Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „W świecie sztuki”
1.„Świat książek”
-zapoznanie z utworem literackim związanym z tematem zajęć;
-uświadamianie znaczenia książek w życiu człowieka;
-rozwijanie zasobu słownikowego;
-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
-kształtowanie kultury prowadzenia rozmowy;
-wdrażanie do systematycznego kontaktu z książką;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej – aspekt kardynalny i porządkowy;
-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
I. „Zgrabny człowiek” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem książek;
II. Rozmowa na temat książek oraz na temat ulubionych bohaterów literackich;
-„Z czego składa się książka?” – oglądanie książek, odszukiwanie wskazanych stron, opisywanie, co znajduje się na okładce, odczytywanie numerów stron, wybór najładniejszej ilustracji itp.;
-prezentacja wiersza B.S. Kossuth „Wielki skarb” – rozmowa na temat treści wiersza;
-rozmowa na temat: „Jak powstaje książka?”;
-ćwiczenia w przeliczaniu i wskazywaniu właściwej liczby Ćw.s.62 z.1;
-aspekt porządkowy liczby – ćwiczenia Ćw. s. 62 z.2;
-improwizacja muzyczna do wybranych rymowanek – tworzenie własnych melodii do tekstu;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet;
językowa
matematyczna
muzyczna
ruchowa
-opowiada o znaczeniu książek w życiu człowieka;
-opowiada o swoich ulubionych bohaterach literackich;
-zna i właściwie stosuje pojęcia związane z powstawaniem książek;
-umie wskazać różne części książki;
-uczestniczy w rozmowie, przestrzegając zasad kulturalnego słuchania i mówienia;
-odszukuje wskazaną stronę;
-przelicza elementy i wskazuje właściwą liczbę;
-śpiewa tekst literacki do skomponowanej przez siebie melodii;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnast. z niekonwencjonalnymi przyborami;
2.„Świat malarstwa”
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej;
-rozwijanie postawy badawczej wobec otaczającej rzeczywistości;
-rozwijanie wrażliwości plastycznej i muzycznej;
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „p”, „P”;
-doskonalenie słuchu fonematycznego;
-określenie cech spółgłoski „p”;
-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;
I. „Taniec z parasolami” –zabawa ruchowa;
-ćwiczenia grafomotoryczne Ćw.s.56;
-zabawa badawcza – doświadczenia z wodą;
-„Krople deszczu”- muzyczna zabawa ruchowa;
II. Spacer po parku – obserwacja krajobrazu;
-omówienie wybranych reprodukcji przedstawiających pejzaże, wyjaśnienie pojęć „krajobraz”, „pejzaż”, określanie i nazywanie kolorów, wyobrażenie sobie odgłosów towarzyszących sytuacji na obrazie, rozmowa na temat malarstwa K. s.94;
-synteza i analiza głoskowa wyrazów zawierających głoskę „p”, określanie cech tej głoski, wyszukiwanie wyrazów zawierających ją;
-budowanie modelu wyrazu „plakat”, wprowadzenie litery „p”, „P”;
-wskazywanie poznanych liter w zestawach wyrazów, czytanie zdań z wykorzystaniem poznanych liter Ćw.s.57, K.s.94,95;
-„Parasole” – praca plastyczna;
-zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło?”;
przyrodnicza
plastyczna
-aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych;
-inscenizuje muzykę ruchem;
-wypowiada się na temat oglądanych dzieł sztuki (pejzaże);
-identyfikuje poznane litery z odpowiadającymi im głoskami;
-rozpoznaje graficzny obraz liter: „p”, „P” i identyfikuje go z głoską „p”;
-określa głoskę „p” jako spółgłoskę;
-czyta wyrazy z głoską „p”;
-prawidłowo wskazuje zbiory, w których jest tyle samo, więcej lub mniej elementów;
-posługuje się różnymi technikami malarskimi;
-potrafi zaprezentować swoją pracę plast.;
3.„Jesteśmy artystami”
-utrwalenie obrazu graficznego liter „p”, „P”, pisanie po śladzie;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej – aspekt porządkowy;
-utrwalenie obrazu graficznego poznanych cyfr;
-wdrażanie do przestrzegania reguł w grach , kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacji porażki;
-kształtowanie umiejętności werbalnego wyrażania emocji;
-estetyczne wykonywanie prac plast.;
I. „Jestem wesoły”- zabawa integracyjna, wyrażanie emocji;
II. Rozmowa na temat obrazu – wybranego przez nauczyciela pejzażu; plan pierwszy i drugi, tło;
-„Kolory na obrazie” –zabawa dydaktyczna;
-„Żywy obraz” – zabawa dydaktyczna, komponowanie obrazu z wykorzystaniem przedmiotów z sali;
-prezentacja prawidłowego zapisu małej i wielkiej litery „p”, „P”;
-pisanie na tacce z piaskiem, pisanie po śladzie Ćw.s.58;
-analiza słuchowa – wskazywanie głoski „p” w wyrazach Ćw.s.59;
-praca plastyczna „Pejzaż”- techniką „mokre w mokre”;
-zabawa dydaktyczna „Kartofel” – kształtowanie aspektu porządkowego liczby naturalnej w zakresie 9;
- nauka piosenki „Zbudź się rzeczko”;
-rozpoznaje litery „p”, „P” wśród innych znaków graficznych i identyfikuje je z właściwą głoską;
-dostrzega aspekt porządkowy i główny liczb;
-rozpoznaje cyfry w zakresie 1-9;
-przestrzega ustalonych reguł gry;
-cieszy się ze swojego zwycięstwa i zwycięstwa innych, potrafi przyjąć porażkę
-redaguje wypowiedzi na temat oglądanych reprodukcji;
-umie zastosować nową technikę plast;
4.„Portrety”
-uwrażliwianie na piękno w dziełach sławnych artystów;
-wyjaśnienie pojęć: „portret”, „autoportret”;
-utrwalanie obrazu graficznego poznanych liter;
-tworzenie wyrazów z sylab;
-doskonalenie umiejętności czytania;
-rozwijanie pamięci;
-kształcenie estetyki ruchu;
-wykonywanie prac plastycznych;
I. „Powiedz mi coś miłego”- zabawa integracyjna;
„ 1,2, 3”-zabawa dydaktyczno-ruchowa;
II. Omówienie obrazu C. Moneta „Kobieta z parasolką” Ćw.s.60;
-prezentacja reprodukcji portretów i autoportretów – wyjaśnienie znaczenia tych terminów;
-„Portret pamięciowy” –zabawa integracyjna;
-„Portret grupy” –praca plastyczna z wykorzystaniem profilów twarzy uzyskanych za pomocą cienia;
-„Portret”- ćwiczenie pamięci bezpośredniej;
-zabawy dydaktyczne z sylabami i wyrazami: „Gra w sylaby”, „Sprytna ciuciubabka”, „Szukaj słowa w słowie”;
-zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem gazet;
-wypowiada się na temat oglądanych reprodukcji;
-rozumie różnicę między portretem a autoportretem i umie ją wyjaśnić;
-rozpoznaje poznane litery;
-tworzy wyrazy z sylab;
-czyta wyrazy globalnie i dobiera je tak, aby jeden był częścią drugiego;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczną i zaznacza niezbędne szczegóły;
-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
5.„Rzeźby”
-kształtowanie wrażliwości na dzieła sztuki – rzeźba;
-zapoznanie z techniką tworzenia rzeźby;
-projektowanie i wykonywanie rzeźb
-kształtowanie orientacji przestrzennej – opisywanie wyglądu przedmiotów z różnych perspektyw;
-kształtowanie orientacji na płaszczyźnie;
-poznawanie wytworów artysty rzeźbiarza;
I. „Tajemnicza piłka” – zabawa integracyjna;
-klasyfikacja ilustracji – „Imieniny lalki”
II. Ćwiczenia w czytaniu, spostrzegawczości i orientacji na płaszczyźnie Ćw.s.61;
-„Wesołe wagoniki” –zabawa ruchowa;
-poznawanie i opisywanie różnych form przestrzennych (rzeźb), prezentowanie rzeźb, opisywanie ich, opisywanie wyglądu wybranych przedmiotów z każdej strony;
-„Rzeźby” – zabawa ruchowa z zastosowaniem technik dramowych;
-„Potworek” – praca plastyczna o charakterze terapeutycznym, lepienie z plasteliny, opowiadanie o swoich lękach i wyobrażeniach strachu, zmiana potworka w przyjaciela;
-zabawy w ogrodzie przedszkolnym;
-wypowiada się na temat oglądanych rzeźb;
-odróżnia obraz od rzeźby;
-projektuje i wykonuje własne rzeźby z plasteliny;
-prezentuje swoje prace;
-opisuje przedmioty z różnych perspektyw;
-odwzorowuje ułożenie przedmiotów z jednego rysunku na drugi;
-czyta ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter;
-tworzy zbiory i przelicza elementy;
-aktywnie uczestniczy w zabawach zespołowych;
Cykl tematyczny: „W świecie sztuki c.d.”
1.„Mały telewidz”
-redagowanie ustnych wypowiedzi na temat programów telewizyjnych dla dzieci;
-rozmowa na temat oglądania telewizji – korzyści i zagrożenia;
-kształtowanie pojęcia liczby 10;
-konstruowanie gry dydaktycznej;
-doskonalenie umiejętności liczenia;
-kształtowanie postawy czynnej wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);
I. „Ptaki”- zabawa integracyjna przy muzyce CD 35-38;
-tworzenie wyrazów dwusylabowych W., doskonalenie czytania w zakresie poznanych liter K.s.100;
II. Słuchanie wiersza S. Grochowiaka „Telewizor”- rozmowa na temat treści wiersza;
-kształtowanie pojęcia liczby 10, tworzenie zbiorów dziesięcioelementowych, przeliczanie, liczenie w zakresie 10, prezentacja zapisu liczby 10 Ćw.s.68;
-ćwiczenia przygotowujące do pisania cyfr Ćw.s.69;
-doliczanie jako praktyczna czynność dodawania w zakresie 10 Ćw.s.68;
-konstruowanie gry dydaktycznej „Skaczące zajączki” –praca w parach;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą K. Orffa;
-czyta proste teksty;
-układa wyrazy z sylab otwartych;
-wypowiada się na temat ulubionych programów telewizyjnych;
-potrafi wymienić przykłady korzyści i zagrożeń związanych z oglądaniem telewizji;
-przelicza elementy zbi...
zabcia83