Podrcznik_pomoc_publiczna_final5.pdf

(406 KB) Pobierz
Podrêcznik_pomoc_publiczna_final
Zasady udzielania pomocy publicznej
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Warszawa, 9 czerwca 2008 r.
11024342.009.png 11024342.010.png 11024342.011.png 11024342.012.png
SPIS TRE Ś CI
Słownik terminologiczny............................................................................................................2
1. Wst ę p .....................................................................................................................................6
2. Rodzaje pomocy publicznej udzielanej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki ..................................................................................................................................8
2.1 Pomoc publiczna na zatrudnienie....................................................................................8
2.1.1 Pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy……………………………………….9
2.1.2 Pomoc na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej
sytuacji………………………………………………………………………….10
2.1.3 Pomoc na pokrycie dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników
niepełnosprawnych……………………………………………………………….11
2.2 Pomoc publiczna na szkolenia.......................................................................................12
2.3 Pomoc publiczna na usługi doradcze.............................................................................14
2.4 Pomoc de minimis ..........................................................................................................16
3. Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki ................................................................................................................................17
3.1 Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna..............................................................17
3.2 Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz
poprawa stanu zdrowia osób pracujących......................................................................20
3.3 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty................................................................23
3.4 Priorytet IV Szkolnictwo wyŜsze i nauka......................................................................23
3.5 Priorytet V Dobre rządzenie..........................................................................................23
3.6 Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich.........................................................24
3.7 Priorytet VII Promocja integracji społecznej.................................................................30
3.8 Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki..................................................................32
3.9 Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach....................................35
4. Wyliczenie pomocy publicznej na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie
projektu ................................................................................................................................35
5. Obowi ą zki podmiotów sprawozdaj ą cych z udzielonej pomocy publicznej oraz
podmiotów kontroluj ą cych prawidłowo ść udzielania pomocy publicznej w ramach
PO KL ................................................................................................................................41
6. Najcz ęś ciej zadawane pytania ............................................................................................42
2
Słownik terminologiczny
Cross-financing
Mechanizm wprowadzony w art. 34 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE)
nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiaj ą cego przepisy ogólne
dotycz ą ce Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójno ś ci i
uchylaj ą ce rozporz ą dzenie (WE) nr 1260/1999 , który pozwala na
elastyczne finansowanie w ramach jednego funduszu operacji objętej
zakresem pomocy innego funduszu do 10% wszystkich wydatków
kwalifikowanych stanowiących budŜet projektu.
Doradztwo
Usługa udzielona beneficjentowi pomocy publicznej, której celem jest
rozwiązanie lub przedstawienie propozycji rozwiązania konkretnego
problemu oraz opracowanie i/lub wdroŜenie rozwiązań
zaproponowanych przez osobę lub podmiot udzielający usługi
doradczej.
Ekwiwalent
dotacji
Kwota pomocy, którą otrzymałby beneficjent pomocy lub podmiot
ubiegający się o pomoc, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji, bez
uwzględnienia opodatkowania podatkiem dochodowym, wyraŜoną z
dokładnością do dwóch miejsc po przecinku zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie
szczegółowego sposobu obliczania pomocy publicznej udzielanej w
Ŝ nych formach (Dz. U. z 2004 r. Nr 194, poz.1983).
brutto (EDB)
Ekwiwalent dotacji netto
(EDN)
Kwota pomocy, którą otrzymałby beneficjent pomocy lub podmiot
ubiegający się o pomoc, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji,
uwzględniającą opodatkowanie podatkiem dochodowym, wyraŜoną z
dokładnością do dwóch miejsc po przecinku zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie
szczegółowego sposobu obliczania pomocy publicznej udzielanej w
Ŝ nych formach (Dz. U. z 2004 r. Nr 194, poz.1983).
Intensywno ść
pomocy
Stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do
objęcia pomocą.
Kumulacja
pomocy
Udzielanie z róŜnych źródeł pomocy publicznej przeznaczonej na
pokrycie tych samych wydatków kwalifikowanych w ramach realizacji
tego samego projektu.
publicznej
Mikro, Małe i Ś rednie
Przedsi ę biorstwa (MSP)
Mikroprzedsiębiorstwo jest to przedsiębiorstwo, które w co najmniej
jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
·
zatrudniało średniorocznie mniej niŜ 10 pracowników oraz
·
osiągnęło roczny obrót netto ze sprzedaŜy towarów, wyrobów i
usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający
równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów
jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie
przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Małe przedsiębiorstwo jest to przedsiębiorstwo, które w co najmniej
jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
·
zatrudniało średniorocznie mniej niŜ 50 pracowników oraz
·
osiągnęło roczny obrót netto ze sprzedaŜy towarów, wyrobów i
usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający
równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów
jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie
3
brutto
11024342.001.png 11024342.002.png 11024342.003.png
przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.
Średnie przedsiębiorstwo jest to przedsiębiorstwo, które w co najmniej
jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
·
zatrudniało średniorocznie mniej niŜ 250 pracowników oraz
osiągnęło roczny obrót netto ze sprzedaŜy towarów,
wyrobów i usług oraz operacji finansowych
nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów
euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na
koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w
złotych 43 milionów euro.
Ponadto, za mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo uwaŜa się
przedsiębiorstwo, które spełnia pozostałe kryteria, o których mowa w
Załączniku I do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25
lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i
rozszerzające jego zakres w celu włączenia pomocy dla badan i rozwoju
(Dz. U L 063 z dnia 28.02.2004 r.), w tym zwłaszcza kryterium
niezaleŜności (art. 3 ust. 2 i 3 Załącznika nr I).
Podmiot w trudnej
sytuacji ekonomicznej
Przedsiębiorca spełniający kryteria określone w pkt 9-11 Komunikatu
Komisji w sprawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy
państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagroŜonych
przedsiębiorstw lub znajdującego się w okresie restrukturyzacji
przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
Pomoc publiczna
Wszelka pomoc przyznana przez Państwo członkowskie lub przy
uŜyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca
lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym
przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów oraz wpływająca
tym samym na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.
Pracownik znajduj ą cy
si ę w szczególnie
niekorzystnej sytuacji
Osoba doświadczająca szczególnych trudności związanych z wejściem
na rynek pracy, spełniająca co najmniej jedno z kryteriów określonych
w art. 2 lit. f Rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 12
grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu
do pomocy pa ń stwa w zakresie zatrudnienia (Dz. Urz. WE Nr L 337 z
dnia 13.12.2002, z późn. zm.)
Pracownik w gorszym
poło Ŝ eniu
Pracownik, który w dniu zawarcia umowy szkoleniowej spełnia co
najmniej jedno z kryteriów określonych w art. 2 lit. g Rozporządzenia
Komisji (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie
zastosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy szkoleniowej (Dz. Urz. WE L
10 z dnia 13.01.2001, z późn. zm.)
Program pomocowy
Akt normatywny (ustawa, rozporządzenie lub uchwała) określający
przeznaczenie, warunki i formy przyznania wsparcia beneficjentowi
pomocy publicznej oraz wskazujący organy udzielające pomocy
publicznej, czas trwania programu i jego beneficjentów.
Subsydiowanie
zatrudnienia
Pomoc publiczna udzielana zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE)
nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i
88 TWE w odniesieniu do pomocy pa ń stwa w zakresie zatrudnienia (Dz.
Urz. WE Nr L 337 z dnia 13.12.2002, z późn. zm.) i obejmująca
tworzenie nowych miejsc pracy, rekrutację pracowników znajdujących
się w szczególnie trudnej sytuacji, w tym pracowników
niepełnosprawnych, a takŜe pokrycie dodatkowych kosztów
zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych.
Szkolenie ogólne
Szkolenie teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez
pracownika kwalifikacji, które będzie mógł on wykorzystać zarówno na
4
·
11024342.004.png 11024342.005.png 11024342.006.png
obecnym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy, jak równieŜ
na przyszłych stanowiskach pracy oraz na innych polach działalności
zawodowej.
Szkolenie specjalistyczne Szkolenie teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez
pracownika kwalifikacji zasadniczo i bezpośrednio przydatnych na
obecnym lub przyszłym stanowisku pracy u danego beneficjenta
pomocy oraz bezpośrednio powiązanych ze specyfiką prowadzonej
przez niego działalności, których nie będzie mógł on wykorzystać lub
teŜ będzie mógł wykorzystać w ograniczonym stopniu w innych
przedsiębiorstwach lub na innych polach działalności zawodowej.
Wzrost netto liczby
pracowników
Suma aktualnego stanu zatrudnienia wraz z nowo utworzonymi
miejscami pracy, przewyŜszająca średnią wartość zatrudnienia z
ostatnich 12 miesięcy, albo stan zatrudnienia z dnia składania
wniosku o pomoc, o ile jest on wyŜszy od średniego zatrudnienia
z ostatnich 12 miesięcy .
5
11024342.007.png 11024342.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin