O Ustawie o Ochronie Danych Osobowych.doc

(27 KB) Pobierz
O Ustawie o Ochronie Danych Osobowych:

O Ustawie o Ochronie Danych Osobowych:

 

Dnia 23 lipca 2004 weszła w życie nowelizacja Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Ochronie Danych Osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883).

 

Nakłada ona na wszystkie przedsiębiorstwa oraz instytucje budżetowe obowiązek:

 

Ochrony danych osobowych pracowników

Ochrony danych osobowych klientów indywidualnych i ich rejestracji w Głównym Inspektoracie Danych Osobowych (w przypadku ich marketingowego lub handlowego wykorzystywania) 

Opracowania i stosowania przez pracowników polityki bezpieczeństwa danych osobowych oraz instrukcji dla systemów przetwarzających dane osobowe

Powołania administratora danych

Organizacji dostępu do danych osobowych

 

 

 

Co grozi za nieprzestrzeganie wymagań ustawy?

 

 

 

 

 

Nieprzestrzeganie wymagań niniejszej ustawy nakłada na Zarząd lub na Administratora danych osobowych kary w postaci grzywny albo kary pozbawienia wolności do lat trzech!

 

 

 

 

 

 

 

Kary przewidziano między innymi za:

 

Utratę, zniszczenie, kradzież danych osobowych

Umyślne lub nieumyslne udostępnienie ich osobom nieuprawnionym

Wykorzystanie danych osobowych niezgodnie z ich deklarowanym przeznaczeniem

Spektakularne przykłady złamania ustawy o ochronie danych osobowych:

 

 

 

"Dane klientów jednego z dużych banków działających na terenie Polski były sprzedawane bez ich zgody firmom ubezpieczeniowym i doradcom finansowym z konkurencji - idealne do telemarketingu"

 

 

 

"Jeden z czołowych banków w USA, CitiFinancial, przyznał się do zgubienia poufnych danych o rachunkach 3,9 miliona swoich klientów. Dane zniknęły w czasie transportu, być może zostały skradzione"

 

 

 

"Jak poinformował rzecznik Policji, o znalezieniu na leśnej drodze w Piotrkowie Tryb. pudełka z notatnikami służbowymi powiadomiła policję dziennikarka. Było tam 136 zapisanych, ostemplowanych i zarejestrowanych notatników służbowych z lat 1992-2000, należących do policjantów z byłej komendy rejonowej i obecnej komendy miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim."

 

 

"Poufne dane z dużego banku znalazły się na wysypisku. Bankowcy są zszokowani tą informacją. To jak mają czuć się klienci? Tysiąc numerów kart płatniczych, dane osobowe, faktury, informacje o kontach i niemal tysiąc listów od klientów Banku, wylądowało na złomowisku. Wszystko to zawierał twardy dysk komputera, który trafił przypadkiem do mieszkańca Gdańska".

 

 

 

 

 

 

Korzyści z wdrożenia systemu Ochrony Danych Osobowych:

 

 

Spełnienie wymagań ustawy o Ochronie Danych Osobowych w pełnym zakresie

Rejestracja zbioru danych osobowych klientów w GIODO

Pełne przygotowanie na wypadek ewentualnej kontroli inspektorów GIODO (Główny Inspektorat Danych Osobowych)

Klarowny podział odpowiedzialności za nieprzestrzeganie wymagań ustawy

Zmniejszenie ryzyka wycieku danych osobowych z organizacji

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin