Nie konwencjonalne technologie łączenia elementów lotniczych.pdf

(927 KB) Pobierz
Slajd 1
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Nr zadania ZB nr 15
Niekonwencjonalne technologie
łączenia elementów konstrukcji
lotniczych
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO
380048530.012.png 380048530.013.png
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
Partnerzy - ZB 15
1) Politechnika Lubelska - prof. dr hab. inż. Tomasz Sadowski
2) Politechnika Rzeszowska - dr hab. inż. Jarosław Sęp, prof. PRz
3) Politechnika Częstochowska - dr inż. Piotr Lacki
4) Instytut Maszyn Przepływowych PAN (Gdańsk) - prof. dr hab. inż. Piotr Doerffer
380048530.014.png 380048530.015.png
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
1. Przedstawienie głównych wniosków z wykonanych zadań
badawczych,
2. Propozycje rozwiązań technologicznych
Przeprowadzona analiza literatury wskazuje, że współcześnie prowadzone są
badania mające na celu doskonalenie wszystkich technologii stosowanych w
konstrukcjach lotniczych.
W przypadku połączeń spawanych doskonalenie jest ukierunkowane na:
- poszukiwanie optymalnych rozwiązań konstrukcyjnych spoin,
- dobór najodpowiedniejszych sposobów obróbki cieplnej
- modyfikacje technologii wykonywania spoin
- poszukiwanie możliwości łączenia przy wykorzystaniu tej technologii różnych
materiałów (przykładowo metali i kompozytów.
Doskonalenie połączeń lutowanych jest ukierunkowane na:
- poszukiwanie nowych stopów lutowniczych, które będą pozwalały na
efektywne łączenie różnorodnych materiałów (w tym metali i kompozytów).
- badania nad obróbką cieplną i rozwiązaniami konstrukcyjnymi złączy
poprawiającymi ich wytrzymałość.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO
380048530.001.png 380048530.002.png
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
Badania zmierzające do doskonalenia połączeń klejowych są ukierunkowane
na:
- modyfikowanie klejów,
- poszukiwanie nowych sposobów przygotowania powierzchni klejonych
elementów,
- określenia wpływu różnorodnych czynników środowiskowych na trwałość
połączenia,
- ocenę właściwości połączeń klejowych materiałów kompozytowych.
Doskonalenie połączeń zgrzewanych jest ukierunkowane na poszukiwanie
możliwości łączenia różnych materiałów (w tym metalicznych z kompozytowymi);
połączenia takie są możliwe dzięki wprowadzaniu pomiędzy łączone elementy
dodatkowych materiałów.
Analiza literatury wskazuje, że nowoczesne technologie to połączenia
HYBRYDOWE np. łączenie różnych materiałów, nitowo-klejowe, śrubowo-
klejowe, spawane z klejeniem, zgrzewane z klejeniem, zaciśnięcie z klejeniem
(clinch-adhesive joint).
W konstrukcjach lotniczych obserwuje się również współcześnie tendencje do
minimalizowania liczby połączeń części poprzez wykonywanie różnorodnymi
technologiami części o bardzo złożonych kształtach.
380048530.003.png 380048530.004.png
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
miedź
aluminium
lub
duraluminium
Połączenia nitowe w konstrukcjach lotniczych
Nowa k oncepcja nitu dwuczęciowego
Zgłoenie patentowe pt „Nit
dwutronny”, nr P - 387468, z dnia
11.03.2009r
trpieo duraluminium mied aluminium
tuleja: duraluminium mied mied
Eksperymentalne wyniki
wobodnego akuwania nitów
dwucęciowych wykonanych
różnych materiałów
Wnioki z badao ekperymentalnych
Zamykanie nitówdwucęciowych polega na pęcaniutronów, bez odktałceo plastycznych łbów. Proces zakuwania
można w znacznym stopniu kontrolowad dobierając optymalne długoci tronów nitów kładowych i zakrzywienie ewnętrnej
powierzchni trzonu tulejowego.
Nie na ograniceo w doborze materiału na elementy kładowe nitu dwucęciowego. Nity te mogąbyd wykonywane ze
wszystkich plastycznych materiałów metalicznych. Nit dwucęciowy może byd stosowany do łącenia różnych metali (np. stali ze
stopami aluminium) oraz metali z niemetalami (np. stop aluminium z kompozytem o osnowie polimerowej lub metalicznej).
Zastosowania nitu w konstrukcjach lotniczych mogą napotkad ograniczenia w doborze materiałów wynikające ze
specyficznych uwarunkowao technicznych stosowanych w lotnictwie (stosunek wagi do wytrymałoci, wytrymałod męceniowa,
odpornod na koroję i inne). Ten poób nitowania może byd cególnie przydatny do łącenia kruchego laminatu na osnowie
polimerowej z ciągliwym metalem. Ktałt łba i rodzaj materiału nitu po stronie laminatu może byd inny niż nitu po stronie metalu.
Okrelenieprydatnoci i zakresu atoowao tego typu łącnikówbędie efektem dalszych badao.
380048530.005.png 380048530.006.png 380048530.007.png 380048530.008.png 380048530.009.png 380048530.010.png 380048530.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin