POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA
Numer ćwiczenia:
Temat ćwiczenia:
Badanie silnika
indukcyjnego klatkowego.
Zespół:
1) Celiński Rafał
2) Chycki Grzegorz
3) Dąbek Arkadiusz
4) Furmanek Magdalena
Data wykonania:
20.04.2000
Data oddania:
29.05.2000
Ocena:
1) Cel ćwiczenia.
Budowa klatkowego silnika indukcyjnego pozwala na bezpośrednie załączenie go do sieci zasilającej o odpowiednim napięciu, równym napięciu znamionowemu silnika. Jest to tzw. bezpośredni rozruch silnika. Prąd silnika pobierany z sieci w pierwszej chwili rozruchu jest kilkakrotnie większy (3-12 razy) od jego wartości znamionowej. Aby tego uniknąć stosuje się rozruch gwiazda - trójkąt. W pierwszej chwili uruchomienia napędu uzwojenia stojana silnika połączone są w gwiazdę, zaś przy końcu rozruchu przełącza się je w trójkąt. Prąd pobrany z sieci przez silnik w czasie takiego rozruchu jest trzykrotnie mniejszy niż przy rozruchu bezpośrednim.
2) Rozruch l - D silnika klatkowego, jednobiegowego.
Celem ograniczenia prądu silnika klatkowego indukcyjnego pobieranego w pierwszej chwili po
załączeniu na napięcie znamionowe stosuje się często zamiast rozruchu bezpośredniego
rozruch l - D. Ideę tego rozruchu przedstawia poniższy rysunek.
(wyłącznik W załączony, przełącznik W1 w pozycji 1).Natomiast przy końcu rozruchu wspomniane uzwojenia łączy się w trójkąt (przełącznik W1 w pozycji 2).Dzięki temu uzyskujemy trzykrotne zmniejszenie początkowego prądu rozruchowego w porównaniu do rozruchu bezpośredniego. Czas
przełączenia z gwiazdy w trójkąt wyznaczamy jak następuje:
poślizg S wynosi
a więc
Dokonując obustronnego całkowania w granicach, odpowiednio od 0 do t oraz od 1 do sn otrzymujemy:
Dla badanego silnika mieliśmy następujące dane:
Pn=4 [kW] nn=1430 [obr./min] Un=380[V] In=8.5 [A] cosj=0.85 J=2.5[kg*m2] b=2.8
Potrzebne wartości wielkości występujących we wzorze na czas przełączenia z l na D uzyskano jak następuje:
a)Czas rozruchu przy poślizgu 0.1sk na l , wzór przyjmuje postać:
b) Jeżeli występuje bezpośredni rozruch l wzór na czas przyjmuje postać:
c) Jeżeli występuje bezpośredni rozruch D wzór na czas przyjmuje postać:
d) Czas rozruchu przy poślizgu 0.2 na l , wzór przyjmuje postać:
e ) wyznaczenie wzoru na czas rozruchu pod obciążeniem ∆t (MST = 0,1MnD) i ∆t’ bez obciążenia
stąd czas rozruchu wynosi:
We wzorze tym , gdzie . Należy wyznaczyć wartość Mśr.
podstawiamy , oraz , gdzie s2 = 0, a s1 = 1
f) bezpośredni rozruch na l pod obciążeniem MST = 2,68Nm
g) bezpośredni rozruch na D pod obciążeniem MST = 2,67Nm
3.1 Równania logiczne opisujące powyższy układ sterowania rozruchem l - D silnika indukcyjnego .
4.Wnioski.
W trakcie ćwiczenia dokonano rozruchu l - D silnika indukcyjnego klatkowego. Zgodnie z oczekiwaniami początkowy prąd rozruchowy przy tym rozruchu był około trzykrotnie mniejszy niż przy rozruchu bezpośrednim.. Przy połączeniu uzwojeń stojana w trójkąt czas hamowania jest stosunkowo krótki, lecz występują tutaj duże prądy. Natomiast jeżeli wspomniane uzwojenia połączono w gwiazdę wartości prądów były mniejsze, tak jak i wartości rezystorów hamujących.
W przypadku silnika klatkowego, dzięki rozruchowi gwiazda - trójkąt, udało się trzykrotnie ograniczyć pobór prądu podczas rozruchu. Wynika to z tego, że .
Dla połączenia w trójkąt czas potrzebny na rozruch jest trzykrotnie krótszy niż dla połączenia w gwiazdę.
można stwierdzić, że dla mniejszych czasów przełączenia prąd w układzie gwiazdy jeszcze nie osiągnie wartości ustalonej, a już układ jest przełączany w trójkąt, co powoduje większe uderzenie prądowe. Można także stwierdzić że prąd początkowy pobierany przez silnik połączony w trójkąt jest trzykrotnie większy od prądu początkowego pobieranego przez silnik, którego uzwojenia są połączone w gwiazdę. Prędkość obrotowa silnika połączonego w gwiazdę narasta powoli liniowo natomiast przy przełączeniu w trójkąt szybko osiąga wartość ustaloną.
Powoduje to znaczne skrócenie czasu rozruchu oraz, co też jest rzeczą bardzo istotną, ograniczenie wielkości prądu pobieranego z sieci.
1
chomikujacy