Tworzenie splash screens.pdf
(
314 KB
)
Pobierz
237561774 UNPDF
Tworzenie splash screens
Najprościej utworzyć splash screen (ekran powitalny widoczny w czasie uruchamiania
programu) poprzez wykorzystanie gotowego, najlepiej przezroczystego obrazu i dodanie do
niego ciekawego tła. Efekt końcowy będzie zależny głównie od kompozycji tła - można tu
wykorzystywać liczne filtry i przekształcenia.
Ćwiczenie należy rozpocząć od utworzenia kartki o kolorze białym. Jako, że nie ma
standardowego rozmiaru splash screenów, w tym dokumencie przyjęto wielkość 400x300
pikseli. Następnie należy utworzyć warstwę o kolorze czerwonym (ten kolor będzie później
można zmienić na dowolny). Teraz z czerwonej warstwy należy wyciąć elipsę. W tym celu
należy użyć narzędzia "Zaznaczenie eliptyczne" (drugie narzędzie w oknie gimpa). Menu
opcji dla narzędzia jest wyświetlane po dwukrotnym kliknięciu na ikonę narzędzia. Na
rysunku 1 pokazano jak parametr promień wpływa na zaznaczenie - zdecydowanie lepszą
opcją dla tworzonego obrazu będzie przypadek drugi - bardzo rozmyte zaznaczenie. Elipsę
należy wyciąć w środku obrazu. Następnie należy utworzyć trzecią wartstwę, tym razem
koloru czarnego i wyciąć z niej nieco większą elipsę uzyskując efekt jak na rysunku 2.
Rysunek 1. Parametr promień określający stopień rozmycia zaznaczenia.
Rysunek 2. Obraz z wyciętymi dwiema elipsami. Po prawej stronie widoczna struktura
warstw.
Kolejnym urozmaiceniem tła może być dodanie białej siatki, ewentualnie poziomych lub
pionowych linii. Należy rozpocząć od utworzenia warstwy przezroczystej i umieszczenia jej
na samej górze w hierarchii warstw. Siatka tworzona jest przez następującą procedurę:
<Obraz> -> Filtry -> Renderowanie -> Deseń -> Siatka
(rysunek 3). Należy ustawić dwa
parametry: biały kolor siatki oraz Odstęp równy 5. Aby dodać tylko linie pionowe należy
ustawić parametr Poziomo w sekcji Szerokość na 0 (rozłączając wcześniej łańcuch zależności
Poziomo/Pionowo).
Rysunek 3. Opcje dla siatki
Tak utworzona siatka jest niestety zbyt intensywna - aby całą kompozycję nieco złagodzić
należy w oknie warstw ustawić poziom krycia dla warstwy z siatką na niską wartość (rysunek
4).
Wskazówka: suwak Krycie najlepiej od razu ustawić na 0 i stopniowo zwiększać wartość
używając kursorów na klawiaturze. Operowanie suwakiem w ten sposób jest wygodniejsze
niż przy użyciu myszy.
Rysunek 4. Siatka z odpowiednim poziomem przezroczystości
Pora na wstawienie rysunku. Tutaj zostanie wykorzystany obraz
http://www.inf.sgsp.edu.pl/pub/MALUNKI_DUZE/PLD_DUZE/machine.xcf.gz
Rysunek jest przezroczysty co ułatwi wkomponowanie go w tworzony splash screen. Rysunek
zawiera warstwy - wybrane z nich najwygodniej połączyć w jedną, a później skopiować i
wkleić jako nową warstwę w tworzonym splash screenie, po czym przeskalować ją do
szerokości 300 pikseli (
prawy klik na nowej warstwie -> Przeskaluj warstwę
). Na tym
etapie obraz powinien wyglądać jak na rysunku 5.
Rysunek 5. Wstawienie rysunku do splash screena.
Czarne kontury wstawionego rysunku nie najlepiej komponują się z czarnym tłem, można
nieco rozjaśnić poprzez rzucenie białego cienia dla warstwy z bocianami (
<Obraz> ->
Script-Fu -> Cień -> Rzucany cień
). Parametry dla cienia należy ustawić tak jak na rysunku
6 (Kolor ustawiono na biały).
Rysunek 6. Wprowadzenie białej poświaty wokół rysunku.
Po dodaniu napisu (narzędzie T) można uzyskać efekt końcowy jak na rysunku 7.
Rysunek 7. Efekt końcowy.
Plik z chomika:
w_kas
Inne pliki z tego folderu:
Warstwy.pdf
(224 KB)
Warstwy i pseudo 3D.pdf
(191 KB)
Usuwanie tła z małych obrazów.pdf
(150 KB)
Tworzenie splash screens.pdf
(314 KB)
Tworzenie ikon za pomocą gimpa.pdf
(358 KB)
Inne foldery tego chomika:
◕ SUPER Czcionki
♣♣Tutorial Gimp
♦ 03
Brushes
czcionki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin