Michał Heller CZY FIZYKA JEST NAUKĄ.txt

(371 KB) Pobierz
Micha� Heller
CZY FIZYKA JEST NAUK�
HUMANISTYCZN�?


Micha� Heller
CZY FIZYKA JEST NAUK�
HUMANISTYCZN�?


(c) by Wydawnictwo BIBLOS, Tarn�w 1998
ISBN 83-86889-63-2
Projekt ok�adki: Artur Pi�tek
Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej
g^ff4
Plac Katedralny 6, 33-100 Tarn�w
tel. (0-14) 21-27-77
rax (0-14) 22-40-40
e-mail: biblos@wsd.tarnow.pl
http://www.diecezja.tarnow.pl/biblos
SPIS TRE�CI
Wprowadzenie: Trzecia kultura? ....................... 9^
Pochodzenie rozdzia��w ............................. 10
Cz�� I: Fizyka i pi�kno ........................... 1T
Rozdzia� l: Czy fizyka jest nauk� humanistyczn�? ......... 21
Rozdzia� 2: Podboje matematyki: Od rzutu kamieniem
do kwantowej pr�ni ..................... 31
1. O czym nie trzeba przekonywa� .................... 31
2. Bia�e, s�odkie, gor�ce... .......................... 31
3. Od balistyki do mechaniki klasycznej ................. 33�
4. Zadziwiaj�ca metoda ........................... 35
5. Czy pr�nia jest nico�ci� ......................... 37
6. Gdy Pan B�g liczy... ........................... 39
Rozdzia� 3: Matematyka - romantyczny j�zyk nauki ........ 4 L
1. Przeciw kosmicznej samotno�ci .................... 4 L
2. Od Hegla do mechaniki kwantowej .................. 43
3. Ca�o�ciowe spojrzenie na �wiat ..................... 46
4. J�zyk nauki ................................. 4S
5. Dziedzictwo romantyzmu ........................ 50
Rozdzia� 4: Postmodernizm i wsp�czesna fizyka .......... 55
1. Transformacja hermeneutyka i kwantowa
grawitacja ................................. 55
2. Kalejdoskop nonsens�w ......................... 57
3. Intelektualne szalbierstwo ........................ 60
4. Kompleks ni�szo�ci? ........................... 62
5. Pokusa tekstu ................................ 63
Rozdzia� 5: Pi�kno jako kryterium prawdy ............... 65
Rozdzia� 6: Dynamika tw�rczo�ci ...................... 73


6
Cz�� II: Mi�dzy fizyk� a filozofi�
77
79
79
81
82
84
85
87
91
93
103
103
105
106
109
115
113
118
119
120
123
127
127
129
133
135
137
Rozdzia� 13: Naukowy obraz �wiata a zadanie teologa .....	143
1. Wst�p ........................... ... ......	143
2. Naukowy obraz �wiata .........................	146
3. Kosmologiczne t�o obrazu �wiata .................	148
Rozdzia� 7: Filozofia fizyki przed nowym milenium .
1. Ontologia, fizyka i redukcjonizmy ............
2. Migracja poj�� i problem�w ..............
3. Filozofia w fizyce .....................
4. Epistemologia fizyki ....................
5. Ontologie strukturalistyczne ...............
6. Przyk�ad - zagadnienie indywidualizacji .......
7. Filozoficzne horyzonty fizyki ...............
Rozdzia� 8: Metafizyka i j�zyk .................
Rozdzia� 9: Logiczno�� �wiata wed�ug Ladriere'a . . .
1. Operacyjna moc formalizmu ..............
2. Zastosowania matematyki do fizyki ..........
3. Fizyka i ontologia .....................
Rozdzia� 10: �r�d�a kryzysu ..................
Rozdzia� 11: Nauki przyrodnicze a filozofia przyrody
1. Jak filozofowa� nad �wiatem? .............
2. Filozofia nauki ........................
3. Filozofia w nauce .....................
4. Nauka jako filozofia .....................
Cz�� III: Przez konflikty ku transcendencji
Rozdzia� 12: Pocz�tki konfliktu i wsp�istnienia
1. Konflikt narodzin ..................
2. Erozja mitycznej religijno�ci ..........
3. Konflikt j�zyk�w ..................
4. M�dro�� Starego Testamentu ..........
5. G�upstwo dla Grek�w... .............


4. Naukowy obraz �wiata u schy�ku XX stulecia . . .
5. Czy teologia powinna wi�za� si� z naukowym
obrazem �wiata? .......................
Rozdzia� 14: Stworzenie �wiata wed�ug wsp�czesnej
kosmologii .....................
1. Wprowadzenie ........................
2. Z dziej�w poj�cia stworzenia ..............
3. Pocz�tek �wiata i stworzenie w kosmologu
relatywistycznej .......................
4. Modele kwantowej kreacji .................
5. Analiza modelu Hartle'go-Hawkinga ..........
6. Prawa przyrody ........................
7. Uwagi na zako�czenie ...................
Rozdzia� 15: O wyprowadzaniu filozoficznych
i teologicznych wniosk�w z kosmologii
1. Uwagi wst�pne ........................
2. Dwa przyk�ady: Jastrow i Hawking ...........
3. Komentarz do przyk�ad�w ................
Rozdzia� 16: Chrze�cija�ski pozytywizm ........
1. Pozytywizm w Polsce i gdzie indziej ........
2. Nowy sens empiryczno�ci ...............
3. Neopozytywizm a my�l chrze�cija�ska .......
4. Uczciwo�� w my�leniu .................
150
154
157
157
158
161
163
165
168
170'
173
173-
174-
17S
181
181
184
186
1891
Rozdzia� 17: Wyobra�nia w nauce i do�wiadczeniu religijnym
- czyli ma�y traktat o machaniu r�kami
i molach jedz�cych literatur� .............. 193
Rozdzia� 18: Nauka i Transcendencja ................. 199
l. Granice j�zyka i zdrowego rozs�dku ............... 199
/ 2. Pytanie Schr�dingera ......................... 203
3. Dwa do�wiadczenia ludzko�ci ................... 204
4. Nauka i transcendencja ......................... 206
5. Jeszcze raz pytanie Schr�dingera .................. 209


Wprowadzenie: Trzecia kultura?
W 1996 r. ukaza� si� polski przek�ad ksi��ki pt. Trzecia kultura,
zredagowanej przez Johna Brockmana1. Ksi��ka ta zas�uguje na-
uwag� nie tyle ze wzgl�du na jej szczeg�ln� warto��, ile raczej ze-
wzgl�du na jej symptomatyczno��. Jest ona zestawem artyku��w lub-
wypowiedzi (nagranych przez redaktora) znanych uczonych i zarazemi
popularyzator�w swoich osi�gni��. Takich zbior�w ukazuje si�;
ostatnio dosy� du�o i nie na tym polega wyj�tkowo�� tej ksi��ki-
Znacz�cy jest wyb�r prezentowanych autor�w i wsp�lny mianownik,
do jakiego Brockman usi�uje ich sprowadzi�. Edycyjny zamiar
redaktora (i zarazem wydawcy angielskiego orygina�u) nie pozostawia^
najmniejszych w�tpliwo�ci. On sam go bardzo jasno precyzuje we
wst�pie do ksi��ki.
Sam tytu�, Trzy kultury, nawi�zuje oczywi�cie do s�ynnej ksi��ki
C.P. Snowa Dwie kultury (pierwsze wydanie w 1956 r.), w kt�rej!
autor ten poddaje wnikliwej analizie fakt istnienia roz�amu pomi�dzy
kultur� naukow� (w sensie angielskiego science) a kultur� humanis-
tyczn�. Roz�am ten, zdaniem Snowa, jest tak silny, �e mamy ju� dc�
czynienia nie z jedn�, lecz dwiema kulturami. W uzupe�nieniu do
kolejnego wydania Dwu kultur z 1963 r. Sn�w - bardziej optymis-
tycznie - przewidywa� powstanie trzeciej kultury.
Jej wy�onienie - oddajmy g�os Brockmanowi - sta� by si�
mia�o niejako pomostem wisz�cym nad przepa�ci� rozdzie-
laj�c� humanist�w od �wiata nauki. W trzeciej kulturze
Snowa humani�ci mieliby sta� si� rzecznikami nauk
�cis�ych i przyrodniczych.2
Zdaniem Brockmana, proroctwo Snowa spe�ni�o si�, ale zupe�nie nie;
tak, jak on przewidywa�:
' Wydawnictwo CIS, Warszawa 1996.
' Wszystkie nicudokumentowane cytaty w niniejszym "Wprowadzeniu" pochodz�
M wst�pu do Trzeciej kultury, napisanego przez Brockmana, zatytu�owanego
"Powstaje trzecia kultura" (ss. 15-21).


10
Humani�ci nadal nie potrafi� porozumie� si� z fizykami
czy matematykami. Szcz�liwie przedstawiciele nauk
�cis�ych zacz�li porozumiewa� si� bezpo�rednio z szerok�
publiczno�ci�. Tradycyjnie ukszta�towane przez huma-
nist�w media funkcjonowa�y dotychczas jakby pionowo -
profesorowie z wy�yn kierowali swe s�owa ku nizinom, a
dziennikarze nie�mia�o zadawali im pytania. Dzi� uczeni
tworz�cy trzeci� kultur� staraj� si� unika� po�rednik�w i
przedstawia� najbardziej skomplikowane idee w spos�b
jasny i klarowny, dost�pny dla ka�dego inteligentnego
czytelnika.
Powsta�a wi�c "trzecia kultura", ale nie stanowi ona pomostu
pomi�dzy poprzednimi, "zastanymi" kulturami, lecz wyrasta tylko z
jednej z nich i eliminuje drug�.
Trzecia kultura to uczeni, my�liciele i badacze �wiata
empirycznego, kt�rzy dzi�ki swym pracom i pisarstwu
przejmuj� rol� tradycyjnej elity intelektualnej w poszuki-
waniu odpowiedzi na pytania od zawsze nurtuj�ce ludz-
ko��: czym jest �ycie, kim jeste�my i dok�d zmierzamy?
Dotychczas - twierdzi Brockman - kultura humanistyczna ignorowa�a
kultur� naukow�. Tw�rczo�� takich uczonych, jak Einstein, Bohr,
Heisenberg, Eddington, Jeans
by�a lekcewa�ona przez t� pochodz�c� z w�asnej nominacji
elit� intelektualn�, a warto�� oraz znaczenie wyra�onych
[przez nich] pogl�d�w nie by�y nawet klasyfikowane jako
"prawdziwa" aktywno�� intelektualna, gdy� nauki �cis�e
nie by�y przedmiotem, kt�rym zajmowa�yby si� �wczesne
czo�owe pisma, kszta�tuj�ce opini� publiczn�.
Dzi� ma miejsce proces odwrotny - trzecia kultura stopniowo
eliminuje tradycyjn� kultur� humanistyczn�:
W przeciwie�stwie do dawnych dysput intelektualnych,
drogi dochodzenia do prawdy w trzeciej kulturze nie s�
ja�owymi akademickimi dyskusjami - pr�dzej czy p�niej
b�d� mia�y wp�yw na ka�dego z nas.
Pomi�my pewne naiwno�ci pope�nione przez Brockmana; nale��
do nich, mi�dzy innymi: pr�ba imiennego zestawu przedstawicieli
trzeciej kultury (dowolna, wybi�rcza, ograniczona do autor�w


11
angloj�zycznych), traktowanie tzw. hipotezy Gai jako hipotezy
naukowej, twierdzenie, �e "moc trzeciej kultury le�y w tolerancji dla_
sprzecznych pogl�d�w i przyjmowaniu wszelkich nowo�ci, dop�ki nie
oka�� si� nieprawdziwe"; i zapytajmy: czy rzeczywi�cie trzecia-
kultura istnieje? Zjawisko, o jakim pisze Brockman, w ostatnich
latach niew�tpliwie przybiera na sile, chocia� mo�na dyskutowa�, czy
zas�uguje ono a� na miano "trzeciej kultury". Rzeczywi�cie, wielu
fizyk�w, astronom�w, biolog�w, kosmolog�w i matematyk�w coraz
cz�ciej chwyta za pi�ra (lub zasiada do komputer�w), by nie tylko
spopularyzowa� odkrycia swoje lub swoich koleg�w, lecz tak�e
zastanowi� si� nad szerszym - �wiatopogl�dowym lub filozoficznym-
- znaczeniem naukowych osi�gni��. I prawd� jest, �e wiele tego
rodzaju ksi��ek sta�o si� �wiatowymi bestsellerami. Trzeba jednak.
pami�ta�, �e nie jest to zjawisko zaskakuj�co now...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin