wloski_pr_klucz 2009.pdf
(
135 KB
)
Pobierz
225483067 UNPDF
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK WŁOSKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe
poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt)
1.1.
in/da
1.2.
in
Reagowanie
językowe
1.3.
Zdający poprawnie stosuje środki językowe, adekwatnie do
sytuacji komunikacyjnej (IV. 2 c)
dalla
1.4.
con
1.5.
di
1.6.
al
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe
poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt
2.1.
espressione
Przetwarzanie
tekstu
2.2.
Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno-
gramatycznych (V. 2 b)
composta
2.3.
progettazione/progetto
2.4.
piacevole
Zadanie 3.
W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów) oraz
poprawność językowa (4 punkty).
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo w Informatorze maturalnym od 2008
roku.
Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena pod
względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe oraz
poprawność językowa) są identyczne niezależnie od tematu wybranego przez zdającego.
Strona 2 z 6
Kryterium treści:
Temat 1.
„
Miasto bez barier”.
Opisz,
jak wyobrażasz sobie miasto przyjazne osobom niepełnosprawnym
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
opisywanie ludzi,
przedmiotów, miejsc,
zjawisk, czynności
(III. 2 a)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. opisuje
miasto przyjazne osobom niepełnosprawnym
− przedstawia istotne informacje na temat opisywanego
miasta (np. udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
w szkołach, urzędach itp.)
− opisuje to miejsce, zachowując logiczny porządek
− przedstawia swoje opinie i uzasadnia je.
0 – 5
Temat 2.
Pablo Picasso stwierdził:
„I computer sono inutili, possono dare solo risposte”
. Ustosunkuj się do tego
stwierdzenia nadając swojej wypowiedzi formę
rozprawki
z argumentami za i przeciw.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst w
postaci dłuższej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie i
uzasadnianie opinii
własnych i innych osób
(III. 2 d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem,
tj. przedstawia wady i zalety posiadania komputerów
oraz ich wpływ na rozwój umysłowy/twórczy ludzi
− prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu
− omawia temat, trafnie dobierając argumenty
za i przeciw
− dokonuje podsumowania tematu
0 – 5
Temat 3.
Napisz
recenzję
serialu komediowego, zwracając uwagę na przyczynę jego popularności wśród przedstawicieli
różnych pokoleń.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie i
uzasadnianie opinii
własnych i innych osób
(III. 2d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj.
recenzuje serial komediowy ze wskazaniem
przyczyny jego popularności wśród przedstawicieli
różnych pokoleń
− podaje pełną informację o recenzowanym serialu
komediowym
− podaje krótką informację o zawartości serialu
komediowego
− dokonuje pełnej wieloaspektowej oceny
− poleca bądź odradza, wskazując na walory/wady
recenzowanego serialu.
0 – 5
Strona 3 z 6
Pozostałe kryteria:
KOMPOZYCJA
Zdający
wypowiada się
w określonej
formie z
zachowaniem
podanego limitu
słów
(III. 2 f)
Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod
uwagę następujące podkryteria:
− tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej,
podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej
− uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie) z zachowaniem właściwych
proporcji między nimi
− zachowanie pełnej konsekwencji w układzie
graficznym pracy
− zachowanie objętości pracy w granicach określonych
w poleceniu (200-250 słów).
0 – 4
Jeśli praca liczy więcej niż 300 słów, zdający otrzymuję
0 punktów w kryterium kompozycji niezależnie od stopnia
realizacji poszczególnych podkryteriów.
BOGACTWO
JĘZYKOWE
Zdający zna
różnorodne
struktury
leksykalno-
gramatyczne
umożliwiające
formułowanie
wypowiedzi
(I. 1)
Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego,
bierzemy pod uwagę
następujące podkryteria:
− stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii na
poziomie rozszerzonym
− stosowanie urozmaiconych struktur składniowych na
poziomie rozszerzonym
− zachowanie jednorodnego stylu, adekwatnego do
treści i formy.
0 – 5
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0
punktów w kryterium bogactwa językowego, niezależnie od
jakości języka.
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Zdający
poprawnie stosuje
środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej
obliczamy procent błędów w wypowiedzi zdającego.
4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich
wyrazów
3 pkt – błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak
niż 10% liczby wszystkich wyrazów
2 pkt – błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak
niż 15% liczby wszystkich wyrazów
1 pkt – błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak
niż 20% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt – błędy stanowiące powyżej 20% wszystkich
wyrazów.
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium poprawności językowej, niezależnie
od liczby błędów w pracy.
0 – 4
Strona 4 z 6
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 4.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
D
4.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
4.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
B
4.4.
B
4.5.
C
Zadanie 5.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
D
5.2.
F
Rozumienie
ze słuchu
5.3.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
C
5.4.
A
5.5.
E
Zadanie 6.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
V
6.2.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
F
Rozumienie
ze słuchu
6.3.
F
6.4.
V
6.5.
F
Zadanie 7.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
7.1.
G
Rozumienie
tekstu czytanego
7.2.
C
Zdający rozpoznaje związki między poszczególnymi
częściami tekstu (II. 2 f)
7.3.
A
7.4.
E
7.5.
F
Strona 5 z 6
Plik z chomika:
odb_86
Inne pliki z tego folderu:
matura 2011 klucz.pdf
(192 KB)
matura rozszerzona 2009-PR_I.pdf
(207 KB)
transkrypcja 2009.pdf
(98 KB)
wloski_pr_klucz 2009.pdf
(135 KB)
wloski_PR_II 2009.pdf
(226 KB)
Inne foldery tego chomika:
Andrzej Pilipiuk
ANDRZEJ PILIPIUK(1)
Bajki po hiszpańsku
bajki po włosku
CERTYFIKATY WŁOSKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin