Programowanie w jezyku Ruby Wydanie II.pdf
(
263 KB
)
Pobierz
Programowanie w języku Ruby. Wydanie II
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Programowanie w jêzyku
SPIS TREœCI
Ruby. Wydanie II
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Dave Thomas, Chad Fowler, Andy Hunt
T³umaczenie: Tomasz B¹k, Tomasz Walczak
ISBN: 83-246-0522-3
Tytu³ orygina³u
:
Programming Ruby:
The Pragmatic Programmers. Second Edition
Format: B5, stron: 1072
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Odkryj mo¿liwoœci jêzyka Ruby
Opanuj zasady programowania obiektowego
Po³¹cz Ruby z innymi jêzykami programowania
Przetestuj aplikacje, wykorzystuj¹c testy jednostkowe
Ruby to obiektowy jêzyk programowania, który powsta³ w Japonii w 1993 roku.
Od pocz¹tku swojej obecnoœci na rynku zdobywa ogromn¹ popularnoœæ, staj¹c siê
powa¿n¹ konkurencj¹ dla Perla. Dziêki technologii Ruby on Rails narzêdzie to staje siê
coraz powszechniej wykorzystywane, szczególnie do tworzenia aplikacji internetowych.
Ruby ma prost¹ sk³adniê, zawiera mo¿liwoœæ obs³ugi wyj¹tków i wyra¿eñ regularnych
oraz pozwala na stosowanie modu³ów. Ogromn¹ zalet¹ tego jêzyka jest jego zwarta
konstrukcja — program napisany w Ruby jest wielokrotnie mniejszy ni¿ realizuj¹ca
podobne funkcje aplikacja utworzona w Javie lub C.
Ksi¹¿ka „Programowanie w Ruby. Wydanie II” to jeden z najpopularniejszych na œwiecie
podrêczników opisuj¹cych ten jêzyk. Czytaj¹c j¹, opanujesz wszystkie zagadnienia
zwi¹zane z tworzeniem aplikacji w Ruby. Poznasz zasady programowania obiektowego,
korzystania z wyra¿eñ regularnych, obs³ugi wyj¹tków oraz pracy wielow¹tkowej.
Dowiesz siê, w jaki sposób dokumentowaæ kod, budowaæ aplikacje i skrypty sieciowe,
stosowaæ Ruby w systemie Windows oraz ³¹czyæ Ruby z C. W ksi¹¿ce znajdziesz tak¿e
szczegó³owe omówienie klas i modu³ów jêzyka Ruby.
Instalacja i uruchamianie Ruby
Klasy, obiekty i zmienne
Typy danych
Przechwytywanie wyj¹tków
Operacje wejœcia i wyjœcia
Wielow¹tkowoœæ
Testowanie aplikacji
Pisanie skryptów CGI w Ruby
Automatyzacja systemu Windows za pomoc¹ Ruby
Obiekty Ruby w jêzyku C
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa do wydania pierwszego ............................................... 15
Przedmowa do wydania drugiego ................................................... 19
Przedmowa ......................................................................................... 21
Mapa .................................................................................................... 27
Część I Płaszczyzny Ruby
Rozdział 1. Pierwsze kroki ............................................................... 31
Instalacja Ruby .............................................................................................. 31
Uruchamianie Ruby ...................................................................................... 34
Dokumentacja Ruby — RDoc i ri .................................................................. 37
Rozdział 2. Ruby.new ........................................................................ 41
Ruby to język zorientowany obiektowo ............................................................ 42
Wybrane podstawy Ruby ............................................................................... 44
Tablice i tablice asocjacyjne ............................................................................ 48
Struktury kontrolne ........................................................................................ 50
Wyrażenia regularne ...................................................................................... 51
Bloki i iteratory .............................................................................................. 53
Odczyt i zapis ............................................................................................... 56
Cała naprzód ................................................................................................. 58
4
Programowanie w języku Ruby
Rozdział 3. Klasy, obiekty i zmienne ............................................... 59
Dziedziczenie i komunikaty ............................................................................ 61
Obiekty i atrybuty .......................................................................................... 64
Zmienne i metody klasy ................................................................................. 68
Kontrola dostępu ........................................................................................... 73
Zmienne ....................................................................................................... 76
Rozdział 4. Kontenery, bloki i iteratory ......................................... 79
Kontenery ..................................................................................................... 79
Bloki i iteratory .............................................................................................. 86
Kontenery są wszędzie ................................................................................... 95
Rozdział 5. Typy standardowe ......................................................... 97
Liczby ........................................................................................................... 97
Łańcuchy znaków ........................................................................................ 100
Przedziały ................................................................................................... 106
Wyrażenia regularne .................................................................................... 108
Rozdział 6. Więcej na temat metod ............................................... 121
Definiowanie metody ................................................................................... 121
Wywoływanie metody .................................................................................. 123
Rozdział 7. Wyrażenia ..................................................................... 129
Wyrażenia operatorowe ................................................................................ 130
Różnorodne wyrażenia ................................................................................. 131
Przypisania ................................................................................................. 132
Wykonanie warunkowe ................................................................................ 137
Wyrażenia case ............................................................................................ 142
Pętle ........................................................................................................... 144
Zasięg zmiennych, pętle i bloki ..................................................................... 151
Rozdział 8. Zgłaszanie i przechwytywanie wyjątków ................ 153
Klasa Exception .......................................................................................... 154
Obsługa wyjątków ........................................................................................ 154
Zgłaszanie wyjątków .................................................................................... 159
catch i throw ................................................................................................ 161
Spis treści
5
Rozdział 9. Moduły ........................................................................... 163
Przestrzenie nazw ........................................................................................ 163
Miksiny ....................................................................................................... 165
Iteratory i moduł Enumerable ....................................................................... 167
Łączenie modułów ....................................................................................... 167
Dołączanie innych plików ............................................................................. 171
Rozdział 10. Podstawy wejścia-wyjścia ........................................ 173
Czym jest obiekt IO? ................................................................................... 173
Otwieranie i zamykanie plików ..................................................................... 174
Odczyt i zapis plików ................................................................................... 175
Komunikacja sieciowa .................................................................................. 180
Rozdział 11. Wątki i procesy .......................................................... 183
Wielowątkowość .......................................................................................... 183
Zarządzanie szeregowaniem wątków ............................................................. 189
Wzajemne wykluczanie ................................................................................ 191
Uruchamianie wielu procesów ...................................................................... 198
Rozdział 12. Testy jednostkowe ..................................................... 203
Szkielet Test::Unit ...................................................................................... 205
Struktura testów ........................................................................................... 209
Optymalizacja i uruchamianie testów ............................................................ 213
Rozdział 13. Gdy pojawiają się problemy ..................................... 217
Debugger Ruby ........................................................................................... 217
Ruby interaktywny ....................................................................................... 219
Obsługa edytora .......................................................................................... 221
Ale to nie działa! ......................................................................................... 221
Ależ to jest powolne! .................................................................................... 225
Część II Ruby w oprawie
Rozdział 14. Ruby i jego świat ........................................................ 233
Argumenty wiersza poleceń .......................................................................... 233
Zakończenie programu ................................................................................ 237
Zmienne środowiska wykonania ................................................................... 238
6
Programowanie w języku Ruby
Gdzie Ruby znajduje swoje moduły? ............................................................ 239
Środowisko budowania ................................................................................ 241
Rozdział 15. Interaktywna powłoka Ruby ................................... 243
Wiersz poleceń ............................................................................................ 243
Konfiguracja ................................................................................................ 248
Polecenia .................................................................................................... 253
Ograniczenia ............................................................................................... 256
rtags i xmp .................................................................................................. 256
Rozdział 16. Dokumentowanie Ruby ............................................. 259
Dodawanie RDoc do kodu Ruby ................................................................. 261
Dodawanie RDoc do rozszerzeń C ............................................................... 269
Uruchamianie RDoc ................................................................................... 270
Wyświetlanie informacji o użyciu programu ................................................... 274
Rozdział 17. Zarządzanie pakietami za pomocą RubyGems ...... 277
Instalacja RubyGems ................................................................................... 278
Instalacja gemów aplikacji ............................................................................. 279
Instalacja i używanie gemów bibliotek ............................................................ 281
Tworzenie własnych gemów ......................................................................... 287
Rozdział 18. Ruby i sieć ................................................................... 299
Pisanie skryptów CGI .................................................................................. 299
Ciasteczka ................................................................................................... 310
Zwiększanie wydajności ............................................................................... 312
Wybór serwera WWW ................................................................................ 313
SOAP i usługi sieciowe ............................................................................... 315
Więcej informacji ......................................................................................... 321
Rozdział 19. Biblioteka Tk w Ruby ................................................ 323
Prosta aplikacja używająca Tk ...................................................................... 324
Kontrolki ..................................................................................................... 324
Wiązanie zdarzeń ........................................................................................ 329
Kontrolka Canvas ........................................................................................ 331
Przewijanie ................................................................................................. 332
Używanie dokumentacji Perl/Tk .................................................................. 335
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin