Majka_Józef_ks_-_Katolicka_Nauka_Społeczna_-_Studium_historyczno-doktrynalne.pdf

(1401 KB) Pobierz
314556034 UNPDF
Ks. Józef Majka
Katolicka Nauka Społeczna
Studium historyczno-doktrynalne
Rzym – Lublin 1987
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
......................................................................................................................................
4
1. Organiczna jedność doktryny chrześcijańskiej
............................................................................
4
2. Koncepcja doktrynalna
................................................................................................................
5
3. Źródła i metoda
............................................................................................................................
6
4. Moc wiążąca
................................................................................................................................
9
5. Ewolucja doktrynalna
................................................................................................................
12
CZĘŚĆ PIERWSZA
OD STAREGO TESTAMENTU DO REWOLUCJI FRANCUSKIEJ
..............................................
16
1. Idee i instytucje społeczne w Starym Testamencie
...................................................................
16
1.1. Idee społeczne Starego Testamentu
....................................................................................
16
1.2. Ewolucja ustrojowa społeczności starotestamentalnej
.......................................................
18
1.3. Niektóre instytucje społeczne Starego Testamentu
............................................................
22
1.4. Znaczenie wskazań społecznych Starego Testamentu
.......................................................
26
2. Zasady i nakazy społeczne Nowego Testamentu
.......................................................................
28
2.1. Społeczne znaczenie Ewangelii
.........................................................................................
28
2.2. Najważniejsze problemy społeczne w nauczaniu Jezusa Chrystusa
..................................
33
2.3. Społeczna nauka Apostołów
..............................................................................................
37
2.4. Nowy Testament w kontekście swoich czasów
..................................................................
45
3. Społeczna nauka Ojców Kościoła
..............................................................................................
46
3.1. Ojcowie apostolscy i apologeci
..........................................................................................
47
3.2. Ojcowie czasów pokonstantyńskich
..................................................................................
52
3.3. Polityczne, społeczne i gospodarcze poglądy św. Augustyna (+ 430)
...............................
56
3.3.1. Doktryna polityczna
...................................................................................................
56
3.3.2. Nauka społeczna
.........................................................................................................
61
3.4. Ocena dorobku Ojców Kościoła w zakresie nauki społecznej
...........................................
63
4. Średniowiecze – św. Tomasz z Akwinu
....................................................................................
66
4.1. Kształtowanie się struktur społecznych w średniowieczu
.................................................
66
4.2. Poglądy społeczne i gospodarcze św. Tomasza z Akwinu
.................................................
70
4.2.1. Filozofia społeczna św. Tomasza z Akwinu
...............................................................
70
4.2.2. Nauka św. Tomasza o państwie
..................................................................................
74
4.2.3. Etyka gospodarcza św. Tomasza z Akwinu
................................................................
77
4.3. Ewolucja poglądów społecznych w średniowiczu
.............................................................
82
5. Czasy nowożytne
......................................................................................................................
87
5.1. Polityczna i gospodarcza doktryna scholastyków
..............................................................
88
5.1.1. Filozofia polityczna scholastyków
.............................................................................
88
5.1.2. Scholastyczna etyka gospodarcza
..............................................................................
93
5.2. Reformacja i kontrreformacja
............................................................................................
96
5.3. "Chrześcijańskie" utopie XVI i XVII wieku
....................................................................
101
314556034.001.png
CZĘŚĆ DRUGA
OD REWOLUCJI FRANCUSKIEJ DO ENCYKLIKI
LABOREM
EXERCENS
............................
107
1. Stosunek różnych środowisk katolickich do liberalizmu
........................................................
107
1.1. Przemiany społeczne w wieku XVIII i XIX
....................................................................
107
1.2. Rozwój indywidualizmu i liberalizmu
.............................................................................
109
1.3. Stanowisko katolików wobec Rewolucji Francuskiej
......................................................
114
1.4. Katolicy liberalni
..............................................................................................................
119
1.5. Stosunek Stolicy Apostolskiej do liberalizmu
.................................................................
124
2. Szkoła Reformy Społecznej i Nauk Społecznych
....................................................................
126
2.1. Szkoła Reformy Społecznej
.............................................................................................
127
2.2. Szkoła Nauk Społecznych
................................................................................................
131
3. Początki katolicyzmu społecznego
..........................................................................................
135
3.1. Ketteler i niemiecka szkoła katolicyzmu społecznego
.....................................................
135
3.2. Vogelsang i austriacka odmiana katolicyzmu społecznego
..............................................
143
3.3. Początki ruchu katolicko-społecznego w krajach łacińskich i anglosaskich
...................
146
3.4. Unia Fryburska
.................................................................................................................
151
4. Od polityki społecznej do reformy ustrojowej
........................................................................
154
4.1. Nauczanie społeczne Leona XIII
.....................................................................................
154
4.2. Rozwój katolickiej nauki społecznej po
Rerum
novarum
................................................
160
4.2.1. Rozwój katolickiej myśli społecznej
........................................................................
160
4.2.2. Działalność społeczna i polityczna katolików
..........................................................
166
4.2.3. Międzynarodowe katolickie organizacje społeczne
.................................................
172
4.3. Nauczanie społeczne Piusa XI
.........................................................................................
174
5. Katolicki personalizm społeczny
.............................................................................................
180
5.1. Dwie odmiany katolicyzmu społecznego
........................................................................
180
5.2. Nauka społeczna Piusa XII
..............................................................................................
185
5.2.1. Program personalistycznego ładu społeczno-politycznego w ujęciu Piusa XII
186
5.2.2. Kontynuacja nauki poprzedników
............................................................................
188
5.2.3. Warunki zdrowej demokracji
...................................................................................
190
5.3. Ekonomiczny personalizm grupy Économie et Humanisme
...........................................
191
5.4. Rozwój idei personalistycznych. Szkoła Lubelska
..........................................................
194
6. Nauka społeczna Kościoła w dobie Soboru Watykańskiego Drugiego
...................................
199
6.1. Encykliki społeczne Jana XXIII
......................................................................................
199
6.1.1. Encyklika "Mater et Magistra"
.................................................................................
200
6.1.2. Encyklika "Pacem in terris"
.....................................................................................
203
6.2. Nauka społeczna Soboru Watykańskiego Drugiego
........................................................
206
6.3. Społeczne nauczanie Pawła VI
........................................................................................
212
6.3.1. Dokumenty "kurialne" Pawła VI
..............................................................................
212
6.3.2. Dokumenty synodalne Pawła VI
..............................................................................
218
7. Wprowadzenie do nauczania społecznego Jana Pawła II
........................................................
221
7.1. Człowiek w nauczaniu Jana Pawła II
...............................................................................
221
7.1.1. Człowiek w perspektywie Bożej miłości – Godność człowieka
..............................
222
7.1.2. Sytuacja człowieka po upadku grzechowym – Miseria humana
..............................
224
7.1.3. Człowiek we wspólnocie Kościoła – Wyniesienie człowiek
...................................
226
7.1.4. Eschatologiczna wizja człowieka – Człowiek uwielbiony
.......................................
228
7.1.5. Humanizm chrystocentryczny
..................................................................................
229
.......
314556034.002.png
7.2. Człowiek we wspólnocie
.................................................................................................
230
7.2.1. Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II
.........................................................................
230
7.2.2. Naród, państwo, wspólnota ludzkości
......................................................................
7.3. Człowiek powołany do pracy
...........................................................................................
233
Zakończenie
......................................................................................................................................
237
232
314556034.003.png 314556034.004.png
WPROWADZENIE
Chrześcijaństwo jest religią i wszystkie jego cele, a także cała jego nauka skupia się wokół tego,
co stanowi istotną treść posłannictwa Chrystusa i przyczynę Jego przyjścia na świat i co przekazał
ustanowionemu przez siebie Kościołowi, jako jego główną misję i posłannictwo, to jest wokół zba-
wienia każdego człowieka. Zbawienie to nie polega jedynie na wyzwoleniu z doczesnych nędz i
ucisków, ale przede wszystkim na wyzwoleniu z grzechu i odbudowie przyjaźni z Bogiem, zapew-
nieniu człowiekowi uczestnictwa w Jego naturze. Zbawienie ma więc charakter nie tylko religijny,
ale nadprzyrodzony i eschatologiczny. Jest ono nadprzyrodzone nie tylko w swej istocie, ale także
gdy idzie o środki, przy pomocy których może być osiągnięte.
Doskonałość ewangeliczna, której wzór dał nam Jezus Chrystus, obejmuje jednak całego czło-
wieka i nie może być osiągnięta inaczej, jak tylko we wspólnocie z Chrystusem oraz w
zjednoczeniu z braćmi. Istotę zbawienia stanowi Łaska Chrystusowa, ale przejawia się ono zarazem
w czynnym i widzialnym współuczestnictwie w dobru, które powstaje, kształtuje się i rozwija przez
współdziałanie wielu we wspólnocie Kościoła. Przez to współdziałanie wyznawców Chrystusa we
wspólnocie z Nim i przy Jego pomocy realizuje się Kościół i zaznacza swoją obecność w rzeczywi-
stości historyczno-społecznej stając się jednym z ważnych czynników jej kształtowania.
1. O RGANICZNA JEDNOŚĆ DOKTRYNY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
Jakkolwiek więc Kościół ma cele ponaddoczesne i ponadczasowe, to jednak realizuje je w życiu
budzi, istniejących i działających w określonych społecznościach i w wymiarach czasowych, na tle
określonej rzeczywistości kulturowo-społecznej. Rzeczywistość ta ułatwia lub utrudnia mu osiąga-
nie celów jego posłannictwa, ale i on również zaznacza się w tej rzeczywistości, wywiera wpływ na
jej rozwój, jest niejako wtórnie powołany do tego, ażeby ją zmieniać, ażeby czynić świat bardziej
ludzkim i bardziej chrześcijańskim. To "wtórne" powołanie jest zresztą tak ściśle związane z pod-
stawowym, że jedno bez drugiego nie mogłoby być realizowane. Zachodzi bowiem między nimi
swojego rodzaju sprzężenie zwrotne: kształtując człowieka na wzór Chrystusa w jego życiu osobi-
stym wpływamy na kształt życia społecznego, które wszakże jest tworzone przez ludzi; czynienie
zaś świata bardziej ludzkim ułatwia dzieło ewangelizacji, które przez poziom życia społecznego jest
w dużym stopniu uwarunkowane. Także i wspólnota w Chrystusie, jakkolwiek ma przede wszyst-
kim duchowy i nadprzyrodzony charakter, znajduje swój odpowiednik we współżyciu i
współdziałaniu społecznym: przez nie się ona kształtuje i rozwija i w nim znajduje swój zewnętrzny
wyraz. Uzasadnia nam to i wyjaśnia powtarzane często powiedzenie: "chrześcijański znaczy spo-
łeczny".
Problematyka społeczna przenika w związku z tym całość nauczania chrześcijańskiego i nie
może być od niego oddzielona. To oddzielenie jest niemożliwe w podwójnym sensie: nie tylko w
tym znaczeniu, że próba jej pomijania lub ograniczania doprowadziłaby do zubożenia, a nawet za-
fałszowania chrześcijaństwa, ale także wszelkie próby wyłączenia elementów społecznych z nauki
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin