EGZAMIN Z DEPTUŁY cz.1
1. Specyficzne zachowania dzieci odrzucanych
ü Stosunek emocjonalny do rówieśników: obojętność, wrogość, nieprzychylność
ü Brak inicjatywy albo nadmierna aktywność w kontaktach z rówieśnikami
ü Niski poziom uspołecznienia
ü Kłótliwość i skarżenie w sytuacjach konfliktowych
ü Tendencja do agresji fizycznej i/lun werbalnej
2. Następstwa odrzucenia dziecka przez rówieśników dla dalszego rozwoju kompetencji społecznych
Brak możliwości rozwijania umiejętności:
ü Współpracy
ü Pełnienia roli lidera
ü Niesienia pomocy
ü Rozwiązywania konfliktów
ü Uwzględniania innego punktu widzenia niż własny
3. Następstwa odrzucenia przez rówieśników, które nie odnoszą się bezpośrednio do rozwoju kompetencji społecznych
ü Brak towarzystwa
ü Brak wsparcia
ü Brak pomocy
ü Poczucie osamotnienia
ü Odcięcie od informacji
ü Rezygnacja ze szkoły
ü Gorsze przystosowanie do życia w szkole, wagary
4. Odroczone następstwa odrzucenia
ü okres dorastania:
ü używanie substancji psychoaktywnych i inne ryzykowne zachowania
ü dorosłość:
ü problemy psychospołeczne:
Ø dzieci odrzucane/wycofane- wyizolowanie społeczne i ograniczone możliwości nawiązywania relacji
Ø dzieci odrzucane/agresywne- różne przejawy patologii
5. Zachowania opiekuna istotne dla powstania przywiązania bezpiecznego
Opiekun:
ü Szybko i adekwatnie reaguje na sygnały płynące od dziecka
ü Jest przewidywalny i spójny w swym postępowaniu
ü Zaspokaja potrzeby dziecka, zwłaszcza potrzebę bezpieczeństwa i kontaktu emocjonalnego
6. Zachowania opiekuna istotne dla powstania przywiązania pozabezpieczanego
ü Przejawia małą gotowość do reagowania na potrzeby dziecka
ü ma trudności z odczytywaniem intencji dziecka
ü pozostawia je często samo
ü nie reaguje na podejmowane przez nie próby nawiązania kontaktu lub reaguje zbyt późno, gdy dziecko już bardzo płacze
ü kontakty fizyczne z dzieckiem są nieadekwatne do jego potrzeb, nieprzyjemne dla niego
7. Następstwa przywiązania bezpiecznego dla późniejszego funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami
ü Kształtowanie się poczucia wpływu na otoczenie i zaufania do świata
ü Optymistyczne, pozytywne nastawienie do ludzi i świata
ü Rozwój kompetencji społecznych i pozytywne relacje z rówieśnikami
8. Następstwa przywiązania poza bezpiecznego dla późniejszego funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami
ü Nasilona agresywność
ü Wysoki poziom wrogości
ü Mściwość
ü Nieposłuszeństwo
ü Zachowania prowokacyjne, których celem jest zwrócenie na siebie uwagi
ü Tendencja do interpretowania zachowań innych ludzi jako kierowanych negatywnymi intencjami, w następstwie czego powstaje lek bądź agresja
9. Charakterystyka stylów wychowania niekorzystnych dla rozwoju kompetencji społecznych dziecka
a) Styl autorytarny
ü Rodzice:
Ø Chłodni
Ø Niedostępni
Ø Sprawują nadmierną kontrolę nad dzieckiem
Ø Stawiają dziecku wygórowane wymagania
ü Dzieci:
Ø Agresywne
Ø Niekompetentne społecznie
b) Styl nadmiernie pobłażliwy
Ø Ciepli, ale zbyt pobłażliwi
Ø Nieopanowane w relacjach a innymi
Ø Agresywne jeśli rodzice z pobłażaniem traktują wybuchy agresji)
Ø Niedojrzałe w obcowaniu z rówieśnikami
Ø Nieodpowiedzialne w wywiązywaniu się z zadań szkolnych
Ø Bardziej zależne od innych
Ø Częściej nie przyjmują na siebie odpowiedzialności za skutki własnych działań
c) Styl niezaangażowany tzw. niedbały
Ø Mają niski poziom akceptacji dla dziecka
Ø Mają niski poziom wymagań
Ø Mają niski poziom kontroli
ü Dzieci w okresie dojrzewania:
Ø Impulsywne
Ø Aspołeczne
Ø Nie zainteresowane nauką
10. Istota metody modelowania połączonego z egzekwowaniem wymagań :
1. Rodzice są dla dziecka pierwszymi wzorcami zachowania się wobec innych ludzi.
2. Czułe i opiekuńcze postawy rodziców wobec dziecka
Ø Zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa będące podstawowym warunkiem rozwoju
Ø Wytwarzają ogólne pozytywne nastawienie wobec innych ludzi.
3. Czułym i opiekuńczym postawom rodziców towarzyszyć musi stawianie dziecku odpowiednich do jego wieku wymagań dotyczących zachowania się wobec innych ludzi i egzekwowanie ich.
11. Istota metody indukcji pozytywnej i negatywnej
Metoda indukcji- polega na wskazywaniu dziecku, jakie konsekwencje ma jego zachowanie dla innych. Uczy decentracji interpersonal.
ü Indukcja pozytywna- konsekwencje korzystne i związane z nimi radość innych ludzi.
-- indukcja negatywna – konsekwencje niekorzystne i związane z nimi smutek, przykrość, cierpienie innych ludzi.
12. Istota metody powierzania zadań
Metoda powierzania zadań- polega na tworzeniu dziecku okazji do bycia odpowiedzialnym za jakieś dobro wspólne i nagradzanie go( zwłaszcza nagrodami społecznymi) za wywiązywanie się z zadań.
Zadania powinny być atrakcyjne dla dziecka i dostosowane do jego możliwości.
13. Program C. Sutton:
Adresat: rodzice i wychowawcy dzieci w wieku przedszkolnym
Główny cel: zapoznanie rodziców z metodą zachęcania dzieci do lepszego zachowania
Podstawa teoretyczna: psychologia behavioralna:
ü Jakie założenia co do natury człowieka przyjmuje?
ü Dzięki czemu rozwija się człowiek?
ü Kim jest wychowawca i jaka jest jego rola?
ü Jakie mogą być skutki stosowania założeń behawioryzmu w wychowaniu
Powody, dla których rodzice uczą się sekwencji A-B-C:- 1. niewiedza rodziców co do mechanizmu tworzenia wzmocnień i tego że swoim zachowaniem wzmacniają negatywne zachowanie dziecka (tak jak przykładzie) bieganie za dzieckiem z łyżeczka wzmacnia niepożądane zachowanie2. troska o dziecko (ma zjeść śniadanie)3. pośpiech/ chęć pójścia na "skróty" czyli że spieszysz się żeby wyjść z dzieckiem do przedszkola a ono się buja pół h z tym śniadaniem
Opis 4 kroków składających się na metodę oddziaływania wraz z objaśnieniem ich znaczenia (istoty):
Ø Krok 1: definiowanie zachowania (co takiego twoje dziecko robi, mówi, że nazywasz to nieposłuszeństwem?
Ø Krok 2: obserwacja zachowania (rejestrowanie w kolejnych dniach tygodnia wszystkich przejawów posłuszeństwa i nieposłuszeństwa
ü Istota 2 kroków:
§ Które z trudnych zachowań dzieci w wieku przedszkolnym mogą być skutkiem braku umiejętności stawiania i egzekwowania wymagań?
§ Co dobrego dla dziecka i rodziców może przynieść zdefiniowanie pożądanego i niepożądanego zachowania?
§ Co dobrego dla rodziców i dziecka może wyniknąć z obserwacji i rejestrowania wszystkich wybranych do zmiany zachowań negatywnych i odpowiadających im zachowań pozytywnych?
Ø Krok 3: opis sekwencji A-B-C (gdzie: A to wydarzenia poprzedzające dane zachowanie; B- zachowanie, to co dziecko mówi i robi; C- konsekwencje, to co dzieje się bezpośrednio po zachowaniu dziecka
Ø Krok 4: zmiana reagowania (zwracanie uwagi na pozytywne zachowania, wzmacnianie tych zachowań; ignorowanie złego zachowania lub zwracanie na nie jak najmniejszej uwagi
Rodzaje wzmocnień:
a) Nagrody
§ Nagrody społeczne (są ważniejsze niż rzeczy).
Przykładowe nagrody społeczne to:
· Uwaga
· Uśmiech
· Chwalenie dziecka za konkretne zachowanie
· Zachęta
· Pozytywne oceny: :bardzo dobrze”, „wspaniale”
§ Nagrody konkretne to zdarzenia i rzeczy, na przykład:
· Książeczki, komiksy
· ...
mania1989