a.125. ROZ. w sprr. zakresu badan do uzysk. dopuszczenia do prowadzenia ruchu kolejowego.txt

(28 KB) Pobierz
1772 

ROZPORZNDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 
z dnia 12 paedziernika 2005 r. 

w sprawie zakresu badaf koniecznych do uzyskania Ewiadectw dopuszczenia do eksploatacji typówbudowli i urzadzef przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych2) 

Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. 
Nr 86, poz. 789, z póen. zm.3)) zarzadza si´, co nast´puje: 


§ 1. Zakresem badaf koniecznych do uzyskaniaEwiadectw dopuszczenia do eksploatacji, zwanych dalej 
„badaniami koniecznymi”, obj´te sa typy budowlii urzadzef przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego 
oraz typy pojazdów kolejowych, okreElone 
w przepisach w sprawie wykazu typów budowli i urzadzef 
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego 
oraz typów pojazdów kolejowych, na które wydawane 
sa Ewiadectwa dopuszczenia do eksploatacji. 

——————— 

1) Minister Infrastruktury kieruje dzia.em administracji rzadowej 
— transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporzadzenia 
Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. 
w sprawie szczegó.owego zakresu dzia.ania Ministra 
Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Niniejsze rozporzadzenie zosta.o notyfikowane Komisji 
Europejskiej w dniu 20 czerwca 2005 r. pod numerem 
2005/284/PL zgodnie z § 4 rozporzadzenia Rady Ministrów 
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania 
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych 
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, 
poz. 597), które wdra˝a dyrektyw´ 98/34/WE z dnia 
22 czerwca 1998 r. ustanawiajaca procedur´ udzielania informacji 
w zakresie norm i przepisów technicznych 
(Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z póen. zm.). 

3) Zmiany wymienionej ustawy zosta.y og.oszone w Dz. U. 
z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. 
Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, 
poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 
i Nr 169, poz. 1420. 

§ 2. 1. Zakres badaf koniecznych typów budowli 

przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego 

obejmuje: 

1) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymi 
w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich 
lub europejskich normach; 

2) badanie zgodnoEci z warunkami technicznymi,
okreElonymi w przepisach o warunkach technicznych, 
jakim powinny odpowiadaç budowle kolejowe 
i ich usytuowanie; 

3) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymiwe w.aEciwych krajowych specyfikacjach technicznych 
i dokumentach normalizacyjnych, o których 
mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 
2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej 
„ustawa”; 

4) analiz´ wyników prób eksploatacyjnych. 

2. Zakres badaf koniecznych sieci jezdnej wchodzacej 
w sk.ad sieci trakcyjnej, oprócz badaf, o których 
mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo: 
1) badanie statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegajace 
na sprawdzeniu zgodnoEci parametrów 
z wymaganiami technicznymi, w tym: 

a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysoko-
Eci, pochylenia oraz odsuwu od osi toru, 

b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej, 

c) naciagu przewodów jezdnych i lin noEnych w ró˝nych 
warunkach atmosferycznych, z uwzgl´dnieniem 
zmian temperatury i oblodzenia; 


Dziennik Ustaw Nr 212 — 14197 — Poz. 1772 

2) badanie dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, 
w tym: 

a) badanie uniesienia przewodów jezdnych 
w punkcie podwieszenia przy najwy˝szej dopuszczalnej 
pr´dkoEci jazdy na linii kolejowej, 

b) sprawdzenie wspó.pracy odbieraka pradu z siecia 
jezdna, w szczególnoEci czasu trwania 
przerw stykowych i zmiennoEci wartoEci si.y 
stykowej, 

c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie 
jazdy pojazdów kolejowych, 

d) sprawdzenie wartoEci pr´dkoEci krytycznej, 

e) badanie przemieszczef i przyspieszef Elizgacza 
pod wp.ywem ruchu. 

3. Zakres badaf koniecznych trzeciej szyny w metrze, 
oprócz badaf, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, 
obejmuje dodatkowo sprawdzenie zgodnoEci jej parametrów 
z wymaganiami technicznymi, dotyczacymi 
w szczególnoEci: 
1) parametrów geometrycznych trzeciej szyny; 

2) wspó.pracy odbieraka pradu z trzecia szyna; 

3) uk.adu mocowania; 

4) oceny skutecznoEci ochrony przeciwpora˝eniowej. 

4. Zakres badaf koniecznych sieci powrotnej, 
oprócz badaf, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo 
ocen´ skutecznoEci ochrony przeciwpora˝eniowej. 
§ 3. Zakres badaf koniecznych urzadzef przeznaczonych 
do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje: 

1) dla typów urzadzef sterowania i zabezpieczenia 
ruchu kolejowego: 

a) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymi 
w odpowiednich, dla danego typu urzadzef, 
polskich lub europejskich normach, 

b) badanie zgodnoEci z warunkami technicznymi 
oraz z wymaganiami okreElonymi we w.aEciwych 
krajowych specyfikacjach technicznych 
i dokumentach normalizacyjnych, o których 
mowa w art. 25d ustawy, 

c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, 
w tym sprz´tu i programowania, 

d) badanie funkcjonalne w warunkach oddzia.ywania 
uszkodzef przy: 

— oddzia.ywaniu uszkodzef pojedynczych, 

— niezale˝noEci elementów sprz´towych, 
— wykrywaniu uszkodzef pojedynczych, 
— reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze 
i zdolnoEci pozostawania w stanie bezpiecznym, 
— oddzia.ywaniu uszkodzef wielokrotnych, 

— zmiennych wartoEciach parametrów napi´cia, 
pradu i cz´stotliwoEci, 
e) badanie funkcjonalne w warunkach oddzia.ywania 
zewn´trznego poprzez: 

— badanie klimatyczne, 
— badanie na oddzia.ywania mechaniczne, 
— badanie na oddzia.ywania elektryczne, w tymkompatybilnoEci elektromagnetycznej, 
— zabezpieczenie przed nieautoryzowanym do-
st´pem, 
— badanie wytrzyma.oEciowe, 
f) badanie bezpieczefstwa dzia.ania w warunkach 
rzeczywistego zastosowania urzadzenia, 

g) wykonanie nast´pujacych testów kwalifikacyjnych 
ich systemów: 

— test funkcjonalnoEci, 
— test niezawodnoEci, 
— test bezpieczefstwa; 
2) dla typów urzadzef telekomunikacji kolejowej: 

a) badanie zgodnoEci z przepisami telekomunikacyjnymi 
wymaganymi dla urzadzef telekomunikacji 
kolejowej, 

b) badanie zgodnoEci z warunkami technicznymi, 
w tym badanie: 

— funkcjonalne i niezawodnoEciowe, 
— kompatybilnoEci elektromagnetycznej, 
— Erodowiskowe, w szczególnoEci wspó.pracy 
z istniejacymi systemami i urzadzeniami, 
c) badanie zgodnoEci z wymaganiami okreElonymi 
we w.aEciwych krajowych specyfikacjach 
technicznych i dokumentach normalizacyjnych, 

o których mowa w art. 25d ustawy, 
d) analiz´ wyników prób eksploatacyjnych. 

§ 4. Zakres badaf koniecznych typów pojazdów 
kolejowych obejmuje: 

1) dla typu pojazdu trakcyjnego oraz jego typowego 
zespo.u, podzespo.u i elementu odpowiednio: 

a) sprawdzenie zgodnoEci wykonania z wymaganiami 
technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacja 
konstrukcyjna oraz z wymaganiami 
okreElonymi w odpowiednich polskich lub 
europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych, 
ich zespo.ów, podzespo.ów i elementów, 

b) sprawdzenie Ewiadectw jakoEci, atestów, wyników 
odbiorów jakoEciowo-technicznych na zastosowane 
zespo.y, podzespo.y, elementy 
i materia.y, 

c) sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie: 

— zachowania skrajni taboru i wymiaru d.ugo-
Eci, 

Dziennik Ustaw Nr 212 — 14198 — 
Poz. 1772 

— przejazdu przez .uk o minimalnym promieniu, 
— przejazdu przez górk´ wzorcowa, 
— bezpieczefstwa pracownika manewrowego, 
d) pomiar masy w.asnej ca.kowitej i nacisków kó. 
na szyn´ pojazdu trakcyjnego, 
e) ocen´ w.asnoEci dynamicznych pojazdu trakcyjnego, 
w szczególnoEci w zakresie: 
— okreElenia wspó.czynnika bezpieczefstwa 
przeciw wykolejeniu Y/Q, 
— okreElenia si. mi´dzy ko.em a szyna, 


— spokojnoEci biegu i komfortu jazdy, 
— minimalnego promienia .uku przy dopuszczalnym 
przyspieszeniu doErodkowym, 
f) sprawdzenie wytrzyma.oEci g.ównych elementów, 
w tym: 

— wytrzyma.oEci pud.a i zamocowania urzadzef, 
— przejmowania energii zderzenia czo.owego 
na podstawie próby poligonowej lub obliczef 
symulacyjnych, 
— wytrzyma.oEci zm´czeniowej ram wózków, 
— charakterystyki 
urzadzef ci´g.owo-zderznych 
i ich próby zm´czeniowe, 
— odpornoEci szyb czo.owych i bocznych kabiny 
maszynisty na uderzenie i zmiany ciEnienia, 


g) badanie uk.adów hamulcowych w zakresie: 

— oceny zastosowanego systemu hamulców, 

— dzia.ania hamulca pneumatycznego i 
hamulca 
bezpieczefstwa, 
— dzia.ania innych systemów hamulca — hamulca 
elektropneumatycznego, elektrodynamicznego 
i szynowego, 
— dzia.ania hamulca postojowego, 
— pomiarów dróg hamowania, 
— okreElenia masy hamujacej pojazdu trakcyjnego, 


— dzia.ania urzadzef przeciwpoElizgowych, 
h) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu 
trakcyjnego w zakresie: 

— wyznaczenia linii przyczepnoEci na obwodzie 
kó. nap´dnych, 
— wyznaczenia linii si.y pociagowej w funkcjipr´dkoEci, 
— wyznaczenia 
czasu zadzia.ania urzadzefprzeciwpoElizgowych i eliminowania po-
Elizgu, 
i) sprawdzenie odbieraka pradu i jego wspó.pracy 
z siecia trakcyjna, 

j) badanie i ocen´ urzadzef bezpieczefstwa ruchu, 
w tym: czuwaka aktywnego (CA), urzadzef 

samoczynnego hamowania pociagu (SHP),
urzadzef radio.acznoEci kolejowej z funkcja radio-
stop, urzadzef systemu kontroli prowadzenia 
pociagów, 

k) sprawdzenie urzadzef rejestrujacych przebieg 
pracy pojazdu trakcyjnego, 

l) sprawdzenie dzia.ania urzadzef zabezpieczajacych 
przeciwzwarciowych i przeciwpora˝eniowych 
zainstalowanych na pojeedzie trakcyjnym, 


m) sprawdzenie urzadzef zabezpieczajacych 
przed skutkami zwarç oraz pora˝eniem pradem 
elektrycznym, w tym z.acz ochronnych uszyniajacych 
oraz zabezpieczef przed urazami 
elektrycznymi obs.ugi wagonów i pasa˝erów ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin