Nie konwencjonalne technologie łączenia elementów lotniczych.pdf
(
927 KB
)
Pobierz
Slajd 1
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Nr zadania ZB nr 15
Niekonwencjonalne technologie
łączenia elementów konstrukcji
lotniczych
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
Partnerzy - ZB 15
1) Politechnika Lubelska - prof. dr hab. inż. Tomasz Sadowski
2) Politechnika Rzeszowska - dr hab. inż. Jarosław Sęp, prof. PRz
3) Politechnika Częstochowska - dr inż. Piotr Lacki
4) Instytut Maszyn Przepływowych PAN (Gdańsk) - prof. dr hab. inż. Piotr Doerffer
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
1. Przedstawienie głównych wniosków z wykonanych zadań
badawczych,
2. Propozycje rozwiązań technologicznych
Przeprowadzona analiza literatury wskazuje, że współcześnie prowadzone są
badania mające na celu
doskonalenie
wszystkich technologii stosowanych w
konstrukcjach lotniczych.
W przypadku
połączeń spawanych
doskonalenie jest ukierunkowane na:
- poszukiwanie optymalnych rozwiązań konstrukcyjnych spoin,
- dobór najodpowiedniejszych sposobów obróbki cieplnej
- modyfikacje technologii wykonywania spoin
- poszukiwanie możliwości łączenia przy wykorzystaniu tej technologii różnych
materiałów (przykładowo metali i kompozytów.
Doskonalenie
połączeń lutowanych
jest ukierunkowane na:
- poszukiwanie nowych stopów lutowniczych, które będą pozwalały na
efektywne łączenie różnorodnych materiałów (w tym metali i kompozytów).
- badania nad obróbką cieplną i rozwiązaniami konstrukcyjnymi złączy
poprawiającymi ich wytrzymałość.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
Badania zmierzające do doskonalenia
połączeń klejowych
są ukierunkowane
na:
- modyfikowanie klejów,
- poszukiwanie nowych sposobów przygotowania powierzchni klejonych
elementów,
- określenia wpływu różnorodnych czynników środowiskowych na trwałość
połączenia,
- ocenę właściwości połączeń klejowych materiałów kompozytowych.
Doskonalenie
połączeń zgrzewanych
jest ukierunkowane na poszukiwanie
możliwości łączenia różnych materiałów (w tym metalicznych z kompozytowymi);
połączenia takie są możliwe dzięki wprowadzaniu pomiędzy łączone elementy
dodatkowych materiałów.
Analiza literatury wskazuje, że nowoczesne technologie to
połączenia
HYBRYDOWE
np. łączenie różnych materiałów, nitowo-klejowe, śrubowo-
klejowe, spawane z klejeniem, zgrzewane z klejeniem, zaciśnięcie z klejeniem
(clinch-adhesive joint).
W konstrukcjach lotniczych obserwuje się również współcześnie tendencje do
minimalizowania
liczby połączeń
części poprzez wykonywanie różnorodnymi
technologiami części o bardzo złożonych kształtach.
INNOWACYJNA
GOSPODARKA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWPJU REGIONALNEGO
miedź
aluminium
lub
duraluminium
Połączenia nitowe w konstrukcjach lotniczych
Nowa k
oncepcja nitu dwuczęciowego
Zgłoenie patentowe pt „Nit
dwutronny”, nr P - 387468, z dnia
11.03.2009r
trpieo duraluminium mied aluminium
tuleja: duraluminium mied mied
Eksperymentalne wyniki
wobodnego akuwania nitów
dwucęciowych wykonanych
różnych materiałów
Wnioki z badao ekperymentalnych
Zamykanie nitówdwucęciowych polega na pęcaniutronów, bez odktałceo plastycznych łbów. Proces zakuwania
można w znacznym stopniu kontrolowad dobierając optymalne długoci tronów nitów kładowych i zakrzywienie ewnętrnej
powierzchni trzonu tulejowego.
Nie na ograniceo w doborze materiału na elementy kładowe nitu dwucęciowego. Nity te mogąbyd wykonywane ze
wszystkich plastycznych materiałów metalicznych. Nit dwucęciowy może byd stosowany do łącenia różnych metali (np. stali ze
stopami aluminium) oraz metali z niemetalami (np. stop aluminium z kompozytem o osnowie polimerowej lub metalicznej).
Zastosowania nitu w konstrukcjach lotniczych mogą napotkad ograniczenia w doborze materiałów wynikające ze
specyficznych uwarunkowao technicznych stosowanych w lotnictwie (stosunek wagi do wytrymałoci, wytrymałod męceniowa,
odpornod na koroję i inne). Ten poób nitowania może byd cególnie przydatny do łącenia kruchego laminatu na osnowie
polimerowej z ciągliwym metalem. Ktałt łba i rodzaj materiału nitu po stronie laminatu może byd inny niż nitu po stronie metalu.
Okrelenieprydatnoci i zakresu atoowao tego typu łącnikówbędie efektem dalszych badao.
Plik z chomika:
Polakonoid
Inne pliki z tego folderu:
Metalworking Handbook.pdf
(43145 KB)
Nie konwencjonalne technologie łączenia elementów lotniczych.pdf
(927 KB)
Podatność Na Korozję Naprężeniową Złączy Spawanych Łukowo St.pdf
(449 KB)
Procesy spawania metali jako źródło zagrożeń chemicznych w ś.pdf
(683 KB)
Samochody I Ciągniki - Ślusarstwo Samochodowe.pdf
(41721 KB)
Inne foldery tego chomika:
ciekawe
roma
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin