Plan Rozwoju Lokalnego gminy Wleń.doc

(1652 KB) Pobierz
PRZYKŁADOWA STRUKTURA DOKUMENTU - PLAN ROZWOJU LOKALNEGO

 

Plan Rozwoju Lokalnego gminy

Wleń

                           

 

 

 

Plan Rozwoju Lokalnego

 

 

 

 

 

 

 

 

Miasto i Gmina Wleń

 


WSTĘP

 

 

Samorząd terytorialny zgodnie z Art. 163 Konstytucji RP wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Działanie to powinno zapewnić harmonijny rozwój regionu, co ma szczególne znaczenie w ustawodawstwie Unii Europejskiej. Rada Regionów Europy ma za zadanie tworzenie warunków dla wyrównywania dysproporcji pomiędzy regionami. Szczególnie ważna rola przypada w tym procesie samorządom lokalnym na poziomie gminy. Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Dz.U.01.142.1591 z późniejszymi zmianami precyzuje podstawowe zadania z zakresu zaspokajania potrzeb wspólnoty.

 

Wszystkie zadania inwestycyjne wymagają zaangażowania finansowego. To
z kolei określa budżet gminy. Zgodnie z Art. 54 w kontekście Art. 53 ust. 1 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym, dla prawidłowej gospodarki finansami w dłuższym okresie czasu wymagane jest staranne planowanie i tworzenie planów finansowych oraz inwestycyjnych. Ma to szczególne znaczenie w świetle aplikacji o dofinansowanie inwestycji gminnych ze środków pomocowych Unii Europejskiej lub innych źródeł finansowania zewnętrznego (Bank Światowy, Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

 

Istotną przesłanką dla tworzenia dokumentów planistycznych oraz prognoz średniookresowych są aplikacje o dotacje do wszelkich funduszy finansowania zewnętrznego, z których najważniejszymi są fundusze strukturalne Unii Europejskiej, ZPORR, EFS oraz EFOGR. Każdy z wymienionych funduszy, w strukturze swoich wniosków wymaga od projektu zgodności działania z Planem Rozwoju Lokalnego, uwzględnienia go w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym lub zgodności z przyjętą strategią rozwoju sektora/odcinka działania samorządu.

 

W tym kontekście dokument „Plan Rozwoju Lokalnego” nie tylko ma na celu oszacowanie potrzeb inwestycyjnych i skorelowania ich z polityką regionalną, ale przede wszystkim usystematyzowanie zadań według przyjętych kryteriów oraz osadzenia ich
w realiach finansowych zgodnie z Art. 113 ustawy o finansach publicznych Dz.U.03.15.148. Dobrze przygotowany Plan Rozwoju Lokalnego jest dokumentem prognostycznym i jednocześnie narzędziem pomocniczym dla monitorowania wykonania określonej strategii gminy lub mikroregionu. Jest elastyczną procedurą działania, którą można modyfikować i ulepszać w czasie. Zawsze pozostanie w całej swojej strukturze prostym przepisem na sukces.

 

Niezwykle ważnym zagadnieniem wynikającym z tworzenia Planu Rozwoju Lokalnego jest zaangażowanie Rady Miejskiej, gminnych zespołów programowych oraz Urzędu Gminy w powstanie tego dokumentu. Finalne opracowanie jest dziełem wielu stron, którym zależy na rozwoju społeczno-ekonomicznym swojego miasta. Dzięki takiemu podejściu tworzy się wizję lepszego życia i szansy wyjścia z głębokiego kryzysu społecznego.


W imieniu zespołu redagującego „Plan Rozwoju Lokalnego” Gminy Wleń dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do jego powstania i życzę wytrwałości oraz sprzyjających okoliczności dla jego realizacji.

 

Rafał Skaczyło 

 

 

Dokument ten powstał dzięki współpracy:

 

1.      Rady Miasta i Gminy Wleń Burmistrza miasta Wleń

2.      Bogusław Szeffs - Burmistrz Miasta i GminyWleń

3.      Krystyna Król -  Skarbnik Miasta i Gminy Wleń

4.      Wiesław Gierus – UMiG Wleń

 

 

 

 

 

 

 

 


SPIS TREŚCI

 

WSTĘP              2

SPIS TREŚCI              5

I.  OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO              7

II   AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO-GOSPODARCZA NA OBSZARZE OBJĘTYM WDRAŻANIEM PLANU - ANALIZA              8

1.              Położenie, powierzchnia, ludność              8

2.              Środowisko przyrodnicze              11

3.              Turystyka              18

4.              Zagospodarowanie przestrzenne              21

4.1. Uwarunkowania ochrony środowiska naturalnego              21

4.2. Infrastruktura techniczna              23

4.3              Własność nieruchomości              26

4.4. Stan obiektów dziedzictwa kulturowego              28

4.5. Identyfikacja problemów              31

5.              Gospodarka              32

5.1 Główni pracodawcy/struktura i trendy              34

5.2. Struktura podstawowych branż na trenie gminy              35

5.3               Identyfikacja problemów              36

6.              Sfera społeczna              37

6.1. Warunki i jakość życia mieszkańców, w tym poziom bezpieczeństwa              37

6.2. Służba zdrowia              38

6.3. Bezpieczeństwo publiczne              39

6.4. Edukacja              40

6.5. Kultura i sport              42

6.6. Rynek pracy              42

6.7.              Grupy społeczne wymagające wsparcia              43

6.8.Identyfikacja problemów              44

III              ZADANIA POLEGAJĄCE NA POPRAWIE SYTAUACJI NA DANYM OBSZARZE              45

Łącznie zgłoszono 14 projektów na kwotę przekraczającą 26,3 mln złotych. Wśród zadań widać bardzo wyraźną tendencję preferencyjną, ukierunkowaną na infrastrukturę  i poprawę stanu sanitarnego gminy. Jest to zgodne ze strategią. Większość skatalogowanych inwestycji mieści się w najbardziej pożądanych działaniach programów pomocowych ZPORR oraz SPO WKP.              48

1.              Inwestycje w infrastrukturę drogową              49

2.              Inwestycje w kategorii poprawy infrastruktury gminnej              49

3.              Inwestycje społeczno-socjalne              50

4.              Inwestycje w zakresie ochrony środowiska              50

IV              REALIZACJA ZADAŃ I PROJEKTÓW              51

V              OCZEKIWANE WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘĆ PLANU ROZWOJU LOKALNEGO              53

1.              Wskaźniki globalne              53

2.              Inwestycje drogowe              54

3.              Inwestycje dotyczące zaopatrzenia w wodę              55

4.              Inwestycje dotyczące kanalizacji i oczyszczania ścieków              56

5.              Inwestycje dotyczące gospodarki odpadami              57

6.              Inwestycje proekologiczne              58

7.              Inwestycje dotyczące sfery społecznej i turystycznej              59

VI              PLAN FINANSOWY NA LATA 2004 – 2006 I NA NASTĘPNE PLANOWANE LATA              60

VII              SYSTEM WDRAŻANIA              65

1.              Komisja monitorująca              66

2.              Procedura wdrożeniowa projektu inwestycyjnego              67

3.              Harmonogram czasowo zadaniowy i czasowo finansowy              68

VIII              SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ              73

1              System monitorowania pojedynczego projektu              74

1.1              Faza tworzenia produktów              74

1.2              Faza krótkoterminowych skutków wdrożenia projektu.              74

2              System monitorowania i oceny Planu Rozwoju Lokalnego              75

2.1              Faza realizacji zadań              75

2.2              Faza oddziaływania krótkookresowego              76

2.3              Faza monitoringu długofalowego i oceny              76

3.              Public Relations Planu Rozwoju Lokalnego              77

4.              Zmiany w Planie Rozwoju Lokalnego              78


I.  OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO

 

              Niniejszy dokument wykonany został dla obszaru Miasta i Gminy Wleń
w powiecie lwóweckim, województwo dolnośląskie.



Plan Rozwoju Lokalnego zakreślono na horyzont czasowy 2004–2006. Wpisuje się on w ramy czasowe Narodowego Planu Rozwoju 2004- 2006 oraz koniec kadencji obecnych władz lokalnych. Ponieważ jest ściśle powiązany z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym Gminy (WPI), pozwala
w krótkoterminowej, dwuletniej prognozie stosunkowo precyzyjnie określić harmonogram realizacji zadań ujętych w nim, koszt ich realizacji oraz możliwość sfinansowania z funduszu strukturalnego EFRR ZPORR.

Zaproponowano również plan średnioterminowy na lata 2007-2008 jako przedłużenie realizacji projektów rozpoczętych w latach poprzednich 2004-2006. Przyjęcie dłuższej perspektywy mogłoby wpłynąć negatywnie na dokładność szacunków kosztów finansowych, a ponadto dłuższy horyzont czasowy uprawdopodabnia rozminięcie się planowanych kierunków z uwarunkowaniami lokalnymi, które mogą zaistnieć za kilka lat. Zadania uwzględnione w Planie, z racji wymaganych nakładów w kontekście możliwości finansowych gminy oraz ze względów technicznych, mają charakter zadań wieloletnich. Dlatego z racji ciągłości i kontynuacji procesów inwestycyjnych oraz z uwagi na konieczność zachowania pewnej logicznej i technicznej konsekwencji planowanych projektów i procesów decyzyjnych, wskazano również zestawienie zadań proponowanych do realizacji w kolejnym horyzoncie czasowym programowania Unii Europejskiej -
2007-2013.


II   AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO-GOSPODARCZA NA OBSZARZE OBJĘTYM WDRAŻANIEM PLANU - ANALIZA

 

1.                 Położenie, powierzchnia, ludność



Gmina Wleń położona jest w południowej części województwa dolnośląskiego. Administracyjnie graniczy od południa i południowego – wschodu z gminą wiejską Jeżów Sudecki, od zachodu z gminą miejsko – wiejską Lubomierz, od północy z gminą miejsko – wiejską Lwówek Śląski oraz od wschodu z gminą wiejską Pielgrzymka
i gminą miejsko – wiejską Świerzawa. Gmina Wleń położona jest na terenie powiatu lwóweckiego, stanowi ona 12% jego powierzchni i jest jedną z najmniejszych gmin pod względem zajmowanego tu obszaru. Pod względem geograficznym obszar gminy należy do Sudetów Zachodnich i mieści się w obrębie mezoregionów: Góry Kaczawskie, Pogórze Kaczawskie i Pogórze Izerskie. Rzeźba terenu jest mocno zróżnicowana i charakteryzuje się znacznym rozczłonkowaniem wzgórz, przy gęstej sieci dolin rzecznych. W krajobrazie gminy wyraźnie wyróżnia się przełomowa dolina Bobru, rozcinająca południkowo Pogórze. Posiada ona strome zbocza, często o charakterze krawędziowym w postaci skalnych progów.

W skład miasta i gminy wchodzą miasto Wleń i 12 wsi sołeckich:

§         Klecza - wieś położna na Pogórzu Izerskim. W okolicy znajdują się pozostałości po kopalniach złota (sztolnie) i kamieniołomach piaskowca. Na uwagę zasługuje punkt widokowy Gniazdo (445 m n.p.m.) i krzyż pokutny przy drodze do Radomiec.

§         Radomice - najwyżej usytuowana miejscowość w gminie (370-440 m n.p.m.) znajdująca się na jednym z grzbietów Wzgórz Radomickich. Okolice urozmaicają: Góra Wietrznik (482 m n.p.m.) oraz Góra Dziewicza (392 m n.p.m.) Rozciąga się stąd widok na Karkonosze i Pogórze Izerskie. Godnym uwagi w sołectwie jest niewielki kościół gotycki pw. Św. Jakuba i Św. Katarzyny z XVI w.

§         Pilchowice - jedno z większych sołectw gminy położone w dolinie Pilchowickiego Potoku. Na uwagę zasługuje kościół filialny pw. M.B. Bolesnej
z pierwszej połowy XIX w oraz zapora wybudowana w latach 1904-1912.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin