Gammacyzm i kappacyzm.pdf

(43 KB) Pobierz
Microsoft Word - Gammacyzm i kappacyzm
Strona główna > Wady wymowy > Rozpoznanie i korekcja
Gammacyzm i kappacyzm to wady wymowy polegaj Ģ ce na nieprawidłowej realizacji głosek
tylnoj ħ zykowych.
Gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski „g”.
Kappacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski „k”.
Głoski te najcz ħĻ ciej albo w ogóle nie s Ģ realizowane, albo w miejscu zwartych,
tylnoj ħ zykowych, welarnych „k” i „g” wyst ħ puj Ģ zwarte przednioj ħ zykowo-z ħ bowe „t” i „d”.
Niekiedy s Ģ realizowane w postaci zwarcia krtaniowego, którego brzmienie przypomina
wygłosowy d Ņ wi ħ k pojawiaj Ģ cy si ħ po samogłosce w przecz Ģ cej partykule nie, je Ļ li ta
wyst ħ puje w roli równowa Ň nika zdania (Kania, 1982). Najwi ħ cej przypadków dotyczy jednak
zamiany głosek „k” i „g” na głoski „t” i „d”, co wynika st Ģ d, Ň e w artykulacji tych głosek
bior Ģ udział te same partie mi ħĻ ni. Przy „k” i „g” - mi ħ sie ı podłu Ň ny dolny, który skraca
j ħ zyk, uwypukla jego grzbiet i kieruje przód j ħ zyka na dno jamy ustnej, a w wypadku głosek
„t” i „d”- mi ħ sie ı podłu Ň ny górny, który skraca j ħ zyk, a jego przód unosi do góry.
W Ļ ród przyczyn zaburze ı realizacji głosek „k” i „g”, wymienia si ħ nisk Ģ sprawno Ļę ruchow Ģ
j ħ zyka, a w szczególno Ļ ci jego tylnej cz ħĻ ci. Mo Ň e to wynika ę z ograniczonych mo Ň liwo Ļ ci
j ħ zykowych. Zamiast wysklepienia si ħ tylnej cz ħĻ ci j ħ zyka i zwarcia z podniebieniem
mi ħ kkim, szczególnie, gdy po „k”, „g” wyst ħ puje która Ļ z samogłosek szeregu przedniego,
np. „e”, „i”, miejsce zwarcia przesuwa si ħ do przodu jamy ustnej.
Postacie wadliwej realizacji głosek tylnoj ħ zykowych:
1. Kappacyzm wła Ļ ciwy i gammacyzm wła Ļ ciwy
deformacja tych głosek jest wynikiem zwarcia krtaniowego, w rezultacie którego
powstaj Ģ brzmienia zbli Ň one do k, g.
2. Parakappacyzm i paragammacyzm
zamiana zwartych tylnoj ħ zykowych „k, ki”, „g, gi” na zwarte z ħ bowe „t, ti”, „d, di”
lub „h” zjawisko to wyst ħ puje jako etap przej Ļ ciowy w procesie kształtowania
i rozwoju mowy dziecka, lecz w przypadku przedłu Ň ania si ħ do 6 roku Ň ycia
uznawane jest za wad ħ wymowy. Przykład: kura - „tura”, kino - „tino”)
3. Mogikappacyzm i mogigammacyzm
opuszczanie głosek tylnoj ħ zykowych zwartych: k, ki, g, gi Głoski te nie wyst ħ puj Ģ
w systemie fonetycznym dziecka Przykład: kura - „ura”, kino - „ino”, głowa - „łowa”,
itp.).
Post ħ powanie logopedyczne
Ę wiczenia wst ħ pne
Sposób powstawania tych głosek wymaga okre Ļ lonej sprawno Ļ ci wymienionych partii mi ħĻ ni,
czyli doprowadzenia do uchwycenia i zrozumienia przez dziecko ró Ň nicy w ich pracy.
W zwi Ģ zku z tym na etapie wst ħ pnym przeprowadza si ħ ę wiczenia polegaj Ģ ce na unoszeniu
j ħ zyka i tworzeniu jego zwarcia z podniebieniem twardym (j ħ zyk dotyka do wałka
dzi Ģ słowego) oraz na opuszczaniu go na dno jamy ustnej tak, aby doszło do wysklepienia
58681119.001.png
grzbietu j ħ zyka w tylnej cz ħĻ ci jamy ustnej i wytworzenia si ħ w tym miejscu zwarcia.
Dostarcza to wła Ļ ciwych tym głoskom wra Ň e ı kinestetycznych.
Sposoby wywołania głosek: k, g
I sposób: po wy ę wiczeniu mi ħĻ ni j ħ zyka najcz ħĻ ciej wystarczy poprosi ę dziecko, by
umie Ļ ciło j ħ zyk na dnie jamy ustnej, a jego czubek przy dolnych z ħ bach, nast ħ pnie szeroko
otworzyło buzi ħ tak, aby uniemo Ň liwi ę kontakt grzbietu j ħ zyka z podniebieniem i w tym oto
układzie próbowało wypowiedzie ę głosk ħ „t”. Logopeda mo Ň e pomóc dziecku przytrzymuj Ģ c
grzbiet j ħ zyka szpatułk Ģ . Czasami mo Ň e pomaga mocne odchylenie dziecka do tyłu
lub uło Ň enie go w pozycji le ŇĢ cej.
II sposób: dziecko w pozycji le ŇĢ cej lekko odchyla głow ħ w tył, logopeda lub dobrze
poinstruowany rodzic mo Ň e podawa ę dziecku na j ħ zyk ( Ļ rodkow Ģ cz ħĻę ) mał Ģ ilo Ļę płynu
(woda, lej Ģ cy kisiel) i poprosi ę , aby nie połykało od razu, lecz próbowało podtrzymywa ę płyn
w tylnej cz ħĻ ci jamy ustnej. Ę wiczenie nale Ň y zademonstrowa ę i powtórzy ę z dzieckiem kilka
razy a Ň do uzyskania efektu w postaci bulgotania (jak przy płukaniu gardła). Je Ļ li dziecko ma
nadwra Ň liw Ģ jam ħ ustn Ģ , mo Ň na zastosowa ę podawanie wody kroplomierzem.
III sposób: wymawianie sylab: „to” lub „ta” i „do”, „da”, z jednoczesnym przytrzymaniem
przodu j ħ zyka palcem lub szpatułk Ģ . Powoduje to wysklepienie si ħ i zwarcie tylnej cz ħĻ ci
j ħ zyka z podniebieniem, co jest niezb ħ dne do uzyskania głosek „g” i „k”.
Po wywołaniu głosek kontynuuje si ħ terapi ħ zgodnie z metodyk Ģ post ħ powania
logopedycznego.
Opracowanie - Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Strona główna > Wady wymowy > Rozpoznanie i korekcja
58681119.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin