domu)
3. Zabawa przy piosence pt." Ugi- bugi’’- prawo do zabawy.
4. Opowiadanie nauczycielki ( przebrana za króla) z wykorzystaniem fragmentu książki J. Korczaka " Król Maciuś I’’
o rozmowa na temat opowiadania
o utrwalenie poznanych treści:
1. Dlaczego króla Maciuś był smutny?
2. O czym marzył?
3. Co robił z dziećmi w ogrodzie?
4. Co mu sprawiło radość?
5. Zapoznanie z nową zabawą pt." Przyjdź do mnie jak…” Przebieg: N-kl (król)- "zapraszam wszystkie dzieci, które lubią się bawić’’ Dz.- " Królu, jak mamy do ciebie przyjść? N- lka- np. jak zajączki ( powtarzanie zabawy z naśladowaniem różnych zwierząt)
6. Wysłuchanie wiersza " Prawa dziecka’’ Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego. Mogę uczyć się wszystkiego co mnie zaciekawi, I mam prawo sam wybierać w co się będę bawić. Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać. Nikt nie może moich listów czytać bez pytania Mam taż prawo do tajemnic i własnego zdania. Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa A gdy różnie się od innych to jest moja sprawa. Wypowiedzi dzieci, wyjaśnienie poszczególnych wersów przez nauczycielkę.
7. Zabawa przy piosence pt." Podajmy sobie ręce’- jako realizacja prawa do radości.
8. " Drzewko zaufania’’- dzieci wymieniają osoby, którym ufają, proszą o pomoc- zawieszanie symbolicznych serc na drzewie. Przeliczanie serc- uświadomienie dzieciom, że w ich otoczeniu jest tyle osób im życzliwych, przyjaznych, do których mogą zwrócić się o pomoc.
9. Analiza rysunków dwóch twarzy: wesołe i smutnej
o określanie uczuć jakie one wyrażają
o rysowanie przez dzieci twarzy wyrażającej aktualny nastrój dziecka
o układanie rysunków wg schematu: wesoła- smutna
o porównywanie liczebności
barprus