pytania pri2.doc

(146 KB) Pobierz

Typologia E.Kretschmera

Budowa ciała:
LEPTOSOMATYK
PYKNIK
ATLETYK
typologia Kretschner:

a.       leptosomatyk (wysoki, chudy, wątły) oznacza w zakresie temperamentu schizotyka (zamknięty w sobie, sztywny)

b.      pyknik (otyły, niewysoki) oznacza w zakresie temperamentu cyklotynika (towarzyski, humorzasty)

atletyk (silnie umięśniony) oznacza w zakresie temperamentu iksotynika (spokojny, mało wrażliwy, mało plastyczny)


Temperament:
SCHIZOTYMIK
CYKLOTYMIK
IKSOTYMIK
------------------------------ -----

Typologia W.H.Sheldona

Budowa ciała:
EKTOMORFIK
ENDOMORFIK
MEZOMORFIK
 

b)     typologia Sheldona

a.       ektomorfik (delikatny, wątły) oznacza w zakresie temperamentu cerebrotonika (skryty, wrażliwy, męczliwy)

b.      endomorfik (silny rozwój narządów wewnętrznych i tkanki tłuszczowej) oznacza w zakresie temperamentu wisceratonika (towarzyski, pogodny)

c.       mezomorfik (silny układ mięśniowy) oznacza w zakresie temperamentu somatotonika (aktywny, energiczny, mało wrażliwy, agresywny)


Temperament:
CEREBROTONIK
WISCERTONIK
SOMATONIK
------------------------------ -----------------
Typologia Pawlowa

SANGWINIK
FLEGMATYK
CHOLERYK
MELANCHOLIK

 

·         Sangwinikjest szybki, odporny, łatwo się adoptuje;

o       siła układu nerwowego w zakresie pobudzania (odporność na hamowanie ochronne[1], wytrzymałość układu nerwowego): duża;

o       siła układu nerwowego w zakresie hamowania (hamowanie warunkowe, zdolność do odraczania, cierpliwość, zdolność do tworzenia hamulcowych odruchów warunkowych): duża;

o       ruchliwość (szybkość zmiany): duża

·         flegmatyk – jest powolny, odporny, spokojny;

o       siła układu nerwowego w zakresie pobudzania: duża;

o       siła układu nerwowego w zakresie hamowania duża;

o       ruchliwość: mała;

·         choleryk – jest energiczny, porywczy;

o       siła układu nerwowego w zakresie pobudzania: duża;

o       siła układu nerwowego w zakresie hamowania: mała

o       ruchliwość: nie opisuje się jej, ale raczej duża, na co wskazuje korelacja z duża siłą pobudzenia układu nerwowego;

·         melancholik – jest mało odporny, bierny, podatny na załamania, zahamowany;

o       siła układu nerwowego w zakresie pobudzania: mała (szybko powstaje hamowanie ochronne);

o       siła układu nerwowego w zakresie hamowania: mała;

o       ruchliwość: mała

 

 

-                    koncepcji Heymansa i Wiersmy (typy temperamentu: AEP i te + )

 

·        Koncepcja G. Heymansa i E.D. Wiersmy – koncepcje opisowe

 

Trzy cechy temperamentu:

A – aktywność

E – emocjonalność

P – perseweratywność = „ funkcja wtórna”; reakcje początkowo słabe, nasilające się z czasem, trwałe

 

·        Podstawowe typy temperamentu w koncepcji Heymansa i Wiersmy

 

A      E       P                      Typ temperamentu

+      +       +                              PASJONAT

+      +       -                              CHOLERYK

+       -       +                             FLEGMATYK

+       -       -                              SANGWINIK

-       +       +                             SENTYMENTALNY

-       +       -                               NERWOWY

-       -        +                             APATYCZNY

-       -         -                              AMORFICZNY

   

 


- CECHY TEMPERAMENTU W TEORII tHOMASA I cHESS

 

Koncepcja  zakłada stałość cech na przestrzeni czasu:

·         aktywność;

·         rytmiczność/regularność funkcji fizjologicznych – sen/czuwanie;

·         tendencja zbliżanie/unikanie – reakcja na nowość;

·         łatwość przystosowania się do zmian;

·         intensywność reagowania – siła reakcji;

·         próg reagowania – minimalna wielkość bodźca wywołująca zmianę zachowani;

·         jakość nastroju – stosunek reakcji negatywnych do pozytywnych;

·         podatność na roztargnienie (rozpraszalność);

·         zdolność do koncentracji uwagi;


- wymiary roznic indywidualnych w nawiazaniu do teorii aktywacji (jak ma introwertyk a jak ekstrawertk ta tabelka)

 

1.      Ekstrawersja-introwersja (H. J. Eysenck):

Ekstrawertyk – chronicznie podwyższony poziom pobudzenia, duża łatwość warunkowania, osobnik bardziej zsocjalizowany;

                  introwertyk – chronicznie obniżony poziom pobudzenia, wolny przebieg procesów warunkowania, grozi niedostosowaniem się;

 


- do czego prowadzi duz aintensywność reagowania
- do czego prowadzi mała intensywnośc reagowania

-          duża intensywność reagowania (duża reaktywność) prowadzi do zagrożenia nadmiarem pobudzenia, to z kolei do małego zapotrzebowania na stymulację, a to do małej aktywności;

-          mała intensywność reagowania (mała reaktywność) prowadzi do zagrożenia niedoborem pobudzenia, to prowadzi do dużego zapotrzebowania na stymulację, a to do dużej aktywności.

 


- reaktywnośc we wczesniejszym ueciu RTT a inne cechy temperamentu

 

Reaktywność we wcześniejszym ujęciu RTT a inne cechy temperamentu;

a.       Wysoka reaktywność oznacza dużą wrażliwość, mała na odwrót;

b.      Wysoka reaktywność – mała wydolność, niska reaktywność – duża wydolność;

c.       Wysoka reaktywność – słaby układ nerwowy (Pawłow), niska reaktywność – silny układ nerwowy;

d.      Wysoka reaktywność – duża aktywowalność (J. Gray), niska reaktywność – niska aktywowalność;

e.       Wysoka reaktywność – duża intensywność reagowania, niska reaktywność – mała intensywność reagowania;

f.        Wysoka reaktywność – małe zapotrzebowanie na stymulację, niska reaktywność – duże zapotrzebowanie na stymulację;


- laboratoryjna diagnoza ruchliwosci i reaktywnosci

 

Laboratoryjna diagnoza reaktywności – przykładowe wskaźniki:

·         Próg wrażliwości – wielkość bodźca potrzebnego do wywołania reakcji;

·         Wielkość reakcji – mierzona np. przez indeks fal alfa w zapisie EEG; osoba reaktywna będzie ich miała więcej, gdyż będzie bardziej pobudzona; technika ta obarczona jest jednak sporym błędem, wynikającym z występowania licznych czynników zakłócających;

·         Czas reakcji na bodźce słabe – np. nachylenie krzywej czasu reakcji motorycznej na bodźce o wzrastającej sile;

·         Podatność na hamowanie ochronne – np. szybkość pojawiania się hamowania ochronnego przy wielokrotnym powtórzeniu bodźca.

             

              Laboratoryjna diagnoza ruchliwości – przykładowe wskaźniki:

·         Czas trwania obrazu następczego – bodziec zniknął, a badany nadal go np. widzi;

·         Krytyczna częstotliwość migotania – jak małe odstępy migotania jest badany w stanie zauważyć;

·         Krytyczna częstotliwość zmiany bodźców (niezbędna do nadążania za reakcjami) – np. naciskanie raz lewego, raz prawego przycisku w odpowiedzi na pojawianie się przedstawicieli dwóch różnych kategorii, np. roślin i zwierząt; im tempo, za którym badany nadąża, jest większe, tym ma on większą ruchliwość;

·         Łatwość przeróbki znaczenia sygnałowego bodźców – np. dostosowywanie się do zmieniającej się instrukcji; im ta łatwość jest większa, tym badany jest bardziej ruchliwy;

 

 


- kwestionariusze i opis skal ( napewno było o wersji dla dzieci EAS)

 

Kwestionariusze do pomiaru temperamentu i zapotrzebowania na stymulację:

1.      PTS Strelaua – skale: siła pobudzenia i hamowania, ruchliwość;

2.      FCZ-KT Strelaua – skale: żwawość, perseweratywność, wrażliwość sensoryczna, reaktywność emocjonalna, wytrzymałość, aktywność;

3.      Kwestionariusze temperamentu EAS Plomina, Bussa (polska adaptacja: W. Oniszczenko) – skale: niezadowolenie, strach, złość, aktywność, towarzyskość;

4.      Skala poszukiwania wrażeń  – skale: ogólne zapotrzebowanie na stymulację, poszukiwanie grozy i przygód, poszukiwanie doznań, rozhamowanie, wrażliwość na nudę, zapotrzebowanie na stymulację intelektualną, poznawczą;

5.      Kwestionariusz wymiarów temperamentu POTS-R – skale: ogólny poziom aktywności, jakość nastroju, skupienie (wybiórczość), regularność

6.      Kwestionariusz Struktury temperamentu (W. N. Ruszłow) – skale: energiczność (przedmiotowa i społeczna), plastyczność (przedmiotowa i społeczna), tempo (przedmiotowe i społeczne), emocjonalność (przedmiotowa i społeczna); opisuje relacje ze światem społecznym i ze światem przedmiotów;

7....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin