INTEGRACJA_EUROPEJSKA.doc

(43 KB) Pobierz
INTEGRACJA EUROPEJSKA

INTEGRACJA EUROPEJSKA

 

1.      GENEZA I HISTORIA POWSTANIA UNII EUROPEJSKIEJ

Po zakonczeniu II w.ś Europa stanęła wobec konieczności określania swojej przyszłości. 9.05.1950 r powstał Plan Shumana. Istotą jego było rozpoczęcie integracji wybranych dziedzin gospodarki. Następstwem Planu Shumana było powołanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS). Dotyczyła tych dziedzin gospodarki które w tamtym czasie roztrzygały o potencjale zbrojeniowym państw. Podstawą prawną utworzenia EWWiS był TRAKTAT PARYSKI utworzony przez 6 państw ( Belgia, RFN, Francja, Włochy, Luksemburg, Holandia). Traktat ten został podpisany jako jedyny na 50 lat. 22.07.2002 r przestała istnieć Wspólnota EWWiS.

W 1957 r powołano Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG) i Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA)  na mocy TRAKTATÓW RZYMSKICH.Wszystkie te Wspólnoty tworzyło 6 państw. W 1967 r TRAKTAT FUZYJNY połączył wszystkie te Wspólnoty. W 1968 r powstała Unia Celna. Zawarta została między państwami Wspólnot. 1.11.1993 r wszedł w życie TRAKTAT z MAASTRICHT, który ustanowił Unię Europejską. Do Unii dołączyły w 1995 r Austria, Finlandia, Szwecja. W 1999 r utworzono Unię Gospodarczą i Walutową a w lutym 2001 r podpisano TRAKTAT NICEJSKI – przygotowujący Unię do przyjęcia kolejnych państw.W 2002 r wprowadzono do obrotu banknoty i monety euro. A 01.05.2004 r Unia poszerzyła się o 10 nowych państw. Unia Europejska liczy 25 państw. : Austria, belgia, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry Włochy, Wielka brytania.

 

2.      CELE I STRUKTURA UNII EUROPEJSKIEJ

CELE:

1.      Trwały i zrównoważony rozwój gospodarczy

2.      podniesienie standardów życia obywateli

3.      zapewnienie spójności ekonomicznej i społecznej

4.      Unia gospodarcza i Walutowa

5.      potwierdzenie swojej tożsamości w skali międzynarodowej ( WPZiB)

6.      rozwijanie bliskiej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.

Unia opiera się na trzech filarach :

FILAR I

Zakres podmiotowy WE, EWEA, EWWiS

1.      unia celna i jednolity rynek

2.      polityka rolna

3.      polityka strukturalna

4.      polityka handlowa

FILAR II

Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa

1.      współpraca, wspólne stanowiska i działania

2.      utrzymanie pokoju

3.      prawa człowieka

4.      demokracja

5.      pomoc krajom nieczłonkowskim

FILAR III

Sprawy wewnętrzne i wymiarów sprawiedliwości

1.      współpraca miedzy władzami sadowniczymi

2.      współpraca policji

3.      walka z rasizmem i ksenofobia

4.      zwalczanie handlu narkotykowego i bronią

5.      zwalczanie zorganizowanej przestępczości

 

3.      KLASYFIKACJA INSTYTUCJI UNII EUROPEJSKIEJ

 

Instytucje międzyrządowe: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej

Instytucja wykonawcza: Komisja Europejska

Instytucja parlamentarna : Parlament europejski

Instytucje sądownicze: Trybunał Sprawiedliwości, Sąd I instancji

Instytucje kontrolne: Trybunał Obrachunkowy

Inne organy : Komitet Ekonomiczno – Społeczny, Komitet Regionów, Europol

 

4.      SKŁAD I KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH INSTYTUCJI UNII EUROPEJSKIEJ

 

RADA EUROPEJSKA

Zadania tej instytucji określił Traktat z Maastricht. Rada europejska nadaje Unii impulsy niezbędne do jej rozwoju i określa wytyczne jej polityki.

 

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

Jej zadaniem jest realizacja wynikajacych z Traktatu celów Wspólnot a zarazem reprezentowanie i ochrona interesów państw członkowskich. Skład Rady UE – po jednym przedstawicielu z każdego państwa. Szczebel ministerialny – skład nie jest stały. Siedzibą Rady jest Bruksela.

 

KOMISJA EUROPEJSKA

Uprawnienia Komisji:

1.      prawo inicjatywy legislacyjnej

2.      prawo wykonania aktów prawnych

3.      nadzór nad wykonywaniem aktó prawnych, traktatów

4.      administrowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację wspólnych przedsięwzięć

Komisja składa się z 25 Komisarzy. Kadencja Komisji trwa 5 lat. Siedziba Komisji to Bruksela. Posiada ponad 20 dyrekcji generalnych.

 

PARLAMENT EUROPEJSKI

Kompetencje Parlamentu:

1.      uprawnienia w procesie legislacyjnym

2.      uprawnienia budzetowe

3.      uprawnienia kontrolne

Kadencja trwa 5 lat.Deputowani są wybierania w wyborach powszednich. Siedziba w Strasburgu. Sesje plenarne organizowane są raz na miesiąc. Działalnością parlamentu kieruje Prezydium wybierane przez posłów. Jest przewodniczacy i 14 wiceprzewodniczacych Decyzje zapadaja na podstawie bezwzględnej większościoddanych głosów. Liczba posłów to 732. polska ma 54 posłów w parlamencie europejskim.

 

 

 

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI I SĄD I INSTANCJI

Zadania:

1.      kontrola stosowania prawa wspólnotowego

2.      interpretowanie prawa wspólnotowego

3.      rozwój prawa wspólnotowego

Składa się z 25 sedziów. Adwokaci generalni powoływani na 8 lat. Przewodniczący Trybunału jest wybierany przez sędziów na 3 lata. Trybunał orzeka w składzie 3 lub 5 – ciu sedziów. Orzeczenia Trybunału sa ostateczne.

Sąd I instancji – powołany w 1987 r a funkcjonuje od 1989 r. Roztrzyga sprawy o mniejszym znaczeniu. Składa się z 25 sedziów powoływanych na 6 lat. Apeluje wobec orzeczeń sądu I instancji.

 

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

Ma zadanie badania zgodności z prawem i prawidłowości wszystkich wydatków i dochodów i ocenę racjonalności i prawidłowości zarządzania finansami. Po zamknięciu roku budżetowego sporzadza sprawozdanie z wykozystania budżetu, który stosuje się podstawą do uchwalenia przez Parlament Europejski absolutorium dla Komsji. Składa się z 25 osób mianowanych na 6 lat przez Radę Unii w drodze jednomyślnego głosowania.

 

 

5. PIERWOTNE ŹRÓDŁA PRAWA UNIJNEGO

 

6.CHARAKTERYSTYKA WTÓRNYCH ŹRÓDEŁ PRAWA WSPÓLNOTOWEGO

1.      Rozporządzenia – akt największej mocy obowiązywania. Swoim zasięgiem obejmuje wszystkie państwa.

2.      Dyrektywy – akt prawny, który może być kierowany wyłącznie do państwa członkowskiego.

3.      decyzja – akt prawny dotyczacy konkretnego adresata. Może być kierowana do państwa, instytucji, przedsiębiorstwa a nawet konkretnych osób. Nakłada na adresata określone obowiązki bądź nadaje określone uprawnienia.

4.      Zalecenia – nie ma mocy wiążącej, ich wprowadzenie w życie jest dobrowolne

5.      opinie – są wydawane w postępowaniu wewnętrznym pomiędzy organami wspólnoty.

6.      orzecznictwo trybunału Sprawiedliwości

 

7.      CHARAKTERYSTYKA ETAPÓW INTEGRACJI GOSPODARCZEJ

 

8.      SWOBODY JEDNOLITEGO RYNKU WEWNĘTRZNEGO I ICH CHARAKTERYSTYKA. OKRESY PRZEJŚCIOWE DLA POLSKI W ZAKRESIE TYCH SWOBÓD.

1.      Swoboda przepływu towarów :

-          nie ma granic

-          nie ma ceł

-          jednolite standardy towarów – certyfikaty

-          harmonizacja produktów

2.      Swoboda przepływu osób

-          prawo do pracy

-          prawo do życia

-          prawo osiedlania się

-          prawo korzystania ze świadczeń socjalnych

3.      Swoboda przepływu usług

-          prawo do zakupu usług zagranicznych

-          prawo do sprzedaży usług w kraju własnym i w innych krajach

4.      Swoboda przepływu kapitału:

-          prawo do samodzielnych tranzakcji finansowych nie związanych z przepływem towarów, usług czy osób

 

 

9.      KORZYŚCI DLA POLSKI WYNIKAJĄCE Z JEDNOLITEGO RYNKU WEWNĘTRZNEGO

 

10.  PROGRAMY POMOCOWE

 

SAPARD – program związany z modernizacją rolnictwa

 

ISPA – fundusz spójności. Przedakcesyjny instrument skierowany na osiągnięcie przez kraje kandydujące w zakresie transportu i ochrony środowiska

 

PHARE -  wspieranie krajów w trasformacji ekonomicznej, przejścia od gospodarki planowanej do rynkowej oraz pomoc w spełnianiu warunków stawianych przyszłym członkom UE.

 

11.  CELE I ZASADY WYKORZYSTANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH

ZASADY:

1.      Zasada koncentracji

2.      zasada programowania

3.      – ;-      partnerstwa

4.                 dodatkowości

5.      zasada substydialności

6.      zasada monitorowania i oceny

Celem strategicznym jest rozwijanie konkurencyjnej gospoderki opartej  na wiedzy i przedsiębiorczości.

 

12.  CELE I ZASADY WYKORZYSTANIA FUNDUSZU SPÓJNOŚCI

-          Czasowy instrument pomocy dla najuboższych krajów UE

-          Preferowane duże projekty

-          Celem zminimalizowania różnic rozwoju poprzez inwestycje w infrastrukturę

*ochrona środowiska

*transport

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin