autyzm_mat_cz_10.pdf

(112 KB) Pobierz
Autyzm –
zasady dobrej interwencji
Ewa Pisula
Wydział Psychologii
Uniwersytet Warszawski
Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl
797550939.002.png
Charakterystyka dobrej interwencji:
1. Wczesne rozpoczynanie
(między 18 a 40 m.ż., a jeśli to możliwe – wcześniej).
Od razu, gdy u dziecka podejrzewany jest autyzm
Cel: rozwijanie zdolności komunikowania się oraz
zdolności do wspólnej aktywności z innymi osobami.
797550939.003.png
2. Proporcja dorosłych i dzieci (początkowo 1:1,
potem mała grupa – dziecko nadal jest wspomagane
przez swojego terapeutę).
3. Indywidualizacja programu.
4. Wyraźna struktura , jasno sformułowane cele.
797550939.004.png
5. Systematyczne, ciągłe oddziaływania (12 miesięcy
w roku) o dużej intensywności (minimum 25 h
tygodniowo) .
6. Stosowanie różnych metod , umożliwiających
wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka.
7. Prowadzenie terapii w naturalnym środowisku.
797550939.005.png
8. Priorytety:
- rozwijanie funkcjonalnego, spontanicznego
komunikowania się,
- rozwijanie umiejętności społecznych,
- wspieranie rozwoju poznawczego,
- rozwijanie umiejętności zabawy,
- proaktywne podejście do problemów w
zachowaniu.
797550939.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin