Praw-ustawa-o-samorzadzie-pielegniarek-1991rok.pdf

(227 KB) Pobierz
Microsoft Word - D19910178Lj.doc
©Kancelaria Sejmu s. 1/22
USTAWA
z dnia 19 kwietnia 1991 r.
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 1991
r. Nr 41, poz. 178, z
1996 r. Nr 24, poz.
110, Nr 91, poz. 410,
z 1998 r. Nr 106, poz.
668, z 2000 r. Nr 120,
poz. 1268, z 2002 r.
Nr 62, poz. 559, Nr
153, poz. 1271, Nr
240, poz. 2052, z 2004
r. Nr 92, poz. 885.
o samorządzie pielęgniarek i położnych 1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Tworzy się samorząd pielęgniarek i położnych dla reprezentowania zawodo-
wych, społecznych i gospodarczych interesów tych zawodów, zwany dalej „sa-
morządem”.
2. Jednostkami organizacyjnymi samorządu posiadającymi osobowość prawną są:
okręgowe izby pielęgniarek i położnych oraz Naczelna Izba Pielęgniarek i Po-
łożnych zwane dalej odpowiednio „okręgowymi izbami” i „Naczelną Izbą”.
3. Samorząd jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko ustawie.
Art. 2.
1. Siedzibą Naczelnej Izby jest Warszawa.
2. Obszar działania poszczególnych okręgowych izb pielęgniarek i położnych, ich
liczbę i siedziby ustala Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych na wniosek
zjazdów okręgowych, uwzględniając zasadniczy podział terytorialny państwa.
3. Okręgową izbę stanowią pielęgniarki i położne wpisane na listę jej członków.
1) Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia:
1) dyrektywy 77/452/EWG z dnia 27 czerwca 1977 r. dotyczącej wzajemnego uznawania dyplo-
mów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji pielęgniarki
odpowiedzialnej za opiekę ogólną, łącznie ze środkami mającymi na celu ułatwienie skutecznego
wykonywania prawa przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (Dz. Urz. WE L 176 z
15.07.1977, z późn. zm.),
2) dyrektywy 80/154/EWG z dnia 21 stycznia 1980 r. dotyczącej wzajemnego uznawania dyplo-
mów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji w zakresie po-
łożnictwa i zawierającej środki mające na celu ułatwienie skutecznego wykonywania prawa
przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (Dz. Urz. WE L 033 z 11.02.1980, z późn. zm.),
3) dyrektywy 2001/19/WE z dnia 14 maja 2001 r. zmieniającej dyrektywy 89/48/EWG i
92/51/EWG w sprawie ogólnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych oraz dyrektywy
77/452/EWG, 77/453/EWG, 78/686/EWG, 78/687/EWG, 78/1026/EWG, 78/1027/EWG,
80/154/EWG, 80/155/EWG, 85/384/EWG, 85/432/EWG, 85/433/EWG i 93/16/EWG dotyczące
zawodów pielęgniarki ogólnej, lekarza dentysty, lekarza weterynarii, położnej, architekta, farma-
ceuty i lekarza (Dz. Urz. WE L 206 z 31.07.2001).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawnych prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej
ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - doty-
czą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
04-05-13
 
©Kancelaria Sejmu s. 2/22
Art. 3.
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o „pielęgniarce” należy przez to rozumieć również
„pielęgniarza”.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o „państwie członkowskim Unii Europejskiej” na-
leży przez to rozumieć również „państwo członkowskie Europejskiego Porozu-
mienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Go-
spodarczym oraz Konfederację Szwajcarską”.
Art. 4.
1. Zadaniem samorządu jest w szczególności:
1) sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu pielę-
gniarki i położnej,
2) ustalanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej oraz sprawowanie nadzo-
ru nad ich przestrzeganiem,
3) ustalanie standardów zawodowych i standardów kwalifikacji zawodowych
pielęgniarek i położnych obowiązujących na poszczególnych stanowiskach
pracy, zatwierdzanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
4) opiniowanie programu kształcenia zawodowego,
5) współdziałanie w ustalaniu kierunków rozwoju pielęgniarstwa,
6) integrowanie środowiska pielęgniarek i położnych,
7) obrona godności zawodowej pielęgniarek i położnych,
8) reprezentowanie i ochrona zawodu pielęgniarki i położnej,
8a) udzielanie pielęgniarkom i położnym będącym obywatelami państw człon-
kowskich Unii Europejskiej, zamierzającym wykonywać zawód pielęgniarki
lub położnej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej informacji na temat ure-
gulowań prawnych dotyczących ochrony zdrowia oraz ubezpieczeń społecz-
nych w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu pielęgniarki i położ-
nej,
9) zajmowanie stanowiska w sprawach stanu zdrowia społeczeństwa, polityki
zdrowotnej państwa oraz organizacji ochrony zdrowia,
10) szerzenie oświaty zdrowotnej,
11) współpraca z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami
badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą,
12) współpraca z samorządem lekarskim oraz z samorządami innych zawodów
medycznych w kraju i za granicą,
13) organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form
pomocy materialnej dla pielęgniarek, położnych i ich rodzin,
14) zarządzanie majątkiem własnym,
15) prowadzenie działalności wydawniczej,
16) uznawanie kwalifikacji pielęgniarek i położnych będących obywatelami
państw członkowskich Unii Europejskiej, zamierzających wykonywać za-
wód pielęgniarki lub położnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Samorząd wykonuje swoje zadania w szczególności przez:
04-05-13
©Kancelaria Sejmu s. 3/22
1) stwierdzanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki i prawa wykonywania
zawodu położnej oraz prowadzenie rejestru pielęgniarek i rejestru położnych,
2) negocjowanie warunków pracy i płac,
3) opiniowanie i wnioskowanie w sprawach kształcenia przed- i podyplomowe-
go, a w szczególności specjalizacji zawodowej pielęgniarek i położnych,
4) przewodniczenie komisjom konkursowym na stanowiska pielęgniarek naczel-
nych, przełożonych i pielęgniarek oddziałowych oraz uczestnictwo w kon-
kursach na inne kierownicze stanowiska w służbie zdrowia,
5) opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących ochrony zdrowia i
wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej,
6) orzekanie w zakresie odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych
oraz sprawowanie sądownictwa polubownego.
3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 8a, Naczelna Izba Pielęgnia-
rek i Położnych oraz okręgowe izby pielęgniarek i położnych mogą tworzyć w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia ośrodki informacyjno-
edukacyjne.
Art. 5.
Uprawnienia samorządu wymienione w art. 4 ust. 2 pkt 2 nie naruszają uprawnień
związków zawodowych wynikających z ustawy o związkach zawodowych i Kodek-
su pracy.
Art. 6.
1. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może zaskarżyć do Sądu Najwyższego
pod zarzutem sprzeczności z prawem uchwały organu izby w ciągu 2 miesięcy
od dnia otrzymania uchwały. Sąd Najwyższy utrzymuje zaskarżoną uchwałę w
mocy lub ją uchyla.
2. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może zwrócić się do Krajowego Zjazdu
Pielęgniarek i Położnych lub do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych o
podjęcie uchwały w sprawie należącej do właściwości samorządu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 powinien rozpatrzyć najbliższy Krajowy
Zjazd Pielęgniarek i Położnych, a Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych w
terminie miesiąca od jego wpływu.
Rozdział 2
Członkowie samorządu, ich prawa i obowiązki
Art. 7.
1. Na listę członków okręgowej izby wpisuje się pielęgniarki i położne, które:
1) posiadają prawo wykonywania zawodu,
2) zamierzają wykonywać lub wykonują zawód na obszarze działania izby.
2. Na listę członków okręgowej izby mogą być wpisane, na swój wniosek, pielę-
gniarki i położne spełniające warunek określony w ust. 1 pkt 1, lecz nie wyko-
nujące zawodu.
04-05-13
©Kancelaria Sejmu s. 4/22
3. W razie wykonywania zawodu na obszarze działania dwóch lub więcej izb, pie-
lęgniarka lub położna podlega wpisaniu na listę członków wybranej przez siebie
izby.
Art. 8.
Skreślenie z listy członków okręgowej izby następuje wskutek:
1) śmierci,
2) prawomocnego pozbawienia prawa wykonywania zawodu z mocy orzeczenia
sądu pielęgniarek i położnych lub z wyroku sądu,
3) zrzeczenia się prawa wykonywania zawodu,
4) przeniesienia się na teren innej izby.
dodany rozdz. 2a
wchodzi w życie z dn.
1.01.2005 r. (Dz.U. z
2004 r. Nr 92, poz.
885)
Art. 9.
Członkowie samorządu obowiązani są:
1) postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
2) sumiennie wykonywać obowiązki zawodowe,
3) przestrzegać uchwał organów izb,
4) regularnie opłacać składkę członkowską.
Art. 10.
Członkowie samorządu mają prawo:
1) wybierać i być wybierani do organów izb z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1,2 i 3,
2) korzystać z pomocy izb w zakresie rozwijania kwalifikacji zawodowych oraz
w zakresie zapewnienia właściwych warunków wykonywania zawodu,
3) korzystać z ochrony i pomocy prawnej organów izb,
4) korzystać z innych świadczeń izb i działalności samopomocowej.
Art. 11.
1. Pracodawca nie może wypowiedzieć lub rozwiązać umowy o pracę ani wypo-
wiedzieć warunków pracy i płacy pielęgniarce lub położnej pełniącej funkcję z
wyboru w organach izb, o których mowa w art. 12 pkt 2-5 i art. 13 pkt 2-5, w
czasie jej pełnienia oraz w okresie jednego roku po ustaniu kadencji, bez zgody
właściwej okręgowej rady pielęgniarek i położnych.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadkach określonych w art. 40, art. 40 1 oraz
w art. 43 Kodeksu pracy.
< Rozdział 2a
Rejestry pielęgniarek i położnych
Art. 11a.
1. Centralny Rejestr Pielęgniarek i Położnych prowadzi Naczelna Rada Pielę-
gniarek i Położnych.
04-05-13
©Kancelaria Sejmu s. 5/22
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w formie elektronicznej,
w sposób uniemożliwiający jego uszkodzenie, zniszczenie lub dostęp osób
nieupoważnionych.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia może, w ramach środków budżetu
państwa, których jest dysponentem, dofinansować koszty związane z pro-
wadzeniem rejestru, o którym mowa w ust. 1.
Art. 11b.
Rejestr, o którym mowa w art. 11a ust. 1, zawiera następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko,
2) nazwisko rodowe,
3) imiona rodziców,
4) płeć,
5) miejsce i datę urodzenia,
6) numer ewidencyjny PESEL, a w przypadku gdy pielęgniarce lub położ-
nej nie nadano tego numeru – serię i numer dowodu osobistego lub pasz-
portu, albo numer identyfikacyjny innego dokumentu, na podstawie któ-
rego możliwe jest ustalenie danych,
7) numer NIP – w odniesieniu do pielęgniarki, położnej, posiadającej taki
numer,
8) obywatelstwo (obywatelstwa),
9) adres zamieszkania,
10) tytuł zawodowy,
11) numer zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu albo ograniczone-
go prawa wykonywania zawodu oraz numery poprzednich zaświadczeń
o prawie wykonywania zawodu z określeniem organu wydającego za-
świadczenie i daty wydania,
12) informację o posiadaniu prawa wykonywania zawodu w innym państwie
niż Rzeczpospolita Polska,
13) informację o ograniczeniach w wykonywaniu zawodu,
14) nazwę ukończonej szkoły pielęgniarskiej lub szkoły położnych, numer
dyplomu i datę jego wydania oraz rok ukończenia tej szkoły,
15) datę rozpoczęcia wykonywania zawodu,
16) datę i miejsce rozpoczęcia i ukończenia stażu podyplomowego,
17) datę i rodzaj ukończonego kształcenia podyplomowego, nazwę organiza-
tora kształcenia wydającego zaświadczenie oraz w przypadku szkolenia
specjalizacyjnego numer dyplomu oraz datę jego wystawienia,
18) stopień naukowy, datę jego uzyskania oraz nazwę organu nadającego
stopień,
19) tytuł naukowy, datę jego uzyskania oraz nazwę organu nadającego tytuł,
20) nazwę pracodawcy oraz datę zatrudnienia i stanowisko, poczynając od
daty rozpoczęcia wykonywania zawodu,
21) informację o prowadzeniu indywidualnej, indywidualnej specjalistycz-
nej lub grupowej praktyki pielęgniarek, położnych wraz z numerem
wpisu do właściwego rejestru,
04-05-13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin