CONSTANT Benjamin (1767-1830) str. 75
Ø Liberał, zwolennik monarchii konstytucyjnej
Ø „O monarchii konstytucyjnej i rękojmiach publicznych”, „Wolność starożytnych z wolnością nowoczesną porównana”
Ø Problematyka wolności i ustroju politycznego (to gwarant wolności)
Ø Wolność jako prawo jednostki do sfery prywatności wolnej od ingerencji państwa bądź społeczeństwa (1), prawo do posiadania własności (2), prawo człowieka do nieskrępowanej samorealizacji (3)
Ø Sfera prywatna wyraźnie oddzielona od sfery publicznej, z czego wynika podział wolności na wolność prywatną i wolność publiczną
Ø Z wolności prywatnej bierze się wolność publiczna (od jednostek!); zasada suwerenności ludu dla ochrony praw obywateli jest bezwartościowa
Ø Żadna jednostka (grupa jednostek) nie może sobie podporządkować ogółu, a władza jest wyłaniana przez ogół
Ø Wolność to prawa osobiste, a ich gwarancją są prawa polityczne (wynika to z analizy wolności starożytnych z wolnością współczesnych)
Ø Ograniczenie kompetencji władz, ich podział i wzajemne hamowanie są niezbędne
Ø Sześć władz w państwie (zmodyfikowany Monteskiusz): Władza reprezentacyjna trwała, władza reprezentacyjna opinii, władza królewska, władza egzekutywy (rząd), władza sądownicza, władza municypalna
Ø Król ma rolę arbitra, panuje nie rządzi, a władza municypalna cieszy się sporą swobodą (w państwie jest tym, czym jednostka wobec ogółu)
TOCQUEVILLE Alexis de (1805-1859) str. 459
Ø Przedstawiciel liberalizmu krytycznego
Ø „O demokracji w Ameryce”, „Dawny ustrój i rewolucja”
Ø Analizował amerykańską demokrację – dostrzegał wady i zalety
Ø Problem relacji wolności i równości (wolność w demokracji ustępuje przed równością)
Ø Równość jest drogą do wzrostu jednostki w jej samorealizacji
Ø Centralizacja władzy, spowodowana faktem, że ważniejsze są interesy własne niż publiczne
Ø Pospolitość, pochlebstwo i brak indywidualności to cechy demokracji
Ø Wyzwalanie oddolnych inicjatyw społecznych, premiowanie własności prywatnej i wzmaganie industrializacji to niewątpliwe zalety demokracji
Ø Rewolucja jest zjawiskiem obiektywnym – nie obala ona wszystkich elementów poprzedniego ustroju, bierze się ze słabości władzy, która boi się rewolucji i ugina się, dążąc do realizacji reform
MILL John Stuart (1806-1873) str. 299
Ø Przedstawiciel liberalizmu sceptycznego, obrońca klasy robotniczej i kobiet
Ø „O wolności”, „O rządzie reprezentacyjnym”, „Utylitaryzm”
Ø Dostrzegał brak harmonii między interesem jednostki a ogółu
Ø Jednostka i jej dobro to najważniejsza wartość (prawo jednostki do szczęścia – w sensie intelektualnym), choć jednostka musi działać na rzecz ogółu
Ø Szczęściem zdobywanie wiedzy, obcowanie z nauką i kulturą, a osiągnąć je można tylko w społeczeństwie, ponosząc wysiłki na rzecz szczęścia ogólnego
Ø Ludzie nie byli dobrzy ani mądrzy, stąd jednostki wybitne powinny kierować ogółem – ponadklasowe rządy elit intelektualnych (przy systemie reprezentacji z kompetencjami opiniodawczymi)
Ø Dla rozwoju konieczne jest zapewnienie wolności negatywnej (wolność od) oraz pozytywnej (wolność do), tj. dążenie do rozwoju jednostki – wolność może być zagrożona
Ø Wolność bierze się z wewnętrznych przeżyć: wolność sumienia, wyznania, głoszonych poglądów i swoboda wyboru zajęcia; państwo ignoruje, gdy naruszane są wolności jednostki (jednostka może powoływać organizacje, ale nie zagrażać wolności innych)
Ø Państwo liberalne ostoją porządku i postępu zgodnie z zasadą utylitaryzmu
Ø Państwo wspiera najuboższych w zakresie uprawnień organizatorskich do redystrybucji dochodów
Ø Reforma własności w duchu utylitaryzmu, jej upowszechnienie, korekta w ówczesnym funkcjonowaniu, tylko wyjątkowo państwo może wywłaszczyć
VERDROSS-DROSSBERG Alfred (1890-1980) str. 472
Ø Przedstawiciel szkoły wiedeńskiej (normatywistycznej), związek z Kelsenem
Ø „Norma podstawowa” obiektywnie istnieje (inaczej niż Kelsen)
Ø Fundamenty każdego porządku prawnego są w naturze człowieka – z niej pochodzą reguły życia społecznego np. obowiązek wzajemnego poszanowania człowieczeństwa, nakaz posłuchu wobec prawnych rozkazów organów władzy, nakaz realizacji i ochrony dobra powszechnego
Ø Dwie grupy prawa natury: pierwotne (niezmienne) i pochodne (zmienne), tworzące „dynamiczne prawo natury”
Ø Jedność obrazu prawnego świata jako akceptacja teorii monistycznej w relacji prawa wewnętrznego do międzynarodowego
Ø Wyższość prawa międzynarodowego nad prawem wewnętrznym – w opozycji do szkoły bońskiej
ROUSSEAU Jean Jacques (1712-1778) str. 400
Ø Twórca mieszczańskiego radykalizmu
Ø „O umowie społecznej”, „Emil czyli o wychowaniu”, „Uwagi nad rządem Polski”
Ø Z natury człowieka niezepsutego przez cywilizację doszedł do wniosku, że ludzie byli szczęśliwi tylko w stanie przedspołecznym i przedpaństwowym, bo potem pojawiła się własność prywatna i podział na biednych i bogatych (słabych i silnych – pakt zrzeszenia i pakt poddania)
Ø Dopiero umowa społeczna daje przesłanki do pokoju i bezpieczeństwa, znosi negatywne skutki podziałów – naturalna wolność zostaje zastąpiona wolnością prawnie chroniona (sytuacja każdego jest wtedy równa)
Ø Zasada suwerenności ludu – niepodzielność, niezbywalność i nieograniczoność przejawiające się w funkcji prawodawczej ludu (wola powszechna to kompromis między interesem indywidualnym a powszechnym)
Ø Lud może się mylić
Ø Suwerenność ludu to także kontrola rządu, który może funkcjonować w różnych formach ustrojowych – tylko w demokracji bezpośredniej suweren sam może wykonywać zasadę zwierzchnictwa ludu
Ø Nie egalitaryzm majątkowy, lecz drobna własność prywatna
Ø Społeczeństwo obywatelskie w patriotyzmie, niepodlegające wpływom religii
WILD John (1896-1969) str. 477
Ø Współtwórca i jeden z najwybitniejszych przedstawicieli dynamicznej teorii prawa natury
Ø Dwoisty charakter rzeczywistości (od Platona): rzeczywistość jest dana (poznawalna zmysłowo i koncepcyjnie, a zarazem zmienna, poddana ciągłej przemianie i daleka od doskonałości), a druga rzeczywistość ukryta (poznawalna tylko koncepcyjnie w zakresie zdolności rozumu, doskonała i niezmienna)
Ø Pewne siły kierują zmienną rzeczywistość w stronę doskonałości (mechanizm optymalizacji rzeczywistości zewnętrznej)
Ø Dwoistość również w prawie – prawo natury to powszechny wzór (normy moralne są niezmienne i uniwersalne), który przekształca prawo stanowione (zmienne i nietrwałe)
Ø Normy naturalne współwystępują ze zjawiskami psychicznymi (przeżycia powinnościowe, konieczność określonego zachowania)
Ø Organy państwa powinny dążyć do zgodności z naturalnymi tendencjami w prawie, bo to prowadzi do przyrostu dobra i bezkonfliktowego trwania
CATHREIN Victor (1845-1931) str. 59
Ø Współtwórca odrodzenia klasycznymi doktrynami prawa natury w XX wieku
Ø Nawiązanie do antropologii św. Tomasza z Akwinu – Bóg stworzył człowieka, dając mu rozum, wolną wolę i cel egzystencji
Ø Neotomistyczna koncepcja z człowiekiem jako istotą rozumną, z wolną wolą i zdolnością do podejmowania decyzji i ponoszenia za nie konsekwencji
Ø Świat jako struktura z woli Boga – racjonalny i wewnętrznie uporządkowany, zasady wieczne, na których jest oparty, zostały zaimplementowane przez Boga
Ø Ład pierwotny w stosunku do ludzkiej aktywności i poznawalny dla ludzkiego rozumu (bez względu na religijne zapatrywania)
Ø Prawo rozpatrywane w odniesieniu do świata – pozytywizm prawniczy zły ze względu na odseparowanie od filozofii i moralności, prawo nie może być celem samo w sobie, bo może naruszać wtedy naturalny ład
Ø Chciał skatalogować prawo natury dla kontroli legislacji – sprzeciw prawników, bo odniósł się do Boga jako źródła, a także kwestionował demokratyczny aksjomat egalitaryzmu
FULLER Lon Luvois (1903-1978) str. 141
Ø Twórca formalnego prawa natury
Ø Prawo jest związane w sposób konieczny z moralnością
Ø Dystynkcja bytu i powinności nie może być przyjęta na gruncie prawa
Ø Pozytywizm prawniczy jest zły, bo chce zrobić z prawa byt autonomiczny, a prawo to podporządkowanie ludzkich zachowań pewnym zasadom
Ø Konieczność uzgodnienia moralności aspiracji (cele osobiste) z moralnością obowiązku (zasady społeczne)
Ø Zasady eunomii (dobrego porządku): uniwersalność i ogólność unormowań, jawność unormowań, lex retro non agit, jasność i zrozumiałość unormowań, zasady możliwe do spełnienia, stabilność unormowań, praworządność (organów państwa)
Ø Celem prawa ochrona życia ludzkiego (biologiczna egzystencja i aspiracje moralne jednostki)
Ø Treść prawa natury – materialne prawo natury lub zewnętrzna moralność prawa
Ø Konieczne utrzymywanie drożności kanałów komunikacyjnych na wszelkich poziomach daje ład
Ø Szczególną wartość wolność negatywna i pozytywna
Ø Dystansował się od religijnych wersji prawa natury
RADBRUCH Gustav (1878-1949) str. 381
Ø Teoretyk relatywizmu filozoficznoprawnego
Ø W czasie życia zmieniał poglądy sprzeciwiając się nazizmowi
Ø Bliski pozytywizmowi prawniczemu – teoria relatywizmu oparta o metodologię Kanta
Ø Idea prawa zawierająca 3 elementy: sprawiedliwość, pewność i dobro powszechne (zderzają się ze sobą, wiążą, nieraz nawet wykluczają) – sędzia powinien się kierować pewnością
Ø Zwolennik demokracji parlamentarnej
Ø Później zmiana stanowiska – najważniejsza jest sprawiedliwość, która odróżnia prawo od pozytywistycznego „ustawowego bezprawia”
Ø Prawem jest tylko prawo zgodnie ze sprawiedliwością
Ø Prawo natury rozumiane jako prawo ponadustawowe ze świadomości społecznej i politycznej ludzi określonej epoki historycznej
STAMMLER Rudolf (1856-1938) str. 443
Ø Teoretyk prawa natury o zmiennej treści
Ø Dokonał przewrotu w filozofii prawa nawiązując do Kanta
Ø Rozum ludzki ujmuje rzeczywistość w pewne kategorie (np. czas) niezależnie od doświadczenia
Ø Prawo jest pierwotne (krytyka koncepcji prawa, które determinowały prawo czynnikami społecznymi i politycznymi) – nie ma społeczeństwa bez prawa (przejaw stosunków społecznych)
Ø „Czyste” (przesłanką poznania idea prawa słusznego, treść się zmienia, lecz forma nie) i „uwarunkowane” pojęcia prawne – różne przejawy formalnego pojęcia prawa bez żadnej konkretnej treści
Ø Prawo różni się od samowoli, bo stanowi nienaruszalną wolę, która ogranicza swobodę
Ø Porządek życia społecznego zależy od formy prawa, gdyż to ono warunkuje różne stosunki
Ø Porządkiem prawnym jest też państwo – prawo jako kategoria myślowa jest starsza od państwa
Ø Prawo natury oczywistym nakazem rozumu (prawo słuszne) – niezmienna forma, ale zmienna treść w zależności od warunków kształtowania (dlatego nie należy tworzyć sztywnego katalogu praw natury)
Ø Prawo natury determinowane jest zawsze przez zasadę sprawiedliwości
Ø Człowiek jest niepoznawalny, nie ma wrodzonych praw wynikających z jego natury (pragnie natomiast sprawiedliwego traktowania przez in...
rafal.perz