Psychologia uczenia się - Tom II - Ziemowit Włodarski.txt

(1035 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA UCZENIA SI�
Praca zbiorowa pod redakcj�
Wydanie trzecie
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN WARSZAWA 1998
Ziemowita W�odarskiego


ANDRZEJ HANKA�A, MARIA LEDZI�SK.A, JERZY MROZIAK, ALEKSANDRA PIOTROWSKA, Z1EMOW1T W�ODARSK1

SPIS TRE�CI





Ok�adk� i strony tytu�owe projektowa�a Dorota Truszczy�ska
Redaktor Janina Dembska
Redaktor techniczny Teresa Skrzypkowska



Copyright (c) by
Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o. Warszawa 1996
ISBN 83-01-11867-9 ca�o�� ISBN 85-01-11949-7 t. 2

Cz�� IV
ZALE�NO�� PRZEBIEGU I EFEKT�W UCZENIA SI�
OD WCZE�NIEJSZEJ AKTYWNO�CI PODMIOTU 1 OD POPRZEDZAJ�CYCH CZYNNIK�W SYTUACYJNYCH
(Napisa�a Maria Ledzi�ska)
Rozdzia� (6. Og�lna charakterystyka transferu i proakcji		13
Wprowadzenie     		13
16.1. Podstawowe poj�cia		13
16.2. Kryteria rozr�niania transferu i proakcji		14
16.3. Rodzaje transferu i proakcji		15
16.3.!.    Transfer w sferze sensoryczn o-motory cznej		16
16.3.2. Transfer w sferze poznawczej		18
16.3.3. Transfer w sferze emocjonalno-spo�ecznej		23
Podsumowanie		24
Rozdzia� 17. Metodologia bada�		25
Wprowadzenie     		25
17-1.    Badanie   transferu		25
17.1.1. Metody   bezpo�rednie		25
17.1.2. Metody   po�rednie		27
17.1.3. Trudno�ci w prowadzeniu bada�		28
17.2.   Badanie proakcji    		30
Podsumowanie     		32
Rozdzia� 18. Czynniki wp�ywaj�ce na transfer i proakcj�		34
Wprowadzenie		34
18.1.	Cechy podmiotu		35
18.1.1. Inteligencja og�lna		35
18.1.2. Styl poznawczy		40
18.1.3. Motywacja		41
18.1.4. Wiek		43
18.2.	Aktywno�� poznawcza podmiotu		47
18.2.1. Aktywno�� poprzedzaj�ca realizacj� zadania pocz�tkowego		48
18.2.2. Nat�enie aktywno�ci   		51
18.2.3. Samodzielno�� w zakresie aktywno�ci poznawczej   		52
18.3.	Cechy sytuacji zadaniowej    		54
18.3.1. Podobie�stwo zada�    		54
18.3.2. Poziom wyuczenia zada� pocz�tkowych    		61
18.3.1. 
Poziom trudno�ci zada�
Struktura zada�    ....
Modalno�� bod�c�w
Odst�p czasu	
Rozdzia� 19. Pr�by wyja�nienia transferu i proakcji
Wprowadzenie      	
19.1. Interpretacje bchawiorystyczne
19.2. Interpretacje  poznawcze     .  .  .
Podsumowanie      	
Dodatek    	
Cz�� V
ZALE�NO�� EFEKT�W UCZENIA SI�
OD PӏNIEJSZEJ AKTYWNO�CI PODMIOTU
I OD NAST�PUJ�CYCH CZYNNIK�W SYTUACYJNYCH
(Napisa�a Aleksandra Pioirowska)

Rozdzia� 20. Retroakcja i problemy metodologiczne zwi�zane z jej badaniem
Wprowadzenie     	
20.1. Hamowanie i u�atwienie retroaktywne    	
20.2. Szersze rozumienie retroakcji	
20.3. Zagadnienia metodologiczne   	

20.3.1. Pomiar hamowania i u�atwienia retro aktywnego
20.3.2. Pomiar og�lnej interferencji retroaktywnej   . . .
Podsumowanie     	
.i('"ivM"
Rozdzia� 21. Determinanty retroakcji	
� y
Wprowadzenie      	., -.	
21.1.	Cechy podmiotu	,	
21.1.1. Wiek    	':'[�	
21.1.2. Inteligencja      	(,	
21.1.3. Nastawienie     	
21.2.	Aktywno�� w�asna jednostki   	
21.2.1. Rodzaje aktywno�ci w�asnej    	
21.2.2. Wzajemny stosunek rodzaju aktywno�ci w czasie uczenia sie kolejnych
tre�ci   	
21.3.	Cechy   sytuacji	.� �	
Cechy materia�u   	:	
Stopie� opanowania materia�u	
Odst�p czasu mi�dzy uczeniem sie a pomiarem	
Spos�b pomiaru efekt�w   	
Kontekst uczenia si�    	


18.3.5. 18-3.6. 18.3.7. 18.3.8. Podsumowanie
Cechy
21.3.1.
21.3.2.
21.3.3.
21.3.4.
21.3.5.
21.4.   Mo�liwo�ci przeciwdzia�ania hamowaniu retroaktywnemu
Podsumowanie      	
Rozdzia� 22. Istota retroakcji i jej mechanizmy    	
Wprowadzenie     	
22.1.   Przegl�d klasycznych teorii i hipotez   	


67 69
70 71
74
76
76
77 79 86
93
93
94
94
96
96
100
101
103 104 104
105 105 106 107
108 109 109 117
119 120 121 122 125
128
128 128




Rozdzia! 23. Reminiscencja i problemy metodologiczne zwi�zane z jej badaniem
Wprowadzenie
23.1
23.2.
23.3.
23.4.
137
137 138 141 142 144 144 145 146
Zjawiska Ballarda i Warda-Hovlanda    	
Reminiscencja kr�tko- i d�ugoterminowa    	
Reminiscencja w zakresie przypomnie� werbalnych i czynno�ci motorycznych
Problemy metodologiczne w badaniach reminiscencji    	
23.4.1. Schematy bada� nad reminiscencj�    	
23.4.2. Trudno�ci metodologiczne i sposoby ich rozwi�zywania	
Podsumowanie     	
Rozdzia� 24. Determinanty reminiscencji i pr�by jej wyja�nienia	      148
148 149 149 150 151 152 153 154 154 155 156 157 157 158 259 160 160 161 163 166
Wprowadzenie     	
24.1.   Cechy os�b ucz�cych si�   	
24.1.1.   Wiek    	
24.1.2. 24.1.3. 24.1.4. 24.1.5.
P�e�   	
Zdolno�ci     	
Motywacja   	
Cechy osobowo�ci	
24.2.
Cechy materia�u   	
24.2.1. Sensowno�� tre�ci i ich struktura   	
24.2.2. Pozycja element�w    	
24.3.
Spos�b uczenia si�   	
24.3.1. Uczenie si� skomasowane a uczenie si� roz�o�one w czasie   ....
24.3.2. Czas ekspozycji element�w   	
24.4. 24.5. 24.6.
Stopie� opanowania materia�u	
D�ugo�� przerwy mi�dzy uczeniem si� a pomiarem   	
Pr�by wyja�nienia reminiscencji    	
24.6.!.    Przegl�d dawnych teorii i hipotez	
24.6.2.    Interpretacje wsp�czesne   	
Podsumowanie     	
Dodatek 	
Cz�� VI
ZABURZENIA UCZENIA SI� PO USZKODZENIACH M�ZGU
(Napisa� Jerzy Mroziak)
Wyja�nienia wst�pne    		175
Rozdzia� 25. M�zgowe mechanizmy uczenia si� - zarys problematyki		177
Wprowadzenie      		177
25.1,	Teoretyczne problemy bada� nad m�zgowymi mechanizmami uczenia si�   ...	177
25.2.	Poszukiwanie biochemicznych podstaw pami�ci    		181
Podsumowanie     		183
Rozdzia� 26. Zesp� amnestyezny   		185
Wprowadzenie     		185
26.1. Zakres, trwa�o�� i formy zaburze� pami�ci    		186
26.2. Encefalopatia Wernickego    		189
26.3. Zesp�l amnestyezny Korsakowa   		191

26.3.1. Zaburzenia pami�ci o etiologii niealkoholowej   		193
26.3.2. Zaburzenia pami�ci o eliologii alkoholowej		194
26.3.1. 
Podsumowanie      	
Rozdzia� 27. Zaburzenia pami�ci w niekt�rych schorzeniach m�zgu
Wprowadzenie      	
27.1.    Urazy g�owy    	
27.2. 27.3. 27.4.
27.5. 27.6.
Choroby naczyniowe m�zgu	
Guzy m�zgu    	
Zairucia     	
Nast�pstwa stosowania elektrowstrz�s�w
Uwagi ko�cowe   	
Podsumowanie     	
Rozdzia� 28.  Zaburzenia  pami�ci w  nast�pstwie obustronnego  uszkodzenia p�at�w
skroniowych m�zgu    	
Wprowadzenie     	
28.1. Zaburzenia pami�ci w nast�pstwie obustronnych  resekcji przednich p�at�w
skroniowych    	
28.2. Pami�� u os�b po jednostronnych resekcjach skroniowych i z jednoczesn�
dysfunkcj� nie operowanego p�ata skroniowego   	
28.3. Penfielda koncepcja m�zgowych mechanizm�w pami�ci	
28.4.	Klasyfikacja zaburze� pami�ci zaproponowana przez J. Barbizeta	
Podsumowanie     	
Rozdzia� 29. Zaburzenia pami�ci po jednostronnych uszkodzeniach p�kul m�zgowych
Wprowadzenie     	
29.1. Zaburzenia pami�ci w nast�pstwie jednostronnych resekcji skroniowych   ....
29.2. Funkcjonalne zr�nicowanie p�kul m�zgowych   	

29.2.1. Wyniki bada� os�b po uszkodzeniach lub z dysfunkcj� jednej z p�kul
m�zgowych    	
29.2.2. Funkcjonalne zr�nicowanie p�kul u os�b zdrowych	
29.2.3.	Zjawisko funkcjonalnego zr�nicowania p�kul: uwagi krytyczne   . .
Podsumowanie     	
Dodatek 	

201
201 202 208 211 212 214 216 217
219 219
220
225 226 228 230
231
231 232
237
237 239 240 241 243


31.1.1. Behawioryzm   ortodoksyjny     		271
31.1.2. Neobehawioryzm     		276
31.2.    Podej�cie  poznawcze     		281
31.2.1. Nurt redukcjonistyczny    		286
31.2.2. Nurt  iinlyredukcjonistyczny     		290
31.2.3. Nurt pluralizmu metodologicznego    		292
Podsumowanie		293
Rozdzia� 32. Mechanizmy uczenia si� w koncepcjach behawiorystycznych i poznawczych	294
Wprowadzenie	, ,	294
32.1.	Behawi o ry styczna interpretacja mechanizm�w uczenia si�		295
32.1.1,	Og�lne za�o�enia    		295
32.1.2.	Wyja�nianie uczenia si� r�nych rodzaj�w zachowa�		299
32.2.	Poznawcza interpretacja mechanizm�w uczenia si�    		304
32.2.1. Og�lne za�o�enia    		304
32.2.2. Wyja�nianie uczenia si� r�nych rodzaj�w zachowa�    		308
Podsumowanie     		313
Rozdzia� 33, Pr�ba integracji koncepcji behawiorystycznych i poznawczych w psychologii
uczenia si�		315
Wprowadzenie      		315
33.1. Dotychczasowe pr�by    		316
33.2. Propozycja autora		317
Podsumowanie		320
Dodatek    		321
Zako�czenie {napisa� Ziemoml  Wiodarski)    		327
Bibliografia     		331
Indeks nazwisk		381
Indeks rzeczowy		394

Cz�� VII
OG�LNE KONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE
I ZWI�ZANE Z NIMI NURTY BADA� NAD UCZENIEM SI�
{Napisa� Andrzej Hankala)
Rozdzia� 30.  Filozoficzne �r�d�a og�lnych koncepcji psychologicznych i aktualne
zwi�zki obu dyscyplin    		249
Wprowadzenie     		249
30.1.	Zmiany historyczne   		251
30.1.1,	Kwestie epistemologiczne	     251
30.1.2.	Kwestie ontologiczne    	     255
30.2,	Zr�nicowania wyst�puj�ce aktualnie   	     257
30.2.1. Kwestie cpistemologiczno-metodologiczne    	     258
30.2.2. Kwestie ontologiczne    	     264
Podsumowanie      	      269
Rozdzia� 31. Przegl�d nurt�w badawczych w ramach koncepcji behawiorystycznych
i poznawczych w psychologii uczenia si�    	      270




cz�� czwarta
Zale�no�� przebiegu i efekt�w uczenia si�
od wcze�niejszej
aktywno�ci podmiotu
i od poprzedzaj�cych
czynnik�w sytuacyjnych
napisa�a Maria Ledzi�ska







OG�LNA CHARAKTERYSTYKA TRANSFERU I PROAKCJI
Wprowadzenie
16.1. Podstawowe poj�cia
16.2. Kryteria rozr�niania transferu i proakcji
!6.3.  Rodzaje transferu i proakcji

16.3.1. Transfer w sferze sensoryczno-motorycznej
16.3.2. Transfer w sferze poznawczej
16.3.3. Transfer w sferze emocjonalno-spo�ecznej
Podsumowanie
16.3.1. 


Wprowadzenie
M�wi si� czasem, �e dzi�ki transferowi mo�na wykorzysta� w uczeniu si� to, co dzia�o si� wcze�niej. Czym�e jest transfer?
Dane zamieszczone w tomie I informuj� o tym, �e przebieg i ko�cowe rezultaty uczenia si� zale�� od wielu grup czynnik�w. Czynniki te to nie tylko zmienne oddzia�uj�ce w trakcie przyswajania nowych tre�ci; nieoboj�tne okazuje si� tak�e to, co poprzedza uczenie si� i co po nim nast�puje. W niniejszej cz�ci podr�cznika zostan� przedstawione determinanty przebiegu i rezultat�w ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin