Wolność wypowiedzi prasowej.pdf
(
1444 KB
)
Pobierz
562604778 UNPDF
Nowińska Ewa
monografia
Oficyna 2007
Wolność wypowiedzi prasowej.
Wykaz skrótów
AFP
- Agence France Press
ETPC
- Europejski Trybunał Praw Człowieka
EWG
- Europejska Wspólnota Gospodarcza
k.c.
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
k.k.
- ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.
k.p.
- ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1988 r., Nr 21, poz. 94 z
późn. zm.)
k.p.a.
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z
2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
k.p.c.
- ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z
późn. zm.)
k.p.k.
- ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 z późn.
zm.)
KPP
- Kwartalnik Prawa Prywatnego
KZS
- Krakowskie Zeszyty Sądowe
MoP
- Monitor Prawniczy
NJW
- Neue Juristische Wochenschrift
NP
- Nowe Prawo
NSA
- Naczelny Sąd Administracyjny
ONZ
- Organizacja Narodów Zjednoczonych
OSA
- Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSN
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OSNC
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSNCP
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna i Izba Pracy
OSNIC
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSNKW
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Karna i Wojskowa
OSP
- Orzecznictwo Sądów Polskich
OSPiK
- - Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
OTK
- Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
PAP
- Polska Agencja Prasowa
PiP
- Państwo i Prawo
PIPWI
- Prace Instytutu Prawa Własności Intelektualnej
PPH
- Przegląd Prawa Handlowego
pr. aut.
- ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z
2006 r., Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)
pr. pras.
- ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.)
PUG
- Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
PWiOWI
- Prace Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej
RPEiS
- Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
SN
- Sąd Najwyższy
TPP
- Transformacje Prawa Prywatnego
TGIP
- Tribulan de Grande Instance de Paris
UJ
- Uniwersytet Jagielloński
u.r.t.
- ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 253, poz.
2531 z późn. zm.)
u.z.n.k.
- ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz. U. z
2003 r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.)
XMS
- eXtended Memory Specification
ZNUJ
- Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wprowadzenie
Problematyka prawna związana z funkcjonowaniem szeroko rozumianej prasy nabiera coraz
większego znaczenia. Wynika to z wielu przyczyn, w tym przede wszystkim ze wzrastającej roli społecznej
mediów, ich rozbudowanej struktury tematycznej, wielości konkurujących ze sobą przedsiębiorstw
medialnych.
Po 1989 r. otworzyła się przed prasą szansa funkcjonowania w strukturach państwa
demokratycznego, z jego gwarancjami dotyczącymi zarówno wolności słowa, jak i swobody prowadzenia
działalności gospodarczej. Powołano w tym czasie wiele nowych tytułów gazet, ustawa o radiofonii i
telewizji umożliwiła funkcjonowanie prywatnym nadawcom. Powiększający się rynek prasowy wymusił
konkurencję, która w oczywisty sposób stymuluje walkę o klienta (czytelnika, widza, słuchacza). W tym
zakresie, jak wskazuje praktyka, wykorzystuje się różne metody, nie zawsze zgodne zarówno z duchem
konkurencji, jak i z prawem. Trudno nie zauważyć, że zmieniona sytuacja ustrojowa dotyczy nie tylko
wydawców i nadawców, także dziennikarze zostali włączeni w nurt walki konkurencyjnej. Równocześnie
otrzymali do ręki "broń" o ogromnej sile rażenia: wolność słowa. Zafascynowani możliwościami stąd
wynikającymi, zapomnieli - lub nie chcieli pamiętać - że zarówno ta, jak i inne wolności, mają swoje tak
prawne, jak i etyczne granice. Nie jest to bowiem prawo "jednostronne", to przede wszystkim prawo
społeczeństwa do otrzymywania informacji.
Wolność, o której mowa w tytule, nie może być w państwie prawa - co jest zresztą oczywiste -
absolutna. Próba zakreślenia jej granic pozwoli, choćby w ogólnych zarysach wskazać, co mieści się w
tym pojęciu, a co poza nie wykracza. Ograniczeń poszukiwać należy w różnych gałęziach prawa,
niewątpliwie jednak podstawowy zbiór zasad i reguł znajduje się w ustawie Prawo prasowe i w
nierozerwalnie z nią związanych aktach prawnych. Z tego względu zamieszczone w niniejszej pracy uwagi
dotyczą wskazanej powyżej regulacji, z koniecznym przywołaniem odpowiednich rozwiązań zawartych w
innych ustawach.
Pozostawiając szczegółowy komentarz do wskazanej ustawy poza zakresem moich zainteresowań,
pracę swoją poświęcę poniższym zagadnieniom. Na styku litery prawa i potrzeb praktyki rodzi się pytanie
o granice wolności wypowiedzi prasowej. Aby odpowiedzieć na nie, nie wystarczy odwołanie się do
ustawy, lecz konieczna jest znajomość systemu rozwiązań legislacyjnych wraz z ich teoretycznymi i
filozoficznymi podstawami. Takie ujęcie przedmiotu sprawi, że zawarte w tej książce uwagi nie stracą,
mam nadzieję, aktualności wraz ze zmianami w zakresie konkretnych rozwiązań prawnych. Nie
pretenduję oczywiście do zaproponowania rozwiązań uniwersalnych, moim celem jest zebranie i próba
podsumowania powstałych na tle obowiązujących przepisów trudności związanych z koniecznością
interpretacji pojęć nieostrych, wyznaczających ramy wolności, czego skutkiem są rozbieżności stanowisk
zarówno sądów, jak i przedstawicieli doktryny.
Wybór problematyki podyktowały także moje osobiste zainteresowania, do których w szczególności
należy fenomen wolności wypowiedzi, która wiele obiecuje, znacznie mniej gwarantując. Obszerne
opracowania tematyczne nie wyczerpują problematyki z nią związanej, gdyż nieustająco wzbogaca ją
praktyka. Nadto, wiele kwestii nie może być rozwiązanych generalnie, odpowiednie oceny dyktują
okoliczności konkretnej sprawy, stąd często w podobnych sprawach zapadają odmienne wyroki sądowe.
Oczywistą konsekwencją wolności wypowiedzi jest - w rozumieniu potocznym - brak cenzury. W
świadomości wielu przedstawicieli prasy jej miejsce zajęło orzecznictwo sądów powszechnych, w
szczególności w zakresie stosowania instytucji zabezpieczeń. Stąd do kwestii tych nawiązuję omawiając
znaczenie, jakie - moim zdaniem - przypisać należy treści ust. 2 art. 54 Konstytucji, zakazującego
stosowanie cenzury prewencyjnej.
O znaczeniu, jakie ustawodawca przypisuje prasie, świadczą przede wszystkim gwarancje w
zakresie dostępu do informacji. Wprawdzie uchwalenie odpowiedniego aktu prawnego podyktowała
konieczność realizacji przepisów Konstytucji, w której odpowiednie uprawnienia przyznano "każdemu",
jednakże w odniesieniu do prasy znacznie je rozszerzono. Wydaje mi się, że w tym zakresie problemem
zasadniczym nie jest sam dostęp do informacji, lecz obowiązujące ograniczenia. Z tego względu właśnie
one zostały przybliżone.
Niewątpliwie dla dziennikarzy istotny jest zakres ciążących na nich obowiązków, które w sposób
oczywisty narzucają ograniczenia wolności ich wypowiedzi. Ustawa Prawo prasowe mówi o tym, używając
zwrotów nieostrych, budzących liczne wątpliwości; rezultatem tego jest zmienne stanowisko Sądu
Najwyższego w kwestii odpowiedzialności dziennikarskiej. Wiele zastrzeżeń budzą również zasady
rządzące tzw. sprawozdawczością sądową. Sala rozpraw nieustająco cieszy się zainteresowaniem
społecznym, nic zatem dziwnego, iż również prasa takie przekazy zamieszcza. Ustawa niektóre problemy
z tym związane reguluje, pozostawiając jednak szereg niejasności. Z takimi materiałami prasowymi
związane jest tzw. dziennikarstwo śledcze czy prowokacja, które oczywiście nie są wolne od ograniczeń.
Także i tę problematykę postaram się przybliżyć.
Nie mniej ważne znaczenie ma ochrona dóbr osobistych podmiotów cieszących się
zainteresowaniem mediów. Jest to niewątpliwie nie dający się wyczerpać problem prawny o szczególnym
dla prasy znaczeniu. Próba przedstawienia wątpliwości, jakie wywołują odpowiednie regulacje ustawowe,
nie przyniosła - bo i nie mogła - gotowych rozwiązań. Mam jednak nadzieję, że zasygnalizowałam istotne
problemy.
Ostatnimi czasy wiele kontrowersji powstało wokół instytucji sprostowań i odpowiedzi; stały się także
przedmiotem rozważań Trybunału Konstytucyjnego. W tym zakresie również istnieje konieczność
nowelizacji przepisów, aby choć w części odpowiadały rzeczywistym wymaganiom społecznym.
Wyjątkowa aktualność podejmowanych w tej pracy zagadnień oraz konieczność uwzględnienia w
niej najnowszych propozycji rozwiązywania spraw spornych, wymaga oparcia się nie tylko na materiale
zawartym w aktach prawnych, orzecznictwie, czy publikacjach naukowych. Konieczne staje się także
sięgnięcie w szerokim zakresie do materiałów prasowych. Dodatkowym uzasadnieniem takiego zabiegu
może być w tym przypadku i ta okoliczność, że z reguły wyszły one spod pióra tych, których problematyka
wolności wypowiedzi dotyka bezpośrednio, czyli samych dziennikarzy.
Raz jeszcze chciałabym podkreślić, iż tematyka pracy nie pretenduje do wyczerpania poruszanej
problematyki. Moim celem było zaakcentowanie węzłowych zagadnień związanych z wypowiedzią
prasową i jej ograniczeniami, wynikającymi przede wszystkim z przepisów ustawy Prawo prasowe.
I.
Wolność wypowiedzi
1.
Uwagi ogólne
Wśród wielu praw i podstawowych wolności człowieka najwięcej kontrowersji wzbudza wolność
wypowiedzi
1
.
W samym zwrocie zasadza się pewna pułapka: jeśli wolność to brak ograniczeń, a więc brak
odpowiedzialności. Swoboda bowiem wedle słownikowej definicji, to możliwość postępowania,
zachowania się według własnej woli, bez konieczności ulegania przymusowi, innymi słowy, to brak
skrępowania, niezależność, wolność
2
. Takie też jest potoczne znaczenie tego określenia.
Jednak takie właśnie rozumienie tego terminu nie jest wystarczające, aby nadać mu rangę jednej z
podstawowych zasad państwa demokratycznego. W historii koncepcji ustrojowych termin "wolność"
zawsze związany był z ograniczeniami. Pozostając jedynie przy teoriach nowożytnych, które dały
początek współczesnym rozwiązaniom ustrojowym, pierwszeństwo należałoby oddać Monteskiuszowi,
który pisał: "Wolność jest to prawo czynienia wszystkiego tego, na co ustawy pozwalają"
3
. Polemizował z
tym ujęciem jeden z późniejszych liberałów, Beniamin Constant, zwracając uwagę, że prawo może
przecież zakazać wszystkiego. Stąd dla Constanta wolność, to "pewność niepodlegania niczemu innemu,
jak tylko prawom"
4
.
Pomiędzy więc prawem zagwarantowanym przez ustawy, a wolnością w granicach prawa toczy się
nowoczesny dyskurs, również i ten, który dotyczy wolności wypowiedzi prasowej.
Omawiana problematyka nie jest nowa; wolność "od zawsze" wiązała się z ograniczeniami,
wynikającymi zresztą z różnych przyczyn. W starożytności wypowiadano poglądy, iż należy cenzurować
sztukę w imię dobra moralnego obywateli. W średniowiecznej Europie palono książki, skazywano
uczonych, pojawiły się indeksy dzieł zakazanych.
Znamiennym przykładem jest tu rozporządzenie Parlamentu angielskiego z 1643 r., przywracające
cenzurę prewencyjną poprzez wskazanie, iż "żadna książka etc. od tej chwili nie będzie wydrukowana ani
też wystawiona na sprzedaż, jeśli nie uzyska wpierw aprobaty i zgody na rozpowszechnianie od osoby lub
osób wskazanych w tym celu przez obie lub jedną z izb Parlamentu". W proteście John Milton, w słynnej
pracy zatytułowanej
Aeropagitica
, adresowanej właśnie do Parlamentu, apelował o wolność druku,
używając m.in. następujących argumentów: "książki są jak pokarm; niektóre pożywne, inne szkodliwe (...).
Najlepsze książki dla spaczonego umysłu mogą stać się pobudką do nieprawości (...), ze złą książką jest
inaczej, gdyż w rękach bystrego i roztropnego czytelnika służy pod niejednym względem odkrywaniu
prawdy, obalaniu fałszu, przestrodze i pouczeniu (...)". I dalej, (...) jeśli ktoś chciałby przy pomocy druku
poprawiać obyczaje, musiałby nadzorować wszystkie rozrywki - wszystko, co radosne w życiu.
Bezkarność i bezprawie są niewątpliwie zgubą każdego narodu lecz wielką sztuką jest rozróżnienie, kiedy
prawo powinno zakazywać i karać, a kiedy wystarczy jedynie perswazja
5
". W XVII wieku idee Miltona nie
zyskały akceptacji, później jednak często do nich nawiązywano.
Korzeni koncepcji współczesnych w zakresie wolności wypowiedzi dopatrywać się można w
poglądach J.S. Milla, który uważał, iż "gdyby cała ludzkość z wyjątkiem jednego człowieka sądziła to
samo i tylko ten jeden człowiek był odmiennego zdania, ludzkość byłaby równie mało uprawniona do
nakazywania mu milczenia, co on, gdyby miał po temu władzę, do zamknięcia drzwi ludzkości"
6
. Autor ten
zauważa jednak, iż jedynym celem, dla którego ma się prawo sprawować władzę nad innymi wbrew ich
woli, jest zapobieżenie krzywdy innych
7
. Stwierdza także, że dążenie do prawdy musi polegać na
nieustannym konfrontowaniu poglądów własnych ze sprzecznymi opiniami innych. Ograniczenie swobody
wypowiedzi prowadziłoby do odebrania jednostce możliwości odkrywania prawdy.
Obraz wolności słowa i jej rola w demokracji określony przez J.S. Milla, ma prowadzić do
"duchowego szczęścia ludzkości"; zagłuszenie czyjejś myśli - to zagłuszenie prawdy. Jednakże należy
kontrolować jednostkę, jeśli wolność słowa mogłaby naruszyć dobra innych.
W państwie demokratycznym, w żadnym państwie, nie ma mowy o całkowitej wolności w żadnym
zakresie, także i w tym, będącym przedmiotem tych uwag. Konieczne jest więc wyznaczenie jej granic,
szczególnie mając na uwadze gwałtowny rozwój środków komunikacji oraz walkę konkurentów na rynku
mediów, wymuszające pośpiech, bylejakość w weryfikowaniu źródeł informacji, czy dającą się zauważyć
nierzetelność merytoryczną dziennikarzy.
Charakterystyczne jest, że o wolności słowa mówi się przede wszystkim w określonych kontekstach;
wprawdzie prawne gwarancje dotyczą wszystkich, to zazwyczaj jest ona poruszana w związku z
wypowiedziami rozpowszechnionymi przez szeroko rozumianą prasę i polityków. Nic w tym dziwnego -
oba rodzaje wypowiedzi mają duży społeczny oddźwięk.
Szczególnie istotne jest, że w dwudziestym wieku wzrosło tak znaczenie mediów, iż stały się
podstawowym środkiem społecznego obiegu informacyjnego. Aktualnie ich rolę uzupełniania, a niekiedy i
przejmuje Internet. Charakterystyczna jest w tym kontekście wypowiedź R. Kapuścińskiego, który w
jednym z wywiadów stwierdził m. in., że rozwój mediów postawił przed nami jeden z głównych problemów
etyki, a mianowicie problem prawdy i kłamstwa. W średniowieczu środkiem komunikowania się był list.
Piszący go - jeśli kłamał - okłamywał określonego człowieka. Hitler mógł okłamać 40 milionów ludzi, Stalin
200 milionów. Dziś niektóre programy telewizyjne ogląda miliard widzów. Jeśli tam przeniknie kłamstwo,
to zostanie powielone miliard razy. Ciężar nadużycia stanie się nieporównywalnie większy
8
.
Problem granic wolnego obiegu słowa w wypowiedziach prasowych ma więc fundamentalne
znaczenie dla wszystkich, do których dociera taki przekaz. Wyznaczają je zarówno przepisy prawa, jak i
normy etyczne, niekiedy ze sobą związane; należy jedynie związek ten dostrzec. Także te kwestie będą
przedmiotem dalszych uwag, choć - z oczywistych względów - pierwszoplanowe będą regulacje zawarte
w prawie stanowionym.
Ze względu na to, iż zarówno w przepisach umów międzynarodowych, jak i w postanowieniach
krajowych, nie ma odrębnych przepisów dotyczących wolności słowa w mediach, niezbędne jest
przedstawienie odpowiednich rozwiązań ogólnych.
2.
Historyczny rozwój gwarancji prawnych wolności wypowiedzi
Jedną z pierwszych regulacji w tym zakresie był § 12 Deklaracji Praw Wirginii z 12 kwietnia 1776 r.,
zgodnie z którym wolność prasy jest jednym z bastionów wolności i nie może być nigdy ograniczona; jej
ograniczeń dokonują tylko rządy despotyczne.
W uchwalonej w 1789 r. we Francji Deklaracji Prawa Człowieka i Obywatela, w art. 11 podkreślono,
iż swoboda przekazywania myśli i poglądów jest jednym z najcenniejszych praw człowieka. Każdy
obywatel ma zatem wolność słowa, pisma i druku, odpowiadając za jej nadużycie tylko w wypadkach
określonych przez ustawę.
Szeroko cytowana pierwsza poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1791 r. przewiduje, iż
żadna ustawa nie może ograniczać wolności słowa lub prasy.
Wyraźne gwarancje w tym zakresie pojawiły się w Konstytucji II Republiki Francuskiej z 1848 r., która
w art. 8 wskazała, iż "obywatele mają prawo (...) głoszenia swych przekonań drukiem i w każdej innej
formie (...)". Z żadnej przyczyny prasy nie można poddawać cenzurze. Z kolei artykuł 13 austriackiej
Konstytucji z 1867 r. przewidywał, że każdy posiada prawo do wolnego wyrażania swych przekonań w
słowie, piśmie i druku, w granicach ustaw. Prasa nie może być ograniczona ani przez ustanowienie nad
nią cenzury, ani przez wymaganie uzyskania koncesji
9
.
W powyższy sposób torowały sobie drogę gwarancje prawne wolności wypowiedzi, w tym i
wypowiedzi prasowej. Powoli stawała się ona standardem wolności obywatelskiej, wpisanej przede
wszystkim w akty prawne rangi konstytucyjnej.
Po drugiej wojnie światowej odpowiednie regulacje zostały włączone do umów międzynarodowych.
Wymienić tu należy Powszechną Deklarację Praw Człowieka przyjętą w 1948 r. przez Zgromadzenie
Ogólne ONZ. Jako podstawowe prawa człowieka wymienia przede wszystkim godność, wolność, równość
i własność. Zgodnie zaś z art. 19, każdy ma prawo do swobody posiadania niezależnych poglądów,
poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji i idei wszelkimi środkami, bez względu na
granice. Ze względu na swój deklaratywny charakter nie miała ona mocy wiążącej.
Kolejny akt prawny Organizacji Narodów Zjednoczonych został uchwalony w 1966 r. pod nazwą
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych. Wraz z przyjętym w tym samym roku Paktem
Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych, uzyskał on charakter wiążący dla państw - stron;
zawarto w nim gwarancje w zakresie wolności słowa.
Najbardziej znacząca dla Europy regulacja, to Konwencja Rady Europy o ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności. Ze względu na jej znaczenie zostanie ona dalej szczegółowo omówiona.
W końcu wskazać należy na Kartę podstawowych praw Unii Europejskiej (uchwaloną w Nicei w 2000
r.), która w art. 11 zawiera następujące wskazanie: Każdy ma prawo do wolności wypowiedzi. Prawo to
obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji
władz publicznych i bez względu na granice państwowe (ust. 1). Szanowana jest wolność mediów i ich
pluralizm (ust. 2).
Przepis ten, w każdym razie w ustępie 1, wzorowany jest na tekście art. 10 ust. 1 wskazanej powyżej
Konwencji. Uwagi zatem poczynione do ostatnio wskazanego przepisu będą także aktualne w odniesieniu
do regulacji unijnej.
3.
Ochrona wolności wypowiedzi w Konwencji Rady Europy o ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności
Jak wspomniałam, na kontynencie europejskim podstawowe znaczenie w omawianym zakresie ma
Konwencja Rady Europy o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, podpisana w Rzymie w
1950 r.
10
Jej postanowienia gwarantują ochronę dla ujętego tu zbioru praw i wolności, uznanych za
podstawowe dla człowieka i obywatela.
Obowiązek uwzględnienia w ustawodawstwach krajowych gwarancji także w zakresie wolności
wypowiedzi wynika stąd, iż państwa członkowskie muszą spełniać określone warunki wstępne, wskazane
w art. 3 statutu Rady Europy
11
. Podkreślono w tym przepisie, iż każdy członek Rady uznaje zasadę
praworządności oraz zasadę, iż wszystkie osoby pozostające pod jego jurysdykcją korzystają z praw
człowieka i podstawowych wolności. Naruszenie tego postanowienia może skutkować zawieszeniem kraju
w prawie reprezentacji a także jego wykluczeniem z organizacji - art. 8
12
.
Dla działalności prasy najistotniejszy jest przepis art. 10, wprowadzający zarówno gwarancje jak i
ograniczenia w zakresie wolności wypowiedzi. Zgodnie z nim, każdy ma prawo do wolności wyrażania
opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i
idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza
prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych lub
kinematograficznych (ust. 1). Korzystanie z tych wolności - pociągających za sobą obowiązki i
odpowiedzialność - może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom,
jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie
bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego, ze względu na
konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i
moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na zapobieżenie ujawnieniu
informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej (ust. 2).
W literaturze prawniczej wskazano, iż oficjalne tłumaczenie tekstu Konwencji zawiera błędy
13
.
Dotyczą one dość istotnych zwrotów zawartych w artykule 10, a mianowicie przepis ten chroni "swobodę
wypowiedzi", a nie "wolność wyrażania opinii" (zdanie pierwsze art. 10 ust. 1), a także - kierując się treścią
orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - w ustępie 2, zdaniu drugim - chodzi o ograniczenie
"przewidziane przez prawo" a nie "przez ustawę", ograniczenie to musi być także "konieczne", a nie
"niezbędne"
14
.
Ze względu na wagę powołanego przepisu, poniżej omówione zostaną wybrane kwestie i orzeczenia
związane z jego stosowaniem.
Rozpocząć należy od oczywistej uwagi, iż art. 10 ust. 1 gwarantuje wolność wypowiedzi;
Plik z chomika:
kawul
Inne pliki z tego folderu:
Model zadośćuczynienia pieniężnego z tytułu szkody niemajątkowej w kodeksie cywilnym(1).pdf
(1666 KB)
Oferta publiczna i warunki wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółki publiczne. Komentarz(1).pdf
(720 KB)
Dobra osobiste osób prawnych.pdf
(1080 KB)
Umowa rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.pdf
(1227 KB)
Model zadośćuczynienia pieniężnego z tytułu szkody niemajątkowej w kodeksie cywilnym.pdf
(1888 KB)
Inne foldery tego chomika:
▌PC WORD
ebooki-Informatyka komputery
ebooki-Prawo
ebooki-Prawo(1)
komputer
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin