Lis Tomasz - Przewodnik po jodze.doc

(671 KB) Pobierz
Przewodnik po jodze

 

 

S a d h a n a

 

czyli droga wewnętrznego poznania

 

Tomasz Lis

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewodnik po jodze

 

Praktyka asan i pranajam oraz terapeutyczne ich właściwości

 

 

 

 

 

 

 

Joga to nauka zajmująca się zdrowiem i doskonaleniem ciała. Umożliwia odkrycie w sobie różnicy między ciałem a umysłem. Pokazuje drogę do sztuki prawego życia i stąd zwie się jogę gałęzią filozofii. Poprzez systematyczną praktykę daje stabilność, zdrowie i lekkość, utrzymując ciało w harmonii z naturą.

 

Wiele nazw asan pochodzi od roślin, owadów, zwierząt, imion legendarnych bohaterów i mędrców w celu przyuczenia umysłu do szacunku dla całego stworzenia oraz do rozwoju empatii wiodącej do głębszego rozumienia egzystencji i odpowiedzialności za jej losy.

 

Czym jest Joga?

Jest to nauka zajmująca się zdrowiem i doskonaleniem ciała. Umożliwia odkrycie w sobie różnicy między ciałem a umysłem. Pokazuje drogę do sztuki prawego życia i stąd zwie się jogę gałęzią filozofii.

Praktykę jogi jako pierwszy ujął w system Patańdżali w klasycznym traktacie "Joga-sutra" pochodzącym prawdopodobnie z 200 r.p.n.e., a składającym się ze stu dziewięćdziesięciu pięciu zwięzłych aforyzmów.

Innym najwyższym autorytetem w filozofii jogi jest Bhawagad-Gita, która podaje metody samodoskonalenia, poprzez przemianę własnej świadomości. Metody te są zróżnicowane, po to by mogły być stosowane przez ludzi o różnym poziomie rozwoju psychicznego, o różnych temperamentach i o różnym układzie osobowościowym. Zarówno osoba emocjonalna czy racjonalna może znaleźć dla siebie odpowiednią metodę, swoją drogę, cel i sens w życiu. W swoim mechanizmie rozwoju jednostki joga posługuje sie asanami, czyli pozycjami ciała służącymi do oczyszczenia i ożywienia każdej komórki ciała. Asany były doskonalone w ciągu wieków tak, aby ćwiczeniu można było poddać każdy mięsień, nerw i gruczoł - zapewniając ładną budowę ciała i utrzymując je w zdrowiu. Nieruchoma i wygodna pozycja ciała przyczynia się do wytworzenia psychicznej równowagi i przeciwdziała chwiejności umysłu, usuwa zmęczenie i kojąco oddziaływuje na nerwy.

Asany poprzez systematyczną praktykę dają stabilność, zdrowie i lekkość, utrzymując ciało w harmonii z naturą. Wiele nazw asan pochodzi od roślin, owadów, zwierząt, imion legendarnych bohaterów i medrców w celu przyuczenia umysłu do szacunku dla całego stworzenia oraz do rozwoju empatii wiodącej do głębszego rozumienia egzystencji i odpowiedzialności za jej losy.

Joga jest najlepszą formą ćwiczeń. Prawidłowe ich wykonywanie przydaje ciału lekkości, zwiększa możliwości pracy i odporność na choroby i niewygody.

Asany ćwiczą równomiernie wszystkie części ciała: przednią i tylnią, boczne i wewnętrzne. Każda pozycja jest całością samą w sobie, w której każda część ciała odgrywa swą szczególną rolę i żadna nie jest pominięta. Ruch ma miejsce przy zmianach pozycji lub miejsca. Asany mimo że sprawiają wrażenie statycznych, są pełne wewnętrznej dynamiki. W czasie praktyki wykonywany jest pełen zakres ruchów: poziome, pionowe i ukośne oraz rozciąganie na obwodach i poszerzanie. Wymagają one zręczności, inteligencji i pilności. Żadna część ciała ani umysłu nie zostaje pominięta, jeżeli asana wykonywana jest w sposób prawidłowy.

Istnieje ogromna różnica między praktyką jogi i ćwiczeniami innego rodzaju. W przeciwieństwie do ćwiczeń fizycznych, które oddziaływują wyłącznie na powłokę zewnętrzną człowieka, asany mają działanie psycho-fizjologiczne. Asany rozwijając świadomość ciała, generują wewnętrzną świadomość i stabilizują umysł. Joga to kultywacja ciała, umysłu i Ducha. W ćwiczeniach fizycznych ruchy również mogą być wykonywane dokładnie, lecz w jodze precyzja asan rozwija głębszą świadomość i daje równowagę ciała i umysłu.

Asany rozwijają mięśnie, podobnie jak ćwiczenia fizyczne, ale też usuwają sztywność, dzięki czemu ruchy ciała stają się swobodne. Asany odnoszą się jednak bardziej do ciała fizjologicznego i ważnych organów niż do ciała fizycznego. Wzmacniają i rewitalizują takie organy jak wątroba, śledziona, jelita, płuca i nerki. Każda asana ma wpływ na cały system, jakim jest człowiek. Jest to ćwiczenie organiczne, dzięki któremu ciało pozbywa się trucizn.

Układ trawienny jest jednym z najważniejszych, od którego zależy dobre zdrowie całego organizmu. Jego złe funkcjonowanie leży u źródeł wielu chorób i asany są niezawodnym sposobem zapobiegania im.

Praktyka asan i pranajamy sprowadza również układ oddechowy do stanu optymalnego, zapewniając odpowiednią ilość tlenu i poprawiając krążenie krwi.

Gruczoły wydzielania wewnętrznego są bardzo ważne. Zdrowy fizyczny i umysłowy stan człowieka zależy od ich funkcji wydzielniczych. Pewne asany działają stymulująco na te gruczoły, zapewniając ich prawidłowe funkcjonowanie, a inne asany normalizuje ich nadmierną aktywność i utrzymują równowagę hormonalną w organizmie.

Asany i pranajama są wielce pomocne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, nerwów i kręgosłupa. Mózg jest źródłem procesów myślenia, rozumowania, zapamiętywania, postrzegania i kierowania. Kontroluje świadome i nieświadome ruchy ciała. Ciało i mózg cały czas wzajemnie działają na siebie. Problemy, które niesie życie, powodują, że znajduje się on stale w stanie stresu i zmęczony mózg oddziałowuje na cały system. Stały stres wywołuje stan napięcia i zmartwienia, które prowadzą do nerwic, neurastenii, histerii i wielu innych chorób psychoneurotycznych. Takie asany jak sirszasana, sarvangasana, halasana oraz setu bandha sarwangasana dostarczają do mózgu świeżą krew i powodują, że jest on aktywny, czujny i jednocześnie znajduje się w stanie spoczynku. Joga ma tę niezwykłą, unikalną zaletę, że uspokaja nerwy, wycisza mózg i powoduje, że umysł staje się spokojny i świeży.

Joga może być praktykowana przez wszystkich i w każdym wieku. Jest szczególnie korzystna dla osób po 40-tce, gdy mechanizm samo uzdrawiania organizmu zaczyna już słabnąć i zmniejsza się odporność na choroby. Joga generuje w ciele energię i zapobiega rozpraszaniu się jej. Osoba praktykująca jogę jest energiczna i pełna życia. Minimalnym wysiłkiem można osiągnąć maksymalne korzyści. Joga pomaga kobiecie wypełnić jej obowiązki, pomaga jej również utrzymać ładną cerę, kobiecość i ogólną dobrą formę. Kobieta praktykująca jogę nie potrzebuje używać kosmetyków, ponieważ prawidłowe krążenie powoduje, że jej skóra jest w świetnym stanie, a ona sama promieniuje urodą. Bez przesady można powiedzieć, że joga jest wręcz idealna dla kobiety we wszystkich sytuacjach i okolicznościach, które przynosi codzienne życie.

Joga odgrywa ponadto jeszcze inną rolę. Nie tylko zapobiega chorobom, ale ma też właściwości lecznicze. W przeciwieństwie do innych systemów jej celem jest rozwój symetrii w ciele, koordynacji i wytrzymałości. Pobudza organy wewnętrzne i przyczynia się do ich harmonijnego funkcjonowania.

Joga to naturalny sposób leczenia. Proces jest powolny lecz pewny. Nikt nie może zaprzeczyć osiągnięciom współczesnej medycyny. Leki mogą być wielce pomocne, a joga może być ich dopełnieniem przyśpieszając powrót do zdrowia. Czasem lekarstwa mają niekorzystne działania uboczne i joga pomaga przeciwdziałać im. Joga wzmacnia naturalne siły obronne organizmu. W przypadku chorób chronicznych stan zaawansowania choroby i jej natężenie może być kontrolowane dzięki praktyce jogi. Gdy zachodzi konieczność operacji, korzystne jest praktykować jogę przed operacją ponieważ uspokoi to nerwy i organy wewnętrzne, a także wyciszy umysł. Po operacji ćwiczenie jogi sprzyja szybszemu gojeniu się rany i przyśpiesza powrót do sił. W takich okolicznościach jak wypadki, gdy inne formy ćwiczeń są niemożliwe, drzwi jogi stoją otworem.

Asany są bardzo pomocne przy zmęczeniu i bólach. Asany nie tylko pomagają niezdrowym powrócić do zdrowia, lecz także pomagają zdrowym utrzymać ich dobry stan.

Joga ma również do zaoferowania coś szczególnego lekkoatletkom i innym sportsmenkom. Asany pomagają skorygować błędne ruchy, które mogą być powodem nadwyrężeń i zwichnięć. Uwalniają od napięć i dają szybkość, elastyczność, siłę, wytrzymałość i koordynację całemu systemowi. Gdy sportowcy, obojga płci, są wyczerpani, mogą z łatwością przywrócić dobre samopoczucie za pomocą asan. Asany zwiększają również zakres ruchów.

Sztuka jogi ma unikalny charakter. Oferuje wszystko w zależności od potrzeb. Jest wyjątkowo dobra dla kobiet, które z powodu obowiązków rodzinnych, szczególnie powinny być zadowolone z tego, że mogą wykonywać te wspaniałe ćwiczenia w zaciszu i wygodzie własnego domu.

Praktyka jogi ma ogromny wpływ na charakter i czyni osobę praktykującą silną moralnie i umysłowo. Jej postawa wobec życia jest bardziej pozytywna i tolerancyjna. Duma i egoizm znikają, a pojawia się skromność i pokora. Taka osoba staje się bardziej rozważna, troskliwa i uważająca oraz uzyskuje intelektualną klarowność. Jest to droga ku stanowi kontemplacyjnemu.

Praktyka asan i pranajamy doskonale zdała egzamin czasu na przestrzeni wielu wieków i nadal spełnia oczekiwania kobiet i mężczyzn w ich poszukiwaniach doskonałego zdrowia i szczęścia.

 

 

                                                     

 

 

 

 

Tadasana (zwana również Samasthiti)

Tada znaczy góra, sama - pionowy, wyprostowany, niewzruszony, sthiti - stać nieruchomo, pewnie. Tadasana oznacza zatem postawę, w której stoi się pewnie i wyniośle jak góra. Jest to podstawowa pozycja stojąca.

Przeważnie nie przywiązuje się wagi do prawidłowego sposobu stania. Niektórzy ludzie przenoszą ciężar ciała na jedną nogę, stojąc często z drugą nogą odchyloną w bok. Inni umieszczają cały ciężar ciała na piętach albo na przyśrodkowych lub bocznych krawędziach stóp. Można to poznać oglądając miejsca ściarania się obcasów i podeszew naszych butów. Wskutek wadliwej metody stania i nierównomiernego rozkładania ciężaru ciała na stopach, nabywamy specyficznych deformacji, które doprowadzają do usztywnienia kręgosłupa. Gdy stoimy ze stopami rozłączonymi, lepiej jest ustawiać piętę i paluch każdej stopy w linii równoległej do płaszczyzny środkowej niż pod kątem do niej. Wówczas biodra ściskają się, brzuch jest wciągnięty, a pierś wysunięta do przodu. Odczuwa się lekkość ciała, a umysł zyskuje na ostrości. Kiedy ciężar ciała umieszczamy na piętach, to czujemy, że przesuwa się środek ciężkości. Biodra rozluźniają się, brzuch zaczyna wystawać, ciało wiotczeje, odczuwamy napięcie w kręgosłupie i wskutek tego szybko męczymy się, a umysł staje się ospały. Opanowanie sztuki prawidłowego stania jest więc sprawą mającą zasadnicze znaczenie.

Garudasana

Garuda znaczy orzeł. Jest to także imię króla ptaków. Garuda był ptakiem, na którym latał Wisznu. Przedstawiono go z biała twarzą, orlim dziobem, purpurowymi skrzydłami i złotym tułowiem.

Garudasana rozwija mięśnie okolicy kostek i zwalcza sztywność barków. Zapobiega skurczom mięśni łydek.

Wrikszasana

Wriksza znaczy drzewo. Wzmacnia mięśnie nóg oraz daje poczucie fizycznej i psychicznej równowagi.

Utkatasana

Utkata znaczy potężny, srogi, szorstki. Ta asana przypomina siedzenie na wyobrażonym krześle.

Utkatasana usuwa sztywność barków i koryguje lżejsze wady nóg. Wzmacnia okolicę kostek i równomiernie rozwija mięśnie nóg. Podczas ćwiczeń przepona podnosi się i łagodnie masuje serce. Asana tonizuje narządy jamy brzusznej, plecy oraz rozwija klatkę piersiową, rozszerzając ją w pełni.

Utthita trikonasana

Utthita znaczy rozwarty, naprężony, trikona - trójkąt. Ta stojąca asana jest pozycją rozwartokątnego trójkąta. Podnosi tonus nóg, zwalcza sztywność nóg i bioder, koryguje lekkie wady nóg i umożliwia ich symetryczny rozwój. Uśmierza bóle pleców i szyi, wzmacnia okolicę kostek i rozwija klatkę piersiową.

 

 

Utthita parśwakonasana

Parśwa znaczy strona lub bok, kona - kąt. Jest to boczna pozycja rozwartego kąta. Podnosi tonus kostek, kolan i ud. Koryguje wady łydek i ud, rozwija klatkę piersiową, pomaga odchudzić okolice pasa i bioder, uśmierza bóle artretyczne i rwę kulszową. Zwiększa też perystaltykę jelit i pomaga w wydalaniu.

Wirabhadrasana II

Pewnego dnia Daksza składał wielką ofiarę, na którą nie zaprosił swej córki Sati ani jej męża Śiwy, zwierzchnika bogów. Sati poszła jednak na tę uroczystość, lecz - zelżona i upokorzona - rzuciła się w ogień i spłonęła. Gdy Śiwa się o tym dowiedział, ogromnie się rozgniewał, wyrwał włos ze swych splątanych loków i rzucił go na ziemię. Wyrósł z niego potężny heros Wirabhadra, któremu Śiwa powierzył swoją armię i wydał rozkaz rozgromienia Dakszy i unicestwienia jego ofiary. Wirabhadra i jego wojsko jak huragan wpadli na wojska Dakszy, pokonali pozostałych bogów oraz kapłanów i ścięli Dakszę. Śiwa w tęsknocie za Sati podążył na górę Kajlas i oddał się kontemplacji. Sati narodziła się ponownie jako Uma w domu Himalaji i jeszcze raz zabiegała o miłość Śiwy, by w końcu zdobyć jego serce. Historię tę opisał Kalidasa w wielkim poemacie Kumara-sambhawa (Narodziny Pana Wojny). Ta asana poświęcona jest własnie Wirabhadrze. Dzięki Wirabhadrasanie wzmacniają się mięśnie nóg i stają się bardziej kształtne. Usuwa ona skurcze mięśni łydek i ud, uelastycznie mięśnie nóg i pleców oraz tonizuje narządy jamy brzusznej. Opanowanie postaw stojących przygotowuje ucznia do trudniejszych pozycji ze skłonem do przodu, które wówczas mogą być łatwo przyswojone.

Wirabhadrasana I

Dzięki tej asanie klatka piersiowa w pełni się rozszerza, co pomaga głęboko oddychać. Zwalcza sztywność barków i pleców, podnosi tonus okolicy kostek i kolan, uelastycznia szyję. Pomaga ponadto odchudzić okolicę bioder.

Pariwritta trikonasana

Pariwritta znaczy odwrócony, obrócony dokoła lub do tyłu, trikona - trójkąt. Jest to pozycja obróconego trójkąta, będąca przeciwieństwem utthita trikonasany. Pariwritta trikonasana wzmacnia mięsnie ud, łydek i ścięgien podkolanowych. Zwiększa dopływ krwi do dolnej części kręgosłupa, dzięki czemu mięśnie pleców i kręgosłup funkcjonują optymalnie. Klatka piersiowa rozszerza się w pełni. Pozycja ta uśmierza bóle pleców, pobudza narządy brzucha i wzmacnia mięśnie bioder.

Pariwritta parśwakonasana

Jest to boczna pozycja obróconego kąta. Ta asana jest intensywniejsza od poprzedniej dlatego jest i bardziej efektywna. Jednak ścięgna podkolanowe nie rozciągają się w niej tak mocno, jak w pariwritta trikonasanie. Bardziej ściśnięte są natomiast narządy brzucha, co pobudza trawienie. Kręgosłup i narządy brzucha są obficie zaopatrzone w krew i tym samym regenerowane. Ta asana pomaga w bezwysiłkowym wydaleniu zbędnych produktów przemiany materii z jelit.

Ardha czandrasana

Ardha znaczy połowa, czandra - Księżyc. Pozycja ta przypomina półksiężyc, jest niezmiernie korzystna dla osób z kontuzjami lub stanami zapalnymi nóg. Tonizuje dolną część kręgosłupa i nerwy mięśni nóg oraz wzmacnia okolicę kolan. Podobnie jak inne pozycje stojące, leczy zaburzenia żołądkowe.

Wirabhadrasana III

Asana pomaga w ściśnięciu i wzmocnieniu narządów brzucha, czyni mięśnie nóg kształtniejsze i mocniejsze. Polecana jest dla biegaczy, ponieważ dodaje wigoru i zwinności. Pomaga stanąć prawidłowo na podeszwach stóp, przeciwdziała wystawaniu brzucha, ciało staje się zwinne, a umysł sprawny.

Urdhwa prasarita ekapadasana

Urdhwa znaczy wyprostowany, będący ponad, wysoko, prasarita - wyciągnięty wyprostowany, eka - jeden, pada - stopa. Ta asana wzmacnia mięśnie nóg i pomaga odchudzić biodra.

Utthita hasta padangusthasana

Utthita znaczy wyciągnięty, hasta - ręka, padangustha - paluch. Ogromnie wzmacnia mięśnie nóg, a balansowanie daje poczucie stałości i psychicznej równowagi.

Ardha baddha padmottanasana

Ardha znaczy pół, baddha - ograniczony, powściągnięty, schwytany, powstrzymany, padma - lotos, uttana - intensywne rozciąganie. Ta asana zwalcza sztywność kolan. Wskutek uciskania narządów brzucha przyśpiesza trawienie. Szybsze ruchy jelit wzmagają wydalanie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii, z których tworzą się toksyny. Pozycja ta pomaga również w cofnięciu ramion, wskutek czego rozszerza się klatka piersiowa, a oddychanie staje się swobodniejsze i głębsze.

Parśwottanasana

Parśwa znaczy bok lub strona, uttana - intensywne rozciąganie. Nazwa sugeruje, iż w tej pozycji bok klatki piersiowej poddawany jest intensywnemu rozciąganiu. Parśwottanasana zwalcza sztywność nóg i mięśni bioder, uelastycznia stawy biodrowe i kręgosłup. Kiedy głowa spoczywa na kolanie, narządy jamy brzusznej są ściskane i tonizowane. Ćwiczenia nadgarstków pokonują ich sztywność. Postawa ta koryguje również wypukłe plecy i pochylone ramiona. W prawidłowo wykonywanej asanie barki są mocno ściągnięte do tyłu, co ułatwia głębokie oddychanie.

Prasarita padottanasana

Prasarita znaczy rozszerzony, rozłożony, rozciągnięty, pada - stopa. W tej postawie rozsunięte nogi są intensywnie rozciągane. Pozycja ta zapewnia prawidłowy rozwój ścięgien podkolanowych i mięśni odwodzących oraz powoduje napływ krwi do tułowia i głowy.

Padahastasana

Pada znaczy stopa, hasta - ręka. Padahastasana wymaga więcej wysiłku od padangusthasany, lecz efekty obu są takie same. Tonizowane są narządy jamy brzusznej, wzmaga się wydzielanie soków trawiennych, aktywizowane są wątroba i śledziona. Ćwiczenie tych dwóch asan poleca się osobom cierpiącym na wzdęcia lub zaburzenia żołądkowe.

 

Uttanasana

Ut jest przedrostkiem oznaczającym rozwagę i intensywność. Wyraz tan znaczy wyciąganie, rozciąganie i wydłużanie. W tej asanie kręgosłup rozciągany jest intensywnie, ale z rozwagą. Uttanasana uśmierza bóle żołądka, tonizuje wątrobę, śledzionę i nerki. Łagodzi również bóle brzucha podczas miesiączki. Spowalnia akcję serca i odmładza nerwy kręgosłupa. Można pozbyć się uczucia przygnębienia wykonując tę pozycję przez dwie minuty lub dłużej. Jest korzystna dla osób nadpobudliwych, gdyż uspokaja ośrodki emocji w mózgu. Po zakończeniu ćwiczenia odczuwa się ciszę i chłód, oczy błyszczą się, a umysł jest spokojny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dandasana

Danda znaczy - kij lub pałka. Przynosi ulgę osobom mającym wzdęcia spowodowane nagromadzeniem się gazów i osobom cierpiącym z powodu dolegliwości żołądkowych. Pomaga odchudzić okolicę pasa i tonizuje nerki.

Maha mudra

Maha znaczy wielki lub szlachetny, mudra - zamykanie, pieczętowanie lub plombowanie. Ta asana tonizuje narządy jamy brzusznej, nerki i nadnercza. Kobiety cierpiące z powodu przodo- lub tyłozgięcia trzonu macicy doznają ulgi, ponieważ w tej asanie macica wróci do pierwotnej pozycji. Dłuższe wykonywanie tej pozycji przyniesie wielką korzyść osobom z dolegliwościami śledziony lub przerostem gruczołu krokowego. Leczy ona także niestrawność. Maha mudra niszczy śmierć i wiele innych cierpień... Nie istnieje nic, przed czym trzeba by się powstrzymywać lub czego nie można by jeść, gdy się ją praktykuje. Trawione są wszelkie pokarmy, niezależnie od ich smaku, a nawet śmiertelna trucizna... Ten, kto praktykuje maha mudrę, pokonuje gruźlicę, trąd, hemoroidy, powiększenie śledziony, niestrawność i inne przewlekłe choroby (hyp. 3,14,16-17).

Dźianu sirszasana

Dźianu znaczy kolano, sirsza - głowa. Tonizuje wątrobę i śledzionę pobudzając proces trawienia. Tonizuje też i aktywizuje nerki, co można łatwo odczuć, jeśli ćwiczenie wykonuje się dokładnie według podanej techniki. Osoby cierpiące z powodu przerostu gruczołu krokowego odniosą korzyści z dłuższego wykonywania tej pozycji. Pozycja ta polecana jest też ludziom cierpiącym na przewlekły stan podgorączkowy.

Trianga mukhaikapada paścimottanasana

Trianga znaczy trzy części ciała lub ich części. W tej pozycji trzema częściami ciała są stopy, kolana i pośladki. Mukhaikapada (mukha - twarz, eka - jeden, pada - noga lub stopa) odnosi się do twarzy (lub ust) dotykającej do jednej (wyprostowanej) nogi. W paścimottanasanie tył całego ciała jest intensywnie rozciągany. Asana ta polecana jest osobom z płaskostopiem. Pomaga w leczeniu zwichnięć w kostkach i kolanach oraz zmniejsza obrzmienie nóg. Wraz z dźianą sirszasaną i ardha baddha padma paścimottanasaną tonizuje narządy brzucha i utrzymuje je w aktywnym stanie. Przeciążamy narządy brzucha, gdy nadmiernie folgujemy sobie lub stosujemy się do etykiety towarzyskiej. W narządach brzucha znajduje swój początek większość chorób. Starożytni mędrcy podkreślali, że zdrowie tych narządów jest podstawą długowieczności, szczęścia i spokoju umysłu. Asany ze skłonem do przodu pomagają utrzymać je w zdrowiu. Postawy te nie tylko bowiem utrzymują w formie nasze mięśnie, ale też wpływają na narządy wewnętrzne.

Ardha baddha padma paścimottanasana

Ardha znaczy połowa, baddha - złapany, ograniczony, padma - lotos. Paścimottanasana jest pozycją, w której tył całego ciała jest intensywnie rozciągany. Wskutek ćwiczenia półlotosu kolana staną się na tyle giętkie, że możliwe będzie wykonanie pełnego lotosu. Kiedy broda sięga poza kolano wyprostowanej nogi, zgięte kolano przyciągane jest do tej nogi. Ruch ten pomaga rozciągnąć okolicę pępka i narządy jamy brzusznej. Poprawia się krążenie krwi w okolicy pępka i narządów płciowych. Pępek jest ośrodkiem nerwowym, w którym usytuowana jest swadhisztana czakra, jedno z oczyszczających kół zamachowych układu nerwowego człowieka, odpowiadająca splotowi podbrzusznemu. Pozycja ta jest też polecana osobom z pochylonymi, przygarbionymi ramionami.

Paścimottanasana
(nazywana też ugrasana lub brahmaciarjasana)

Paścima dosłownie znaczy zachód, tył. To nam sugeruje tylną powierzchnię całego ciała od głowy po pięty. Przedni lub wschodni aspekt to przód ciała od twarzy po palce stóp. Czubek głowy jest górnym lub północnym aspektem, zaś podeszwy i pięty stóp to dolny lub południowy aspekt ciała. W tej asanie cała tylna strona ciała jest intensywnie rozciągana. Ugra znaczy ogromny, potężny i szlachetny, brahmaciarja oznacza naukę religii, powściągliwość i celibat. Ta asana tonizuje narządy brzucha i utrzymuje je w aktywności. Podnosi tonus nerek, regeneruje kręgosłup i polepsza trawienie. Kręgosłup zwierzęcia znajduje się w linii poziomej, wówczas serce umieszczone jest pod kręgosłupem, co daje mu zdrowie i ogromną wytrzymałość. U ludzi jest inaczej, dlatego szybko odczuwają zmęczenie i są podatni na choroby serca. W paścimottanasanie kręgosłup trzymamy poziomo i prosto, a serce znajduje się poniżej kręgosłupa. W czasie dłuższego i prawidłowego wykonywania tej pozycji masowane i odświeżane są: serce, kręgosłup i narządy brzucha. Umysł uspokaja się. Dzięki wzmożonemu rozciąganiu miednicy, dopływa tam więcej nasyconej tlenem krwi i gruczoły płciowe wchłaniają wymaganą ilość substancji odżywczych. To podnosi witalność, pomaga w leczeniu impotencji i prowadzi do opanowania popędu płciowego. Dlatego asanę tę nazywa się także brahmaciarjasaną (brahmaciarja znaczy celibat, a brahmaciarin to ten, kto opanował seksualną żądzę).

Kraunczasana

Krauncza znaczy czapla. Jest to również nazwa góry, o której mówią, że jest prawnukiem Himalajów, a która została przebita przez boga wojny Kartikeję i Parasiuramę - szóstą inkarnację Wisznu. Jest trudniejsza od paścimottanasany, ale jej efekty są większe. Pozwala całkowicie wyciągnąć nogi i ćwiczyć mięśnie nóg. Regeneruje narządy jamy brzusznej.

Marićjasana I

As...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin