Styczeń 2009
Ośrodki zainteresowań
1. Witamy Nowy Rok /Bal karnawałowy.
2. Brr jak zimno.
3. Dzień Babci i Dziadka /
4. Ferie zimowe – gry i zabawy.
Witamy Nowy Rok /Bal karnawałowy.
Zintegrowane zajęcia
edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia
Działalność dowolna
Wspomaganie rozwoju
1. „Cztery pory roku”- poznanie cech charakterystycznych 4 pór roku na podst. Wiersza M. Terlikowskiej pt. „Kalendarz pełen radości”.
Kształtowanie pojęcia miesiąc, uświadomienie, ze rok ma 12 miesięcy
2.„Cztery pory roku”- praca plastyczna –wydzieranka, wypełnianie konturów plasteliną, malowanie farbami.
3. „Dom Darka – wprowadzenie litery ‘d,D” na podst. wyrazów „dom, Darek”, czytanie sylab z nowo poznaną literą, zestawienie tekstu z ilustracją
4.„Noworoczna piosenka” – słuchanie i omówienie treści piosenki ilustracją w podręczniku. Całościowe rozpoznawanie napisów Stary Rok, Nowy Rok.
5.„Karnawał’’- słuchanie wiersza A. Dorsz „Bal przebierańców’’- rozmowy
na temat treści wiersza.
7. „Jasełka 2009” występ w teatrze Małym w Tychach.
9. „ Taniec formą ruchu” – poznawanie tajemnicy karnawałowej skrzyni – zabawa dydaktyczna.
rozwijanie wyobraźni, kształcenie umiejętności ilustrowania ruchem poezji i muzyki
10. „Przyjaciele Zippiego”- zapoznanie z programem
BAL KARNAWAŁOWY
- dz. wymienia cztery pory roku
- dz. estetycznie wykonuje prace.
- czyta teksty wyrazowo – obrazkowe z literą „d” , rozpoznają literę w tekscie rymowanki , znają rymowankę na pamięć
- dz. potrafi dokonać porównania treści piosenki
z ilustracją, buduje zdania poprawnie pod względem gramatycznym,
- wie co oznacza termin „karnawał”
- potrafi uchwycić istotne cechy tańca.
- poprawne posługiwanie się nożyczkami,
-przeżywa radość z możliwości występu w teatrze,
-dostrzegania wartości w sztuce (muzyka, taniec) i sporcie;
- potrafi dowolnie improwizować ruch
- samorzutnie wypowiada się w sposób komunikatywny,
§ Kolorowy deszcz sztucznych ogni- rysunek po śladzie ks 3ćw2
§ Rozmowa nt minionych świąt- układanie z cyfr obecnego roku
§ Kolorowanie obrazka wg podanego wzoru
§ Zabawy dowolne w kącikach;
§ „Cztery pory roku”- rozmowa nt charakterystycznych cech pór roku z wykorzystaniem ilustracji
§ wycinanie z kolorowych gazetek dowolnych produktów – rozwijanie umiejętności wycinania
§ rysowanie kredkami, mazakami, ołówkiem nt dowolny
§ budowanie z klocków „Dom moich Marzen”
§ Zabawa dydaktyczna „Ciepło – zimno” – doskonalenie umiejętności określania prawej i lewej strony
§ Co by było gdyby” – prowokacje myślowe – mobilizowanie dzieci do samodzielnego myślenia
§ Zbierz wszystkie gwiazdki – ćw. Koordynacji wzrokowo – ruchowej
§ Zabawy w małych grupach – wyrabianie u dzieci umiejętności organizacyjnych
§ Rozwiązywanie zagadek słownych – doskonalenie logicznego myślenia
ZABAWY RUCHOWE
· „Zegary”
· „Stary i Nowy Rok”
· „Kręciołki”,
· „ Wirujące śnieżki” ,
· „ Lodowisko” ,
· „Po śladach”
Zestaw ćwiczeń porannych
Doskonalenie analizy
i syntezy wzrokowej:
- dobieranie obrazków do określonej czynności ,
Brr , jak zimno
1. Rak ma katar- wypowiedzi dzieci w oparciu o ilustrację, zapoznanie z wyglądem litery „r,R” drukowanej i pisanej
2. „Gdzie zimują raki”- na podstawie wiersza pt „Raki” S. Karaszewskiego zapoznanie dzieci ze środowiskiem naturalnym w jakim żyją raki
3. Co rzec można o śniegu- na podstawie wiersza H. Szayerowej szukanie odpowiedzi na pytanie „Co robi śnieg”
4. Rytmika- zabawy przy muzyce- zapoznanie dz. z piosenką Pt. „Ja mam dziadka”
5. Gdzie zimują lisy, sarny i inne zwierzęta -Zwierzęta w okresie zimowym- zapoznanie dzieci z trybem życia niektórych zwierząt żyjących w środowisku naturalnym
6. „Lisek”- wyklejanie papierem kolorowym. włóczką sylwety liska
7.Kształtowanie pojęcie liczby 6 - wprowadzenie cyfry 6.
Kształtowanie pojęcia liczby 6 i zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym.
8. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na świeżym powietrzu, kształcenie umiejętności bezpiecznej zabawy na śniegu. Doświadczenia ze śniegiem – „ czy śnieg jest czysty?”.
redagowanie ustnych wypowiedzi , poszerzanie zasobu słownictwa.
10. „ Zimowy krajobraz”- wykonanie prac plastycznych farbami plakatowymi, rozwijanie zainteresowań plastycznych.
- dzieci znają literę „r,R”
dokonują analizy i syntezy wyrazów podstawowych „rak, Romek”, potrafią przeczytać wyrazy i zdania z tą literą
- znają wygląd raka oraz środowisko w którym żyje jak i sposób życia w okresie zimowym, potrafią znaleźć raka na rysunku i go pokolorować k s 12
- dz. wzbogacają swój słownik czynny określając śnieg liczą w zakresie6, wykonują proste doświadczenie sprawdzające czy śnieg jest czysty
- dz. ilustruje ruchem treść piosenki, potrafi dostrzeć zmiany w dynamice melodii
-dz. rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta wg. kryterium zasypiają na zimę, nie zasypiają,
- dz. potrafią powtórzyć rymowankę „Lisek”, wykleić sylwetę lisa, uczą się cierpliwości w doprowadzeniu pracy do końca
-dz. liczy do 6, rozpoznaje cyfrę
- dz. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu.
- dz. wypowiada się na podany temat, formułuje dłuższe wypowiedzi.
- sprawnie posługuje się pędzlem
- dba o estetykę pracy, doprowadza ją do końca
§ Wypychanie liter z karty technicznej do klasera
§ Czytanie zdań z literą „r”- praca indywidualna
§ Ćwiczenia narządów mowy
„Zimowe zaprzęgi”
§ zabawy tematyczne – dzieci zgodnie współdziałają w zespole
§ słuchanie piosenki „Zimo biała”- ilustrowanie treści za pomocą prostych elementów ruchu
§ zabawy o charakterze umysłowym- gry planszowe ,puzzle, układanki
§ pokoloruj obrazek
§ układanie wyrazów z sylab, czytanie, przeliczanie sylab
§ wycinanie kartoników ze zwierzętami – dz. sprawnie wycina po linii prostej
§ wystukaj podany rytm- dz. odtwarza podany rytm instrumentem perkusyjnym
§ ...
wiolka1238