Infrastruktura transportu kolejowego.doc

(35 KB) Pobierz
Infrastruktura transportu kolejowego

Infrastruktura transportu kolejowego

 

Polska infrastruktura kolejowa

         Jest trzecią co do długości połączeń
w Europie (po niemieckiej i francuskiej)

         Gęstość infrastruktury powyżej średniej europejskiej

         Najmniejsza gęstość w woj. podlaskim

         Średnia odległość do linii kolejowej 15 km

 

 

Stacje ładunkowe

         Służą do załadunku i wyładunku towarów z i do wagonów

         Mają uzasadnienie wówczas, kiedy operacje są dokonywane z urządzeń ładunkowych (suwnice, stacje pomp) lub magazynów bez konieczności dowozu towarów transportem samochodowym

 

 

Stacje ładunkowe -wyposażenie

         Rampy ładunkowe dostosowane do zadań stacji

         Place ładunkowe i składowe

         Hale i magazyny

         Wagi i urządzenia kontrolne

         Drogi dojazdowe

         Urządzenia przeładunkowe (np. suwnice)

 

 

Stacje przemysłowe

         Obsługują duże zakłady

         Połączone są z publicznym układem kolejowym bocznicą lub łącznicą

         Do zakładu przekazywane są wagony, które po załadunku zestawia się ponownie w składy pociągów

 

 

Podstawowe obiekty stacyjne –plac ładunkowy

         Plac ładunkowy umożliwia dojazd pojazdów drogowych do wagonów oraz składowanie towarów

         Organizacja podobna jak w przypadku placów manewrowych w centrach dystrybucyjnych

         Szerokość pasa postojowego przytorowego jest uzależniona od organizacji prac przeładunkowych i rozmiaru pojazdów samochodowych

         Rozładunek wagonów otwartych-ustawienie prostopadłe do osi toru

         Rozładunek wagonów krytych – ustawienie równoległe

         Najmniejsza szerokość placu – 12 m

         Na końcu placu należy przewidzieć poszerzenie w formie pętli o średnicy 30 m do zawracania

 

 

Podstawowe obiekty stacyjne –rampy

         Umożliwiają rozładunek oraz czasowe przechowywanie towarów ciężkich o niewielkiej wartości

         Rampy są umieszczane równolegle do osi toru

         Zjazd z rampy jedno-lub dwustronny

         Minimalna długość rampy 16 m

 

 

Podstawowe obiekty stacyjne –magazyny

         Służą do przechowywania i przeładunku drobnicy

         Z obu stron pomosty powinny być dopasowane do wysokości środków transportu

         Długość magazynu powinna być dopasowana do ilości równocześnie obsługiwanych wagonów (zwykle wielokrotność 10 m)

         Szerokość magazynu jest zależna od rodzaju przesyłek i technologii robót przeładunkowych (min. 9 metrów, typowa szerokość to 10m)

         Wysokość magazynu co najmniej 2,5 m

         Liczba wrót magazynowych powinna odpowiadać liczbie równocześnie obsługiwanych wagonów

         Typowe układy torów względem magazynu: podłużny, z torami na zewnątrz i wewnątrz

 

 

Podstawowe obiekty stacyjne  –terminal kontenerowy

         Terminal kontenerowy służy do przeładunku, segregacji i przechowywania ładunków w postaci standardowych kontenerów

         Terminal kontenerowy zawiera grupy torów wyposażonych w suwnice bramowe z urządzeniami chwytakowymi i pasami terenu w zasięgu suwnic oraz układem kolejowym

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin