Budowa i montaż komputera.pdf

(90 KB) Pobierz
40743999 UNPDF
Spis treści:
1. Wstęp ................................................................................. 3
2. Krótka historia komputera osobistego IBM ................... 4
3. Standardowe składniki systemu PC .............................. 6
3.1. Procesor ............................................................... 6
3.2. Płyta główna ......................................................... 6
3.3. Pamięci RAM ....................................................... 7
3.4. Bios ...................................................................... 8
3.5. Karta graficzna ..................................................... 8
3.6. Karta muzyczna ................................................... 9
3.7. FDD i HDD ........................................................... 9
3.8. CD-ROM .............................................................. 10
3.9. Obudowa .............................................................. 10
3.10 Monitor ................................................................. 11
4. Samodzielny montaż jednostki operacyjnej ................... 13
4.1. Przygotowania ...................................................... 13
4.2. Otwarcie pustej obudowy ................................... 15
4.3. Przygotowanie do montażu elementów ............... 15
4.4. Montaż płyty głównej ........................................... 16
4.5. Montaż procesora ................................................ 16
4.6. Instalacja pamięci RAM ....................................... 17
4.7. Grafika, dźwięk i sieć ........................................... 18
4.8. Instalacja dysku twardego ................................... 19
4.9. Instalacja napędu CD-ROM ................................. 19
4.10. Połączenie tasiemek ........................................... 20
4.11. Zasilenie napędów .............................................. 21
4.12. Złącza przedniego panelu obudowy ................... 21
4.13. Kontrola końcowa ............................................... 22
1. Wstęp
Zdaniem socjologów z całego świata rozwój technologii komputeroweji jednoczesna
informatyzacja życia społecznego jest jednym z ważniejszych faktów społecznych dotyczących
współczesnego świata. Komputer,z założenia, to urządzenie towarzyszące człowiekowi w jego
pracy i ją ułatwiające, a przez to coraz bardziej niezbędne i nieodzowne. Dzisiejsze komputery to
nie tylko maszyny liczące, które wspomagają prace badawcze na najwyższym szczeblu, ale także
kasy fiskalne, urządzenia sterujące miliardami połączeń telefonicznych, pomagające w
skomplikowanych operacjach bankowych i wykonujące wiele innych działań w przemyśle,
medycynie oraz wkraczające coraz częściej do naszych domów. Komputery służą ludzkości
poszukiwaniem, przetwarzaniem, kategoryzowaniem, analizowaniem i obrazowaniem coraz
większej ilości informacji, która stała się tak ważną komórką życia współczesnego człowieka.
2. Krótka historia komputera osobistego IBM
Historia komputera osobistego (PC – ang. personal computer) ma zaledwie 22 lata. Kiedy
rozpoczęła się jego produkcja zakładano,
że zapotrzebowanie na tego typu maszyny wyniesie od tysiąca do dwóch tysięcy sztuk. W dniu
dzisiejszym PC jest standardem na rynku komputerów osobistych.Światło dzienne pierwszy
komputer osobisty IBM ujrzał po raz pierwszy 12 sierpnia 1981 roku w Nowym Jorku. Na początku
prace nadzorowane były przez Williama Lowe’a, jednak w roku 1980 szefem laboratorium został
Philip Estridge to jego utożsamia się z sukcesem. Prace nad maszyną trwały zaledwie 12 miesięcy;
IBM po raz pierwszy, dzięki operatywności Estridge’a, zdecydowało się na konstrukcję opartą na
częściach ogólnodostępnych, nie natomiast pochodzących z produkcji własnej IBM.Wersja
podstawowa komputera, z sierpnia 1981 roku wyposażona była w 16 kilobajtów (16 kB) pamięci
operacyjnej typu RAM, co stanowi równowartość pamięci taniego zegarka elektronicznego z
notesem z końca XX wieku. Funkcję nieobecnego jeszcze w tym modelu dysku twardego pełniły
wymienne dyskietki o przekątnej 5,25 cala, które mieściły „aż” 180 kB danych. System operacyjny
do nowego komputera miała napisać niewielka jeszcze wtedy firma Microsoft z Seattle, będąca
własnością dwudziestopięcioletniego Billa Gatesa. Współpraca obydwu zespołów, choć znacznie
utrudniona - zwłaszcza odległościami dzielącymi siedziby obydwu korporacji (Floryda i Seattle) -
zakończyła się sukcesem w planowanym terminie. Cena nowego komputera osobistego IBM
przekraczała 1500 dolarów.Trzeba jednakże stwierdzić, że nie był to ani pierwszy, ani też najlepszy
komputer. Firma Apple, której komputery sprzedawały się wtedy jak świeże bułeczki, głównie
dzięki praktycznym rozwiązaniom technicznym, oraz arkuszowi kalkulacyjnemu VisiCalc,
przywitała PC-ta w "The Wall Street Journall" całostronicowym ogłoszeniem: "Witamy IBM.
Poważnie”. Pomimo ogromnej popularności Mac’ów (Macintosh – tak bowiem nazywają się
komputery produkowane przez Apple) wyniki sprzedaży PC-tów zaskoczyły wszystkich, zwłaszcza
samych twórców. Po czterech latach obecności na rynku, PC przyniósł firmie IBM 4,5 miliarda
dolarów zysków, a liczba
zatrudnionych wzrosła do dziesięciu tysięcy osób. Wartym odnotowania jest fakt, że IBM nie
pozostało przy monopolu na swoją genialną konstrukcję. Polityka firmy zakładała udostępnianie
innym korporacjom licencjina budowanie podobnych maszyn, co w rezultacie doprowadziło
do upowszechnienia systemu i ustanowienia trwałego oraz stabilnego standardu na rynku. IBM
wykreował też, przy okazji, wiele fortun w tym
największą obecnie na świecie, szacowaną na 51 miliardów dolarów i należącą do szefa Microsoftu,
Billa Gatesa.Dziś, po osiemnastu latach, 90% komputerów na świecie to klony IBM PC. 4,5%
rynku zajmuje firma Apple, oferująca swoim odbiorcom komputery bardzo dobrej klasy (w
większości poważnych instytucji stosowane są komputery tej firmy, głównie ze względu na niską
awaryjność i funkcjonalne rozwiązania), jednak nie udostępniająca licencji na konstrukcję innym
korporacjom, przez co zajmuje tak niewielką część rynku.W 88-miu na 100 komputerów PC jest
zainstalowany system operacyjny firmy Microsoft. (MS-DOS lub Windows w wersjach
3.1x/95/98/XP/2000/NT/2003 ). Udział pozostałych firm przedstawia się następująco: OS2/Warp -
0,8%, Linux - 2,5%, Unix - 4,0%.
3. Standardowe składniki systemu PC
3.1. Procesor
Procesor - CPU (Central Procesing Unit), to najważniejsza część każdego komputera, będąca
najczęściej pojedynczym mikro-procesorem, połączonym z płytą główną za pomocą specjalnego
gniazda. Rodzaj procesora zastosowanego w komputerze jest praktycznie kryterium klasyfikacji
komputerów osobistych. To głównie od niego zależy szybkość pracy naszego komputera. Zadaniem
procesora jest przetwarzanie
i wykonywanie operacji logiczno-arytmetycznych, które dochodzą do niego poprzez pamięć
operacyjną. Podstawowe bloki funkcjonalne tworzące
procesor to rejestry, jednostka arytmetyczno-logiczna, układ sterowania,
dekoder rozkazów, jednostka zmiennoprzecinkowa oraz pamięć podręczna. Podstawowym
parametrem mikroprocesora jest zegar, który określa, z jaką częstotliwością mikroprocesor
przetwarza dane. Częstotliwość zegara jest podawana w MHz (megahercach). Rynek procesorów
zmienia się bardzo szybko, który generuje nową klasę komputerów. W chwili obecnej
najpopularniejszą grupą są procesory firmy Intel: Pentium II Celeron (500 MHz) i Pentium III
(500,533 i 600 MHz) oraz firmy AMD: K6 II (400 MHz)
i Athlon (600 MHz).
3.2. Płyta główna
Płyta główna (ang. Mainboard lub motherboard), stanowi najważniejszy element całego komputera,
jest jego swoistym kręgosłupem
stanowiącym bazę do instalowania pozostałych elementów komputera. To za jej pośrednictwem
odbywa się wzajemna komunikacja między poszczególnymi, zainstalowanymi w komputerze
urządzeniami. Od jej rodzaju zależy jakimi możliwościami rozbudowy będzie dysponował nasz
komputer, jakie urządzenia będzie mógł obsługiwać oraz decyduje o wyborze komponentów z
jakimi będzie mógł współpracować - rodzaj procesora, pamięci, kart rozszerzeń czy obudowy. O
wydajności płyt głównych decyduje przede wszystkim zainstalowany na płycie układ (chipset),
który steruje przepływem informacji. Chodzi tu o wymianę informacji pomiędzy mikroprocesorem
a umieszczonymina płycie, innymi podzespołami.
3.3. Pamięci RAM
Komputerowa pamięć jest swego rodzaju przestrzenią roboczą PC-ta. Za każdym razem, gdy
uruchamiamy aplikację lub otwieramy plik - dane i pliki odczytywane z twardego dysku są
kopiowane do pamięci RAM (Random Acces Memory). Pamięci pod względem działania można
podzielić na dynamiczne RAM i statyczne ROM (Read Only Memory). Większość komputerów
wykorzystuje pamięć dynamiczną, która musi być bez przerwy elektrycznie odświeżana, aby mogła
przechowywać dane. Jej przeciwieństwem jest pamięć statyczna, która nie wymaga odświeżania.
Innym z podziałów jest rozróżnienie ze względu na możliwość zapisywania.RAM jest pamięcią, w
której można zapisywać i odczytywać dane. Jest
jednak ulotna - co oznacza, że w momencie odcięcia zasilania traci dane. Pamięć ROM nie może
być modyfikowana, można z niej tylko odczytywać dane. Z tego też względu służy do
przechowywania kluczowych informacji jak np. konfiguracja BIOS-u.
3.4. BIOS
BIOS (Basic Input/Output System) – Podstawowy System
Wejścia/Wyjścia, to podsystem komputera w, którym konfigurujemy jego podstawowe funkcje,
tworzy najniższy, sprzętowy poziom oprogramowania, służący do obsługi urządzeń operacyjnemu
oraz do komunikacji między tymi urządzeniami jednostką centralną. Można powiedzieć, że BIOS to
drugi system operacyjny działający w tle i zapewniający dwukierunkową łączność pomiędzy
sprzętem a systemem operacyjnym. BIOS kontroluje i konfiguruje poszczególne komponenty
komputera oraz przyłączone do niego urządzenia zewnętrzne. Uaktywnia się w momencie
włączenia komputera i przejmuje kontrolę nad nim do momentu załadowania systemu
operacyjnemu z dysku twardego, dyskietki lub innego nośnika pamięci masowej. Po włączeniu
zasilania testowany jest procesor, potem pamięć RAM, następnie ładowne są sterowniki przerwań a
na końcu uruchamiane są urządzenia peryferyjne, takie jak klawiatura, dyski itd. W razie wykrycia
błędów wyświetlany jest odpowiedni komunikat, bądź z głośniczka komputera wydobywa się
odpowiedni sygnał. Ostatnim etapem jest przekazanie kontroli nad
komputerem systemowi operacyjnemu.
3.5. Karta graficzna
Karta graficzna (graphics card)
umożliwia przetwarzanie obrazu oraz zapewnia współpracę komputera z monitorem. Do niedawna
istniały dwie grupy kart graficznych: karty grafiki obsługujące typowe aplikacje oraz karty
posiadające tzw. Akcelerator 3D(wykorzystywany w grach oraz zastosowaniach multimedialnych).
Wówczas w komputerze instalowano dwie karty. Obecnie najpopularniejsze są karty graficzne
posiadające standardowo akcelerator grafiki 3D. Większość nowoczesnych kart graficznych jest
obecnie przeznaczona do współpracyz gniazdem rozszerzającym typy AGP.
Podstawowym parametrem każdej karty graficznej jest ilość zainstalowanej na niej pamięci. W
pamięci karty przechowywana jest informacja niezbędna do utworzenia obrazu. Drugim, nie mniej
ważnym parametrem jest rozdzielczość, z jaką będzie mogła pracować karta
graficzna.
3.6. Karta muzyczna
Dwadzieścia lat temu, kiedy pojawił się pierwszy komputer, jedynym dźwiękiem jaki potrafił z
siebie wydobyć był elektroniczny pisk. Od tamtej
pory sytuacja się zmieniła. Komputer stał się centrum rozrywki, zastępuje telewizję, magnetofon,
radio. Każdy nowy komputer zawiera kartę muzyczną albo zintegrowaną z płytą główną albo
włożoną oddzielnie w złącze PCI. Karta muzyczna okazuje się bardzo przydatnym urządzeniem o
wielorakich zastosowaniach. Może miłym dźwiękiem przywitać nas po włączeniu komputera, lub
umilić czas spędzony przy komputerze przyjemną muzyką, lub wygenerować wspaniałe odgłosy
zastosowane w grach i filmach DVD. Wszystkie karty dźwiękowe, oprócz odtwarzania cyfrowej
muzyki, mają wbudowane syntezatory. Z ich pomocą możemy tworzyć muzykę na swoich
komputerach, ale także odtwarzać gotowe utwory.
3.7. FDD i HDD
FDD-Floppy Disk Drive to napęd dysków elastycznych. Stacja dyskietek jest połączona
z kontrolerem FDC (Floopy Disc Controller)
na płycie głównej za pomocą taśmy. Każda stacja zawiera dwa silniki. Jeden z nich napędza krążek,
zamknięty w plastykowej obudowie (dyskietka 3,5 cala). Szybkość obrotowa, jaką uzyskuje krążek
waha się w granicach od 350 do 360 obrotów na minutę. Drugi z silników służy do przesuwania i
sterowania ruchem głowicy zapisująco-odczytującej. Głowica ta umieszczona jest na ramieniu,i w
wyniku skoków porusza się promienia krążka magnetycznego w celu ustawienia się nad konkretną
ścieżką krążka. Każdy komputer powinien zawierać stację dysków elastycznych, ponieważ pozwala
na stworzenie kopii zapasowej ważnych plików, poza tym producenci komponentów często
zamieszczają sterowniki do urządzeń na dyskietkach. Dyskietki chociaż mało pojemne są łatwe w
użyciu i zajmują mało miejsca.
HDD (dysk twardy) jest jednym z podstawowych komponentów, potrzebnych do sprawnego
działania komputera.
Na nim znajdują się pliki systemu operacyjnego, programy, gry i dokumenty. Bez niego nie ma
mowy o działaniu komputera. Pomimo wielkich postępów jakie poczyniono w zakresie
przechowywania danych - CD, DVD, dyskietki ZIP - istota działania i budowy twardych dysków
jest nadal ta sama. Cienkie warstwy talerzy dysku poukładane są jeden nad drugim, pomiędzy nimi
pozostaje jedynie niewielka przestrzeń, która wystarcza aby mikroskopijna głowica mogła
przemknąć w poszukiwaniu potrzebnych danych. Głowica umieszczona jest na ramieniu, którego
ruchem steruje mikroprocesor dysku. Po umieszczeniu głowicy w wybranym obszarze dysku,
talerze zaczynają kręcić się z prędkością od 5000 do 10000 obrotów na minutę, a informacje zostają
odczytane. Każdy dysk twardy podzielony jest na ścieżki, które następnie dzielą się na sektory.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin