Przygotowanie psychiczne, teoretyczne, indywidualne.pdf

(37 KB) Pobierz
Przygotowanie Psychiczne, Teoretyczne i Intelektualne
W przygotowaniu sportowca tkwią na ogół znaczne rezerwy, umoŜliwiające uzyskanie
postępu wyników i wykazanie większej skuteczności startowej bez konieczności zwiększenia
wymiaru treningu.
Prawidłowo prowadzone przygotowanie psychiczne, w tym szczególnie wolicjonalne,
moŜe pozwolić na efektywniejsze wykorzystanie własnych moŜliwości, a takŜe spełnić
profilaktyczną rolę wobec napięć wynikających z uprawiania sportu. Jest to główna sfera
bezpośredniego oddziaływania trenera na zawodników.
Przygotowaniem psychicznym określa się całokształt oddziaływań na psychikę,
zapewniających kształtowane gotowości do treningu i walki sportowej.
Pojęcie to obejmuje szereg zjawisk i procesów, między innymi:
¡ rozwijanie motywacji i nastawień,
¡ kształtowanie cech psychicznych,
¡ przygotowanie wolicjonalne,
¡ elementy wychowania intelektualnego,
¡ elementy przygotowania techniczno–taktycznego,
¡ elementy przygotowania sprawnościowego.
DuŜą rolę odgrywają motywy , które są siłą pobudzającą do treningu i walki oraz
pokonywania trudności w drodze do celu. MoŜna wyodrębnić motywy moralne i materialne,
a takŜe osobiste i społeczne. Umiejętne kierowanie nimi i ich wykorzystanie jest
nieodzownym czynnikiem przygotowania psychicznego. Często u dzieci, początkowe motywy
i zainteresowania są przypadkowe lub powierzchowne. Rozbudowanie głębszej motywacji
i dalszy rozwój zaleŜą od kierunku oddziaływań pedagogicznych i doświadczeń
wzbogacających treści i znaczenia przeŜyć sportowych. Pierwsze wychowawcze zadanie
trenera polega na tym, aby rozwinąć je w głęboko uświadomione dąŜenie oparte na osiąganiu
wspólnych celów oraz mocnych zasad moralnych. Właśnie w tym okresie naleŜy wpajać
podstawowe reguły etyki sportowej.
Jednym z głównych składowych przygotowania psychicznego jest przygotowanie
wolicjonalne , polegające na kształtowaniu cech woli lub szeroko rozumianego pojęcia cech
charakteru.
Cechy woli naleŜy rozumieć jako dyspozycje do świadomego i celowego regulowania
postępowania, do podejmowania decyzji i wysiłków dla realizacji określonych działań,
zachowań i postaw oraz powstrzymywania lub zaniechania innych, zwłaszcza, jeŜeli te
działania związane są ze świadomym i aktywnym przezwycięŜaniem wewnętrznych lub
zewnętrznych przeszkód.
Do głównych cech woli zalicza się:
¡ inicjatywę;
¡ zdecydowanie;
¡ śmiałość;
¡ samoopanowanie;
¡ wytrwałość.
Ich kształtowanie powinno towarzyszyć treningowi we wszystkich jego fazach.
W poszczególnych dyscyplinach cechy woli przejawiają się w róŜny sposób, zaleŜnie od
warunków i form działania oraz skali trudności, powstających w trakcie ich wykonywania.
Dlatego teŜ moŜna wyodrębnić dla kaŜdej dyscypliny charakterystyczne cechy wiodące.
Przygotowanie wolicjonalne nie mo Ŝ na traktowa ć w sposób oderwany, lecz nale Ŝ y
realizowa ć je w trakcie wszystkich zada ń w procesie treningu .
Metody przygotowania wolicjonalnego polegają na:
¡ regularnym wdraŜaniu do obowiązkowej i systematycznej realizacji programu treningu
i przyzwyczajeniu do warunków startowy;
¡ planowy wprowadzaniu dodatkowych trudności, zwiększaniu stopnia trudności
stawianych zadań, stałe zwiększanie i regulowanie obciąŜeń treningowych;
¡ wykorzystywanie reguł i warunków zawodów (walki sportowej);
¡ stopniowym nasilaniu funkcji samowychowania.
Nieodł ą cznym elementem przygotowania psychicznego powinno by ć te Ŝ
przygotowanie intelektualne i teoretyczne .
Przygotowanie intelektualne to przygotowanie zawodnika wyposaŜonego w zasób
wiedzy ogólnej i specjalistycznej do aktywnego, świadomego i racjonalnego uczestnictwa
w działalności sportowej, wdraŜania do samodzielnego rozwiązywania zadań oraz
samooceny, samokontroli i analizy treningu i zawodów.
Efektywność szkolenia w duŜej mierze zaleŜy od zasobu posiadanej sportowej wiedzy.
Przygotowanie teoretyczne polega na wyposaŜeniu zawodnika w odpowiedni zasób
wiedzy o sporcie, o człowieku, o uprawianej dyscyplinie. Konieczne jest podnoszenie jej
poziomu w całym procesie szkolenia.
W zakresie wiedzy, która stanowi równieŜ treść intelektualnego kształcenia zawodnika,
waŜne są takie elementy jak:
¡ informacje o charakterze światopoglądowym, motywacyjnym, sportowo–etycznym
i kultury ogólnej;
¡ wiadomości o ogólnych zasadach szkolenia, biologiczne i psychologiczne podstawy
działalności sportowej, wiedza o technice i taktyce, środkach i metodach, organizacji
i budowie treningu, zasadach sportowego trybu Ŝycia, sposobach odnowy biologicznej,
higienie urazach i chorobach, sposobie ich zapobiegania i leczenia itp.
Bezpośrednie przekazywanie wiedzy związane jest z uzasadnieniem przez trenera
stawianych zadań, kształtowaniem świadomego i aktywnego stosunku do treningu,
kierowaniem realizacją pracy i analizą wyników.
Określone znaczenie w intelektualnym kształceniu zawodnika ma system zajęć
teoretycznych, organizowanych równolegle z treningiem oraz kierowanie samokształceniem
i rozwojem poznawczych zainteresowań zawodnika.
Planuj ą c zadania z zakresu przygotowania teoretycznego i intelektualnego, nale Ŝ y
uwzgl ę dni ć mo Ŝ liwo ś ci percepcyjne dziecka, wynikaj ą ce z fazy rozwoju . DuŜe znaczenie
ma indywidualizacja podejścia wychowawczego, zadań, metod i form oddziaływania
pedagogicznego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin