Prawa dziecka.doc

(60 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

                            Tygodniowe opracowanie książki

                              M.Mazurek -  „Prawa dziecka”.

 

Cel ogólny: poznawanie pojęć: prawo, obowiązek; zapoznawanie z prawami

                    człowieka i dziecka.

 

Temat  tygodnia:Czy znamy nasze prawa?

 

Litera tygodnia: „U , u”

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co to jest prawo?

2. Jakie są prawa w przedszkolu?

3. Jakie są prawa w domu?

4. Czy mamy obowiązki?

5. Jakie chcielibyśmy mieć prawa?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.Obserwowanie pogody zimą. Obserwowanie zmiany konsystencji ziemi

   w zależności od temperatury ( błoto, gruda )

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi wypowiadać się na temat zimy,

                                 potrafi zauważać zmiany w pogodzie, zmiany w konsystencji

                                 ziemi.

 

Działalność matematyczna:

1.Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi położenia

   przedmiotów w przestrzeni.

     Cel operacyjny: - dziecko potrafi prawidłowo określać położenie przedmiotów

                                   w przestrzeni, posługiwać się pojęciami: na, pod, nad, wyżej,

                                   niżej…

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Właściwe gospodarowanie oddechem w czasie recytacji wiersza

    M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”.

      Cel operacyjny: - dziecko umiejętnie reguluje swój oddech.

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

   *  Co to jest prawo?

   *  Jakie są prawa w przedszkolu?

   *  Jakie są prawa w domu?

   *  Czy mamy obowiązki?

   *  Jakie chcielibyśmy mieć prawa?

  Cel operacyjny: - dziecko swobodnie i śmiało wypowiada się podczas rozmów

                                w kręgu dyskusyjnym

2.Urodziny litery „U , u

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „U , u ”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Globalne odczytywanie wyrazów.

    Cel operacyjny: dziecko potrafi odczytywać wyrazy w książce

                               „Prawa dziecka”.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy:  prawo, obowiązek

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: prawo, obowiązek

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: prawo, obowiązek… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „U, u”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „U, u”.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „U, u” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Prawa dziecka” oraz innych książeczek ze Słonecznej

  Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Prawa dziecka

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   prawa, obowiązki...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: prawa…

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zdrowie w zimie.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę ciepłego ubierania się w zimie.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Cztery smutki

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

2. Tworzenie akompaniamentu do piosenek o tematyce zimowej.

   Cel operacyjny: - dziecko tworzy akompaniament do piosenek.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Ilustracja do książki” - kalkowanie

    P: kartki, kalki, ilustracje do wiersza M. Brykczyńskiego, ołówki…

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi kopiować, potrafi wykonać książkę.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Bawimy się - odpoczywamy” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Huśtawki” – element skłonu i przysiadu.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Poszanowanie wolności innych.

    Cel operacyjny:  - dziecko szanuje cudze zdanie, powstrzymuje się od

                                   wywierania presji.

 

2. Rozumienie prawa do wyrażania własnego zdania, ocen i sądów oraz oczekiwanie

    szacunku i zrozumienia dla własnych postaw i niechęci do tego, co sprawia,

    np.: przykrość.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że każdy ma jakieś prawa.

3. Rozumienie swojego prawa do pomocy ze strony dorosłych w trudnych

    sytuacjach.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że w trudnych sytuacjach może liczyć

                                  na pomoc ze strony dorosłych.

4. Nabywanie samodzielności w organizowaniu i udziale w zabawach.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że każdy ma prawo do zabawy oraz rozumie

                                  swoje prawo do odmowy uczestnictwa w zabawie.

 

Aktywność dramatyczna:

1. “Konflikty sąsiedzkie” – A. Fredro  „Paweł i Gaweł”

      Przebieg:

     - Recytacja wiersza z jednoczesnym pokazywanie ilustracji obrazujących

       treść wiersza.

     - Prośba, aby chętne dzieci zinterpretowały treść wiersza w postaci

       improwizowanych scenek.

     - W swobodnych improwizacjach, używają własnych słów z dodaniem

       gestykulacji.

     - Prezentacja utworu.

     - Podanie innych przykładów niewłaściwego zachowania się znanych

       z własnego doświadczenia.

     - Dzieci komponują scenki dołączając nowe sytuacje niepożądanych zachowań,

       np.: rozsypywanie śmieci, rysowanie po ścianie, trzaskanie drzwiami,

        głośne krzyki itp.

     - Nauczycielka zadaje dzieciom pytanie, np.:

       Które sytuacje w scenkach trzeba zmienić i dlaczego?

     - Ponowna prezentacja scenki z korektą zachowań, np. uprzejme otwieranie

     drzwi, życzliwa rozmowa, rzucanie papierków do kosza itp.

    Cele operacyjne: dziecko umie rozwiązywać konflikty, potrafi porozumiewać się

                                 z innymi, zna zasady zachowania zgodnie z obowiązującymi

                                normami życia społecznego.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa poprzez analizę konkretnych

    sytuacji, w jakich znajdują się dzieci.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość

 

 

 

 

 

 

Zabawy:

   1.Zabawa KLANZA:

      -  „Moja własna przestrzeń” – dzieci starają się zmniejszyć jak to tylko

                    możliwe, kładą się na ziemi tak, aby wokół nich było wystarczająco

                    dużo przestrzeni do poruszania się. Następnie stopniowo „otwierają

                    się”, wykonując różne ruchy i zajmując coraz więcej miejsca,

                  obserwując przy tym, jak zachowuje się ich ciało w różnych fazach.

   2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

     „Namaluj literkę „U,u    P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa ortofoniczna:

     - „Wrona bez ogona” - Ręce ułożone na talii po bokach tak, by kciuk dotykał

                 dolnej partii żeber, a pozostałe palce spoczywały na przedniej partii

                 żeber. Dziecko wykonuje głęboki wdech, powoli wydychając powietrze

                 liczy wrony:

                           Jedna wrona bez ogona,

                           druga wrona bez ogona,

                          trzecia wrona bez ogonaitd.

                 Liczy tak długo, na ile starczy mu powietrza z jednego wdechu. Kolejny

                wdech kończy liczenie. Wygrywa dziecko, które zliczy najwięcej wron.

   4.Zabawy konstrukcyjne:

-           „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabaw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin