TEMATYKA INTEGRALNYCH OŚRODKÓW WIELOKIERUNKOWEJ DZIAŁALNOŚCI UCZNIÓW.doc

(125 KB) Pobierz
TEMATYKA INTEGRALNYCH OŚRODKÓW WIELOKIERUNKOWEJ DZIAŁALNOŚCI UCZNIÓW

TEMATYKA INTEGRALNYCH OŚRODKÓW WIELOKIERUNKOWEJ DZIAŁALNOŚCI UCZNIÓW
1. Ja i moi koledzy
Poznanie się wzajemne, integrowanie zespołu klasowego.
Podobieństwa i różnice między ludźmi.
Słuchanie czytanego tekstu.
Analiza i synteza słuchowa i wzrokowa wyrazów.
Określanie i przedstawienie wzajemnego położenia przedmiotów i osób na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Wykonanie własnej wizytówki.
Nauka piosenki „Pierwsza klasa”.

2.Wspominamy wakacje.
Wypowiedzi uczniów na temat wakacyjnych przeżyć.
Podział zdania na wyrazy. Przygotowanie do pisania.
Rozróżnianie charakterystycznych krajobrazów: góry, jeziora, morze.
Poznawanie otaczającego świata za pomocą różnych zmysłów.
Określanie i przedstawiane wzajemnego położenia osób i przedmiotów oraz podstawowych kierunków ruchu.
Przedstawianie linią i plamą barwną sytuacji przestrzennych.

3.W klasie jest miło i bezpiecznie
Zachowanie bezpieczeństwa i higieny w klasie i w szkole. Zasady współżycia w grupie.
Rozmowy tematyczne związane z bezpieczeństwem higieną nauki i zabawy.
Podział wyrazu na sylaby, znaczenie wyrazu jako nazwy.
Łączenie sylab w wyrazy.
Porównanie przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej.
Wyrabianie zręczności, spostrzegawczości i szybkiej reakcji na sygnały wzrokowe i słuchowe poprzez ćwiczenia i zabawę. Zabawy rytmiczne.
Planowanie i organizowanie pracy, utrzymanie porządku na stanowisku pracy.

4.Mój tornister.
Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza ”Tornister pełen uśmiechów”. Omówienie treści wiersza. Podział wyrazów na sylaby.
Zapoznanie z kształtami i nazwami figur płaskich - prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło.
Wyklaskiwanie rytmu, poznawanie ćwierćnut i ósemek.
Lepienie i formowanie z plasteliny- postać Plastusia.
Bezpieczeństwo i higiena zajęć ruchowych. Zabawy orientacyjno-porządkowe.

5.Bezpiecznie docieram do szkoły.
Poznanie przepisów i zasad zachowania się na drodze.
Prawidłowe stosowanie pojęć związanych z ruchem drogowym.
Rozmowy nt. bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Podział wyrazów na głoski.
Rozpoznawanie w otoczeniu i poprawne nazywanie figur geometrycznych.
Wykonanie znaków drogowych z tektury wg szablonów.
Zabawy ruchowe związane z poruszaniem się po drodze.

6.Jestem wzorowym pieszym.
Rozmowa kierowana nt. wycieczki.
Litera jako znak graficzny głoski.
Czytanie prostych wyrazów.
Bezpieczne poruszanie się pieszo w ruchu drogowym.
Czynnościowe wyodrębnianie zbiorów wg określonej cechy. Pojęcia mnogościowe-zbiór, podzbiór, część wspólna.
Nauka piosenki „Uważaj na drodze”.

7.Moja szkoła.
Wypowiedzi dzieci nt. budynku szkolnego i jego otoczenia.
Pomieszczenia szkolne i ich przeznaczenie.
Pracownicy szkoły, szacunek dla ich pracy.
Poznawanie znaków graficznych głoski a, litera mała i wielka.
Pisownia imion wielką literą.
Czytanie wyrazów i zdań.
Wyodrębnianie zbiorów, szukanie części wspólnej i złączenia zbiorów.
Ćwiczenia i zabawy z wybranymi przyborami.

8.Rosliny ozdobne wokół nas.
Pielęgnowanie roślin ozdobnych w klasie i w domu. Czynniki sprzyjające rozwojowi roślin. Estetyka otoczenia.
Wypowiedzi uczniów nt. upiększania klasy.
Nauka pisania litery i I.
Czytanie krótkiego tekstu.
Porównywanie liczebności zbiorów bez przeliczania elementów.
Zabawy ruchowe, bezpieczeństwo i higiena zajęć.

9.Pomagamy sobie wzajemnie.
Wzajemna pomoc w wykonywaniu obowiązków domowych. Dbałość o czystość , ład i estetykę w naszym otoczeniu.
Rozmowy nt. wzajemnej pomocy w organizacji życia rodzinnego.
Nauka pisania litery o małej i wielkiej.
Czytanie krótkich tekstów
Kształtowanie pojęcia ogólnego- owoce.
Porządkowanie zbiorów malejąco lub rosnąco.
Zabawy z kółkiem i obręczą.

10.Zajecia mojej mamy.
Swobodne wypowiedzi uczniów nt. zajęcia mojej mamy, oraz nt. prac domowych ich mam i własnego uczestnictwa w tych pracach.
Poznanie litery pisanej m M i ich połączeń. Kształtowanie pojęcia przetwory owocowe.
Porównywanie liczebności zbiorów.
Przygotowanie owocowych koreczków .
Higiena przygotowania i spożywania posiłków.
Wyklaskiwanie rytmów, rytmiczne podpisy.

11.Czym zajmuje się tato?
Nazywanie czynności i zawodów.
Wypowiedzi uczniów nt. kocham go.
Wprowadzenie liter t T.
Sylaba jako cząstka wyrazu zawierająca samogłoskę.
Wielka litera w pisaniu nazw mórz.
Przeliczanie elementów zakresie 10 w zbiorze.
Zabawy integracyjne.

12.Mój dzień.
Planowanie i organizowanie własnych zajęć w ciągu dnia.
Rozmowa nt. spędzania wolnego czasu od zajęć szkolnych i zagospodarowania własnego kącika ( pokój ucznia).
Pisanie małej i wielkiej litery i L.
Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu zdań. Pytajnik na końcu zdania.
Praktyczne posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 10.
Upiększanie pokoju do nauki, zabawy- serpentynowe sówki.


13.Razem spędzamy czas.
Wypowiedzi dzieci nt. spędzania wolnego czasu od zajęć szkolnych.
Znaczenie wypoczynku czynnego oraz pobudzającego rozwój intelektualny (książka, teatr).
Rozmowy nt. ulubionych bajek.
Pisanie wielkiej i małej litery e oraz sylab, wyrazów i zdań z tymi literami.
Czytanie krótkich tekstów.
Pisanie zdań z pamięci.
Poznanie struktury liczb w kolorach.
Liczba naturalna jej aspekt miarowy.
Wyklaskiwanie rytmu.
Przedstawienie linią i plamą barwna sceny sytuacyjnej z uwzględnieniem postaci ludzkich.

14.Zwierzęta-przyjaciele naszej rodziny.
Zwierzęta domowe nasi przyjaciele i ulubieńcy. Opieka nad zwierzętami domowymi.
Rozmowa nt. posiadanych zwierzątek domowych.
Pisanie liter k y wielkich i małych.
Rozpoznawanie w wyrazach spółgłosek i samogłosek.
Czytanie ze zwróceniem uwagi na właściwe akcentowanie pauzy, przecinka i pytajnika.
Symulowanie rozwiązania prostych zadań tekstowych.
Spacer i marsz terenowy- pokonywanie przeszkód.

15.Przygoda ze zwierzątkiem.
Opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej.
Pisanie z pamięci wyrazów i zdań.
Opisywanie swoich zwierzątek domowych i ich zachowania.
Cyfry jako symbole liczb, zapisywanie i odczytywanie cyfr 1 , 2.
Wycinanie, sklejanie i ozdabianie postaci kota z kartonu.
Prawidłowa organizacja stanowiska pracy.

16.Ja i moja rodzina.
Prawidłowe używanie pojęć: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie , wnuki.
Rozmowy o rodzinie na podstawie wiersza „Nasza rodzina” oraz własnych doświadczeń.
Pisanie cyfry 3, przeliczanie elementów zakresie 3.
Wykonanie prac plastycznych obrazujących rodziny uczniów.

17.Kiedy jest mi smutno.
Swobodne, kilkuzdaniowe wypowiedzi dzieci nt. ilustracji i osobistych doświadczeń związanych z chorobą.
Pisanie małej i wielkiej litery j oraz jej połączeń.
Czytanie wyrazów , zdań i tekstu.
Rozmowa nt. własnych uczuć. Co może spowodować smutek?
Monografia liczby 4.
Zabawy i gry z elementami podania i strzału do bramki.

18.Kiedy jest mi wesoło.
Rozmowa nt. sytuacji i zdarzeń sprawiających nam radość.
Pisanie liter s S oraz ich połączeń w wyrazach i zdaniach.
Wielka litera w wyrazach rozpoczynających zdanie.
Próba czytania z podziałem.
Umiejętność wyrażania uczuć gestem i mimika oraz odczytywanie uczuć innych osób.
Kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach kardynalnym, porządkowym i miarowym.
Zabawy i gry muzyczno-ruchowe.

19.Gdzie mieszkają ludzie?
Wypowiedzi na temat mieszkania jako miejsca pracy i wypoczynku.
Obowiązki dziecka w zakresie dbania o czystość, ład i estetykę w domu rodzinnym.
Wprowadzenie liter d D.
Czytanie wyrazów i tekstu. Bogacenie słownictwa związanego z tematem dom.
Porównywanie i porządkowanie liczb w zakresie 5.
Wprowadzenie znaków = .
Wykonanie makiety domu z opakowań kartonowych.
Poznanie nazw perkusyjnych instrumentów muzycznych.
Zabawy muzyczno- ruchowe.

20.Gdzie mieszkają zwierzęta?
Rozmowa nt. domów zwierząt. Nazwy różnych „domów” zwierząt.
Pisanie liter ą ę oraz ich połączeń, pisanie wyrazów i zdań.
Czytanie głośne i ciche krótkiego tekstu.
Dodawanie liczb w zakresie 5 , wprowadzenie znaku +
Budowanie makiety mieszkania dla zwierząt.
Wprowadzenie pięciolinii i klucza wiolinowego.
Gry i zabawy przygotowujące do minipiłki ręcznej.


21.Urodziny, imieniny.
Rozmowa nt. ważnych dni w życiu dziecka i rodziny.
Poznanie pisanych liter r R oraz ich połączeń.
Pisanie wyrazów i zdań z poznaną literą.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
Dodawanie liczb w zakresie 5. rozwiązywanie zadań tekstowych.
Poznanie kreski taktowej, wyklaskiwanie rytmu.Wykonanie projektu serwety na stół- rytm w plastyce.

22.Jestem uczniem.
Wypowiedzi dzieci nt. własnej osoby, zalet, umiejętności, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.
Sprawdzanie umiejętności uczniów w zakresie:
-czytania i pisania(podział poznanych liter na spółgłoski i samogłoski)
-przeliczania, porównywania i dodawania liczb.
Wykonanie z kolorowej tapety upominku- jabłuszka lub gruszki jako podziękowania dla pracowników szkoły.

23.Dary sadu i ogrodu.
Wypowiadanie się nt. ilustracji. Ustalenie związku ilustracji z tekstem oraz z doświadczeniami i przeżyciami dzieci.
Poznanie liter głoski u . Pisanie liter (u, U, ó ,Ó), wyrazów i zdań. Próba czytania z podziałem na role.
Kształtowanie pojęcia liczby 6. Rozkład liczby na dwa składniki.
Przedstawienie linia i plamą barwną jesiennego sadu.
Przygotowanie soków owocowych warzywnych.
Degustacja i omówienie wartości odżywczych soków owocowych i warzyw.

24.Jesienna pogoda.
Dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych, dbałość o zdrowie.
Ćwiczenia w płynnym czytaniu tekstu.
Wprowadzenie pisanej litery p P. Pisanie wyrazów i zdań.
Wielka litera w nazwach Polska, Polak, nazwach miast.
Rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie liczby 6.
Kształtowanie pojęcia głośno- cicho- najciszej.
Gry i zabawy przygotowujące do minipiłki ręcznej.

25.W kolorach jesieni.
Zmiany zachodzące w przyrodzie jesienia.
Opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej. Nadawanie tytułu historyjce.
Pisanie liter w W w sylabach , wyrazach oraz ich połączeń.
Dodawanie w zakresie 6. Układanie zadań tekstowych do obrazków.
Wykonanie jesiennej dekoracji klasy z materiałów przyrodniczych.
Przyporządkowanie barw dominujących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
Barwy ciepłe i zimne.

26.Odżywiamy się zdrowo.
Rozmowa nt. wartości odżywczej pokarmów. Poznanie naturalnych rudel witamin.
Pisanie liter c C oraz ich połączeń w sylabach wyrazach. Przepisywanie zdań i uzupełnianie wyrazów brakującą litera ó
Czytanie z podziałem na role.
Przestrzeganie zasad higieny i estetyki w czasie spożywania posiłków.
Odejmowanie jako ubywanie. Znak-.
Wykonanie kolorowych pomponów dla kulturalnych kibiców. Gry i zabawy przygotowujące do minipiłki nożnej.

27.Dbamy o siebie i o innych.
Rozmowa nt. relacji w rodzinie i w grupie koleżeńskiej. Wzajemna pomoc , wsparcie i opieka.
Poznanie pisanych liter ł Ł. Pisanie sylab , wyrazów i zdań. Pisownia wyrazów z ó .
Czytanie płynne zdań i tekstu. Dopowiadanie zakończenia opowiadania.
Odejmowanie liczb w zakresie 6.
Poznanie siebie , swojej wagi i wzrostu. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i nóg.

28.Nocne niespodzianki jesieni.
Bezpieczne i oszczędne gospodarowanie energia elektryczna.
Wypowiedzi dzieci nt. tekstu elementarzowego.
Naturalne i sztuczne rudla światła.
Poznanie malej i wielkiej litery n N., łączenie jej w sylabach , wyrazach. Pisanie zdań z pamięci.
Porównywanie , dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 6.,
Rytmiczne mówienie i wyklaskiwanie rytmu. Rola pauzy w utworach muzycznych. Pauza ćwierćnutowa.
Przedstawienie dowolna techniką obrazu nocnego nieba.


29.Kiedy wstaje dzien.
Funkcjonowanie człowieka w ciągu doby. Planowanie zajęć w ciągu dnia.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem oraz z podziałem na role.
Pisanie liter b B i ich połączeń.
Pisownia wyrazów z ó wymiennym.
Aspekt kardynalny, miarowy i porządkowy liczby 7.
Podstawowe elementy techniki i wybrane przepisy gry zespołowej.
Zabawy i gry przygotowujące do minipiłki ręcznej.

30.Mam zdrowe zęby.
Przestrzeganie zasad higieny osobistej warunkiem zdrowia i sprawności fizycznej.
Samorzutne wypowiedzi dzieci o wizycie u stomatologa.
Pisanie liter g G i ich połączeń w sylabach i wyrazach.
Układanie i zapisywanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
Ciche i głośne czytanie tekstu. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
Rozkład liczby 7 na składniki.
Nauka piosenki „ Na zdrowie”.

31.W lecznicy zwierząt.
Opieka nad zwierzętami domowymi i postępowanie z naszymi ulubieńcami czasie choroby.
Opowiadanie o przyjaźni i zabawach ze zwierzętami w oparciu o historyjkę obrazkową i doświadczenia dzieci.
Czytanie z podziałem na role.
Wielka litera w nazwach miejscowości i gór. Pisownia wyrazów z ó niewymiennym.
Liczenie w zakresie 7.rozwiązywanie zadań tekstowych.
Wykonanie postaci pieska z opakowania po jogurcie.
Doskonalenie sprawności, ćwiczenia wzmacniające mięsnie grzbietu i stóp.

32.Zawody naszych rodziców.
Wypowiedzi uczniów nt. pracy ich rodziców oraz znaczenia i potrzeby pracy człowieka.
Pisanie liter f F oraz ich połączeń w sylabach ni wyrazach.
Wielka litera na początku zdania, w nazwach miast i oceanów.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.
Ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę, wykonywane w pozycjach wysokich i niskich.

33.Kraków zabytki i legendy.
Poznanie najcenniejszych zabytków Krakowa.
Inscenizowanie legendy o smoku wawelskim.
Wprowadzenie pisanych liter z, Z i ich połączeń literowych.
Pisanie z pamięci.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.
Wprowadzenie nazw dni tygodnia.
Wykonanie postaci smoka wawelskiego i baranka.
Poznanie ludowej piosenki „Krakowiaczek”. Podstawowe kroki taneczne.

34.Krakowskie legendy.
Słuchanie legendy o krakowskim hejnale.
Opowiadanie legendy w oparciu o historyjkę obrazkowa.
Poznanie liter h H ch Ch oraz ich połączeń literowych w sylabach i wyrazach.
Wprowadzenie pojęcia dwuznak.
Podpisywanie rysunków , uzupełnianie i podpisywanie zdań.
Monografia liczby 8.
Posługiwanie się liczbą 8 w różnych aspektach.
Układanie zadań do rysunków i zapisywanie formuły matematycznej.
Zabawy i gry ruchowe.

35.Odpoczynek przy herbacie.
Pogadanka nt. pochodzenia i uprawy herbaty.
Słuchanie historyjki „o mandarynie czyli ważnym urzędniku w dawnych Chinach”.
Poznanie sposobów parzenia herbaty.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem. Czytanie z podziałem na role.
Przepisywanie zdań i pisanie z pamięci. Pisownia wyrazów z h i ch.
Porównywanie i dodawanie oraz odejmowanie liczb w zakresie 8.
Wycinanie serwetek do dekoracji stołu.

36.Ich już nie ma wśród nas.
Rozmowa nt. dnia poświęconego tym , którzy odeszli w oparciu o wycieczkę na cmentarz oraz doświadczenia dzieci.
Utrwalenie pisowni wyrazów z h i ch.
Rozwiązywanie zadań tekstowych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 8.
Wykonanie lampionu- znicza.
37.Oczekiwanie na list.
Inscenizowanie treści tekstu.
Poznanie liter sz Sz oraz ich połączeń w sylabach i wyrazach.
Wielka litera w korespondencji- adresowanie listów.
Pisanie zdań z pamięci.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
Układanie i przekształcanie zadań tekstowych.
Nauka wybranych ćwiczeń gimnastycznych gimnastycznych wykorzystaniem przyrządów.
Wprowadzenie nazw przyrządów gimnastycznych.

38.Zbieramy różne skarby.
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat własnych zainteresowań.
Gromadzenie i wyjaśnienie słownictwa wokół tematu filatelista.
Poznanie zapisu dwuznaku Cz, cz.
Ciche i głośne czytanie tekstu.
Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat cyklu obrazków.
Opowiadanie treści historyjki obrazkowej.
Monografia liczby 9.
Posługiwanie się liczbą 9 we wszystkich aspektach.
Wykonanie pudełka do przechowywania „skarbów”.
Potrzeba utrzymania porządku w miejscu pracy oraz porządkowania swoich kolekcji.

39.Nasi poeci
Słuchanie bajki J. Brzechwy „Kaczka Dziwaczka”.
Ilustrowanie poszczególnych przygód Kaczki Dziwaczki.
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 9.
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Utrwalanie pisowni wyrazów z ó.
Projektowanie i pokonywanie torów przeszkód z użyciem przyrządów.

40.Czas pomyśleć o prezentach.
Rozmowa na temat otrzymywania i dawania upominków bliskim osobom.
Pisanie dwuznaku dz. Pisanie wyrazów i zdań zawierających dwuznaki.
Czytanie tekstu ze zrozumieniem
Czytanie z podziałem na role.
Rozwiązywanie zadań tekstowych, dodawanie i odejmowanie w zakresie 9.
Wyklaskiwanie rytmu. Poznanie dźwięku sol.
Wykonanie ozdobnego dzbanka na suchy bukiet.

41.Spotkanie z poezją.
Słuchanie bajki J.Brzechwy „Hipopotam” .
Opisywanie hipopotama i żaby z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa.
Wprowadzenie znaków graficznych głoski ż. Pisanie liter Ż, ż i dwuznaków rz, Rz. Pisanie poznanych liter ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin