Infrastruktura transportu kolejowego
Polska infrastruktura kolejowa
• Jest trzecią co do długości połączeń w Europie (po niemieckiej i francuskiej)
• Gęstość infrastruktury powyżej średniej europejskiej
• Najmniejsza gęstość w woj. podlaskim
• Średnia odległość do linii kolejowej 15 km
Stacje ładunkowe
• Służą do załadunku i wyładunku towarów z i do wagonów
• Mają uzasadnienie wówczas, kiedy operacje są dokonywane z urządzeń ładunkowych (suwnice, stacje pomp) lub magazynów bez konieczności dowozu towarów transportem samochodowym
Stacje ładunkowe -wyposażenie
• Rampy ładunkowe dostosowane do zadań stacji
• Place ładunkowe i składowe
• Hale i magazyny
• Wagi i urządzenia kontrolne
• Drogi dojazdowe
• Urządzenia przeładunkowe (np. suwnice)
Stacje przemysłowe
• Obsługują duże zakłady
• Połączone są z publicznym układem kolejowym bocznicą lub łącznicą
• Do zakładu przekazywane są wagony, które po załadunku zestawia się ponownie w składy pociągów
Podstawowe obiekty stacyjne –plac ładunkowy
• Plac ładunkowy umożliwia dojazd pojazdów drogowych do wagonów oraz składowanie towarów
• Organizacja podobna jak w przypadku placów manewrowych w centrach dystrybucyjnych
• Szerokość pasa postojowego przytorowego jest uzależniona od organizacji prac przeładunkowych i rozmiaru pojazdów samochodowych
• Rozładunek wagonów otwartych-ustawienie prostopadłe do osi toru
• Rozładunek wagonów krytych – ustawienie równoległe
• Najmniejsza szerokość placu – 12 m
• Na końcu placu należy przewidzieć poszerzenie w formie pętli o średnicy 30 m do zawracania
Podstawowe obiekty stacyjne –rampy
• Umożliwiają rozładunek oraz czasowe przechowywanie towarów ciężkich o niewielkiej wartości
• Rampy są umieszczane równolegle do osi toru
• Zjazd z rampy jedno-lub dwustronny
• Minimalna długość rampy 16 m
Podstawowe obiekty stacyjne –magazyny
• Służą do przechowywania i przeładunku drobnicy
• Z obu stron pomosty powinny być dopasowane do wysokości środków transportu
• Długość magazynu powinna być dopasowana do ilości równocześnie obsługiwanych wagonów (zwykle wielokrotność 10 m)
• Szerokość magazynu jest zależna od rodzaju przesyłek i technologii robót przeładunkowych (min. 9 metrów, typowa szerokość to 10m)
• Wysokość magazynu co najmniej 2,5 m
• Liczba wrót magazynowych powinna odpowiadać liczbie równocześnie obsługiwanych wagonów
• Typowe układy torów względem magazynu: podłużny, z torami na zewnątrz i wewnątrz
Podstawowe obiekty stacyjne –terminal kontenerowy
• Terminal kontenerowy służy do przeładunku, segregacji i przechowywania ładunków w postaci standardowych kontenerów
• Terminal kontenerowy zawiera grupy torów wyposażonych w suwnice bramowe z urządzeniami chwytakowymi i pasami terenu w zasięgu suwnic oraz układem kolejowym
Homitchoofk4