1772 ROZPORZNDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 12 paedziernika 2005 r. w sprawie zakresu badaf koniecznych do uzyskania Ewiadectw dopuszczenia do eksploatacji typówbudowli i urzadzef przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych2) Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z póen. zm.3)) zarzadza si´, co nast´puje: § 1. Zakresem badaf koniecznych do uzyskaniaEwiadectw dopuszczenia do eksploatacji, zwanych dalej „badaniami koniecznymi”, obj´te sa typy budowlii urzadzef przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typy pojazdów kolejowych, okreElone w przepisach w sprawie wykazu typów budowli i urzadzef przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, na które wydawane sa Ewiadectwa dopuszczenia do eksploatacji. ——————— 1) Minister Infrastruktury kieruje dzia.em administracji rzadowej — transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporzadzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegó.owego zakresu dzia.ania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429). 2) Niniejsze rozporzadzenie zosta.o notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 czerwca 2005 r. pod numerem 2005/284/PL zgodnie z § 4 rozporzadzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdra˝a dyrektyw´ 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiajaca procedur´ udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z póen. zm.). 3) Zmiany wymienionej ustawy zosta.y og.oszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420. § 2. 1. Zakres badaf koniecznych typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje: 1) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach; 2) badanie zgodnoEci z warunkami technicznymi, okreElonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadaç budowle kolejowe i ich usytuowanie; 3) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymiwe w.aEciwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawa”; 4) analiz´ wyników prób eksploatacyjnych. 2. Zakres badaf koniecznych sieci jezdnej wchodzacej w sk.ad sieci trakcyjnej, oprócz badaf, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo: 1) badanie statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegajace na sprawdzeniu zgodnoEci parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym: a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysoko- Eci, pochylenia oraz odsuwu od osi toru, b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej, c) naciagu przewodów jezdnych i lin noEnych w ró˝nych warunkach atmosferycznych, z uwzgl´dnieniem zmian temperatury i oblodzenia; Dziennik Ustaw Nr 212 — 14197 — Poz. 1772 2) badanie dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym: a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwy˝szej dopuszczalnej pr´dkoEci jazdy na linii kolejowej, b) sprawdzenie wspó.pracy odbieraka pradu z siecia jezdna, w szczególnoEci czasu trwania przerw stykowych i zmiennoEci wartoEci si.y stykowej, c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych, d) sprawdzenie wartoEci pr´dkoEci krytycznej, e) badanie przemieszczef i przyspieszef Elizgacza pod wp.ywem ruchu. 3. Zakres badaf koniecznych trzeciej szyny w metrze, oprócz badaf, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, obejmuje dodatkowo sprawdzenie zgodnoEci jej parametrów z wymaganiami technicznymi, dotyczacymi w szczególnoEci: 1) parametrów geometrycznych trzeciej szyny; 2) wspó.pracy odbieraka pradu z trzecia szyna; 3) uk.adu mocowania; 4) oceny skutecznoEci ochrony przeciwpora˝eniowej. 4. Zakres badaf koniecznych sieci powrotnej, oprócz badaf, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo ocen´ skutecznoEci ochrony przeciwpora˝eniowej. § 3. Zakres badaf koniecznych urzadzef przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje: 1) dla typów urzadzef sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego: a) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymi w odpowiednich, dla danego typu urzadzef, polskich lub europejskich normach, b) badanie zgodnoEci z warunkami technicznymi oraz z wymaganiami okreElonymi we w.aEciwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy, c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprz´tu i programowania, d) badanie funkcjonalne w warunkach oddzia.ywania uszkodzef przy: — oddzia.ywaniu uszkodzef pojedynczych, — niezale˝noEci elementów sprz´towych, — wykrywaniu uszkodzef pojedynczych, — reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolnoEci pozostawania w stanie bezpiecznym, — oddzia.ywaniu uszkodzef wielokrotnych, — zmiennych wartoEciach parametrów napi´cia, pradu i cz´stotliwoEci, e) badanie funkcjonalne w warunkach oddzia.ywania zewn´trznego poprzez: — badanie klimatyczne, — badanie na oddzia.ywania mechaniczne, — badanie na oddzia.ywania elektryczne, w tymkompatybilnoEci elektromagnetycznej, — zabezpieczenie przed nieautoryzowanym do- st´pem, — badanie wytrzyma.oEciowe, f) badanie bezpieczefstwa dzia.ania w warunkach rzeczywistego zastosowania urzadzenia, g) wykonanie nast´pujacych testów kwalifikacyjnych ich systemów: — test funkcjonalnoEci, — test niezawodnoEci, — test bezpieczefstwa; 2) dla typów urzadzef telekomunikacji kolejowej: a) badanie zgodnoEci z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla urzadzef telekomunikacji kolejowej, b) badanie zgodnoEci z warunkami technicznymi, w tym badanie: — funkcjonalne i niezawodnoEciowe, — kompatybilnoEci elektromagnetycznej, — Erodowiskowe, w szczególnoEci wspó.pracy z istniejacymi systemami i urzadzeniami, c) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymi we w.aEciwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy, d) analiz´ wyników prób eksploatacyjnych. § 4. Zakres badaf koniecznych typów pojazdów kolejowych obejmuje: 1) dla typu pojazdu trakcyjnego oraz jego typowego zespo.u, podzespo.u i elementu odpowiednio: a) sprawdzenie zgodnoEci wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacja konstrukcyjna oraz z wymaganiami okreElonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych, ich zespo.ów, podzespo.ów i elementów, b) sprawdzenie Ewiadectw jakoEci, atestów, wyników odbiorów jakoEciowo-technicznych na zastosowane zespo.y, podzespo.y, elementy i materia.y, c) sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie: — zachowania skrajni taboru i wymiaru d.ugo- Eci, Dziennik Ustaw Nr 212 — 14198 — Poz. 1772 — przejazdu przez .uk o minimalnym promieniu, — przejazdu przez górk´ wzorcowa, — bezpieczefstwa pracownika manewrowego, d) pomiar masy w.asnej ca.kowitej i nacisków kó. na szyn´ pojazdu trakcyjnego, e) ocen´ w.asnoEci dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególnoEci w zakresie: — okreElenia wspó.czynnika bezpieczefstwa przeciw wykolejeniu Y/Q, — okreElenia si. mi´dzy ko.em a szyna, — spokojnoEci biegu i komfortu jazdy, — minimalnego promienia .uku przy dopuszczalnym przyspieszeniu doErodkowym, f) sprawdzenie wytrzyma.oEci g.ównych elementów, w tym: — wytrzyma.oEci pud.a i zamocowania urzadzef, — przejmowania energii zderzenia czo.owego na podstawie próby poligonowej lub obliczef symulacyjnych, — wytrzyma.oEci zm´czeniowej ram wózków, — charakterystyki urzadzef ci´g.owo-zderznych i ich próby zm´czeniowe, — odpornoEci szyb czo.owych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciEnienia, g) badanie uk.adów hamulcowych w zakresie: — oceny zastosowanego systemu hamulców, — dzia.ania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczefstwa, — dzia.ania innych systemów hamulca — hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego, — dzia.ania hamulca postojowego, — pomiarów dróg hamowania, — okreElenia masy hamujacej pojazdu trakcyjnego, — dzia.ania urzadzef przeciwpoElizgowych, h) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie: — wyznaczenia linii przyczepnoEci na obwodzie kó. nap´dnych, — wyznaczenia linii si.y pociagowej w funkcjipr´dkoEci, — wyznaczenia czasu zadzia.ania urzadzefprzeciwpoElizgowych i eliminowania po- Elizgu, i) sprawdzenie odbieraka pradu i jego wspó.pracy z siecia trakcyjna, j) badanie i ocen´ urzadzef bezpieczefstwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urzadzef samoczynnego hamowania pociagu (SHP), urzadzef radio.acznoEci kolejowej z funkcja radio- stop, urzadzef systemu kontroli prowadzenia pociagów, k) sprawdzenie urzadzef rejestrujacych przebieg pracy pojazdu trakcyjnego, l) sprawdzenie dzia.ania urzadzef zabezpieczajacych przeciwzwarciowych i przeciwpora˝eniowych zainstalowanych na pojeedzie trakcyjnym, m) sprawdzenie urzadzef zabezpieczajacych przed skutkami zwarç oraz pora˝eniem pradem elektrycznym, w tym z.acz ochronnych uszyniajacych oraz zabezpieczef przed urazami elektrycznymi obs.ugi wagonów i pasa˝erów ...
kyclawok