Tworzenie splash screens.pdf

(314 KB) Pobierz
237561774 UNPDF
Tworzenie splash screens
Najprościej utworzyć splash screen (ekran powitalny widoczny w czasie uruchamiania
programu) poprzez wykorzystanie gotowego, najlepiej przezroczystego obrazu i dodanie do
niego ciekawego tła. Efekt końcowy będzie zależny głównie od kompozycji tła - można tu
wykorzystywać liczne filtry i przekształcenia.
Ćwiczenie należy rozpocząć od utworzenia kartki o kolorze białym. Jako, że nie ma
standardowego rozmiaru splash screenów, w tym dokumencie przyjęto wielkość 400x300
pikseli. Następnie należy utworzyć warstwę o kolorze czerwonym (ten kolor będzie później
można zmienić na dowolny). Teraz z czerwonej warstwy należy wyciąć elipsę. W tym celu
należy użyć narzędzia "Zaznaczenie eliptyczne" (drugie narzędzie w oknie gimpa). Menu
opcji dla narzędzia jest wyświetlane po dwukrotnym kliknięciu na ikonę narzędzia. Na
rysunku 1 pokazano jak parametr promień wpływa na zaznaczenie - zdecydowanie lepszą
opcją dla tworzonego obrazu będzie przypadek drugi - bardzo rozmyte zaznaczenie. Elipsę
należy wyciąć w środku obrazu. Następnie należy utworzyć trzecią wartstwę, tym razem
koloru czarnego i wyciąć z niej nieco większą elipsę uzyskując efekt jak na rysunku 2.
Rysunek 1. Parametr promień określający stopień rozmycia zaznaczenia.
237561774.005.png 237561774.006.png
Rysunek 2. Obraz z wyciętymi dwiema elipsami. Po prawej stronie widoczna struktura
warstw.
Kolejnym urozmaiceniem tła może być dodanie białej siatki, ewentualnie poziomych lub
pionowych linii. Należy rozpocząć od utworzenia warstwy przezroczystej i umieszczenia jej
na samej górze w hierarchii warstw. Siatka tworzona jest przez następującą procedurę:
<Obraz> -> Filtry -> Renderowanie -> Deseń -> Siatka (rysunek 3). Należy ustawić dwa
parametry: biały kolor siatki oraz Odstęp równy 5. Aby dodać tylko linie pionowe należy
ustawić parametr Poziomo w sekcji Szerokość na 0 (rozłączając wcześniej łańcuch zależności
Poziomo/Pionowo).
Rysunek 3. Opcje dla siatki
Tak utworzona siatka jest niestety zbyt intensywna - aby całą kompozycję nieco złagodzić
należy w oknie warstw ustawić poziom krycia dla warstwy z siatką na niską wartość (rysunek
4).
237561774.007.png 237561774.008.png
Wskazówka: suwak Krycie najlepiej od razu ustawić na 0 i stopniowo zwiększać wartość
używając kursorów na klawiaturze. Operowanie suwakiem w ten sposób jest wygodniejsze
niż przy użyciu myszy.
Rysunek 4. Siatka z odpowiednim poziomem przezroczystości
Pora na wstawienie rysunku. Tutaj zostanie wykorzystany obraz
Rysunek jest przezroczysty co ułatwi wkomponowanie go w tworzony splash screen. Rysunek
zawiera warstwy - wybrane z nich najwygodniej połączyć w jedną, a później skopiować i
wkleić jako nową warstwę w tworzonym splash screenie, po czym przeskalować ją do
szerokości 300 pikseli ( prawy klik na nowej warstwie -> Przeskaluj warstwę ). Na tym
etapie obraz powinien wyglądać jak na rysunku 5.
237561774.001.png 237561774.002.png
Rysunek 5. Wstawienie rysunku do splash screena.
Czarne kontury wstawionego rysunku nie najlepiej komponują się z czarnym tłem, można
nieco rozjaśnić poprzez rzucenie białego cienia dla warstwy z bocianami ( <Obraz> ->
Script-Fu -> Cień -> Rzucany cień ). Parametry dla cienia należy ustawić tak jak na rysunku
6 (Kolor ustawiono na biały).
Rysunek 6. Wprowadzenie białej poświaty wokół rysunku.
Po dodaniu napisu (narzędzie T) można uzyskać efekt końcowy jak na rysunku 7.
Rysunek 7. Efekt końcowy.
237561774.003.png 237561774.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin