ProgStr.pdf
(
161 KB
)
Pobierz
11532818 UNPDF
Programowanie strukturalne
w językach Pascal i C
Krzysztof Grąbczewski
Tematy zajęć
•
Wprowadzenie do programowania
•
Język Pascal
•
Język C
•
Podstawowe algorytmy
•
Dynamiczne struktury danych
•
Programowanie dla Windows
Plan zajęć
•
Spotkanie 1: Podstawy, schematy blokowe
•
Spotkania 2, 3, 4: Język Pascal
•
Spotkania 5, 6, 7: Język C
•
Spotkanie 8: Struktury dynamiczne
•
Spotkanie 9: Programowanie dla Windows
•
Spotkanie 10: Różne uwagi i drobne problemy
Bibliografia
•
Niklaus Wirth,
Algorytmy + struktury danych = programy
,
WNT 1989
•
Andrzej Marciniak,
Turbo Pasca l x .x
•
B. Kernighan, D. Ritchie,
Język C
, WNT 1988
Programowanie Strukturalne dla PSPiZK
1
Komputer i jego wykorzystanie
•
Sprzęt to ciało - oprogramowanie to dusza
•
Komputer - jak pracują krasnoludki
Pamięć
operacyjna
Procesor
karta
graficzna
karta
dźwiękowa
Magistrala zewnętrzna
kontrolery
dysków
•
Rodzaje oprogramowania - poziomy od niskiego do wysokiego
–
systemy operacyjne i podstawowe biblioteki obsługi urzą-
dzeń
–
oprogramowanie użytkowe i biblioteki użytkowe
–
wysoko wyspecjalizowane biblioteki - programy wysokiego
poziomu
•
Obsługa zasobów dostępnych w komputerze: pamięć operacyj-
na, dyski, porty komunikacyjne, wyświetlacze, klawiatury itp.
•
Mechanizm przerwań - zgłaszanie przerwań przez urządzenia
•
DMA (direct memory access) - bezpośredni dostęp do pamięci
Programowanie Strukturalne dla PSPiZK
2
Systemy liczenia:
dwójkowy (binarny), ósemkowy, dziesiętny, szes-
nastkowy
system
cyfry przykład dziesiętnie
dwójkowy
01
101
1
∗
2
2
+1
∗
2
0
=
1
∗
4+1=5
ósemkowy 01234567 270
2
∗
8
2
+7
∗
8
1
=
2
∗
64 + 7
∗
8 = 184
dziesiętny 01234 309
3
∗
10
2
+9
∗
10
0
=
56789
3
∗
100 + 9 = 309
szesnastkowy 01234567 10A
1
∗
16
2
+10
∗
16
0
=
89ABCDEF
1
∗
256 + 10 = 266
Komputer „myśli” dwójkowo - organizacja pamięci
•
1
bit
- miejsce na zapamiętanie znaku 0 bądź 1
•
1
bajt
= 8 bitów - pozwala zapamiętać
2
8
różnych wartości, a
więc np. liczby 0-255
•
1
kB
(kilobajt) =
2
10
B = 1024 B
•
1
MB
(megabajt) =
2
20
B = 1048576 B
•
1
GB
(gigabajt) =
2
30
B = 1073741824 B
•
1
słowo
to ilość informacji przetwarzanej przez procesor w
jednym cyklu (procesor 32 bitowy = procesor o słowie 32 bi-
towym)
•
bity i bajty bardziej i mniej znaczące
Programowanie Strukturalne dla PSPiZK
3
•
operacje bitowe
–
przesunięcia:
00000001 << 3 = 00001000 = 8
00001101 >> 2 = 00000011 = 3
00001101 << 5 = 10100000 = 160
–
operacje logiczne: koniunkcja
&
,alternatywa
|
,dysjunk-
cja
^
, dopełnienie
~
01010101 & 11001100 = 01000100
01010101 | 11001100 = 11011101
00001101 ^ 11001100 = 11000001
~ 01010101 = 10101010
~ 11001100 = 00110011
•
typowa liczba całkowita zajmuje jedno słowo
•
typy zmiennoprzecinkowe (zmiennopozycyjne) - rzeczywiste
–
rozdzielczość i skończoność komputerowych liczb rzeczywi-
stych
–
mantysa i cecha, liczba
=
mantysa
∗
2
cecha
–
typy 4-bajtowe (3 bajty mantysy i 1 bajt cechy), 6-bajtowe,
8-bajtowe (podwójnej precyzji)
–
należy być ostrożnym przy dodawaniu małej liczby zmien-
noprzecinkowej do dużej (mała może zniknąć)
–
wartości, które nie są poprawnymi liczbami (NAN - not a
number)
Programowanie Strukturalne dla PSPiZK
4
Języki programowania
•
Imperatywne
–
liniowe (np. BASIC)
–
strukturalne (np. Pascal, C)
–
obiektowe (np. C++, SmallTalk, Java)
•
Deklaratywne
–
logiczne (np. Prolog)
–
funkcyjne (np. ML, Lisp)
•
Języki niskiego poziomu (asemblery), wysokiego poziomu (Pas-
cal,C,C++,...),językiczwartejgeneracji(wizualne)
•
Jak wybierać język programowania - analiza problemu
Umiejętność programowania
•
Znajomość syntaktyki to nie wszystko
•
Formatowanie tekstów programów
•
Najpierw pomyśl (przynajmniej dwa razy), potem pisz
•
Schematy blokowe
•
Metody programowania
–
top-down (z góry na dół)
–
bottom-up (z dołu do góry)
•
Uwaga na zależności od platformy sprzętowej i systemowej
–
programowanie dla UNIXa
–
programowanie dla DOSa (16 i 32 bitowe, modele pamięci)
–
programowane dla Windows (16 i 32 bitowe)
Plik z chomika:
persil34
Inne pliki z tego folderu:
Awarie komputera.pdf
(116 KB)
bios(1).pdf
(411 KB)
bios.pdf
(411 KB)
matlab.pdf
(189 KB)
Matlab2.pdf
(446 KB)
Inne foldery tego chomika:
(1)
[Kung_ Fu]_ The Secret of Shaolin Kung Fu (1977) - Rmvb.rmvb
¶==Podręczniki dla nauczycieli KSIĄŻKA NAUCZYCIELA
♦♦♦ Vikings 1♦♦
♦♦♦ Vikings 2♦♦
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin