RozdziaΠ 2
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
w szkoΠach dla dzieci i mΠodzie˝y
§ 2. 1. Ocenianiu podlegajŕ:
1) osiŕgni´cia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiŕgni´ç edukacyjnych ucznia polega
na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i post
´pów w opanowaniu przez ucznia wiadomoĘci
i umiej´tnoĘci w stosunku do wymagaƒ edukacyjnych
wynikajŕcych z podstawy programowej, okreĘlonej
w odr´bnych przepisach, i realizowanych w szkole
programów nauczania uwzgl´dniajŕcych t´ podstaw´.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu
przez wychowawc´ klasy, nauczycieli oraz
uczniów danej klasy stopnia respektowania przez
ucznia zasad wspóΠ˝ycia spoΠecznego i norm etycznych
oraz obowiŕzków ucznia okreĘlonych w statucie szkoΠy.
§ 3. 1. Ocenianie osiŕgni´ç edukacyjnych i zachowania
ucznia odbywa si´ w ramach oceniania wewnŕtrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnŕtrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiŕgni´ç
edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o post´pach
w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych post´pów w nauce
i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom)
i nauczycielom informacji o post´pach, trudnoĘciach
w nauce, zachowaniu oraz specjalnych
uzdolnieniach ucznia;
5) umo˝liwienie nauczycielom doskonalenia organizacji
i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnŕtrzszkolne obejmuje:
1) formuΠowanie przez nauczycieli wymagaƒ edukacyjnych
niezb´dnych do uzyskania poszczególnych
Ęródrocznych i rocznych (semestralnych)
ocen klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych i dodatkowych
zaj´ç edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bie˝ŕce i ustalanie Ęródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych i dodatkowych
zaj´ç edukacyjnych oraz Ęródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, wedΠug skali i w formach
przyj´tych w danej szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie
z § 17 ust. 7—14;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych
z obowiŕzkowych i dodatkowych zaj´ç
edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, wedΠug skali, o której mowa w § 13
ust. 2 i § 15 ust. 3;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wy˝szych
ni˝ przewidywane rocznych (semestralnych) ocen
zaj´ç edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom
(prawnym opiekunom) informacji o post´-
pach i trudnoĘciach ucznia w nauce.
4. SzczegóΠowe warunki i sposób oceniania wewnŕtrzszkolnego
okreĘla statut szkoΠy, z uwzgl´dnieniem
przepisów rozporzŕdzenia.
§ 4. 1. Nauczyciele na poczŕtku ka˝dego roku
szkolnego informujŕ uczniów oraz ich rodziców (prawnych
opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezb´dnych do uzyskania
poszczególnych Ęródrocznych i rocznych
(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych
i dodatkowych zaj´ç edukacyjnych, wynikajŕcych
z realizowanego przez siebie programu
nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiŕgni´ç edukacyjnych
uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wy˝szej ni˝ przewidywana
rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej
z obowiŕzkowych i dodatkowych zaj´ç edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na poczŕtku ka˝dego roku
szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wy˝szej ni˝ przewidywana
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
§ 5. 1. Oceny sŕ jawne dla ucznia i jego rodziców
(prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych
opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustalonŕ ocen´
w sposób okreĘlony w statucie szkoΠy.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych
opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace
kontrolne oraz inna dokumentacja dotyczŕca oceniania
ucznia sŕ udost´pniane do wglŕdu uczniowi lub jego
rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 6. 1. Nauczyciel jest obowiŕzany, na podstawie
opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosowaç
wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4
ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudnoĘci
w uczeniu si´, uniemo˝liwiajŕce sprostanie tym
wymaganiom.
2. Dostosowanie wymagaƒ edukacyjnych, o których
mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono specyficzne trudnoĘci w uczeniu si´,
uniemo˝liwiajŕce sprostanie tym wymaganiom, nast
´puje tak˝e na podstawie opinii niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej
poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b
ust. 3b ustawy z dnia 7 wrzeĘnia 1991 r. o systemie
oĘwiaty, zwanej dalej „ustawŕ”.
3. W przypadku ucznia posiadajŕcego orzeczenie
o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego albo indywidualnego
nauczania dostosowanie wymagaƒ edukacyjnych,
o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia mo˝e nastŕpiç na podstawie tego orzeczenia.
§ 7. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,
techniki, plastyki i muzyki nale˝y w szczególnoĘci
braç pod uwag´ wysiΠek wkΠadany przez ucznia w wywiŕzywanie
si´ z obowiŕzków wynikajŕcych ze specyfiki
tych zaj´ç.
§ 8. 1. Dyrektor szkoΠy zwalnia ucznia z zaj´ç z wychowania
fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej
na podstawie opinii o ograniczonych mo˝liwoĘciach
uczestniczenia ucznia w tych zaj´ciach, wydanej
przez lekarza, oraz na czas okreĘlony w tej opinii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zaj´ç z wychowania
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje si´ „zwolniony”.
§ 9. 1. Dyrektor szkoΠy prowadzŕcej ksztaΠcenie zawodowe
w zawodzie, dla którego podstawa programowa
ksztaΠcenia przewiduje nauk´ jazdy pojazdem
silnikowym, zwalnia z realizacji tych zaj´ç ucznia, który
przedΠo˝y prawo jazdy odpowiedniej kategorii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki jazdy pojazdem
silnikowym w dokumentacji przebiegu nauczania
wpisuje si´ „zwolniony”, a tak˝e numer i kategori
´ posiadanego przez ucznia prawa jazdy oraz dat´
wydania uprawnienia.
§ 10. 1. Dyrektor szkoΠy, na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, speΠniajacej warunki, o których
Dziennik Ustaw Nr 83 — 5044 — Poz. 562
mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadŕ
sΠuchu lub z gΠ´bokŕ dysleksjŕ rozwojowŕ z nauki drugiego
j´zyka obcego. Zwolnienie mo˝e dotyczyç cz´Ęci
lub caΠego okresu ksztaΠcenia w danym typie szkoΠy.
2. W przypadku ucznia posiadajŕcego orzeczenie
nauczania zwolnienie z nauki drugiego j´zyka
obcego mo˝e nastŕpiç na podstawie tego orzeczenia.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego
j´zyka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje si´ „zwolniony”.
§ 11. 1. Klasyfikacja Ęródroczna polega na okresowym
podsumowaniu osiŕgni´ç edukacyjnych ucznia
z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych w szkolnym planie
nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu —
wedΠug skali okreĘlonej w statucie szkoΠy — Ęródrocznych
ocen klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych
i Ęródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikacja Ęródroczna ucznia z upoĘledzeniem
umysΠowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
polega na okresowym podsumowaniu jego osiŕgni´ç
edukacyjnych z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych
w szkolnym planie nauczania, z uwzgl´dnieniem indywidualnego
programu edukacyjnego opracowanego
dla niego na podstawie odr´bnych przepisów, i zachowania
ucznia oraz ustaleniu Ęródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z zaj´ç edukacyjnych i Ęródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15
ust. 5.
3. Klasyfikacj´ Ęródrocznŕ uczniów przeprowadza
si´ co najmniej raz w ciŕgu roku szkolnego, w terminach
okreĘlonych w statucie szkoΠy.
4. Klasyfikacja roczna w klasach I—III szkoΠy podstawowej
polega na podsumowaniu osiŕgni´ç edukacyjnych
z zaj´ç edukacyjnych i zachowania ucznia
w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zaj´ç edukacyjnych i rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13
ust. 3 i § 15 ust. 4.
5. Klasyfikacja roczna ucznia z upoĘledzeniem
w klasach I—III szkoΠy podstawowej polega na podsumowaniu
jego osiŕgni´ç edukacyjnych z zaj´ç edukacyjnych,
okreĘlonych w szkolnym planie nauczania,
z uwzgl´dnieniem indywidualnego programu edukacyjnego
opracowanego dla niego na podstawie odr
´bnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku
szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zaj´ç edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15 ust. 5.
6. Klasyfikacja roczna, poczŕwszy od klasy IV szko-
Πy podstawowej, polega na podsumowaniu osiŕgni´ç
edukacyjnych ucznia z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych
w szkolnym planie nauczania, i zachowania
ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych
i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wedΠug
skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3.
7. Klasyfikacja roczna ucznia z upoĘledzeniem
umysΠowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
poczŕwszy od klasy IV szkoΠy podstawowej, polega
na podsumowaniu jego osiŕgni´ç edukacyjnych
nauczania, z uwzgl´dnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego opracowanego dla niego na
podstawie odr´bnych przepisów, i zachowania ucznia
w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych i rocznej oceny
8. W szkoΠach policealnych zachowania nie ocenia
si´. Oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych wedΠug
skali, o której mowa w § 13 ust. 2, ustala si´ po ka˝-
dym semestrze.
9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym
zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele
prowadzŕcy poszczególne zaj´cia edukacyjne oraz
wychowawca klasy sŕ obowiŕzani poinformowaç
ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych
dla niego rocznych (semestralnych) ocenach
klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych i przewidywanej
rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania,
w terminie i formie okreĘlonych w statucie szkoΠy.
§ 12. 1. Âródroczne i roczne (semestralne) oceny
klasyfikacyjne z obowiŕzkowych zaj´ç edukacyjnych
ustalajŕ nauczyciele prowadzŕcy poszczególne obowiŕzkowe
zaj´cia edukacyjne, a Ęródrocznŕ i rocznŕ
ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania — wychowawca klasy
po zasi´gni´ciu opinii nauczycieli, uczniów danej
klasy oraz ocenianego ucznia.
2. Âródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne
z dodatkowych zaj´ç edukacyjnych ustalajŕ
nauczyciele prowadzŕcy poszczególne dodatkowe
zaj´cia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z dodatkowych zaj´ç edukacyjnych nie ma
wpΠywu na promocj´ do klasy programowo wy˝szej
(na semestr programowo wy˝szy) ani na ukoƒczenie
szkoΠy.
3. W szkole prowadzŕcej ksztaΠcenie zawodowe,
która organizuje praktycznŕ nauk´ zawodu, na warunkach
i w trybie okreĘlonych w odr´bnych przepisach,
Ęródrocznŕ i rocznŕ (semestralnŕ) ocen´ klasyfikacyjnŕ
z zaj´ç praktycznych i praktyk zawodowych ustala:
1) w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu
u pracodawcy i w indywidualnych gospodarstwach
rolnych — nauczyciel praktycznej nauki
zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu,
opiekun praktyk zawodowych lub kierownik praktycznej
nauki zawodu;
Dziennik Ustaw Nr 83 — 5045 — Poz. 562
2) w pozostaΠych przypadkach — nauczyciel praktycznej
nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu
lub kierownik praktycznej nauki zawodu.
4. W szkoΠach (oddziaΠach) integracyjnych Ęródrocznŕ
i rocznŕ (semestralnŕ) ocen´ klasyfikacyjnŕ
z zaj´ç edukacyjnych dla uczniów posiadajŕcych orzeczenie
o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego ustala nauczyciel
prowadzŕcy dane zaj´cia edukacyjne, po zasi
´gni´ciu opinii nauczyciela wspóΠorganizujacego
ksztaΠcenie integracyjne, o którym mowa w odr´bnych
przepisach.
5. W szkoΠach w zakΠadach poprawczych i schroniskach
dla nieletnich Ęródrocznŕ i rocznŕ ocen´ klasyfikacyjnŕ
zachowania ustala wychowawca klasy po zasi
´gni´ciu opinii nauczycieli i wychowawców odpowiednio
zakΠadu poprawczego lub schroniska dla nieletnich.
§ 13. 1. Oceny bie˝ŕce i Ęródroczne oceny klasyfikacyjne
z zaj´ç edukacyjnych ustala si´ wedΠug skali
okreĘlonej w statucie szkoΠy.
2. Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zaj
´ç edukacyjnych, poczŕwszy od klasy IV szkoΠy podstawowej,
ustala si´ w stopniach wedΠug nast´pujŕcej
skali:
1) stopieƒ celujŕcy — 6;
2) stopieƒ bardzo dobry — 5;
3) stopieƒ dobry — 4;
4) stopieƒ dostateczny — 3;
5) stopieƒ dopuszczajŕcy — 2;
6) stopieƒ niedostateczny — 1.
3. W klasach I—III szkoΠy podstawowej Ęródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych sŕ
ocenami opisowymi.
4. Oceny bie˝ŕce oraz Ęródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych dla uczniów z upoĘledzeniem
umysΠowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym sŕ ocenami opisowymi.
5. Oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych nie
majŕ wpΠywu na ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania.
§ 14. 1. W szkole prowadzŕcej ksztaΠcenie zawodowe
na podstawie moduΠowego programu nauczania
dla zawodu Ęródrocznŕ i rocznŕ (semestralnŕ) ocen´
klasyfikacyjnŕ z danego moduΠu ustala si´ wedΠug
skali, o której mowa w § 13 ust. 2.
2. Âródroczna i roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z danego moduΠu uwzgl´dnia oceny uzyskane
przez ucznia ze wszystkich w peΠni zrealizowanych
w danym semestrze jednostek moduΠowych przynale
˝nych do tego moduΠu. Oceny z poszczególnych jednostek
moduΠowych ustala si´ wedΠug skali, o której
mowa w § 13 ust. 2.
3. SzczegóΠowe warunki i sposób ustalenia Ęródrocznej
i rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej
z danego moduΠu okreĘla statut szkoΠy.
§ 15. 1. Âródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania uwzgl´dnia w szczególnoĘci:
1) wywiŕzywanie si´ z obowiŕzków ucznia;
2) post´powanie zgodne z dobrem spoΠecznoEci
szkolnej;
3) dbaΠoEç o honor i tradycje szkoΠy;
4) dbaΠoEç o pi´kno mowy ojczystej;
5) dbaΠoEç o bezpieczeƒstwo i zdrowie wΠasne oraz
innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie si´ w szkole i poza
niŕ;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Âródrocznŕ ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania
ustala si´ wedΠug skali okreĘlonej w statucie szkoΠy.
3. Rocznŕ ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania, poczŕwszy
od klasy IV szkoΠy podstawowej, ustala si´
wedΠug nast´pujŕcej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
4. W klasach I—III szkoΠy podstawowej Ęródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania sŕ ocenami
opisowymi.
5. Âródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania
dla uczniów z upoĘledzeniem umysΠowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym sŕ ocenami
6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania
ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia
rozwojowe, nale˝y uwzgl´dniç wpΠyw stwierdzonych
zaburzeƒ lub odchyleƒ na jego zachowanie na
podstawie orzeczenia o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego
albo indywidualnego nauczania lub opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej.
7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpΠywu
na:
1) oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych;
2) promocj...
marzena_kaszowska