TEMATYKA INTEGRALNYCH OŚRODKÓW WIELOKIERUNKOWEJ DZIAŁALNOŚCI UCZNIÓW 1. Ja i moi koledzyPoznanie się wzajemne, integrowanie zespołu klasowego.Podobieństwa i różnice między ludźmi.Słuchanie czytanego tekstu.Analiza i synteza słuchowa i wzrokowa wyrazów.Określanie i przedstawienie wzajemnego położenia przedmiotów i osób na płaszczyźnie i w przestrzeni.Wykonanie własnej wizytówki.Nauka piosenki „Pierwsza klasa”.2.Wspominamy wakacje.Wypowiedzi uczniów na temat wakacyjnych przeżyć.Podział zdania na wyrazy. Przygotowanie do pisania.Rozróżnianie charakterystycznych krajobrazów: góry, jeziora, morze.Poznawanie otaczającego świata za pomocą różnych zmysłów.Określanie i przedstawiane wzajemnego położenia osób i przedmiotów oraz podstawowych kierunków ruchu.Przedstawianie linią i plamą barwną sytuacji przestrzennych.3.W klasie jest miło i bezpiecznieZachowanie bezpieczeństwa i higieny w klasie i w szkole. Zasady współżycia w grupie.Rozmowy tematyczne związane z bezpieczeństwem higieną nauki i zabawy.Podział wyrazu na sylaby, znaczenie wyrazu jako nazwy.Łączenie sylab w wyrazy.Porównanie przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej.Wyrabianie zręczności, spostrzegawczości i szybkiej reakcji na sygnały wzrokowe i słuchowe poprzez ćwiczenia i zabawę. Zabawy rytmiczne.Planowanie i organizowanie pracy, utrzymanie porządku na stanowisku pracy.4.Mój tornister.Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza ”Tornister pełen uśmiechów”. Omówienie treści wiersza. Podział wyrazów na sylaby.Zapoznanie z kształtami i nazwami figur płaskich - prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło.Wyklaskiwanie rytmu, poznawanie ćwierćnut i ósemek.Lepienie i formowanie z plasteliny- postać Plastusia.Bezpieczeństwo i higiena zajęć ruchowych. Zabawy orientacyjno-porządkowe.5.Bezpiecznie docieram do szkoły.Poznanie przepisów i zasad zachowania się na drodze.Prawidłowe stosowanie pojęć związanych z ruchem drogowym.Rozmowy nt. bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Podział wyrazów na głoski.Rozpoznawanie w otoczeniu i poprawne nazywanie figur geometrycznych.Wykonanie znaków drogowych z tektury wg szablonów.Zabawy ruchowe związane z poruszaniem się po drodze.6.Jestem wzorowym pieszym.Rozmowa kierowana nt. wycieczki.Litera jako znak graficzny głoski.Czytanie prostych wyrazów.Bezpieczne poruszanie się pieszo w ruchu drogowym.Czynnościowe wyodrębnianie zbiorów wg określonej cechy. Pojęcia mnogościowe-zbiór, podzbiór, część wspólna.Nauka piosenki „Uważaj na drodze”.7.Moja szkoła.Wypowiedzi dzieci nt. budynku szkolnego i jego otoczenia.Pomieszczenia szkolne i ich przeznaczenie.Pracownicy szkoły, szacunek dla ich pracy.Poznawanie znaków graficznych głoski a, litera mała i wielka.Pisownia imion wielką literą.Czytanie wyrazów i zdań.Wyodrębnianie zbiorów, szukanie części wspólnej i złączenia zbiorów.Ćwiczenia i zabawy z wybranymi przyborami.8.Rosliny ozdobne wokół nas.Pielęgnowanie roślin ozdobnych w klasie i w domu. Czynniki sprzyjające rozwojowi roślin. Estetyka otoczenia.Wypowiedzi uczniów nt. upiększania klasy.Nauka pisania litery i I.Czytanie krótkiego tekstu.Porównywanie liczebności zbiorów bez przeliczania elementów.Zabawy ruchowe, bezpieczeństwo i higiena zajęć.9.Pomagamy sobie wzajemnie.Wzajemna pomoc w wykonywaniu obowiązków domowych. Dbałość o czystość , ład i estetykę w naszym otoczeniu.Rozmowy nt. wzajemnej pomocy w organizacji życia rodzinnego.Nauka pisania litery o małej i wielkiej.Czytanie krótkich tekstówKształtowanie pojęcia ogólnego- owoce.Porządkowanie zbiorów malejąco lub rosnąco.Zabawy z kółkiem i obręczą.10.Zajecia mojej mamy.Swobodne wypowiedzi uczniów nt. zajęcia mojej mamy, oraz nt. prac domowych ich mam i własnego uczestnictwa w tych pracach.Poznanie litery pisanej m M i ich połączeń. Kształtowanie pojęcia przetwory owocowe.Porównywanie liczebności zbiorów.Przygotowanie owocowych koreczków .Higiena przygotowania i spożywania posiłków.Wyklaskiwanie rytmów, rytmiczne podpisy.11.Czym zajmuje się tato?Nazywanie czynności i zawodów.Wypowiedzi uczniów nt. kocham go.Wprowadzenie liter t T.Sylaba jako cząstka wyrazu zawierająca samogłoskę.Wielka litera w pisaniu nazw mórz.Przeliczanie elementów zakresie 10 w zbiorze.Zabawy integracyjne.12.Mój dzień.Planowanie i organizowanie własnych zajęć w ciągu dnia.Rozmowa nt. spędzania wolnego czasu od zajęć szkolnych i zagospodarowania własnego kącika ( pokój ucznia).Pisanie małej i wielkiej litery i L.Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu zdań. Pytajnik na końcu zdania.Praktyczne posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 10.Upiększanie pokoju do nauki, zabawy- serpentynowe sówki.13.Razem spędzamy czas.Wypowiedzi dzieci nt. spędzania wolnego czasu od zajęć szkolnych.Znaczenie wypoczynku czynnego oraz pobudzającego rozwój intelektualny (książka, teatr).Rozmowy nt. ulubionych bajek.Pisanie wielkiej i małej litery e oraz sylab, wyrazów i zdań z tymi literami.Czytanie krótkich tekstów.Pisanie zdań z pamięci.Poznanie struktury liczb w kolorach.Liczba naturalna jej aspekt miarowy.Wyklaskiwanie rytmu.Przedstawienie linią i plamą barwna sceny sytuacyjnej z uwzględnieniem postaci ludzkich.14.Zwierzęta-przyjaciele naszej rodziny.Zwierzęta domowe nasi przyjaciele i ulubieńcy. Opieka nad zwierzętami domowymi.Rozmowa nt. posiadanych zwierzątek domowych.Pisanie liter k y wielkich i małych.Rozpoznawanie w wyrazach spółgłosek i samogłosek.Czytanie ze zwróceniem uwagi na właściwe akcentowanie pauzy, przecinka i pytajnika.Symulowanie rozwiązania prostych zadań tekstowych.Spacer i marsz terenowy- pokonywanie przeszkód.15.Przygoda ze zwierzątkiem.Opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej.Pisanie z pamięci wyrazów i zdań.Opisywanie swoich zwierzątek domowych i ich zachowania.Cyfry jako symbole liczb, zapisywanie i odczytywanie cyfr 1 , 2.Wycinanie, sklejanie i ozdabianie postaci kota z kartonu.Prawidłowa organizacja stanowiska pracy.16.Ja i moja rodzina.Prawidłowe używanie pojęć: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie , wnuki.Rozmowy o rodzinie na podstawie wiersza „Nasza rodzina” oraz własnych doświadczeń.Pisanie cyfry 3, przeliczanie elementów zakresie 3.Wykonanie prac plastycznych obrazujących rodziny uczniów.17.Kiedy jest mi smutno.Swobodne, kilkuzdaniowe wypowiedzi dzieci nt. ilustracji i osobistych doświadczeń związanych z chorobą.Pisanie małej i wielkiej litery j oraz jej połączeń.Czytanie wyrazów , zdań i tekstu.Rozmowa nt. własnych uczuć. Co może spowodować smutek?Monografia liczby 4.Zabawy i gry z elementami podania i strzału do bramki.18.Kiedy jest mi wesoło.Rozmowa nt. sytuacji i zdarzeń sprawiających nam radość.Pisanie liter s S oraz ich połączeń w wyrazach i zdaniach.Wielka litera w wyrazach rozpoczynających zdanie.Próba czytania z podziałem.Umiejętność wyrażania uczuć gestem i mimika oraz odczytywanie uczuć innych osób.Kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach kardynalnym, porządkowym i miarowym.Zabawy i gry muzyczno-ruchowe.19.Gdzie mieszkają ludzie?Wypowiedzi na temat mieszkania jako miejsca pracy i wypoczynku.Obowiązki dziecka w zakresie dbania o czystość, ład i estetykę w domu rodzinnym.Wprowadzenie liter d D.Czytanie wyrazów i tekstu. Bogacenie słownictwa związanego z tematem dom.Porównywanie i porządkowanie liczb w zakresie 5.Wprowadzenie znaków = .Wykonanie makiety domu z opakowań kartonowych.Poznanie nazw perkusyjnych instrumentów muzycznych.Zabawy muzyczno- ruchowe.20.Gdzie mieszkają zwierzęta?Rozmowa nt. domów zwierząt. Nazwy różnych „domów” zwierząt.Pisanie liter ą ę oraz ich połączeń, pisanie wyrazów i zdań.Czytanie głośne i ciche krótkiego tekstu.Dodawanie liczb w zakresie 5 , wprowadzenie znaku +Budowanie makiety mieszkania dla zwierząt.Wprowadzenie pięciolinii i klucza wiolinowego.Gry i zabawy przygotowujące do minipiłki ręcznej.21.Urodziny, imieniny.Rozmowa nt. ważnych dni w życiu dziecka i rodziny.Poznanie pisanych liter r R oraz ich połączeń.Pisanie wyrazów i zdań z poznaną literą.Czytanie tekstu ze zrozumieniem.Dodawanie liczb w zakresie 5. rozwiązywanie zadań tekstowych.Poznanie kreski taktowej, wyklaskiwanie rytmu.Wykonanie projektu serwety na stół- rytm w plastyce.22.Jestem uczniem.Wypowiedzi dzieci nt. własnej osoby, zalet, umiejętności, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.Sprawdzanie umiejętności uczniów w zakresie:-czytania i pisania(podział poznanych liter na spółgłoski i samogłoski)-przeliczania, porównywania i dodawania liczb.Wykonanie z kolorowej tapety upominku- jabłuszka lub gruszki jako podziękowania dla pracowników szkoły.23.Dary sadu i ogrodu.Wypowiadanie się nt. ilustracji. Ustalenie związku ilustracji z tekstem oraz z doświadczeniami i przeżyciami dzieci.Poznanie liter głoski u . Pisanie liter (u, U, ó ,Ó), wyrazów i zdań. Próba czytania z podziałem na role.Kształtowanie pojęcia liczby 6. Rozkład liczby na dwa składniki.Przedstawienie linia i plamą barwną jesiennego sadu.Przygotowanie soków owocowych warzywnych.Degustacja i omówienie wartości odżywczych soków owocowych i warzyw.24.Jesienna pogoda.Dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych, dbałość o zdrowie.Ćwiczenia w płynnym czytaniu tekstu.Wprowadzenie pisanej litery p P. Pisanie wyrazów i zdań.Wielka litera w nazwach Polska, Polak, nazwach miast.Rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie liczby 6.Kształtowanie pojęcia głośno- cicho- najciszej.Gry i zabawy przygotowujące do minipiłki ręcznej.25.W kolorach jesieni.Zmiany zachodzące w przyrodzie jesienia.Opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej. Nadawanie tytułu historyjce.Pisanie liter w W w sylabach , wyrazach oraz ich połączeń. Dodawanie w zakresie 6. Układanie zadań tekstowych do obrazków.Wykonanie jesiennej dekoracji klasy z materiałów przyrodniczych.Przyporządkowanie barw dominujących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.Barwy ciepłe i zimne.26.Odżywiamy się zdrowo.Rozmowa nt. wartości odżywczej pokarmów. Poznanie naturalnych rudel witamin.Pisanie liter c C oraz ich połączeń w sylabach wyrazach. Przepisywanie zdań i uzupełnianie wyrazów brakującą litera óCzytanie z podziałem na role.Przestrzeganie zasad higieny i estetyki w czasie spożywania posiłków.Odejmowanie jako ubywanie. Znak-.Wykonanie kolorowych pomponów dla kulturalnych kibiców. Gry i zabawy przygotowujące do minipiłki nożnej.27.Dbamy o siebie i o innych.Rozmowa nt. relacji w rodzinie i w grupie koleżeńskiej. Wzajemna pomoc , wsparcie i opieka.Poznanie pisanych liter ł Ł. Pisanie sylab , wyrazów i zdań. Pisownia wyrazów z ó .Czytanie płynne zdań i tekstu. Dopowiadanie zakończenia opowiadania.Odejmowanie liczb w zakresie 6.Poznanie siebie , swojej wagi i wzrostu. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i nóg.28.Nocne niespodzianki jesieni.Bezpieczne i oszczędne gospodarowanie energia elektryczna.Wypowiedzi dzieci nt. tekstu elementarzowego.Naturalne i sztuczne rudla światła.Poznanie malej i wielkiej litery n N., łączenie jej w sylabach , wyrazach. Pisanie zdań z pamięci.Porównywanie , dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 6.,Rytmiczne mówienie i wyklaskiwanie rytmu. Rola pauzy w utworach muzycznych. Pauza ćwierćnutowa.Przedstawienie dowolna techniką obrazu nocnego nieba.29.Kiedy wstaje dzien.Funkcjonowanie człowieka w ciągu doby. Planowanie zajęć w ciągu dnia.Czytanie tekstu ze zrozumieniem oraz z podziałem na role.Pisanie liter b B i ich połączeń.Pisownia wyrazów z ó wymiennym.Aspekt kardynalny, miarowy i porządkowy liczby 7.Podstawowe elementy techniki i wybrane przepisy gry zespołowej.Zabawy i gry przygotowujące do minipiłki ręcznej.30.Mam zdrowe zęby.Przestrzeganie zasad higieny osobistej warunkiem zdrowia i sprawności fizycznej.Samorzutne wypowiedzi dzieci o wizycie u stomatologa.Pisanie liter g G i ich połączeń w sylabach i wyrazach.Układanie i zapisywanie zdań z rozsypanki wyrazowej.Ciche i głośne czytanie tekstu. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.Rozkład liczby 7 na składniki.Nauka piosenki „ Na zdrowie”.31.W lecznicy zwierząt.Opieka nad zwierzętami domowymi i postępowanie z naszymi ulubieńcami czasie choroby.Opowiadanie o przyjaźni i zabawach ze zwierzętami w oparciu o historyjkę obrazkową i doświadczenia dzieci.Czytanie z podziałem na role.Wielka litera w nazwach miejscowości i gór. Pisownia wyrazów z ó niewymiennym.Liczenie w zakresie 7.rozwiązywanie zadań tekstowych.Wykonanie postaci pieska z opakowania po jogurcie.Doskonalenie sprawności, ćwiczenia wzmacniające mięsnie grzbietu i stóp.32.Zawody naszych rodziców.Wypowiedzi uczniów nt. pracy ich rodziców oraz znaczenia i potrzeby pracy człowieka.Pisanie liter f F oraz ich połączeń w sylabach ni wyrazach.Wielka litera na początku zdania, w nazwach miast i oceanów.Czytanie tekstu ze zrozumieniem.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.Ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę, wykonywane w pozycjach wysokich i niskich.33.Kraków zabytki i legendy.Poznanie najcenniejszych zabytków Krakowa.Inscenizowanie legendy o smoku wawelskim.Wprowadzenie pisanych liter z, Z i ich połączeń literowych.Pisanie z pamięci.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.Wprowadzenie nazw dni tygodnia.Wykonanie postaci smoka wawelskiego i baranka.Poznanie ludowej piosenki „Krakowiaczek”. Podstawowe kroki taneczne.34.Krakowskie legendy.Słuchanie legendy o krakowskim hejnale.Opowiadanie legendy w oparciu o historyjkę obrazkowa.Poznanie liter h H ch Ch oraz ich połączeń literowych w sylabach i wyrazach.Wprowadzenie pojęcia dwuznak.Podpisywanie rysunków , uzupełnianie i podpisywanie zdań.Monografia liczby 8.Posługiwanie się liczbą 8 w różnych aspektach.Układanie zadań do rysunków i zapisywanie formuły matematycznej.Zabawy i gry ruchowe.35.Odpoczynek przy herbacie.Pogadanka nt. pochodzenia i uprawy herbaty.Słuchanie historyjki „o mandarynie czyli ważnym urzędniku w dawnych Chinach”.Poznanie sposobów parzenia herbaty.Czytanie tekstu ze zrozumieniem. Czytanie z podziałem na role.Przepisywanie zdań i pisanie z pamięci. Pisownia wyrazów z h i ch.Porównywanie i dodawanie oraz odejmowanie liczb w zakresie 8.Wycinanie serwetek do dekoracji stołu.36.Ich już nie ma wśród nas.Rozmowa nt. dnia poświęconego tym , którzy odeszli w oparciu o wycieczkę na cmentarz oraz doświadczenia dzieci.Utrwalenie pisowni wyrazów z h i ch.Rozwiązywanie zadań tekstowych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 8.Wykonanie lampionu- znicza.37.Oczekiwanie na list.Inscenizowanie treści tekstu.Poznanie liter sz Sz oraz ich połączeń w sylabach i wyrazach.Wielka litera w korespondencji- adresowanie listów.Pisanie zdań z pamięci.Czytanie tekstu ze zrozumieniem.Układanie i przekształcanie zadań tekstowych.Nauka wybranych ćwiczeń gimnastycznych gimnastycznych wykorzystaniem przyrządów.Wprowadzenie nazw przyrządów gimnastycznych.38.Zbieramy różne skarby.Swobodne wypowiedzi uczniów na temat własnych zainteresowań.Gromadzenie i wyjaśnienie słownictwa wokół tematu filatelista.Poznanie zapisu dwuznaku Cz, cz.Ciche i głośne czytanie tekstu.Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat cyklu obrazków.Opowiadanie treści historyjki obrazkowej.Monografia liczby 9.Posługiwanie się liczbą 9 we wszystkich aspektach.Wykonanie pudełka do przechowywania „skarbów”.Potrzeba utrzymania porządku w miejscu pracy oraz porządkowania swoich kolekcji.39.Nasi poeciSłuchanie bajki J. Brzechwy „Kaczka Dziwaczka”.Ilustrowanie poszczególnych przygód Kaczki Dziwaczki.Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 9.Rozwiązywanie zadań tekstowych.Utrwalanie pisowni wyrazów z ó.Projektowanie i pokonywanie torów przeszkód z użyciem przyrządów.40.Czas pomyśleć o prezentach.Rozmowa na temat otrzymywania i dawania upominków bliskim osobom.Pisanie dwuznaku dz. Pisanie wyrazów i zdań zawierających dwuznaki.Czytanie tekstu ze zrozumieniemCzytanie z podziałem na role.Rozwiązywanie zadań tekstowych, dodawanie i odejmowanie w zakresie 9.Wyklaskiwanie rytmu. Poznanie dźwięku sol.Wykonanie ozdobnego dzbanka na suchy bukiet.41.Spotkanie z poezją.Słuchanie bajki J.Brzechwy „Hipopotam” .Opisywanie hipopotama i żaby z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa.Wprowadzenie znaków graficznych głoski ż. Pisanie liter Ż, ż i dwuznaków rz, Rz. Pisanie poznanych liter ...
Toudulenna