(Iwanicki) Współczesna ezoteryka i motywy religijne w świetle filozofii Platońskiej ().pdf

(305 KB) Pobierz
61395785 UNPDF
Juliusz Iwanicki
Współczesna ezoteryka i motywy religijne
w świetle filozofii Platońskiej
Cała filozofia europejska to ciąg przypisów do Platona.
Whitehead
Platon jest filozofią. 1
Emerson
Wstęp
Nie można sobie wyobrazić współczesnej filozofii, kultury a nawet
dzisiejszego człowieka Zachodu bez dziejowego wpływu myśli Platońskiej.
Fenomen Platona trudno opisać i zawrzeć w jakimś jednym zdaniu, gdyż
istnieje szereg różnych wypowiedzi na temat tej postaci, a jednak żadna
z nich nie ujmuje tematu wyczerpująco, ani w pełni obiektywnie. Zauważyć
to można także wśród postmodemistów - adwersarzy Platona. Postmodemiści
niesłusznie oskarżają Platona o fundamentalizm, czy dogmatyzm, niezmiernie
spłycając jego naukę. Chociaż odrzucam ich poglądy w tej kwestii, to jednak
nie można zapomnieć, iż: „(...) nie ma przecież jednej filozofii jako takiej,
a tylko jej liczne i nawet rozłączne postaci, powstałe i niejednolicie rozwijane
Tylna okładka podręcznika Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Dianę Collinson,
Zysk i S-ka, Poznań 1997.
Giovanni Reale: Historia filozofii starożytnej, tom 4. Lublin, KUL 1999, s. 21.
77
1
Julisz Iwanicki
od czasów antycznych po dzień dzisiejszy." 2 Zgadzając się z taką postacią
sporów i dyskusji filozoficznych jest antyczna myśl Platońska.
W pracy tej chciałbym jednakże zwrócić uwagę na to, iż wpływ Platona
jest dużo szerszy i wybiega poza tradycyjną filozofię akademicką. Dzieje się
tak już na poziomie potocznym. Wielu ludzi w swoim światopoglądzie
wypowiada poglądy, które nie są niczym innym jak nieświadomym
nawiązaniem do przeróżnych dialogów stworzonych przez „nauczyciela
ludzkości" 3 . Takie problemy jak: nieśmiertelność duszy, koncepcja innego
świata, reformy społeczne, natura sztuki i wiele innych są bardzo żywotne
w dziełach platońskich.
Dostrzec należy także, że Platon dotyka i wkracza na teren dzisiaj
opanowany przez różnego rodzaju religie. Jaeger wypowiada na ten temat
interesujący sąd: „Platon był twórcą teologii Zachodu." 4 Chodzi tu przede
wszystkim o uniwersalną metaforę „drugiego żeglowania" (w innych
przekładach: „wiosłowania"). Reale analizuje to jako spojrzenie na to, co
boskie z perspektywy tego, co nadzmysłowe. Tym samym Platon wykracza
poza myślenie racjonalne i wchodzi na obrzeża mistyki. Kontrastuje
to z powszechnie znanym upodobaniem Greków do dialektyki, kultem
Logosu. Wydaje się to trudne do pogodzenia. Mimo to sądzę że właściwą
konkluzją będzie przyjąć tu stanowisko pośrednie. Już Tatarkiewicz zauważa:
Platon gotów był pojmować rozmaicie (...) przypuszczał, że
w ostatecznych zagadnieniach intuicja i wiara, mit i przenośnia,
irracjonalny popęd duszy mogą nas równie i więcej zbliżyć do
prawdy niż ścisłe rozumowania. Nauka musi być tedy czysto
racjonalna, ale nie filozofia, która ma do czynienia z tymi
ostatecznymi zagadnieniami (...)
M. Wesoły: Zasadność nauczania historii filozofii w szkolnictwie wyższym:
trudności i postulaty, s. 164.
3
2
G. Reale, op. cit, t.2, s. 23.
4
G. Reale, op.cit, t.2, s. 357.
78
 
Współczesna ezoteryka i motywy religijne w świetle filozofii Platońskiej
(...) zarówno racjonalizm, jak i irracjonalizm zwykły powoływać
się na niego (Platona - J.I) jako na swego twórcę (...) jedni
znajdowali w jego dziełach kult ekstazy i wieszczych sił ducha, inni
-rozumowej trzeźwości. 5
Obcując z myślą grecką, a w szczególności ze spuścizną Platona, trudno
przyjmować jednoznaczne, kategoryczne schematy interpretacji. W pracy
tej spróbuję zaadaptować oraz zestawić wybrane poglądy Platona
z współczesną ezoteryka i religią, a także wyciągnąć z tego porównania
dalsze wnioski. Nie uważam, żebym trzymał się tu jedynej dobrej drogi
badawczej, ale idąc z duchem interdyscyplinarnych metod naukowych
chciałbym, aby światło filozofii Platońskiej dotknęło tematów i autorów raczej
omijanych przez filozofów jako nienaukowe. Aby tego dokonać muszę
najpierw przedstawić, jak rozumiem dzisiejszą ezoterykę.
Ezoteryka
Etymologicznie termin „ezoteryka" wywodzi się z greki ( esoterikos -
wewnętrzny, tylny). Kopaliński definiuje to pojęcie jako „tajemny, tajny,
dostępny tylko dla wybranych" 6 . Współczesna literatura ezoteryczna jest
bardzo obfita i rozległa, jednak poziom wielu prac pozostawia dużo do
życzenia. Istnieje jednak wartościowy kanon dotykający zagadnień
parapsychologicznych. Ukazują się także przeróżne pozycje z dziedziny
okultyzmu (z łaciny: occultus, occulere - ukrywać, zatajać), teozofii (z greki:
theos - Bóg, sophia - mądrość) czy spirytyzmu (łacina: spirytus - duch).
Ezoteryka jest więc mało homogeniczną (jednorodną) dziedziną wiedzy,
niełatwo określić jej status. Z pewnością cieszy się zainteresowaniem wąskiej
5
W. Tatarkiewicz: Historia filozofii, t. 1. Warszawa, PWN 2001, s. 98, 104.
W. Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych.
Warszawa, Wiedza Powszechna 1983, s. 132.
79
6
Juliusz Iwanicki
grupy badaczy i nie jest poważana przez szeroko rozumianą naukę. Reale
zauważa u Platona motywy ezoteryczne, jednak redukuje znaczenie tego
terminu do „wewnątrzakademickiego", mając na myśli nauki zastrzeżone
tylko dla uczniów Akademii 7 . W mojej pracy skupię się przede wszystkim
na ezoteryce parapsychologicznej - ważne pozostaje określenie jej roli wobec
dzisiejszej nauki i filozofii.
Dla uporządkowania przyjmę tu podział wiedzy J. Sucha. W Filozofii
nauki wyróżnia on następujące rodzaje wiedzy: a) wiedza racjonalna -
potoczna, naukowa, artystyczna i spekulatywna, b) wiedza irracjonalna 8
(cechuje ją nieracjonalność i pozadoświadczalność). Poza tym schematem
lub jakby na jego pograniczu pozostaje parapsychologia.J. Such uważa, że
nie spełnia ona tak zwanej „mocnej zasady racjonalności Ajdukiewicza"
(stopień przekonania z jakim głosimy dane twierdzenie, nie może być większy
od stopnia jego uzasadnienia 9 ). Paranauka według tego kryterium, nie spełnia
tych wymogów, ale cechuje ją słaba zasada racjonalności
(intersubiektywność, czyli przekazywalność) i stanowi „przedsionek" wiedzy
naukowej. Jest to mimo wszystko swoiste dowartościowanie parapsychologii,
gdyż zostaje ona tu wyodrębniona od pseudonauki, która nie ma żadnego
znaczenia merytorycznego.
Religia
Relacja między filozofią a religią przeszła w dziejach Europy przez różne
etapy, od pełnej syntezy w duchu „ ancilla theologiae " („służebnica teologii")
po wzajemną wrogość - Horacjańskie „Odi profanum vulgus" 10
(„Nienawidzę ludzi nieoświeconych") było swoistą dewizą dla wielu
7
G. Reale, op. cit., t.2, s. 48.
J. Such: Filozofia nauki. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2000, s.36.
9
Ibidem.
10
Horacy: Pieśni 3, 1,1. Za: W. Kopaliński: Słownik..., s. 299.
80
8
61395785.001.png
Współczesna ezoteryka i motywy religijne w świetle filozofii Platońskiej
niezależnych filozofów nowożytności i Oświecenia. Ze strony wielu
wierzących chrześcijan stanowisko także było nieprzejednane, za przykład
niech posłuży zdanie reformatora Marcina Lutra: „Rozum to nierządnica
szatana." 11 Arno Anzenbacher wyróżnia cztery podstawowe możliwości
stosunku jaki może przebiegać pomiędzy filozofią a religią:
- nie mają one ze sobą nic wspólnego (stanowisko neopozytywistyczne),
- istnieje pomiędzy nimi sprzeczność (przykładowo Tertuliańskie Credo ąuia
absurdum - „Wierzę, bo to jest niedorzeczne" 12 i Marksa „Religia to opium
dla ludu" 13 )
- stanowią one jedność (Augustyńskie Credo ut intelligam 14 - „Wierzę,
aby zrozumieć")
- religia i filozofia stanowią różne, ale odniesione wzajemne do siebie
płaszczyzny sensu (pogląd bliski neotomizmowi).
Zgłębiając temat niniejszej pracy, nie sposób nie zająć tu określonego
stanowiska. Sądzę, że najbliższa prawdy wydaje się być ostatnia koncepcja
- trudno wymieszać ze sobą dwa składniki ludzkiego postrzeganiajakimi są
ratio (poznanie racjonalne) ifides (wiara). Jednocześnie nie wydaje się
możliwe odseparowanie od siebie tych dwóch elementów - filozofia często
dochodzi do granic rozumu, tworzy się wówczas rodzaj „wiary filozoficznej"
Jaspersa. Teologia także nigdy nie mogła i nie będzie mogła sobie poradzić
bez podstaw filozoficzno-logicznych.
Napięcia między logosem a mythosem (słowem a mitem)
Powszechnie wiadomo, iż dialogi Platońskie zapisane są pięknym,
artystycznym językiem; należą do najstarszych skarbów literatury
A. Anzenbacher: Wprowadzenie do filozofii. Kraków, Wydawnictwo WAM
2003, s. 34.
12
Ibidem.
13
Ibidem.
14
Ibidem.
81
11
Zgłoś jeśli naruszono regulamin