JESTEM WYJĄTKOWY, JEDYNY W SWOIM RODZAJU ...CELE:Uczeń:- rozumie pojęcie tożsamości,- wie, czym jest cecha, zna jej rodzaje,- zna poczucie własnej wartości,- umie obiektywnie ocenić,- potrafi pracować w grupie rówieśniczej.METODY:- analiza przypadku,- podającaPOMOCE:- fragment utworu Antoine de Saint Exupery „ Mały Książę”,- Słownik języka polskiego,- sylwetki postaci ludzkich wyciętych z kartonów ( tyle, ile uczniów w klasie),- flamastry.PRZEBIEG:1. Zapoznanie uczniów z fragmentem utworu A. de Saint Exupery „ Mały Książę”.2. Krótka rozmowa na temat przeczytanego fragmentu.3. Wyjaśnienie pojęcia tożsamość„ Tożsamość - bycie tym samym; identyczność” ( Słownik języka polskiego)4. Praca w zespole.- Uczniowie siadają w kręgu. Każdy z nich otrzymuje wyciętą z kartonu sylwetkę postaci ludzkiej, następnie podpisuje swoim imieniem ( jeżeli w klasie powtarzają się imiona, wówczas uczeń podaje inicjał swojego nazwiska ew. pełne nazwisko). Sylwetki przekazywane są pomiędzy uczestnikami. Na kartony kolegów wpisują cechy, które ich zdaniem są najlepsze u kolegi, do którego należy dany szablon. Na zakończenie zadania każdy uczeń otrzymuje swoją opisaną symboliczną postać z zestawem swoich cech.5. Omówienie pracy.Po otrzymaniu swoich postaci uczestnicy zadania odpowiadają na pytania:- Czy zgadzam się z obrazem własnej postaci, jaki otrzymałem od innych?- Co mnie zaskoczyło? Czego nie zauważyłem a dostrzegli inni?6. Podsumowanie zajęcia.Na zakończenie uczniowie starają się wypisać na tablicy wspólne elementy tożsamości „ każdego człowieka”.
basiagowska