roczny_plan_pracy.doc

(62 KB) Pobierz
EDUKACJA PROZDROWOTNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„ROŚNIJ

ZDROWO I WESOŁO”

 

 

 

 

Plan roczny

na rok szkolny 2008/09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   EDUKACJA    PROZDROWOTNA


Naszą misją jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i z jego możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.

Dążymy do tego, aby zdrowie, rozumiane nie jako zagrożenie chorobą, ale jako stan równowagi fizjologicznej i psychicznej między organizmem dziecka a otaczającym je środowiskiem biofizycznym i społecznym, stało się podstawowym warunkiem aktywnego uczestnictwa dziecka w życiu społecznym i kulturalnym oraz rozwijania jego zdolności i zainteresowań.

Jesteśmy po to, aby pomoc dziecku odnaleźć się w jego bliższym i dalszym środowisku; dlatego też poprzez budowanie świadomości prozdrowotnej, czyli wzbogacaniu wiedzy o zdrowiu i wyrabianiu poczucia odpowiedzialności dziecka za zdrowie własne i innych, chcemy je wyposażyć w ważne umiejętności warunkujące realizację jego indywidualnych celów teraz i w przyszłości.

W naszych działaniach edukacyjnych wykorzystujemy obowiązujący program wychowania przedszkolnego jak również program K. Dutkiewicz i K. Kamińskiej „Edukacja zdrowotna".

Nasze cele zamierzamy realizować przy pełnej współpracy z rodzicami i z aktywnym udziałem personelu przedszkola.

Pragniemy, aby wychowanek naszego przedszkola wyrósł na zdrowego i aktywnego człowieka.

 

 

 

 

 

 

ZADANIA  OGÓLNE

1. Dążenie do harmonizowania wiedzy o zdrowiu i jego profilaktyce zdobywanej przez dziecko z różnych źródeł.
2.  Kształtowanie świadomego i odpowiedzialnego stosunku do zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych.
  3. Rozwijanie umiejętności i nawyków prozdrowotnych (higiena, odżywianie, bezpieczeństwo).
  4.  Uświadamianie, że człowiek jest częścią przyrody, podlega wszystkim jej prawom, jest od niej uzależniony).
  5.  Kształtowanie własnego „Ja" w harmonii ze środowiskiem.
  6.  Łączenie aktywności ruchowej z poznawaniem środowiska przyrodniczego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MODEL WYCHOWANKA

Uczenie się

·         Wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma ruch, zabawy na świeżym powietrzu i bezpośredni kontakt z przyrodą

·         Umie stosować zasady bezpieczeństwa w przedszkolu i poza jego terenem

·         Zna podstawowe czynniki warunkujące zdrowie

·         Potrafi dbać o własne zmysły i higienę układu nerwowego

Myślenie

·         Potrafi dostrzec siebie jako cząstkę przyrody

·         Potrafi unikać sytuacji mających negatywny wpływ na jego zdrowie

·         Uświadamia sobie, że zdrowie jest wartością nadrzędną

Poszukiwanie

·         Jest spontaniczny, otwarty na nowe pomysły

·         Chętnie poznaje nowe, nieznane rzeczy

·         Jest zainteresowany otoczeniem, z przyjemnością przeprowadza eksperymenty i doświadczenia

·         Poszukuje możliwości oddziaływania na własne zdrowie, w kontekście podejmowanych przez siebie działań

Doskonalenie

·         Doświadcza samodzielności i przyswaja nawyki higieniczno-kulturalne

·         Umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy

·         Zaspokaja swoje potrzeby poznawcze, emocjonalne i fizyczne

·         Ma i wzbogaca wiadomości o sobie i świecie

 

 

 

 

 

Porozumiewanie się

·         Potrafi dokonać właściwej oceny postępowania swojego i innych osób według obowiązujących norm i zasad

·         Określa i nazywa przeżywane stany emocjonalne i próbuje radzić sobie z nimi

·         Potrafi wypowiadać własne myśli w kontaktach indywidualnych i zespołowych

Współpraca

·         Aktywnie uczestniczy w zabawach, eksperymentach i innych zajęciach grupowych

·         Prezentuje właściwy stosunek do osób niepełnosprawnych

Działanie

·         Prezentuje aktywną postawę wobec własnego zdrowia

·         Jest opiekuńczy, chętnie niesie pomoc innym

Lp

Sposób realizacji

Standard

Termin

Odpowiedzialny

Wspomagający

1

Montaż urządzeń w ogródku przedszkolnym

Urządzenia do zabaw w ogrodzie są estetyczne, odpowiadają normom bezpieczeństwa

Na bieżąco

...

-

2

Zbudowanie ścieżki zdrowia

Ogród przedszkolny jest urządzony funkcjonalnie, zapewnia dzieciom możliwość atrakcyjnego spędzania czasu

2008,2009

...

-

3

Nasadzenie krzewów i roślin ozdobnych

Ogród przedszkolny jest miejscem badań, eksperymentów, doświadczeń przyrodniczych dla dzieci

2008,2009

...

Gminny FOŚiGW

4

Urządzenie boiska

Posiada uniwersalne, funkcjonalne miejsca do różnorodnych zabaw i zajęć dzieci

2008,2009

...

 

5

Zakup stolików i parasoli do zajęć w ogrodzie

Ogród przedszkolny posiada warunki do zabaw i zajęć dzieci

2008,2009

...

 

 

 

 

 

 

 

II. BUDYNEK I SALE PRZEDSZKOLNE

Lp

Sposób realizacji

Standard

Termin

Odpowiedzialny

Wspomagający

1

Zakup ekologicznych środków czystości

Pomieszczenia w przedszkolu są czyste, zadbane, stosuje się zdrowe, ekologiczne środki czystości i gwarantuje wysoki poziom utrzymania pomieszczeń w czystości

na bieżąco

intendent

dyrektor

2

Naprawa i malowanie znajdującego się w salach

Meble i sprzęt w przedszkolu są właściwie wykorzystywane i konserwowane

na bieżąco

...

Rodzice,
Firmy remontowe

3

Utrzymanie wysokiego poziomu elementów dekoracyjnych w przedszkolu

Pomieszczenia w przedszkolu są kolorowe, zachęcają do korzystania z nich, prezentują wysoki poziom estetyczny

na bieżąco

...

...

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin