04 Ćwi kilka ćwiczeń.doc

(33 KB) Pobierz
Cechy zdrowego (normalnego) głosu

Cechy zdrowego (normalnego) głosu

n                    dźwięczny

n                    czysty

n                    tworzony swobodnie bez napięcia mięsni krtani i szyi

n                    z miękkim nastawieniem głosowym

n                    bogaty rezonansowo

n                    bez komponentu szumowego

n                    niemęczliwy

 

 

Oddychanie

n                   Czynność mówienia, również fonacji jest ściśle związana z oddychaniem

n                   Akt oddechowy składa się z fazy wdechowej i wydechowej. Wdech odbywa się przy udziale aktywnego skurczu mięśni, natomiast wydech jest biernym powrotem do fazy wyjściowej

n                   Podczas wdechu klatka piersiowa wydłuża się i rozszerza na boki poprzez uniesienie żeber, przepona obniża się. Tą drogą zwiększa się pojemność klatki piersiowej i jednocześnie zmniejsza się ciśnienie powietrza, dzięki temu następuje wessanie powietrza z zewnątrz.

n                   Podczas wydechu przepona unosi się, żebra opadają, pojemność powietrza w klatce piersiowej zmniejsza na skutek wypychania powietrza na zewnątrz

 

 

ĆWICZENIA EMISYJNE

 

n                   ROZGRZEWAJĄCE TCHAWICĘ, KRTAŃ, GARDŁO

 

n                   UCZYNNIAJĄCE REZONATORY

 

1)Wymawiaj głoskę i poczuj wibracje i drżenia w okolicach nosa, warg, policzków

              Ćwicz na różnych wysokościach dźwięku

                                         

 

                                          mmmm płynnie

                                          m…m…m w sposób przerywany

                                          m…m…m staccato

 

2)Mmmammmammmemmmemmmimmmimmmommmommmummmummm

 

3)Siaaałaaa baaabaaa mmmaaak,

              nieee wieeedziaaałaaa jaaak,

              aaa dziaaad wieeedziaaał, niee pooowieeedziaaał,

              aaa tooo byyyłooo taaak

 

4)mamma mija, mamma mija, mamma mija

 

5)mamo moja, mamo moja, mamo moja

 

6)nie mów do mnie monotonnie

 

7)małomówny Michał mamrotał madrygały

 

8)mamamłyga, marmolada, mamałyga,

              marmolada

 

n                   Poszukaj średnicy głosu

(najwygodniejszej wysokości)

             

mniam, mniam, mniam

             

(jakbyś się delektował)

 

Ćwiczenie oddechowe

Poniższy tekst wymawiaj wyraźnie, starając się wypowiedzieć jak najwięcej słów na jednym oddechu:

 

n                  Ludwik I, Ludwik II, Ludwik III, Ludwik IV Ludwik V, Ludwik VI… Ludwik XVIII i cały rejestr wyczerpany.

Cóż to za ludzie, co do trzydziestu doliczyć nie są w stanie.

Ćwiczenia artykulacyjne

n                   Ćwiczenia żuchwy

 

n                    Ćwiczenia warg

 

-ułóż wargi jak do samogłosek: u, i

-parskaj

-cmokaj

-ułóż ”dzióbek”, przesuwaj wargi w różnych kierunkach pamiętając o zwartych zębach w czasie ćwiczenia

-nadmuchaj policzki

-gwiżdż, nagryzaj wargi (masaż)

 

 

n                   Łóżko w uszku, uszko w łóżku

 

n                   Pchła pchłę pchnęła w popiół

 

n                   Łucja grywała na bałałajce

 

n                   Ćwiczenia języka

 

n                   Kto tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie. Ach, to tato tutaj tak tupie.

 

n                   Matka tka i tatka  tka, a tkaczka czka i czkając tka.

 

n                   Koszt poczt w Tczewie.

 

n                   Pociąg pośpieszny do Gdyni przez Bydgoszcz, Tczew, Gdańsk…

 

n                   W dżdżysty dzień strzegła szczwana

 

szczeżuja strzępów z czczego przysłowia,

 

świszcząc i zgrzytając jak chrząszcz

 

czy też dżdżownica.

 

n                   Ćwiczenia pierścienia zwierającego gardło

 

-ziewaj

-wymawiaj krótko samogłoski przy szeroko otwartych ustach

-powtarzaj aktywnie głoski:

ak-ka, ag-ga,

ok-ko, og-go,

ek-ke, eg-ge,

uk-ku, ug-gu,

ik-ki, ig-gi, yk-gi

 

n                   W pociągu na drągu, w przeciągu

 

n                   Obłąkany z Konga oglądał dziwoląga

 

n                   Gangster okradł bank w Marengo

 

NIE MARSZCZ CZOŁA!

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin