Indywidualny program dla dziecka.doc

(91 KB) Pobierz
Indywidualny program dla dziecka

Indywidualny program dla dziecka  

z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

i mózgowym porażeniem dziecięcym objętego zajęciami rewalidacyjno - wychowawczymi

na pierwszym etapie edukacyjnym

 

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA

 Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

  I MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM

 

  Chłopiec cierpi na mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe z częstymi atakami padaczkowymi o różnym stopniu nasilenia

i różnymi objawiającymi. Występuje u niego silne napięcie mięśniowe. Większą część dnia spędza w pozycji leżącej. Nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych. Potrafi przeżuwać jedzenie i próbuje gryźć. Emocjonalnie jest silnie związany z osobami bliskimi w tym również z nauczycielami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjno wychowawcze. Rozpoznaje osoby bliskie, lubi z nimi kontakt dotykowy. Potrafi na krótko nawiązać kontakt wzrokowy.

   W zakresie sprawności motorycznej potrafi przekręcać się na boki, podeprzeć się na przedramieniu (głównie prawym), przez chwilę trzymać głowę w pionie. Z uwagi na silne skrzywienie kręgosłupa siedzi wyłącznie podparty i podtrzymywany pasami. Potrafi utrzymać włożony mu do ręki przedmiot, przesunąć go po pulpicie, rozrzucić wieżę z klocków i rozpoznać obrazek na podstawie jego nazwy. Reaguje na zróżnicowane faktury, ściska rękę drugiej osoby. Mówi znaczeniowo „mama”, „am”, „Agi” (określenie dziewczynek). O swoich emocjach- radości, niezadowoleniu- informuje otoczenie gaworzeniem, głośnym śmiechem, gestykulacją i mimiką. Lubi cichą, spokojną muzykę, oraz zabawy z instrumentami i zabawkami wydającymi dźwięki.

  Samoobsługa

Zadania

programowe

Cele

Zadania

Uwagi

Jedzenie

- kształtowanie

 nawyku zachowania właściwej postawy podczas jedzenia

- ćwiczenia utrzymywania głowy w pionie, siedzenie

z podparciem

-  ćwiczenia przeciw ślinotokowi  manipulowanie palcami wokół warg,

- spożywanie, smakowanie różnych potraw

 

Ubieranie

- doskonalenie współpracy z opiekunem podczas zakładania

i zdejmowania odzieży

- ćwiczenia związane ze zdejmowaniem przedmiotów położonych na brzuchu, chustki na głowie

 

 

 Funkcjonowanie w środowisku 

Zadania programowe

Cele

Zadania

Uwagi

Komunikowane się – nadawanie informacji

- doskonalenie indywidualnego sposobu komunikowania się

- komunikowanie się w oparciu

o kanały niewerbalne, język ciała: oddech, wyraz oczu, mimikę, układ ciała, gestykulację, wokalizację

-   ćwiczenia oddechowe: dmuchanie, chuchanie

 

Komunikowane się – odbiór informacji

- wdrażanie do odbierania informacji werbalnych płynących ze świata zewnętrznego

- rozpoznawanie dźwięków płynących ze świata zewnętrznego

(głosy domowników, z telewizora, z radia)

- słuchanie nagrań

- ćwiczenia przy muzyce

 

Sprawności ułatwiających poznanie świata  i  funkcjonowanie w nim.

Zadania programowe

Cele
Zadania

Uwagi

Autoorientacja

i orientacja przestrzenna

- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała

- oglądanie siebie w lustrze, obserwowanie czynności rąk, nóg

-  układanie przedmiotów na masowanych częściach ciała             i manipulowanie nimi

- przekładanie się z pozycji leżącej na plecach na boki

 

 

Myślenie

- wydłużanie czasu koncentracji uwagi

 

- kojarzenie przedmiotu, koloru

- kształcenie nawyku patrzenia na twarz osoby mówiącej

- ćwiczenia przygotowawcze rozwijające koncentrację uwagi

(wskazywanie ręką lub wzrokiem jednakowych przedmiotów, kolorów, obrazków)

 

 

Sprawność manualna

i motoryczna

- ćwiczenie motoryki dużej

 

- usprawnianie manualne

-wykonywanie ćwiczeń usprawniających mięśnie brzucha

- ćwiczenia masujące palce, aby pozbyć się przykurczu, rozluźnić je -pocieranie dłońmi, klaskanie

- ćwiczenia rozmachowe - rozluźnianie napięcia mięśniowego ramienia i przedramienia- malowanie rękoma dziecka farbami dużych płaszczyzn ruchami

pionowymi, poziomymi, od lewej do prawej, z góry na dół

- ćwiczenie sprawności palców - uderzanie o klawiaturę organów, zgniatanie, rwanie papieru

- stemplowanie z ziemniaka, gąbki

-  kładzenie na stronie wypukłej (skolioza) na tapczanie, materacu

- ćwiczenia w podnoszeniu głowy, utrzymanie głowy

w pionie

- dziecko na kolanach n-la, ćwiczenia przytrzymujące głowę

- ćwiczenia w leżeniu na plecach - masaż nóg, rąk, tułowia

- wkładanie do rak dziecka różnych przedmiotów

- próby rzutu przedmiotem, wypuszczanie go z ręki, toczenie go

- uderzanie dłonią o przybory (piłeczka, woreczek, bębenek)

- przedłużanie, rozciąganie ramienia - przysuwanie przedmiotów w leżeniu na plecach, brzuchu, bokiem

- ćwiczenia przeciw silnym napięciom stóp (masaż palców, śródstopia, pięt, zginanie, łaskotanie)

- ćwiczenia zwiększające ruchomość w stawach barkowych, biodrowych, kolanowych, łokciowych - zginanie aż do zaniku napięcia mięśniowego.

 

 

Terapia wspierająca

Zadania

programowe

Cele

Zadania

Uwagi

Stymulacja dotykowa

- manipulowanie przedmiotami

i tworzywami bezkształtnymi

- chwytanie, trzymanie, przekładanie przedmiotów

- przesypywanie fasoli, grochu

- uklepywanie masy solnej, gliny, plasteliny

 

 

Stymulacja słuchowa

rozwijanie percepcji

słuchowej poprzez

muzykoterapię

- reagowanie na źródło dźwięku

- ćwiczenia przy muzyce, słuchanie, rozpoznawanie dźwięków akustycznych (szelest, darcie gazety)

- bujanie dziecka i śpiewanie piosenki

- klaskanie rękoma dziecka

- zabawa w szukanie źródeł dźwięków

 

Stymulacja wzrokowa

- rozwijanie percepcji

wzrokowej poprzez

dostarczanie telereceptorom pojedynczych bodźców ostrych i jednoznacznych

- szukanie źródła światła

- skupianie wzroku na wybranym elemencie 

- rozpoznawania znanych przedmiotów,

- układanie w szereg przedmiotów i ilustracji rękoma dziecka

- wodzenie wzrokiem za przedmiotem- zastosowanie  w ćwiczeniach przedmiotów o zdecydowanych kolorach

- chowanie przedmiotów z szeregu, aby zauważyło ono zmianę

- wodzenie wzrokiem za źródłem światła latarki

 

Stymulacja węchowa

- rozpoznawanie różnych zapachów

- prezentowanie w bliskiej odległości jednego zapachu przez dłuższy czas z jednoczesnym nazywaniem go

 

Stymulacja smakowa

- rozpoznawanie różnych smaków

- próba podawania w bardzo małych ilościach substancji o różnym smaku z jednoczesnym nazywaniem substancji, którą podajemy

- trening odczuwania temperatury w okolicy warg           i w jamie ustnej

 

 

 

Ramowy rozkład dnia pracy z dzieckiem

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin