INTEGRACJA EUROPEJSKA
1. GENEZA I HISTORIA POWSTANIA UNII EUROPEJSKIEJ
Po zakonczeniu II w.ś Europa stanęła wobec konieczności określania swojej przyszłości. 9.05.1950 r powstał Plan Shumana. Istotą jego było rozpoczęcie integracji wybranych dziedzin gospodarki. Następstwem Planu Shumana było powołanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS). Dotyczyła tych dziedzin gospodarki które w tamtym czasie roztrzygały o potencjale zbrojeniowym państw. Podstawą prawną utworzenia EWWiS był TRAKTAT PARYSKI utworzony przez 6 państw ( Belgia, RFN, Francja, Włochy, Luksemburg, Holandia). Traktat ten został podpisany jako jedyny na 50 lat. 22.07.2002 r przestała istnieć Wspólnota EWWiS.
W 1957 r powołano Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG) i Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA) na mocy TRAKTATÓW RZYMSKICH.Wszystkie te Wspólnoty tworzyło 6 państw. W 1967 r TRAKTAT FUZYJNY połączył wszystkie te Wspólnoty. W 1968 r powstała Unia Celna. Zawarta została między państwami Wspólnot. 1.11.1993 r wszedł w życie TRAKTAT z MAASTRICHT, który ustanowił Unię Europejską. Do Unii dołączyły w 1995 r Austria, Finlandia, Szwecja. W 1999 r utworzono Unię Gospodarczą i Walutową a w lutym 2001 r podpisano TRAKTAT NICEJSKI – przygotowujący Unię do przyjęcia kolejnych państw.W 2002 r wprowadzono do obrotu banknoty i monety euro. A 01.05.2004 r Unia poszerzyła się o 10 nowych państw. Unia Europejska liczy 25 państw. : Austria, belgia, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry Włochy, Wielka brytania.
2. CELE I STRUKTURA UNII EUROPEJSKIEJ
CELE:
1. Trwały i zrównoważony rozwój gospodarczy
2. podniesienie standardów życia obywateli
3. zapewnienie spójności ekonomicznej i społecznej
4. Unia gospodarcza i Walutowa
5. potwierdzenie swojej tożsamości w skali międzynarodowej ( WPZiB)
6. rozwijanie bliskiej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
Unia opiera się na trzech filarach :
FILAR I
Zakres podmiotowy WE, EWEA, EWWiS
1. unia celna i jednolity rynek
2. polityka rolna
3. polityka strukturalna
4. polityka handlowa
FILAR II
Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa
1. współpraca, wspólne stanowiska i działania
2. utrzymanie pokoju
3. prawa człowieka
4. demokracja
5. pomoc krajom nieczłonkowskim
FILAR III
Sprawy wewnętrzne i wymiarów sprawiedliwości
1. współpraca miedzy władzami sadowniczymi
2. współpraca policji
3. walka z rasizmem i ksenofobia
4. zwalczanie handlu narkotykowego i bronią
5. zwalczanie zorganizowanej przestępczości
3. KLASYFIKACJA INSTYTUCJI UNII EUROPEJSKIEJ
Instytucje międzyrządowe: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej
Instytucja wykonawcza: Komisja Europejska
Instytucja parlamentarna : Parlament europejski
Instytucje sądownicze: Trybunał Sprawiedliwości, Sąd I instancji
Instytucje kontrolne: Trybunał Obrachunkowy
Inne organy : Komitet Ekonomiczno – Społeczny, Komitet Regionów, Europol
4. SKŁAD I KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH INSTYTUCJI UNII EUROPEJSKIEJ
RADA EUROPEJSKA
Zadania tej instytucji określił Traktat z Maastricht. Rada europejska nadaje Unii impulsy niezbędne do jej rozwoju i określa wytyczne jej polityki.
RADA UNII EUROPEJSKIEJ
Jej zadaniem jest realizacja wynikajacych z Traktatu celów Wspólnot a zarazem reprezentowanie i ochrona interesów państw członkowskich. Skład Rady UE – po jednym przedstawicielu z każdego państwa. Szczebel ministerialny – skład nie jest stały. Siedzibą Rady jest Bruksela.
KOMISJA EUROPEJSKA
Uprawnienia Komisji:
1. prawo inicjatywy legislacyjnej
2. prawo wykonania aktów prawnych
3. nadzór nad wykonywaniem aktó prawnych, traktatów
4. administrowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację wspólnych przedsięwzięć
Komisja składa się z 25 Komisarzy. Kadencja Komisji trwa 5 lat. Siedziba Komisji to Bruksela. Posiada ponad 20 dyrekcji generalnych.
PARLAMENT EUROPEJSKI
Kompetencje Parlamentu:
1. uprawnienia w procesie legislacyjnym
2. uprawnienia budzetowe
3. uprawnienia kontrolne
Kadencja trwa 5 lat.Deputowani są wybierania w wyborach powszednich. Siedziba w Strasburgu. Sesje plenarne organizowane są raz na miesiąc. Działalnością parlamentu kieruje Prezydium wybierane przez posłów. Jest przewodniczacy i 14 wiceprzewodniczacych Decyzje zapadaja na podstawie bezwzględnej większościoddanych głosów. Liczba posłów to 732. polska ma 54 posłów w parlamencie europejskim.
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI I SĄD I INSTANCJI
Zadania:
1. kontrola stosowania prawa wspólnotowego
2. interpretowanie prawa wspólnotowego
3. rozwój prawa wspólnotowego
Składa się z 25 sedziów. Adwokaci generalni powoływani na 8 lat. Przewodniczący Trybunału jest wybierany przez sędziów na 3 lata. Trybunał orzeka w składzie 3 lub 5 – ciu sedziów. Orzeczenia Trybunału sa ostateczne.
Sąd I instancji – powołany w 1987 r a funkcjonuje od 1989 r. Roztrzyga sprawy o mniejszym znaczeniu. Składa się z 25 sedziów powoływanych na 6 lat. Apeluje wobec orzeczeń sądu I instancji.
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY
Ma zadanie badania zgodności z prawem i prawidłowości wszystkich wydatków i dochodów i ocenę racjonalności i prawidłowości zarządzania finansami. Po zamknięciu roku budżetowego sporzadza sprawozdanie z wykozystania budżetu, który stosuje się podstawą do uchwalenia przez Parlament Europejski absolutorium dla Komsji. Składa się z 25 osób mianowanych na 6 lat przez Radę Unii w drodze jednomyślnego głosowania.
5. PIERWOTNE ŹRÓDŁA PRAWA UNIJNEGO
6.CHARAKTERYSTYKA WTÓRNYCH ŹRÓDEŁ PRAWA WSPÓLNOTOWEGO
1. Rozporządzenia – akt największej mocy obowiązywania. Swoim zasięgiem obejmuje wszystkie państwa.
2. Dyrektywy – akt prawny, który może być kierowany wyłącznie do państwa członkowskiego.
3. decyzja – akt prawny dotyczacy konkretnego adresata. Może być kierowana do państwa, instytucji, przedsiębiorstwa a nawet konkretnych osób. Nakłada na adresata określone obowiązki bądź nadaje określone uprawnienia.
4. Zalecenia – nie ma mocy wiążącej, ich wprowadzenie w życie jest dobrowolne
5. opinie – są wydawane w postępowaniu wewnętrznym pomiędzy organami wspólnoty.
6. orzecznictwo trybunału Sprawiedliwości
7. CHARAKTERYSTYKA ETAPÓW INTEGRACJI GOSPODARCZEJ
8. SWOBODY JEDNOLITEGO RYNKU WEWNĘTRZNEGO I ICH CHARAKTERYSTYKA. OKRESY PRZEJŚCIOWE DLA POLSKI W ZAKRESIE TYCH SWOBÓD.
1. Swoboda przepływu towarów :
- nie ma granic
- nie ma ceł
- jednolite standardy towarów – certyfikaty
- harmonizacja produktów
2. Swoboda przepływu osób
- prawo do pracy
- prawo do życia
- prawo osiedlania się
- prawo korzystania ze świadczeń socjalnych
3. Swoboda przepływu usług
- prawo do zakupu usług zagranicznych
- prawo do sprzedaży usług w kraju własnym i w innych krajach
4. Swoboda przepływu kapitału:
- prawo do samodzielnych tranzakcji finansowych nie związanych z przepływem towarów, usług czy osób
9. KORZYŚCI DLA POLSKI WYNIKAJĄCE Z JEDNOLITEGO RYNKU WEWNĘTRZNEGO
10. PROGRAMY POMOCOWE
SAPARD – program związany z modernizacją rolnictwa
ISPA – fundusz spójności. Przedakcesyjny instrument skierowany na osiągnięcie przez kraje kandydujące w zakresie transportu i ochrony środowiska
PHARE - wspieranie krajów w trasformacji ekonomicznej, przejścia od gospodarki planowanej do rynkowej oraz pomoc w spełnianiu warunków stawianych przyszłym członkom UE.
11. CELE I ZASADY WYKORZYSTANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH
ZASADY:
1. Zasada koncentracji
2. zasada programowania
3. – ;- partnerstwa
4. dodatkowości
5. zasada substydialności
6. zasada monitorowania i oceny
Celem strategicznym jest rozwijanie konkurencyjnej gospoderki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości.
12. CELE I ZASADY WYKORZYSTANIA FUNDUSZU SPÓJNOŚCI
- Czasowy instrument pomocy dla najuboższych krajów UE
- Preferowane duże projekty
- Celem zminimalizowania różnic rozwoju poprzez inwestycje w infrastrukturę
*ochrona środowiska
*transport
annamaria6696