Jałowiec - Za i przeciw funkcjonowaniu wojskowych oddziałów gospodarczych w siłach zbronych RP.pdf

(520 KB) Pobierz
Microsoft Word - Jałowiec
Zeszyty Naukowe AON nr 3(80) 2010
ISSN 0867–2245
TOMASZ JAŁOWIEC
ZA I PRZECIW FUNKCJONOWANIU
WOJSKOWYCH ODDZIAŁÓW
GOSPODARCZYCH W SIŁACH ZBROJNYCH
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
ppłk dr inż. Tomasz JAŁOWIEC
Akademia Obrony Narodowej
Wstęp
Na przestrzeni ostatnich lat proces zabezpieczenia logistycznego w Siłach
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP) podlega gruntownym zmianom.
Jednym z rozwiązań mających na celu racjonalizację funkcjonowania pododdzia-
łów i oddziałów wojskowych poprzez ich maksymalną koncentrację na zadaniach
stricte operacyjnych i szkoleniowych jest utworzenie wojskowych oddziałów go-
spodarczych (WOG). Te specjalistyczne jednostki budżetowe, będące dysponen-
tem środków budżetowych III stopnia, utworzone zostały w celu realizacji zadań
finansowo-gospodarczych na rzecz jednostek wojskowych stacjonujących na ob-
szarze jednego lub kilku garnizonów 1 .
Celem artykułu jest wskazanie, dających się obecnie zdefiniować, potencjal-
nych korzyści i negatywów związanych z funkcjonowaniem w systemie logistycz-
nym SZ RP wojskowych oddziałów gospodarczych.
Oddzielanie funkcji finansowo-gospodarczych
od operacyjno-szkoleniowych – ujęcie ideowe
Początek XXI wieku przyniósł nowe wyzwania dla organizacji procesu zabezpie-
czenia logistycznego oddziałów i pododdziałów SZ RP. Od dłuższego czasu w środo-
wisku wojskowym wskazywano na konieczność reorganizacji systemu zabezpieczenia
działalności jednostek wojskowych. Celem proponowanych zmian było umożli-
wienie dowódcom poszczególnych szczebli skoncentrowanie się na działalności
operacyjno-szkoleniowej, a maksymalne odciążenie ich do spraw związanych
z bieżącym funkcjonowaniem dowodzonych formacji. Po raz pierwszy postulat
tworzenia WOG-ów podniesiono w 2003 roku na odprawie kierownictwa MON,
1 Koncepcja oddzielenia w Wojskowych Jednostkach Budżetowych funkcji finansowo-gospo-
darczych od operacyjno-szkoleniowych, SG WP-P-4, Warszawa 2006, s. 16.
154
Zeszyty Naukowe AON nr 2(59) 2005
ISSN 0867–2245
774833243.001.png 774833243.002.png
ZA I PRZECIW FUNKCJONOWANIU WOJSKOWYCH ODDZIAŁÓW GOSPODARCZYCH W SZ RP
gdzie przedstawiciel Departamentu Kontroli MON poinformował o wynikach in-
spekcji w jednostkach mających status oddziałów gospodarczych (OG). W raporcie
znalazło się wskazanie, że dowódcy tych jednostek proszą o zdjęcie z nich ciężaru
zadań OG, by skupić się przede wszystkim na szkoleniu 2 . Wychodząc naprzeciw
tym oczekiwaniom, w 2005 roku minister obrony narodowej powołał zespół do
opracowania „Koncepcji oddzielenia w wojskowych jednostkach budżetowych
funkcji finansowo-gospodarczych od operacyjno-szkoleniowych” 3 . W wyniku prac
zespołu, w skład którego wchodzili przedstawiciele 13 instytucji i dowództw, opra-
cowana została „Koncepcja oddzielenia w Wojskowych Jednostkach Budżetowych
funkcji finansowo-gospodarczych od operacyjno-szkoleniowych”. Dokument ten
wydany 11 kwietnia 2006 roku zawiera:
szczegółową analizę finansowania i zaopatrzenia logistycznego wojskowych
jednostek budżetowych;
charakterystykę i przeznaczenie wojskowego oddziału gospodarczego;
aspekty prawne proponowanych rozwiązań;
propozycje działań mających na celu wdrożenie proponowanych rozwiązań,
w tym założenia programu pilotażowego;
oczekiwane efekty związane z reorganizacją sytemu logistycznego SZ RP
oraz 15 załączników. Zgodnie z założeniami koncepcyjnymi planowano wówczas
utworzenie w ramach programu pilotażowego 11 wojskowych oddziałów gospo-
darczych w 12 garnizonach. Ideą sformowania nowych ogniw w łańcuchu logi-
stycznym SZ RP było przejęcie przez nie pełnej odpowiedzialności za realizację
zadań związanych z:
zabezpieczeniem logistycznym;
zabezpieczeniem finansowym;
zabezpieczeniem medycznym;
zabezpieczeniem ochrony kompleksów wojskowych;
zabezpieczeniem gotowości mobilizacyjnej;
świadczeniem usług na rzecz środowiska wojskowego.
Diagnoza stanu systemu logistycznego SZ RP przeprowadzona w ramach prac
przygotowujących wdrożenie nowych rozwiązań organizacyjnych w logistyce woj-
skowej wskazała m.in. na następujące problemy i niedociągnięcia:
powielanie wielu funkcji logistycznych w ramach jednego garnizonu;
utrzymywanie sił i środków nieproporcjonalnych do rzeczywistych potrzeb;
duże stany magazynowe utrzymywanych środków materiałowych;
procedury realizacji zadań nieadekwatne do współczesnej rzeczywistości mi-
litarnej i gospodarczej;
2 A. Goławski , Gospodarze garnizonu , „Polska Zbrojna” nr 51-52/2009, s. 23.
3 Decyzja MON nr 106/MON z 18.04.2005 r. w sprawie powołania zespołu do opracowania kon-
cepcji oddzielenia w wojskowych jednostkach budżetowych funkcji finansowo-gospodarczych od
operacyjno-szkoleniowych.
155
 
TOMASZ JAŁOWIEC
konieczność wydzielenia sił i środków zabezpieczających działalność od-
działów i pododdziałów w trakcie szkolenia i realizacji zadań.
Opracowując założenia sformowania wojskowych oddziałów gospodarczych
zakładano, że ich wdrożenie do praktyki logistyki wojskowej pozwoli przede
wszystkim na:
sprawne i terminowe zabezpieczenie potrzeb pododdziałów i oddziałów, za-
pewniając utrzymanie nakazanych wskaźników gotowości bojowej;
ograniczenie struktur logistyki wykonawczej na szczeblu jednostki wojsko-
wej oraz okręgów wojskowych;
zwiększenie przejrzystości kosztów ponoszonych na zabezpieczenie logi-
styczne w poszczególnych obszarach;
wypracowanie nowych procedur umożliwiających sprawne przejście na go-
spodarkę cz. „W” w przypadku wystąpienia zagrożeń czy sytuacji kryzysowych;
redukcję: stanów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW), przechowywa-
nych zapasów;
wprowadzenie nowych rozwiązań i technologii w obszarze zabezpieczenia
logistycznego wojsk;
redukcję infrastruktury magazynowej i usługowej w SZ RP;
poprawę efektywności realizacji zadań zabezpieczenia logistycznego po-
przez wprowadzenie rozwiązań systemowych funkcjonujących na rynku cywilnym.
O złożoności problemu, przed jakim stanęło środowisko logistyków wojsko-
wych pracujących nad reorganizacją stacjonarnej logistyki SZ RP, świadczy bez-
sprzecznie fakt, że funkcjonowanie WOG reguluje kilkanaście dokumentów i ak-
tów prawnych, spośród których najważniejsze to:
1. Decyzja Ministra Obrony Narodowej Nr 503 z 6 grudnia 2006 roku
w sprawie wdrożenia programu pilotażowego oddzielenia w wojskowych jednost-
kach budżetowych funkcji finansowo-gospodarczych od operacyjno-szkoleniowych.
2. Rozkaz Nr 93/Log./P-4 Szefa Sztabu Generalnego WP z dnia 31 stycznia
2007 roku w sprawie wdrożenia programu pilotażowego WOG.
3. Decyzja Ministra Obrony Narodowej Nr 201/MON z dnia 24 kwietnia 2007
roku w sprawie powołania zespołu do spraw wdrożenia programu pilotażowego
WOG złożony z przedstawicieli komórek i instytucji MON.
4. Rozkaz Nr 468/Log./P-4 Szefa Sztabu Generalnego WP z dnia 15 maja
2007 roku zmieniający rozkaz Nr 93/Log./P-4 z dnia 31 stycznia 2007 roku
w sprawie wdrożenia programu pilotażowego WOG.
5. Decyzja Nr PF-40/Org./SSG/ZOiU-P1 Ministra Obrony Narodowej z dnia
30 maja 2007 r. w sprawie realizacji przedsięwzięć umożliwiających sformowanie
Wojskowych Oddziałów Gospodarczych.
6. Decyzja Nr 327/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 lipca 2007 ro-
ku zmieniającą decyzję Nr 503/MON z 6 grudnia 2006 roku nakazująca Szefowi
Inspektoratu Wsparcia SZ przejęcie formowania 2 WOG we Wrocławiu i 4 WOG
w Gliwicach.
156
ZA I PRZECIW FUNKCJONOWANIU WOJSKOWYCH ODDZIAŁÓW GOSPODARCZYCH W SZ RP
7. Decyzja Nr Z-51/Org./SSG/ZOiU-P1 Ministra Obrony Narodowej z dnia
27 lipca 2007 roku zmieniająca decyzję w sprawie realizacji przedsięwzięć umoż-
liwiających sformowanie Wojskowych Oddziałów Gospodarczych oraz nakazująca
Szefowi Inspektoratu Wsparcia SZ przyjęcie w bezpośrednie podporządkowanie
cztery nowo formowane Wojskowe Oddziały Gospodarcze.
8. Rozkaz Nr 807/Log./P-4 Szefa Sztabu Generalnego WP z dnia 31 lipca
2007 roku zmieniający poprzedni rozkaz w sprawie wdrożenia programu pilotażo-
wego określający wykaz jednostek organizacyjnych biorących udział w programie
pilotażowym.
9. Rozkaz Nr Z-75 z dnia 9 sierpnia 2007 r. Szefa IWsp SZ w sprawie reali-
zacji przedsięwzięć umożliwiających sformowanie Wojskowych Oddziałów Go-
spodarczych.
10. Decyzja Nr PF-63/Org./SSG/ZOiU-P1 Ministra Obrony Narodowej z dnia
6 września 2007 r. zmieniająca decyzję w sprawie realizacji przedsięwzięć umoż-
liwiających sformowanie Wojskowych Oddziałów Gospodarczych.
11. Rozkaz Nr 119 Szefa IWsp SZ z dnia 15 października 2007 r. ustanawiają-
cy Komendantów 2., 4., 5. i 6. WOG dysponentami środków budżetu państwa trze-
ciego stopnia.
12. Rozkaz Nr Z-136 Szefa IWsp SZ z dnia 12 listopada 2007 roku w sprawie
nadania przydziałów gospodarczych dla Wojskowych Oddziałów Gospodarczych.
13. Rozkaz Szefa Inspektoratu Wsparcia SZ Nr 69/2007 z dnia 25 październi-
ka 2007 roku, powołujący Zespół do spraw realizacji przedsięwzięć umożliwiają-
cych sformowanie WOG.
14. Rozkaz Szefa Sztabu Generalnego WP nr 1348/Log/P-4 24 grudnia 2007 roku
wprowadzający do użytku opracowany w Inspektoracie Wsparcia SZ dokument:
„Podział kompetencji i zadań pomiędzy wojskowymi oddziałami gospodarczymi
i jednostkami wojskowymi uczestniczącymi w programie pilotażowym oddzielenia
w wojskowych jednostkach budżetowych funkcji finansowo-gospodarczych od
operacyjno-szkoleniowych”.
15. Rozkaz Szefa Inspektoratu Wsparcia SZ Nr 6/09 z dnia 11 lutego 2009 ro-
ku, powołujący w IWsp SZ Zespół do spraw nadzoru nad realizacją programu pilo-
tażowego WOG.
Podsumowując , należy podkreślić, że główną ideą zmian w systemie logi-
stycznym wynikających z „Koncepcji oddzielenia w wojskowych jednostkach bu-
dżetowych funkcji finansowo-gospodarczych od operacyjno-szkoleniowych” było
poza rozdzieleniem funkcji operacyjno-szkoleniowych od finansowo-gospo-
darczych stworzenie rozwiązań, które umożliwiłyby pełne zabezpieczenie logi-
styczne i finansowe jednostek wojskowych z jednoczesną możliwością decydowa-
nia ich dowódców o priorytetach w tym zakresie.
157
TOMASZ JAŁOWIEC
Program pilotażowy WOG w SZ RP
Zgodnie ze wspomnianą Decyzją MON Nr 503 z 6 grudnia 2006 roku w 2007
roku rozpoczęto prace mające na celu uruchomienie od 1 stycznia 2008 roku pro-
gramu pilotażowego funkcjonowania Wojskowych Oddziałów Gospodarczych
w stacjonarnym systemie logistycznym wybranych garnizonów. Początkowo pro-
gramem pilotażowym miały być objęte wytypowane jednostki stacjonujące w
dziewięciu zasadniczych garnizonach: Wędrzynie, Międzyrzeczu, Wrocławiu,
Bielsku-Białej, Gliwicach, Dęblinie, Dęblinie Twierdzy, Ustce, Wicku Morskim
oraz
w pobliskich garnizonach. W efekcie programem objętych zostało sześć garnizo-
nów zasadniczych oraz garnizony pobliskie, a sam program pilotażowy realizowa-
ny był w czterech wojskowych oddziałach gospodarczych, tj.:
1. WOG nr 2 we Wrocławiu.
2. WOG nr 4 w Gliwicach.
3. WOG nr 5 w Dęblinie.
4. WOG nr 6 w Ustce.
Z programu wyłączono WOG nr 1 w Wędrzynie oraz WOG nr 3 w Bielsku-
-Białej, ponieważ w garnizonach tych trwało przygotowanie do misji w Afganista-
nie i uznano wówczas, że gruntowne zmiany systemu logistycznego w tych jed-
nostkach mogą zakłócić cykl przygotowania tej ważnej misji 4 . W początkowej
fazie w proces formowania WOG zaangażowane były Wojska Lądowe (WOG nr 2;
WOG nr 4), następnie Siły Powietrzne (WOG nr 5) oraz Marynarka Wojenna
(WOG nr 6).
Na rysunku 1. przedstawione zostało rozmieszczenie planowanych i sformo-
wanych wojskowych oddziałów gospodarczych.
Wprowadzaniu programu pilotażowego od początku towarzyszyły kontrower-
sje związane z wyłączeniem z jednostek wojskowych i instytucji w wybranych
garnizonach elementów logistyki wykonawczej oraz pionów głównego księgowe-
go. Na niekorzyść tego przedsięwzięcia wpływało przede wszystkim bardzo szyb-
kie tempo gruntownych zmian organizacyjno-etatowych oraz niedostosowanie
regulaminów i instrukcji wewnętrznych do nowych uwarunkowań.
Pomimo szeregu trudności, spośród których najważniejsze to:
zbyt późne wyznaczenie na stanowiska służbowe kadry kierowniczej po-
szczególnych WOG;
niski procent ukompletowania kadry i pracowników wojska (szczególnie
szefów służb, magazynierów, pracowników pionu głównego księgowego);
braki środków transportowych oraz sprzętu teleinformatycznego;
niewystarczająca ilość środków finansowych na uposażenia dla pracowni-
ków wojska.
4 Por. B. Politowski, Oddziały omnibusów , „Polska Zbrojna” nr 5/2009, s. 9.
158
774833243.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin