ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
„POPRAWA JAKOŚCI CZYTANIA
I ROZUMIENIA CZYTANEGO TEKSTU DLA UCZNIÓW
KLASY PIERWSZEJ”
Opracowała:
ADELA PAŁYGA
Wstęp
Książki i czasopisma spełniają w życiu człowieka doniosłą rolę. Obcowanie z nimi poszerza wiedzę o świecie i jest elementarnym przejawem kontaktu z kulturą. Czytelnictwo może dostarczyć bogactwa przeżyć i refleksji kształtujących nie tylko umysły młodych czytelników, ale również ich charaktery. Aby tak mogło być potrzebna jest umiejętność sprawnego, poprawnego, płynnego czytania oraz rozumienia przeczytanego tekstu. Jest to jedna z kluczowych umiejętności ucznia szkoły podstawowej, zgodna z podstawą programową dla kl. I-III. Tę umiejętność uczniowie nabywają w kl. I-III. Wtedy też powinien być zakończony proces nauki czytania.
Aby podnieść efektywność czytania i rozumienia tekstu postanowiłam opracować program, który przyniósłby wymierne efekty poprawiające zarówno jakość czytania jak i rozumienie czytanego tekstu. Program skierowany jest do uczniów klasy I, której jestem wychowawczynią, i będzie trwał od lutego 2009 do czerwca 2009.
Będzie realizowany w ramach zajęć pozalekcyjnych .
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
I. Czytanie głośne na dobrym poziomie – poprawne, płynne i wyraziste
1. Indywidualne, codzienne głośne czytanie dzieci w szkole:
- teksty literackie
- polecenie, instrukcje
- zadania matematyczne z treścią.
2. Codzienne czytanie w domu (10-15min) pod kontrolą dorosłych.
3. Ćwiczenia usprawniające czytanie u dzieci słabiej czytających.
II. Czytanie głośne zbiorowe
1. Czytanie rolami.
2. Czytanie parami:
- równoczesne,
- naprzemienne,
- głośne-ciche.
3. Czytanie chóralne.
III. Czytanie ciche ze zrozumieniem – praca nad tekstem
1. Czytanie tekstu drukowanego:
- wyszukiwanie informacji,
- odpowiedzi na pytania do tekstu,
- test wielokrotnego wyboru,
- zaznaczanie odpowiedzi (prawda-fałsz).
2. Czytanie tekstu pisanego:
- pytania do tekstu,
- odpowiedzi na pytania,
- wyszukiwanie informacji.
3. Poziomy rozumienia tekstu:
- rozumienie bezpośrednie, wszystkie informacje zawarte są w tekście,
- rozumienie pośrednie: część informacji jest w tekście, reszty musi się domyślić,
- rozumienie pośrednie: pewne informacje są w tekście do zrozumienia, dziecko wykorzystuje własne doświadczenie i wiedzę.
7
Plan realizacji programu poprawy jakości czytania i czytania ze zrozumieniem
L.p.
Szczegółowe cele programu
Sposoby realizacji
Osiągnięcia uczniów
1.
Indywidualne, codzienne głośne czytanie w szkole
v Teksty literackie:
- opowiadanie, wiersze, fragmenty lektur, inne
· Polecenia w ćwiczeniach, instrukcje
· Zadania tekstowe z matematyki
· Uczeń czyta poprawnie, płynnie i wyraziście zadany tekst
· Uczeń czyta poprawnie, nie w pełni płynnie
2.
Codzienne czytanie w domu (10-15min) pod kontrolą dorosłych
· Uzgodnione z rodzicami czytanie
· Uczeń przygotowuje teksty zadane do czytania, czyta lektury i czasopisma
3.
Ćwiczenia usprawniające czytanie u dzieci słabiej czytających
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
materiał bezliterowy
- układanie obrazka z części
- układanie domina
- składanie pociętych figur
- układanie figur z patyczków
- budowanie kompozycji z klocków
materiał literowy
- układanie pociętych liter
- wydzieranie liter
- wyszukiwanie wskazywanej litery, sylaby w wyrazach
- różnicowanie liter często mylonych b-d, p-b, t-ł
materiał zdaniowo – wyrazowo - sylabowy
- składanie sylab w wyrazy
- rozcinanie wyrazów na sylaby i składanie
- tworzenie wyrazów zaczynających się na wspólną sylabę
- wyszukiwanie tych samych sylab w różnych wyrazach
- podpisywanie obrazków wyrazami z sylab
- uzupełnianie luk w tekście
- układanie rozsypanki wyrazowej
- rozwiązywanie rebusów
- wyszukiwanie w ciągach słownych nazw, np. zwierząt, roślin, miast
- układanie opowiadania z rozsypanki zdaniowej
- uzupełnianie w tekście brakujących kropek, kresek, ogonków
- pocięcie zdania na wyrazy i ułożenie.
Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu sylab i wyrazów
- dobieranie sylab i liter drukowanych i pisanych
- pisanie z pamięci sylab i wyrazów
- doskonalenie czytania przy użyciu domina sylabowo-wyrazowego
- dobieranie brakujących sylab w wyrazach
- czytanie naprzemienne sylabami
- układanie zdań z coraz większą liczbą wyrazów
- układanie i czytanie zdań z podanych wyrazów.
· Czytanie sylab i wyrazów
4.
Czytanie głośne rolami
· Czytanie tekstów literackich z dialogami z podziałem na role
· Czytanie fragmentów z udziałem kilku, kilkunastu uczniów jako przygotowanie do recytacji pamięciowej
· Rozumienie tekstu, uwaga, skupienie, czytanie z prawidłową intonacją.
5.
Czytanie parami
v Czytanie równoczesne (uczeń słaby i mocny)-tempo słabego
v Czytanie naprzemienne głośne
v Czytanie naprzemienne: głośne-ciche (szept), ze zmianą
· Wyrównywanie poziomów
· Kształtowanie motywacji do poprawy
6.
Czytanie chóralne
v Jak w czytaniu rolami, tylko zamiast pojedynczych osób-grupa
v Czytanie teksów opisu, opowiadania w podziale na grupy czytających
poncza