DROGI sem V.docx

(800 KB) Pobierz

Człowiek w ruchu drogowym

·         Uczestnicy ruchu (kierujący, pasażer, pieszy,

·         Użytkownicy drogi i związane z nimi

·         Cechy psychofizyczne i czynniki modyfikujące (wzrok, słuch, uwaga, reakcja itp.)

 

Wzrok - Pole widzenia, Rozpoznawanie barw, Widzenie przestrzenne (stereoskopowe), Zdolność adaptacji wzroku,

Wrażliwość na olśnienie

 

Pole widzenia

 

 

Słuch i równowaga

·         wrażliwość słuchu

·         ograniczenie częstotliwości odbieranych dźwięków

·         bilateralna lokalizacja słuchu

·         zmęczenie receptora słuchu

·         receptor drgań

·         receptor równowagi

 

Uwaga i czas reakcji

Uwaga – zdolność do spostrzeżeń lub zdolność do skierowania myśli na przedmiot lub zjawisko

Podzielność uwagi

Pojemność uwagi (bodźce/jednostka czasu)

Trwałość uwagi (zdolność koncentracji)

Czas reakcji – czas od zaistnienia bodźca do wykonania czynności

Sytuacje przewidywane i niespodziewane

Doświadczenie i nawyki

Przykład: czas reakcji przy hamowaniu: oczekiwane 0,4 – 0,8 s; nieoczekiwane 0,5 – 1,1 s

 

Czynniki modyfikujące

·         Zmęczenie - Wpływ na czas reakcji, stałość uwagi

·         Alkohol, narkotyki (środki odurzające)

·         Osobowość - Zrównoważenie, odpowiedzialność, zdyscyplinowanie, niecierpliwość, agresja, emocjonalność

·         Mikroklimat i czynniki meteorologiczne - Temperatura, tlen, hałas, zmiany ciśnienia, wilgotność, wiatr

·         Droga i otoczenie, ruch drogowy

·         Nadzór nad ruchem - Intensywność, metody, represja, prewencja

 

Wymagania do projektowania dróg, pojazdów, organizacji ruchu

·         Jednolitość ukształtowania drogi

·         Jednoznaczność toru ruchu

·         Prostota rozwiązań np. skrzyżowań

·         Dobra widoczność, zwłaszcza przy dużych prędkościach

·         Unikanie monotonii, obiektów odwracających uwagę,

·         Urządzanie miejsc odpoczynku

 

Pojazd w ruchu drogowym - Cechy pojazdów, Podstawowe warunki ruchu, Manewry pojazdów na drodze

 

Rodzaje pojazdów

·         Pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna do tego przystosowana (samochodowe, silnikowe, rowery i motorowery, wózki, przyczepy

·         Pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik z wyjątkiem motoroweru pojazdu szynowego

·         Pojazd samochodowy - pojazd silnikowy o prędkości przekraczającej 25km/h

·         Pojazd wolnobieżny - pojazd silnikowy o prędkości ograniczonej do 25km/h

·         Pojazd specjalny, uprzywilejowany, zabytkowy

 

Pojazdy samochodowe – osobowy, Autobus (mikrobus, średni, duży), Samochód ciężarowy (z i bez przyczepy), Motocykl, Ciągnik

 

Cechy pojazdów

·         cechy statyczne – wymiary, masa

·         kinematyka - ruch po drodze bez rozpatrywania przyczyn tego ruchu

·         dynamika - Rozważania sił powodujących ruch i jego zmiany

 

Oddziaływanie cech pojazdu

Wymiar

Szerokość pasów ruchu, stanowisk

Kolor

Widzialność

Masa

Konstrukcja nawierzchni, prędkość

Położenie środka ciężkości

Stateczność

Rozstaw osi, zwis

Promień krętu, poszerzenie jezdni

Rozstaw osi

Stateczność

Moc silnika

Prędkość, ładowność

Prędkość

Geometria, czas podróży

Charakterystyka dynamiczna

Przyspieszenie, ruch na wzniesieniach

Kształt karoserii

Prędkość, zużycie paliwa

Resorowanie

Komfort jazdy

Hamulce

Bezpieczeństwo

Kształt bieżnika

Przyczepność, droga hamowania

Zużycie paliwa

Ekonomika, emisja

Oświetlenie

Widoczność

Hałaśliwość i emisja spalin

Hałas drogowy i zanieczyszczenie powietrza

 

Warunki ruchu pojazdów

·         Pierwszy warunek ruchu

Aby ruch pojazdów mógł się odbywać, to siła napędowa nie może być mniejsza od sumy oporów ruchu                                                           Pn ≥ Σ Oi

·         Drugi warunek ruchu

Aby ruch pojazdów mógł się odbywać, siła przyczepności podłużnej musi być większa od siły napędowej                                                Qn*g* μi ≥ Pn

 

Pierwszy warunek - Opory ruchu

Siła napędowa                                          Pn = 3600 M * η / v

gdzie: M – moc silnika kW              v – prędkość jazdy km/h              η – współczynnik sprawności

Rodzaje oporów ruchu - Opór podstawowy, powietrza, na pochyleniach,  bezwładności,  na łuku

·         Opór podstawowy (toczenia)               O1 = Qs * g * f

Qs – masa pojazdu                            f – współczynnik oporu zależny od rodzaju nawierzchni

·         Opór powietrza                             O2 = ρ α F v2/2

ρ – gęstość powietrza              α – współczynnik oporu powietrza              F – powierzchnia czoła pojazdu

·         Opór wzniesienia                            O3 = +- i * Qs * g

·         Opór bezwładności                            O4 = +- Qs * δ * dv/dt

δ – współczynnik mas wirujących

·         Opór na łuku poziomym              O5 = 12 10-6 Qs * g * v4/R2

 

Drugi warunek ruchu

Zjawiska na styku opony z jezdnią

·         Współczynnik przyczepności

·         Adhezja - Przyleganie opony do powierzchni jezdni poślizg

·         Histereza gumy - Strata energii wywołana odkształcaniem się gumy

·         Akwaplanacja - Oddzielenie przez wodę opony od nawierzchni

Współczynnik przyczepności (μ) -  jest miarą zdolności nawierzchni do wytwarzania sił tarcia warunkujących ruch pojazdu, możliwości zmiany prędkości i bezpieczeństwa ruchu.

Zależy od : rodzaju nawierzchni, tekstury, prędkości, obciążenia kół, rodzaju opony, ciśnienia w oponie

 

Manewry pojazdów na drodze na odcinkach międzywęzłowych – Przyspieszanie, Opóźnianie, Hamowanie, Wyprzedanie, Wymijanie, Omijanie, Nawracanie, Postój, Przyspieszenie

 

Korpus ziemny

Ze względu na położenie jezdni (wykonywanych robót ziemnych) w stosunku do powierzchni terenu wyróżnia się:

- nasypy - budowla wykonana z gruntu ponad powierzchnią terenu – spoczywająca na podłożu gruntowym,

- wykopy - budowla powstała w wyniku odspojenia i usunięcia gruntu.

 

ELEMENTY BUDOWLI ZIEMNEJ

Najważniejsze elementy budowli ziemnej zdefiniowano m.in. w PN-S-02205 (1998), dotyczącej

drogowych robót ziemnych.

Wymiary elementów przekroju poprzecznego, np. szerokość korony, pochylenia skarp, wymiary rowów, określają:

_ „Wytyczne projektowania dróg” GDDKiA,

_ „Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie”, zależnie od założeń projektowych dotyczących drogi.

 

Skarpa może mieć pochylenie:

- prostoliniowe, określa się je stosunkiem 1:n

- zmienne (nieprosto liniowe)

Kształt musi zapewnić stateczność skarpy. Wpływ mają również względy bezpieczeństwa ruchu i estetyczne.

 

Badania ruchu - Poznanie i opisanie praw rządzących ruchem drogowym; Dostarczanie danych do studiów transportowych; Dostarczanie danych do projektowania, oceny efektywności, ekspertyz; Analiza ruchu w aspekcie socjologicznym

 

 

Wykorzystywanie praktyczne - Studia transportowe, Planowanie i projektowanie, Organizacja ruchu, ocena warunków ruchu, Analizy ekonomiczne, Analizy Brd, Określanie uciążliwości ruchu np. hałasu, Analizy ekonomiczne, Analizy zużycia energii, oddziaływania na rozwój itp.

 

Podstawowe parametry ruchu - Parametry potoku ruchu – Prędkość (czas jazdy, podróży, odstęp czasu); Natężenie ruchu ( Gęstość); Parametry parkowania; Parametry ruchu transportu zbiorowego; Parametry bezpieczeństwa; Parametry środowiskowe; Parametry rozkładu przestrzennego ruchu

 

Prędkość ruchu - Statystycznie: średnia, mediana, kwanty; Fizycznie: chwilowa, lokalna jazdy, podróży; Warunki ruchu: swobodna, nieswobodna, wymuszona; Praktycznie: projektowa, miarodajna; Profile prędkości (wzdłuż drogi) i wykres prędkości (w funkcji czasu)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin