INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO– TERAPEUTYCZNY
.................... KL. I GIM. ZET
ROK SZKOLNY 2007/2008
Imię i nazwisko dziecka
Data urodzenia
1.
Adres zamieszkania
Telefon kontaktowy
2.
Adres placówki do której uczęszcza dziecko
3.
Stopień upośledzenia
UMIARKOWANY
4.
Struktura rodziny
5.
Nr orzeczenia
Uwagi ogólne dotyczące diagnozy
6.
Poziom edukacji
KL. I GIM.
ZET
Wskazania do diagnozy psychologicznej – data badania
18.06.2004 rok
7.
Schorzenia
8.
Zachowania trudne:
· agresja
· autoagresja
· zaburzenia sensoryczne
AUTOAGRESJA- chłopiec uderza głową o poręcz łóżka podczas zasypiania
9.
Czy zażywa leki psychotropowe?
Tisercin- 25 mg
10.
Sposoby porozumiewania się
WERBALNY
11.
Dodatkowe informacje
Uczeń objęty jest nauczaniem indywidualnym.
I. DIAGNOZA FUNKCJONALNA
1. Informacje wstępne:
...................... urodzony .................. r. w Świnoujściu. Uczeń kl. I ZET Gimnazjum. Objęty nauczaniem indywidualnym w wymiarze 10 godz. Tygodniowo.
2. Diagnoza i zalecenia wg orzeczenia i opinii Poradni Pedagogicznej:
Diagnoza:
Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym , nieprawidłowy rozwój społeczno – emocjonalnej sfery osobowości.
Zalecenia:
§ Stymulować procesy dojrzałości społeczno- emocjonalnej
§ Usprawniać motorykę małą
3. Informacja o sytuacji rodzinnej ucznia:
Uczeń pochodzi z rodziny rozbitej. Matka jest w związku z obywatelem niemieckim, mieszka razem z nim na terenie Niemiec. Ma drugie dziecko, z trzecim jest w ciąży. Nie utrzymuje żadnych kontaktów z synem. Ma ograniczone prawa rodzicielskie. Twierdzi, że nie może zająć się Mateuszem, ponieważ nie ma warunków. Ojciec chłopca również ma ograniczone prawa rodzicielskie. Pracuje poza granicami państwa na Wyspach Kanaryjskich. Utrzymuje z synem kontakt telefoniczny. Mateusz mieszka u rodziców swojego ojca, którzy są dla niego rodziną zastępczą. Dziadkowie są na emeryturze, Babcia dorabia w domu wypoczynkowym. Mateusz jest zadbany. Dziadkowie mają problemy z wyegzekwowaniem od Mateusza posłuszeństwa. Mateusz po szkole chodzi bez opieki po mieście. Ulega wpływom innych osób.
4. Umiejętności, zachowania ucznia:
ü percepcja
U uczenia narząd słuchu i wzroku zbudowany prawidłowo. Uczeń ma wadę wzroku i nosi okulary. Zaburzona jest percepcja wzrokowa. - trudności w dostrzeganiu różnic między przedmiotami, obrazami i układami przestrzennymi podobnymi, lecz nie identycznymi oraz podobieństw w układach pozornie całkowicie różnych; - trudności w odwzorowywaniu graficznym i przestrzennym złożonych struktur przede wszystkim o charakterze abstrakcyjnym ( kształty geometryczne, znaki graficzne); - trudności rozumienia, wnioskowania na materiale obrazkowym.
W zakresie percepcji słuchowej uczeń ma problemy w:
o wyodrębnianiu dźwięków ze struktur złożonych (głosek i sylab ze słów, słów ze zdań),;
o w różnicowaniu dźwięków mowy;
o w scalaniu dźwięków w złożone struktury;
o w koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych.
ü działania poznawcze
Uczennica poznaje świat wszystkimi zmysłami. Słuch i wzrok w normie.
ü kontakt i komunikacja
Komunikacja werbalna wystarczająca do komunikowania się z najbliższym otoczeniem.
ü samoobsługa i samodzielność
Uczeń w zakresie samoobsługi jest dzieckiem zaradnym jedynie w podstawowym zakresie, w codziennych czynnościach wymaga pomocy i wsparcia najbliższego otoczenia. Doskonale orientuje się w otoczeniu bliższym
i dalszym. Po mieście zawsze porusza się pod opieką osoby dorosłej jak i samodzielnie.
ü sprawność motoryczna
§ motorka mała
Uczeń jest praworęczny. Występują u niego zakłócenia koordynacji wzrokowo - ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku (niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych). Szybkość ruchów rąk jest niedostosowana do zadania.
§ motoryka duża
Uczeń posiada następujące problemy z zakresu motoryki dużej :
-niezgrabność w pokonywaniu przeszkód; - słabe panowanie nad szybkością i siła; - nieznaczną trudność w integracji wszystkich mięśni, w celu wykonania skoordynowanego działania.
ü emocje
Uczeń jest pogodny, niekonfliktowy, raczej otwarty w relacjach uczeń – nauczyciel.
Nie zawsze reaguje adekwatnie do sytuacji, w których uczestniczy. Ulega wpływom innych osób.
ü Preferencje
Chłopiec lubi zajęcia przy komputerze. Lubi również zajęcia wychowania fizycznego.
ü zachowania nietypowe
Nadmierna pobudliwość seksualna, autoagresja.
5. Wnioski końcowe:
ü ocena rozwoju
Chłopiec upośledzony w stopniu umiarkowanym. Nie potrafi czytać ani pisać. Liczy w zakresie 20. Operacje matematyczne dodawania i odejmowania wykonuje na konkretach. Nie zna wartości pieniędzy ani pojęcia czasu. Bardzo mało sprawny w zakresie małej i dużej motoryki; wymaga opieki otoczenia.
ü Postulaty
Na zajęciach należy:
§ Doskonalić percepcję wzrokową i słuchową;
§ Wyrabiać sprawność grafomotoryczną;
§ Doskonalić słuch fonematyczny, analizę i syntezę słuchową;
§ Rozwijać sprawność ...
szorstka69