ZDROWO I WESOŁO”
na rok szkolny 2008/09
EDUKACJA PROZDROWOTNA
Naszą misją jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i z jego możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Dążymy do tego, aby zdrowie, rozumiane nie jako zagrożenie chorobą, ale jako stan równowagi fizjologicznej i psychicznej między organizmem dziecka a otaczającym je środowiskiem biofizycznym i społecznym, stało się podstawowym warunkiem aktywnego uczestnictwa dziecka w życiu społecznym i kulturalnym oraz rozwijania jego zdolności i zainteresowań.Jesteśmy po to, aby pomoc dziecku odnaleźć się w jego bliższym i dalszym środowisku; dlatego też poprzez budowanie świadomości prozdrowotnej, czyli wzbogacaniu wiedzy o zdrowiu i wyrabianiu poczucia odpowiedzialności dziecka za zdrowie własne i innych, chcemy je wyposażyć w ważne umiejętności warunkujące realizację jego indywidualnych celów teraz i w przyszłości.W naszych działaniach edukacyjnych wykorzystujemy obowiązujący program wychowania przedszkolnego jak również program K. Dutkiewicz i K. Kamińskiej „Edukacja zdrowotna".Nasze cele zamierzamy realizować przy pełnej współpracy z rodzicami i z aktywnym udziałem personelu przedszkola.Pragniemy, aby wychowanek naszego przedszkola wyrósł na zdrowego i aktywnego człowieka.
ZADANIA OGÓLNE 1. Dążenie do harmonizowania wiedzy o zdrowiu i jego profilaktyce zdobywanej przez dziecko z różnych źródeł. 2. Kształtowanie świadomego i odpowiedzialnego stosunku do zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych. 3. Rozwijanie umiejętności i nawyków prozdrowotnych (higiena, odżywianie, bezpieczeństwo). 4. Uświadamianie, że człowiek jest częścią przyrody, podlega wszystkim jej prawom, jest od niej uzależniony). 5. Kształtowanie własnego „Ja" w harmonii ze środowiskiem. 6. Łączenie aktywności ruchowej z poznawaniem środowiska przyrodniczego.
MODEL WYCHOWANKAUczenie się
· Wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma ruch, zabawy na świeżym powietrzu i bezpośredni kontakt z przyrodą
· Umie stosować zasady bezpieczeństwa w przedszkolu i poza jego terenem
· Zna podstawowe czynniki warunkujące zdrowie
· Potrafi dbać o własne zmysły i higienę układu nerwowego
Myślenie
· Potrafi dostrzec siebie jako cząstkę przyrody
· Potrafi unikać sytuacji mających negatywny wpływ na jego zdrowie
· Uświadamia sobie, że zdrowie jest wartością nadrzędną
Poszukiwanie
· Jest spontaniczny, otwarty na nowe pomysły
· Chętnie poznaje nowe, nieznane rzeczy
· Jest zainteresowany otoczeniem, z przyjemnością przeprowadza eksperymenty i doświadczenia
· Poszukuje możliwości oddziaływania na własne zdrowie, w kontekście podejmowanych przez siebie działań
Doskonalenie
· Doświadcza samodzielności i przyswaja nawyki higieniczno-kulturalne
· Umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy
· Zaspokaja swoje potrzeby poznawcze, emocjonalne i fizyczne
· Ma i wzbogaca wiadomości o sobie i świecie
Porozumiewanie się
· Potrafi dokonać właściwej oceny postępowania swojego i innych osób według obowiązujących norm i zasad
· Określa i nazywa przeżywane stany emocjonalne i próbuje radzić sobie z nimi
· Potrafi wypowiadać własne myśli w kontaktach indywidualnych i zespołowych
Współpraca
· Aktywnie uczestniczy w zabawach, eksperymentach i innych zajęciach grupowych
· Prezentuje właściwy stosunek do osób niepełnosprawnych
Działanie
· Prezentuje aktywną postawę wobec własnego zdrowia
· Jest opiekuńczy, chętnie niesie pomoc innym
Lp
Sposób realizacji
Standard
Termin
Odpowiedzialny
Wspomagający
1
Montaż urządzeń w ogródku przedszkolnym
Urządzenia do zabaw w ogrodzie są estetyczne, odpowiadają normom bezpieczeństwa
Na bieżąco
...
-
2
Zbudowanie ścieżki zdrowia
Ogród przedszkolny jest urządzony funkcjonalnie, zapewnia dzieciom możliwość atrakcyjnego spędzania czasu
2008,2009
3
Nasadzenie krzewów i roślin ozdobnych
Ogród przedszkolny jest miejscem badań, eksperymentów, doświadczeń przyrodniczych dla dzieci
Gminny FOŚiGW
4
Urządzenie boiska
Posiada uniwersalne, funkcjonalne miejsca do różnorodnych zabaw i zajęć dzieci
5
Zakup stolików i parasoli do zajęć w ogrodzie
Ogród przedszkolny posiada warunki do zabaw i zajęć dzieci
II. BUDYNEK I SALE PRZEDSZKOLNE
Zakup ekologicznych środków czystości
Pomieszczenia w przedszkolu są czyste, zadbane, stosuje się zdrowe, ekologiczne środki czystości i gwarantuje wysoki poziom utrzymania pomieszczeń w czystości
na bieżąco
intendent
dyrektor
Naprawa i malowanie znajdującego się w salach
Meble i sprzęt w przedszkolu są właściwie wykorzystywane i konserwowane
Rodzice,Firmy remontowe
Utrzymanie wysokiego poziomu elementów dekoracyjnych w przedszkolu
Pomieszczenia w przedszkolu są kolorowe, zachęcają do korzystania z nich, prezentują wysoki poziom estetyczny
aga1116