Propozycja dostosowania wymagań.doc

(29 KB) Pobierz
Propozycja dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia kl

Propozycja dostosowania wymagań edukacyjnych

do indywidualnych potrzeb ucznia kl. III szkoły podstawowej

w świetle diagnozy psychologiczno – pedagogicznej

 

Diagnoza ( skrócona)

- niższy niż przeciętny poziom inteligencji ogólnej

-obniżona zdolność wykonywania operacji myślowych typu – uogólnianie , wnioskowanie,

  abstrahowanie

- mały zakres pamięci

- zaburzenia w zakresie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej

- osłabiona wyobraźnia i planowanie przestrzenne

- zaburzenia funkcji słuchowych ( analizy i syntezy słowa , pamięci  fonologicznej )

- wada wymowy , ubogie słownictwo i niska operatywność słowna

- obniżona odporność emocjonalna , trudności adaptacyjne w nowych sytuacjach

Przykładowe skutki edukacyjne:

- znaczne problemy z przyswajaniem i zapamiętywaniem wiadomości

- trudności w wypowiadaniu się i odtwarzaniu wyuczonych treści ( pisemnie i ustnie )

- słabsza zdolność korzystania z informacji podawanych drogą słuchową

- obniżona umiejętność selekcji informacji , odróżniania ważnych od mniej istotnych ,

  wiązania  i uogólniania informacji

- trudności w nauce matematyki

- problemy w opanowaniu techniki czytania , obniżone rozumienie czytanych treści,

   poleceń pisemnych oraz treści zadań tekstowych.

-  zaburzona poprawność  pisania ze słuchu  i  z pamięci

- obniżony poziom graficzny pisma

- trudności w analizie zadań o skomplikowanej strukturze graficznej , zapamiętywaniu

  informacji ułożonych w sekwencje ( np. tabliczka mnożenia , algorytmy działań )

- możliwe trudności w orientacji na mapie oraz w geometrii

  Sposoby dostosowania:

- dostosowanie poziomu trudności zadań szkolnych i domowych do indywidualnych

   możliwości ucznia ( dawać mniej zadań ,  o mniejszym stopniu trudności).

- dzielenie materiału na mniejsze części , aby ułatwić ich zapamiętanie i odtworzenie.

- niewskazane jest  nagłe wyrywanie  do odpowiedzi bez uprzedzenia , szczególnie

  z odległych partii materiału

- polecenia  ustne i pisemne winny mieć prostą konstrukcję , należy upewniać się , czy zostały

  dobrze zrozumiane , w razie potrzeby dodatkowo wyjaśniać.

- podczas nauki  matematyki odwoływać się do konkretu , treści zadań przedstawiać   graficznie, ukierunkowywać i naprowadzać w myśleniu, nawiązując do codziennych sytuacji   życiowych

- utrwalać zdobyte wiadomości i umiejętności poprzez częste ich  powtarzanie   i przypominanie.

- dawać więcej czasu na odpowiedzi ustne i samodzielne prace pisemne, w czasie których

   należy podchodzić do chłopca , upewniać się , czy nie wymaga pomocy.

- pomagać podczas wypowiedzi ustnych w doborze słownictwa , naprowadzać poprzez

  pytania pomocnicze

- przy tematach przekrojowych pomóc chłopcu w tworzeniu wyraźnego schematu analizy

  poprzez zadawanie dodatkowych pytań naprowadzających , pomagać w porządkowaniu

  wiadomości , wyciąganiu wniosków

- czytanie lektur szkolnych  lub innych opracowań rozłożyć w czasie.

- dyktanda i prace pisemne oceniać bardziej liberalnie pod względem poprawności

   ortograficznej  i graficznej , częściej sprawdzać zeszyty szkolne , zalecać dodatkową pracę    w domu   

- uwzględniać ewentualne trudności w orientacji na mapie ( tj. naprowadzać

  i ukierunkowywać poprzez np. dokładne określenie położenia danego obiektu ) oraz

  w geometrii poprzez możliwość większej ilości ćwiczeń i praktycznych doświadczeń

  z wykorzystaniem modeli przestrzennych.

- w trosce o prawidłowy rozwój sfery emocjonalno – społecznej należy ucznia często

  wzmacniać , tworzyć atmosferę życzliwości i bezpieczeństwa, dbać o prawidłowe relacje   z rówieśnikami

- konieczne jest objęcie chłopca systematyczną terapią logopedyczną oraz pomocą w ramach

  zajęć dydaktyczno – wyrównawczych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin