wloski_pr_klucz 2009.pdf

(135 KB) Pobierz
225483067 UNPDF
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK WŁOSKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe
poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt)
1.1.
in/da
1.2.
in
Reagowanie
językowe
1.3.
Zdający poprawnie stosuje środki językowe, adekwatnie do
sytuacji komunikacyjnej (IV. 2 c)
dalla
1.4.
con
1.5.
di
1.6.
al
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe
poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt
2.1.
espressione
Przetwarzanie
tekstu
2.2.
Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno-
gramatycznych (V. 2 b)
composta
2.3.
progettazione/progetto
2.4.
piacevole
Zadanie 3.
W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów) oraz
poprawność językowa (4 punkty).
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo w Informatorze maturalnym od 2008
roku.
Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena pod
względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe oraz
poprawność językowa) są identyczne niezależnie od tematu wybranego przez zdającego.
Strona 2 z 6
225483067.006.png
Kryterium treści:
Temat 1.
Miasto bez barier”. Opisz, jak wyobrażasz sobie miasto przyjazne osobom niepełnosprawnym
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
opisywanie ludzi,
przedmiotów, miejsc,
zjawisk, czynności
(III. 2 a)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. opisuje
miasto przyjazne osobom niepełnosprawnym
− przedstawia istotne informacje na temat opisywanego
miasta (np. udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
w szkołach, urzędach itp.)
− opisuje to miejsce, zachowując logiczny porządek
− przedstawia swoje opinie i uzasadnia je.
0 – 5
Temat 2.
Pablo Picasso stwierdził: „I computer sono inutili, possono dare solo risposte” . Ustosunkuj się do tego
stwierdzenia nadając swojej wypowiedzi formę rozprawki z argumentami za i przeciw.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst w
postaci dłuższej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie i
uzasadnianie opinii
własnych i innych osób
(III. 2 d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem,
tj. przedstawia wady i zalety posiadania komputerów
oraz ich wpływ na rozwój umysłowy/twórczy ludzi
− prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu
− omawia temat, trafnie dobierając argumenty
za i przeciw
− dokonuje podsumowania tematu
0 – 5
Temat 3.
Napisz recenzję serialu komediowego, zwracając uwagę na przyczynę jego popularności wśród przedstawicieli
różnych pokoleń.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie i
uzasadnianie opinii
własnych i innych osób
(III. 2d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj.
recenzuje serial komediowy ze wskazaniem
przyczyny jego popularności wśród przedstawicieli
różnych pokoleń
− podaje pełną informację o recenzowanym serialu
komediowym
− podaje krótką informację o zawartości serialu
komediowego
− dokonuje pełnej wieloaspektowej oceny
− poleca bądź odradza, wskazując na walory/wady
recenzowanego serialu.
0 – 5
Strona 3 z 6
225483067.007.png 225483067.008.png
Pozostałe kryteria:
KOMPOZYCJA
Zdający
wypowiada się
w określonej
formie z
zachowaniem
podanego limitu
słów
(III. 2 f)
Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod
uwagę następujące podkryteria:
− tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej,
podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej
− uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie) z zachowaniem właściwych
proporcji między nimi
− zachowanie pełnej konsekwencji w układzie
graficznym pracy
− zachowanie objętości pracy w granicach określonych
w poleceniu (200-250 słów).
0 – 4
Jeśli praca liczy więcej niż 300 słów, zdający otrzymuję
0 punktów w kryterium kompozycji niezależnie od stopnia
realizacji poszczególnych podkryteriów.
BOGACTWO
JĘZYKOWE
Zdający zna
różnorodne
struktury
leksykalno-
gramatyczne
umożliwiające
formułowanie
wypowiedzi
(I. 1)
Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego,
bierzemy pod uwagę następujące podkryteria:
− stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii na
poziomie rozszerzonym
− stosowanie urozmaiconych struktur składniowych na
poziomie rozszerzonym
− zachowanie jednorodnego stylu, adekwatnego do
treści i formy.
0 – 5
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0
punktów w kryterium bogactwa językowego, niezależnie od
jakości języka.
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Zdający
poprawnie stosuje
środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej
obliczamy procent błędów w wypowiedzi zdającego.
4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich
wyrazów
3 pkt – błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak
niż 10% liczby wszystkich wyrazów
2 pkt – błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak
niż 15% liczby wszystkich wyrazów
1 pkt – błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak
niż 20% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt – błędy stanowiące powyżej 20% wszystkich
wyrazów.
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium poprawności językowej, niezależnie
od liczby błędów w pracy.
0 – 4
Strona 4 z 6
225483067.009.png
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 4.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
D
4.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
4.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
B
4.4.
B
4.5.
C
Zadanie 5.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
D
5.2.
F
Rozumienie
ze słuchu
5.3.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
C
5.4.
A
5.5.
E
Zadanie 6.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
V
6.2.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
F
Rozumienie
ze słuchu
6.3.
F
6.4.
V
6.5.
F
Zadanie 7.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
7.1.
G
Rozumienie
tekstu czytanego
7.2.
C
Zdający rozpoznaje związki między poszczególnymi
częściami tekstu (II. 2 f)
7.3.
A
7.4.
E
7.5.
F
Strona 5 z 6
225483067.001.png 225483067.002.png 225483067.003.png 225483067.004.png 225483067.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin