Zabawy dydaktyczne - Figury geometryczne.doc

(27 KB) Pobierz

Figury geometryczne

 

1.Trójkąt

-         kształtowanie zdolności abstrahowania, polegających na wyróżnianiu cech fizycznych i funkcjonalnych określonego przedmiotu

 

Każdy kolejno wymienia cechy trójkąta (można wykorzystać klocki Dienesa) kończąc zdanie:

Trójkąt jest jaki...

 

Zastosowanie techniki „burza mózgów” do sporządzenia listy zastosowań trójkąta (do czego może się przydać, co można z niego zrobić).

 

Ekspresja plastyczna: Przekształcanie trójkątów w „coś”.

 

2.Koło

-         kształtowanie umiejętności wyszukiwania odległych konsekwencji pewnego z góry założonego stanu rzeczy

 

Co by było gdyby na świecie nie było kół? Czego byśmy nie mieli, z czego nie moglibyśmy korzystać?

 

Co można by wykorzystać zamiast kół?

 

Ekspresja plastyczna: Jesteś na bezludnej wyspie, masz 10 różnych kół, co mógłbyś zrobić wykorzystując je. Spróbuj z 10 kół zrobić jeden przedmiot, który przydałby się na wyspie.

 

3.Co jeszcze z gazety?

-         rozwijanie twórczego myślenia poprzez wyróżnianie wszystkich cech przedmiotu poprzez oczywiste oraz abstrakcyjne (lista atrybutów, podobieństwa)

Podawanie gazety w kręgu, określanie cech gazety. Gazeta jest ...jaka? Gazeta jest (jaka?), jak (co?)

Formowanie kul z gazet prawą i lewą ręką, rozwijanie kul (może być przy muzyce)

Zabawa „Gazetowe kule”, podział na grupy, rzuty kulami do celu, liczenie kul.

 

Ekspresja plastyczna: Naklejanie kawałków gazety lub gazetowych kul na karton i przekształcanie na podany lub dowolny temat .

 

4. Zaczarowane sylaby.

-         rozwijanie zdolności dokonywania skojarzeń, tworzenie nowej rzeczy lub dzieła z zastanych elementów (bricolage)

 

bricolage słowny

Z sylab bla, ko, so, ma ułóż wyraz (nieznany) podaj definicję, narysuj opisywaną rzecz, zwierzę...

bricolage obrazkowy (dokończ dzieło, obraz, o którym zapomniał malarz; opowiedz co przedstawia)

 

 

5. Krążący rysunek.

 

6. Podróże.

-         dokonywanie skojarzeń typowych i nietypowych – zaskakujących, trudnych do przewidzenia (łańcuch, gwiazda)

Dokończ zdanie :

Kiedy mówię słowo podróż to myślę o...

Podróż kojarzy mi się z.... (tworzenie łańcucha lub gwiazdy skojarzeniowej)

 

Poszukaj dowolnego przedmiotu, do czego może ci się przydać w podróży dookoła świata.

 

7. Choinka i Mikołaj.

 

-         przezwyciężanie sztywności w spostrzeganiu i wykorzystaniu obiektów, a także myśleniu o nich (widzenie inaczej), kreatywne rysowanie

 

Opowiedz o innym wykorzystaniu choinki, do czego może się przydać, popatrz na nią „oczami wyobraźni”.

Ekspresja plastyczna: Przekształć choinkę w „coś” lub przedstaw inne zastosowanie drzewka.

 

W mroźny zimowy dzień Mikołaj załadował prezenty do sań i wybrał się w podróż chcąc odwiedzić wszystkie dzieci na świecie.

Narysuj co zobaczył Mikołaj?

Jak myślisz co przyniesie Ci w prezencie?

 

8. Krzesło.

-         rozbudzanie ciekawości poznawczej, potrzeby naprawiania i chęci zmiany (kruszenie, inwentarz potrzeb)

 

Wyszukiwanie jak największej ilości wad krzesła.

 

Ekspresja ruchowa: prezentowanie charakterystycznych sposobów siadania na krześle (człowiek po ciężkiej pracy, zmarznięte dziecko, gwiazda filmowa, wściekły lub zaspany kot, reżyser itp.)

 

Wymienianie całej gamy potrzeb stereotypowych i oryginalnych, nietypowych, w celu dokonania zmiany w wyglądzie krzesła, jakie ma być.

 

Ekspresja plastyczna: Przekształcanie lub modyfikacja krzesła

Dzieciom podajemy temat: przekształć krzesło np. w pojazd kosmiczny, w zwierzę lub narysuj krzesło dla babci, małego dziecka itp.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin