1. Obcy w mieścieWszyscy spacerują swobodnie po sali. Nauczyciel czyta polecenia, a uczniowie wykonują je.Do wielkiego miasta przyjeżdża grupa obcych przybyszów. Speszeni:• spoglądają na innych• oglądają, jak kto jest ubrany• patrzą na swoje ręce• patrzą na twarze• poruszają się pewnie, czasem wyniośle• witają się • rzucają się sobie w ramionaCel: rozluźnienie, zmniejszenie onieśmielenia, przełamanie barier, dystansu fizycznego, integracja grupy.2. Gorące krzesłaWszyscy siedzą w kręgu na krzesłach, zaś jedna osoba stoi w środku- ona nie ma krzesła. Kończąc zdanie: „Jestem osobą, która ...” podaje jakąś cechę ( np. jeździ na rowerze, lubi spać itp.). Osoba identyfikująca się z tą cechą wstaje i zajmuje miejsce na środku, a osoba będąca dotychczas na środku sali siada. Nowa osoba na środku kończy zdanie „Jestem osobą która...”.Cel: współdziałanie w grupie, relaksacja.3. Podaj gestUczestnicy siedzą na krzesełkach w kole. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, pokazując jakiś gest (np. skinienie głową, pstryknięcie palcami, itp. ), osoba siedząca obok powtarza jakiś gest, dodają swój, itd., aż dojdzie do osoby rozpoczynającej.Uwaga: Do zabawy można włączyć muzykę, będzie bardziej dynamicznie.Cel: integracja grupy, budowanie zaufania, podniesienie nastroju.Pożegnać można się również w sposób zabawowy ( polecam do przeprowadzenia, uczniowie bardzo lubią tę zabawę ).4. Pajęczyna.Wszyscy siadają w kręgu. Prowadząca trzyma w ręku kłębek wełny i rzucając go do jednej z osób, mówi: „czuję się jak...”. Kolejne osoby łapiąc kłębek odpowiadają na to pytanie. Między uczestnikami powstaje coś na kształt pajęczyny. W końcu zapada cisza. Wszyscy napinają swój koniec sznurka, czujemy się związani z całą grupą. Nauczyciel lub ktoś przez niego wyznaczony przecina wszystkie nitki w kręgu ( symbol rozstania ).Uwaga: Zabawa przebiega na tle muzyki.Zabawy integrujące grupę mają na celu:• uczestnictwo w grupie• budowanie wzajemnego zaufania• uczenie prawidłowej komunikacji• uczenie dostrzegania i szanowania potrzeb innych• rozwijanie zdolności emocjonalnych• bawią• służą odprężeniu• integrują grupęWarunkiem udanej zabawy jest stwarzanie w grupie klimatu pełnego zaufania. Jeżeli w grupie są jakieś osoby, które nie chcą się przyłączyć do zabawy, nie wolno ich zmuszać. Osoby te mogą pozostać na pozycji obserwatora, aż z czasem same wyrażą chęć uczestnictwa w zabawie. Nauczyciel, który prowadzi zabawy, powinien być do nich przygotowany, a zabawy powinny być wcześniej przemyślane i zaplanowane.
gochaad