STRUMIENICE OPIS.txt

(22 KB) Pobierz
STRUMIENICE MITY I RZECZYWISTO��

Strumienice mity i rzeczywisto�� cz.1

Ostatnio zrobi�o si� znowu g�o�no o strumienicach zw�aszcza wydechowych czego przyczyn� jest strumienica wydechowa Jones`a . Pojawi�a si� w tamtym roku bardzo dobrym testem na hamowni , test przeprowadzi� miesi�cznik motoryzacyjny , pami�tamy da�a 13% przyrostu momentu obrotowego . W tym roku by� nast�pny test tej strumienicy w miesi�czniku Auto-Sukces nr 2 gdzie da�a totaln� plam� . Nasuwa si� pytanie manipulacja prasowa czy tak ogromna niedok�adno�� hamowni ? My�l� , �e nic z tych rzeczy . T� �usk� Jones`a kto� nam zrobi� wod� z m�zgu . Po pierwsze nie jest to w sensie fizycznym strumienica .

Strumienic� - nazywamy przyrz�d lub urz�dzenie do zasysania i przemieszczania cieczy , gaz�w i par lub mieszania p�yn�w z cia�ami sta�ymi przy wykorzystaniu zjawiska Venturiego wyst�puj�cego w zw�ce zasilanej dowolnym czynnikiem w tym ciecz� , gazem lub par� -- " Strumienice teoria i konstrukcja " Goli�ski-Troskola�ski wydanie II poprawione 1979 rok .

Inaczej m�wi�c w strumienicy musi by� zw�ka , komora mieszania i dwa strumienie z kt�rych jeden wykonuje prace na rzecz drugiego . Strumienica Jones`a nie spe�nia tych wymog�w , nawet przyjmuj�c �e �uska mo�e zast�pi� zw�k� Venturiego . Klasyczn� strumienic� jest na przyk�ad moja strumienica dolotowa kt�ra ma zw�k� , jest strumie� pracuj�cy pochodz�cy od podci�nienia wywo�anego ruchem t�ok�w silnika , jest drugi strumie� powietrza zasysany dzi�ki uk�adowi ze zw�k� i jest to typowa strumienicowa pompa powietrza . Klasyczne strumienice wydechowe s� projektowane ju� od 25 lat przez in�. Wies�awa Pachonia i produkowane w cenionej i znanej firmie " Michael " . Nie maj� one co prawda zasysania bocznego ale w �rodku jest zw�ka Venturiego i dysza nadd�wi�kowa w strumienicy nast�puje podzia� na dwa strumienie pracuj�cy i poddawany tej pracy nast�pnie mieszaj� si� w komorze mieszania. W rozwi�zaniach strumienic dolotowych in�. Pachonia komora mieszania jest dok�adnie wyodr�bniona czego nie ma w moich strumienicach gdzie funkcj� komory pe�ni fabryczny przew�d dolotowy lub wydechowy. 

To co okre�lamy strumienic� Jones pod wzgl�dem fizycznym mo�e by� tylko t�umikiem �rodkowym z dynamizatorem przep�ywu . Kto� �wiadomie sprowadzi� z jakiej� zachodniej firmy t�umik �rodkowy uniwersalny , okrzykn�� to strumienic� i wykorzysta� rynek przygotowany przez wyroby i projekty in�. Pachonia prekursora stosowania element�w dynamizuj�cych przep�yw spalin i mieszanki paliwowej .Kto� przygotowa� reklam� , ustawi� odpowiednio cen� powo�a� si� na firm� "Jones" ( Ta si� podobno nie przyznaje do tego produktu ) i zala� rynek tym wyrobem Komentarza ju� nie wymaga to , �e nasi majsterkowicze zacz�li podrabia� tego...... podrobionego Jones`a i mamy niez�y pasztet . 

Jones` by� wype�niony chyba wat� szklana lub podobnym absorbentem i jako t�umik , umieszczony w miejscu katalizatora , przy sportowym wolnym wydechu .W tej sytuacji wata uleg�a wypaleniu . Znajomy kt�ry zamontowa� strumienic� w miejscu katalizatora w mocnym aucie ze sportowym wydechem stwierdzi� , �e po kilku minutach pracy uk�adu z t�umika lecia�y kawa�ki wypalonej waty . W rezultacie pozostaje pusty t�umik z �uskami , kt�re dzia�aj� jak zw�ki Venturiego blisko silnika . Umieszczenie takiej strumienicy przy silniku , kt�ry ma uk�ad np. recyrkulacji spalin , gdzie wsp�czynnik reszty spalin ma du�e znaczenie-spowoduje zak��cenie spalania zubo�onego �adunku doprowadzaj�c w konsekwencji do uszkodzenia pier�cieni t�okowych , uszczelki pod g�owic� czy wypalania zawor�w wydechowych . 
Maj� racj� najlepsi w Polsce tunerzy od tuningu mechanicznego silnika Pan Jacek Chojnacki oraz in�. Andrzej Godula przestrzegaj�c przed takim monta�em takiego " czego� " . 

Przykre w tej historii jest to , �e ta " afera " rzuca cie� na strumienice i w og�le ju� kr��� opinie �e wszystkie dolotowe czy wydechowe powoduj� uszkodzenia silnika . Statystycznie bior�c nawet sam Jones nie musi zniszczy� silnika . Znam wielu klient�w , kt�rzy s� bardzo zadowoleni z tego urz�dzenia . Maj� to jednak zamontowane w miejsce �rodkowego t�umika , lub w miejsce katalizatora ale przy fabrycznych t�umikach , kt�re hamuj� przep�yw spalin i nie dopuszczaj� do powstania podci�nienia w puszce urz�dzenia.
Podsumowuj�c Jones` zamontowany z g�ow� mo�e nam poprawi� parametry silnika a zabudowana by�e jak bez przemy�lenia warunk�w mo�e spowodowa� uszkodzenie silnika . 

               

W Polsce mamy podobne urz�dzenie ,strumienic� szczelinow� in�. Pachonia produkowan� przez Firm� " Michael " . Jest to prawdziwa, klasyczna strumienica , ma wsp�lnego z Jones`em tylko to , �e w miejsce zw�ki Venturiego s� szczeliny . Sam si� te� do�o�y�em do jej projektu , optymalizuj�c kszta�t komory mieszania metod� do�wiadczaln� . Moja firma wykonuje na zam�wienie podobne strumienice ale w bardzo ograniczonej ilo�ci . Jestem ca�y czas w kontakcie z in�. Pachoniem oraz Firm� Michael i nowym bardzo ciekawym zak�adem MG-Motorsport Pan�w Guzych . Wymieniamy rysunki , do�wiadczenia , opinie oraz weryfikujemy konstrukcje i o ile wiem nasze strumienice nie daj� plamy . Sam jestem zwolennikiem pozostawiania katalizatora lub zast�pienie go sportowym metalowym . Mamy w Polsce ju� producent�w takich tanich katalizator�w np. Lindo-Gogex . W ostateczno�ci zast�pienia go specjalnym t�umikiem . Opracowa�em taki t�umik , testy trwaj� - zobaczymy . 

Apeluj� gor�co o nie zaczynanie tuningu od usuni�cia katalizatora , a jak mamy na to tak� ochot� , �e nic nam tego nie wyperswaduje to zapytajmy si� mistrz�w od mechanicznego tuningu np. Jacka Chojnackiego czy in�. Goduli o skutki jakie mo�e to wywo�a� .

Kilka lat temu by� przeprowadzony test na hamowni w zak�adzie in�. Goduli uk�adu wydechowego zaprojektowanego przez in�. Pachonia i wykonanego w Firmie "Michael " . By� to uk�ad wydechowy do CC-900 . Sk�ada� si� z kolektora wydechowego , strumienicy i t�umika ko�cowego . Da� on 21% przyrostu mocy . In�ynierowie "Sebringa "twierdz� , �e graniczn� warto�ci� przyrostu mocy dzi�ki uk�adowi wydechowemu to 20% . Nasi przekroczyli t� granic� i to w du�ym stopniu dzi�ki strumienicy wi�c nie podwa�ajmy tych osi�gni�� jakimi� kometami w rodzaju strumienicy Jones`a , kt�re pojawi� si� poczym nikn� i tylko pozostaje przys�owiowy smr�d . 

                                                    

W�glarski Lech

 

 

 


 


Strumienice mity i rzeczywisto�� cz.2 

W cz�ci drugiej chcia�bym si� zaj�� bardziej szczeg�ami technicznymi dotycz�cych strumienic i konsekwencjami z tego wynikaj�cych dla ich zastosowania w sporcie i tuningu.

Pytanie podstawowe po co je stosujemy i czy to jest tylko specyfika polskiego rynku tuningowego. Strumienice dolotowe i wydechowe maj� wp�yw na wymian� �adunku w cylindrze silnika-czyli na usuni�cie z niego rozpr�onych spalin i nape�nienie go �wie�ym powietrzem lub �adunkiem mieszanki paliwowej w zale�no�ci od rodzaju zasilania. Najwa�niejszym parametrem tego procesu jest sprawno�� nape�niania wyra�ona stosunkiem mas: Me-powietrza pozosta�ego w cylindrze po zako�czeniu wymiany �adunku do Mt- teoretycznego �adunku wynikaj�cego z obj�to�ci skokowej cylindra Vs i g�sto�ci powietrza otoczenia. �rednio wynosi on w procentach 70-85 % przy do�adowaniu rezonansowym udaje si� przekroczy� 100 % i doj�� do granicznej 107 % dotyczy to silnik�w wolnoss�cych. Parametr ten decyduje o mocy silnika, momencie obrotowym oraz obrotach przy jakich s� one osi�gane.

W ksi��ce in�. Kordzi�skiego s� podane przyk�ady bada� nad wp�ywem np. d�ugo�ci i �rednicy przewod�w kolektora ss�cego na sprawno�� nape�niania. W jednym okaza�o si� �e optymaln� d�ugo�ci� kolektora przy kt�rym zachodzi do�adowanie rezonansowe w silniku 3.5 Jaguara jest 90 cm, trudno sobie wyobrazi� zmieszczenie takiego kolektora pod mask� sportowego auta. W�a�nie po to stosujemy strumienice aby modyfikowa� parametry silnika bez drastycznych zmian konstrukcyjnych. Zamiast tych przys�owiowych 90 cm mo�emy spr�bowa� zastosowa� np. strumienic� dolotu i wspom�c j� wydechow�. Ma�o kto wie �e zmieniaj�c wa�ek na sportowy powinni�my zmieni� d�ugo�� i �rednic� kolektora dolotowego. Wiadomo �e to jest trudne nie dysonujemy np. kilkoma kolektorami do pr�b , albo g�owicami o r�nych �rednicach zawor�w-ten sam efekt mo�emy osi�gn�� stosuj�c strumienice i odpowiednio kszta�towa� charakterystyki silnika do naszych potrzeb jest to prosta i skuteczna metoda.

Strumienice czy to jest specyfika naszego rynku? Nie to urz�dzenie wyst�puje w wielu samochodach i motocyklach. Punto II we filtrze powietrza przed wk�adem ma prawie klasyczn� strumienic�, w Glfie II GTI 1.8 l jest podobnie tu jestem pe�en podziwu bo zw�ka przy tej pojemno�ci ma 35mm, ja nigdy nie zszed�em poni�ej 45mm do silnika 1.8 l . Je�eli chodzi o wydechy to w Alfie 155 w ostatnim t�umiku by�a zw�ka i mo�na powiedzie� �e to jest co� w rodzaju strumienicy dynamizuj�cej przep�yw. W�a�nie co robi� strumienice w samochodzie, og�lnie zwi�kszaj� pr�dko�� przep�ywu czynnika. Moja dolotowa dzia�a jak pompa powietrza czyli dopycha dodatkow� porcj� powietrza do silnika. Wydechowa nadd�wi�kowa in�. Pachonia produkowana w Firmie Michael (klasyk) ma zw�k� w celu przyspieszenia spalin oraz takie charakterystyczne cygaro w �rodku kt�re ma spowodowa� aby przep�yw strugi by� laminarny i mog�a osi�gn�� du�� pr�dko��.
Mo�na j� montowa� w miejsce katalizatora jednak statystycznie najlepiej spisuje si� w miejsce t�umika �rodkowego. Dla podrabiaczy informacja �e decyduj�ce znaczenie ma kszta�t tego cygara �le dobrane powoduje turbulencje i strumienica nie pracuje.

Nast�pna grupa to strumienice wirowe tu mamy dynamizator Jonesa i strumienice szczelinowe in�. Pachonia. Wykorzystuj� one zjawisko wiru wywo�anego �rubowym u�o�eniem �usek, kt�re zast�puj� zw�k�. W ruchu wirowym mamy trzy sk�adowe pr�dko�ci. Vw-pr�dko�� przemieszczania si� wiru styczna do osi symetrii przewodu, Vk -pr�dko�� k�towa i Vs- styczna. Wektor pr�d...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin