kapłon3Badanie silnika.doc

(1365 KB) Pobierz
POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA

 

POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA

 

LABORATORIUM  NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO

 

Numer ćwiczenia:

 

 

 

 

Temat ćwiczenia:

 

 

Badanie silnika

indukcyjnego klatkowego.

 

Zespół:

 

1)    Celiński Rafał

2)    Chycki Grzegorz

3)    Dąbek Arkadiusz

4)    Furmanek Magdalena

 

 

 

Data wykonania:

20.04.2000

 

 

Data oddania:

29.05.2000

 

 

Ocena:

 

 

 

1)    Cel ćwiczenia.

 

Celem ćwiczenia było zapoznanie się z różnymi rodzajami rozruchu oraz hamowania silnika klatkowego indukcyjnego.

 

Budowa  klatkowego silnika indukcyjnego pozwala na bezpośrednie załączenie go do sieci zasilającej o odpowiednim napięciu, równym napięciu znamionowemu silnika. Jest to tzw. bezpośredni rozruch silnika. Prąd silnika pobierany z sieci w pierwszej chwili rozruchu jest kilkakrotnie większy (3-12 razy) od jego wartości znamionowej. Aby tego uniknąć stosuje się rozruch gwiazda - trójkąt. W pierwszej chwili uruchomienia napędu uzwojenia stojana silnika połączone są w gwiazdę, zaś przy końcu rozruchu przełącza się je w trójkąt. Prąd pobrany z sieci przez silnik w czasie takiego rozruchu jest trzykrotnie mniejszy niż przy rozruchu bezpośrednim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)    Rozruch  l - D silnika klatkowego, jednobiegowego.

Celem ograniczenia prądu silnika klatkowego indukcyjnego pobieranego  w pierwszej chwili po

załączeniu  na napięcie znamionowe stosuje się często zamiast rozruchu bezpośredniego

rozruch l - D. Ideę tego rozruchu przedstawia poniższy rysunek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W pierwszej chwili uruchomienia napędu uzwojenia stojana silnika są połączone w gwiazdę

(wyłącznik W załączony, przełącznik W1 w pozycji 1).Natomiast przy końcu rozruchu wspomniane uzwojenia łączy się w trójkąt (przełącznik W1 w pozycji 2).Dzięki temu uzyskujemy trzykrotne zmniejszenie początkowego prądu rozruchowego w porównaniu do rozruchu bezpośredniego. Czas

przełączenia z gwiazdy w trójkąt wyznaczamy jak następuje:

 

                                   poślizg  S  wynosi   

                                  a więc

 

                                                                           

                

                

Dokonując obustronnego całkowania w granicach, odpowiednio od 0 do t oraz od 1 do sn otrzymujemy:

 

           

           

           

 

                         

 

 

Dla badanego silnika mieliśmy następujące dane:

 

Pn=4 [kW]       nn=1430 [obr./min]   Un=380[V]     In=8.5 [A]     cosj=0.85    J=2.5[kg*m2]      b=2.8

 

Potrzebne wartości wielkości występujących we wzorze na czas przełączenia z l na D uzyskano jak następuje:

 

         

 



          

 



                                                               



          



a)Czas rozruchu przy poślizgu  0.1sk   na l , wzór  przyjmuje postać:

 

 

 

b) Jeżeli występuje bezpośredni rozruch l wzór na czas przyjmuje postać:

 

c) Jeżeli występuje bezpośredni rozruch D wzór na czas przyjmuje postać:

 

 

 

d) Czas rozruchu przy poślizgu 0.2  na l , wzór  przyjmuje postać:

 

 

e ) wyznaczenie wzoru na czas rozruchu pod obciążeniem t (MST = 0,1MnD) i t  bez obciążenia

 

   

 

stąd czas rozruchu wynosi:

 

 



We wzorze tym , gdzie . Należy wyznaczyć wartość Mśr.

 

 

podstawiamy , oraz , gdzie s2 = 0, a s1 = 1

 

 

 

 

 

f) bezpośredni rozruch na l pod obciążeniem MST = 2,68Nm

 

 

 

 

 

g) bezpośredni rozruch na D pod obciążeniem MST = 2,67Nm

 

 

 

 



3.Schemat układu sterowania rozruchu  rozruchem l - D i hamowania silnika indukcyjnego klatkowego.

 

 

3.1 Równania logiczne opisujące powyższy układ sterowania rozruchem  l - D  silnika indukcyjnego .

 

 



 

4.Wnioski.

 

W trakcie ćwiczenia dokonano rozruchu l - D silnika indukcyjnego klatkowego. Zgodnie z oczekiwaniami początkowy prąd rozruchowy przy tym rozruchu był około trzykrotnie mniejszy niż przy rozruchu bezpośrednim.. Przy połączeniu uzwojeń stojana w trójkąt czas hamowania jest stosunkowo krótki, lecz  występują tutaj duże prądy. Natomiast jeżeli wspomniane uzwojenia połączono w gwiazdę wartości prądów były mniejsze, tak jak i wartości rezystorów hamujących.

W przypadku silnika klatkowego, dzięki rozruchowi gwiazda - trójkąt, udało się trzykrotnie ograniczyć pobór prądu podczas rozruchu. Wynika to z tego, że .

 

Dla połączenia w trójkąt czas potrzebny na rozruch jest trzykrotnie krótszy niż dla połączenia w gwiazdę.

można stwierdzić, że dla mniejszych czasów przełączenia prąd w układzie gwiazdy jeszcze nie osiągnie wartości ustalonej, a już układ jest przełączany w trójkąt, co powoduje większe uderzenie prądowe. Można także stwierdzić że prąd początkowy pobierany przez silnik połączony w trójkąt jest trzykrotnie większy od prądu początkowego pobieranego przez silnik, którego uzwojenia są połączone w gwiazdę. Prędkość obrotowa silnika połączonego w gwiazdę narasta powoli liniowo natomiast przy przełączeniu w trójkąt szybko osiąga wartość ustaloną.

Powoduje to znaczne skrócenie czasu rozruchu oraz, co też jest rzeczą bardzo istotną, ograniczenie wielkości prądu pobieranego z sieci.

 

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin