Karol Pogorzelski
Streszczenie tekstu Jacka Wojtysiaka
„Kategorie.
Przegląd stanowisk i zagadnień”.
Autor dokonuje przeglądu historycznie zajmowanych stanowisk w sprawie kategorii, oraz prezentuje problemy, jakie się z tymi stanowiskami wiążą. Na koniec przedstawia własną teorię kategoriitego zagadnienia.
I. Wstęp
Termin „kategoria” ma rodowód prawniczy i początkowo, w języku greckim, znaczył tyle, co „oskarżenie”. Etymologiczny rozbiór słowa „kategorializować” ujawnia jego znaczenie, jako zbierania czegoś wedle jakiegoś porządku. W filozofii, „kategoria” oznacza najogólniejsze rodzaje przedmiotów. W zależności od tego, za co się te przedmioty uznaje, można wyróżnić trzy możliwe podejścia do kwestii kategorii:
1) Podejście ontologiczne lub metafizyczne, reprezentowane przykładowo przez N. Hartmanna: Kkategorie, jako najogólniejsze rodzaje bytów.
2) Podejście semiotyczne, reprezentowane przez Arystotelaesa.: Kkategorie, jako najogóniejsze rodzaje wyrażeń języka
3) Podejście konceptualne, reprezentowane przez Kanta.: Kkategorie, jako najogólniejsze rodzaje sposobów ujmowania poznawanych, bądź myślanych rzeczy.
II. Podejście semiotyczno-metafizyczne do zagadnienia kategorii.
Historycznie pierwszą teorią kategorii jest teoria Arystotaelesa wyłożona w klasycznym dziele „Kategorie”. W tekście tym autor dokonuje podziału wyrażeń prostych ze względu na ich desygnaty w sposób przedstawiony w dwóch pierwszych kolumnach poniższej tabeli:
kategoria
przykład
część mowy
Pytanie
1.
substancja
kot
rzeczownik
co to jest?
2.
ilość
metrowy
liczebnik
jaki ma rozmiar?
3.
jakość
łaciaty
przymiotnik
jakie ma cechy?
4.
stosunek
mniejszy
przymiotnik porównawczy
jakie jest w stosunku do czaegoś?
5.
miejsce
na piecu
przysłówek miejsca
gdzie to jest?
6.
czas
teraz
przysłówek czasu
kiedy to jest?
7.
pozycja
leży
czasownik nieprzechodni
jak to jest ułożone?
8.
stan
śpiący
czasownik dokonany
co do tego przynależy
9.
działanie
mruczy
czasownik w str. czynnej
co to czyni?
10.
doznawanie
jest grzany
czasownik w str. biernej
jakiemu działaniu podlega?
Wyróżnioną w powyższym podziale kategorią jest substancja. , której wyróżnić mMożna wyodrębnić dwa rodzaje sybstancji: konkret i gatunek. Podstawą tego wyodrębnieniaróżnienia jest fakt, że pozostałe kategorie są orzekane właśnie o niej. Zaprezentowany wyżej podział był traktowany przez Arystotelesa swobodnie, o czym świadczy fakt, że w innych swoich dziełach podawał inne listy kategoriipodziały. Co za tym idzie klasyfikacja kategorii nie pretenduje do została opatrzona dowodami zuzupełności i rozłączności. Powszechnie uznaje się, że Arystoteles wyróżnił kategorie, mając na względzie części mowy języka potocznego. Na tej podstawie A. Trandelenburg wysnuł tezę, że „kategorie są najogólniejszymi predykatami”, a „substancja jest właściwą kategorią podmiotu”,; podał on ponadto przykład przyporządkowania części mowy do kategorii (odtworzony w 1 i 3 kolumnie tabeli). O ile teza o istotnym związku między kategorią a językiem przyjęła się, o tyle przyporządkowanie zaproponowane przez Trandelenburga było krytykowane za rzekomą przypadkowość i brak odniesienia do gramatyki antycznego języka greckiego. W związku z powyższym M. Loux podjął próbę (1 i 5 kolumna tabeli) przyporządkowania kategoriom rodzajów informacji, jakie można uzyskać w odpowiedzi na zadane pytania.
Pokrewne pojęciu kategorii, ale jednak od niego różne są wyróżniane przez scholastyków:
1) postpraedicamenta – podział krzyżujący się z kategoriami. Przykładowo:
wcześniejsze – późniejsze, równoczesne, czy przeciwstawne.
2) supra praedicamenta albo transcendentalia – stosowane zamiennie z bytem „«przekraczają”» kategorie. Prawda, dobro, jedność, rzeczywistość…
3) praedicabilia – podział porządkujący kategorie. Definicja, rodzaj, gatunek, przypadłość, właściwość…
Arystoteles głosił tezę o odpowiedniości języka i rzeczywistości, lub inaczej mówiąc: realizm semiotyczny. Wynika stąd, że kategorie równolegle z częściami mowy odzwierciedlają najogólniejsze rodzaje bytów. Fakt ten stał się podstawą późniejszego klasyfikowania bytów przy pomocy schematu „«drzewa genealogicznego”». Jednym z najpopularniejszych, szczególnie wśród scholastyków schematów, była propozycja Dawida Armeńczyka przedstawiona poniżej
Z biegiem czasu modyfikowano metafizyczne uporządkowania kategorii Arystotelesa. Przy tej okazji natrafiano na następujące problemy:
1) Ile jest stopni klasyfikacji kategorii?
2) Jak wygląda pierwszy podział? Czy jest dychotomiczny (substancja – cecha)? Czy potrójny (substancja – cecha – relacja)? Czy też może poczwórny (substancja – cecha – czynność – relacja)?
3) Ile jest faktycznie kategorii? Czy nie trzeba ich zredukować, lub wzbogacić?
4) Jak ma się Bóg do podziału kategorii? Można wyróżnić dwie możliwe odpowiedzi: Bóg albo jest ponadkategorialny, albo jest szczególnym przypadkiem substancji.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że kategorie Arystotelesa są swobodnym, ale użytecznym schematem, pozwalającym ogólnie zorientować się w typach rzeczywistych bytów. Rzetelna klasyfikacja kategorii metafizyczno- – semiotycznych wymaga jasnych kryteriów podziałów oraz dowodów zupełności i rozłączności. Próby takich klasyfikacji ...
polak-maly