z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
i mózgowym porażeniem dziecięcym objętego zajęciami rewalidacyjno - wychowawczymi
na pierwszym etapie edukacyjnym
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA
Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
I MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM
Chłopiec cierpi na mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe z częstymi atakami padaczkowymi o różnym stopniu nasilenia
i różnymi objawiającymi. Występuje u niego silne napięcie mięśniowe. Większą część dnia spędza w pozycji leżącej. Nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych. Potrafi przeżuwać jedzenie i próbuje gryźć. Emocjonalnie jest silnie związany z osobami bliskimi w tym również z nauczycielami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjno wychowawcze. Rozpoznaje osoby bliskie, lubi z nimi kontakt dotykowy. Potrafi na krótko nawiązać kontakt wzrokowy.
W zakresie sprawności motorycznej potrafi przekręcać się na boki, podeprzeć się na przedramieniu (głównie prawym), przez chwilę trzymać głowę w pionie. Z uwagi na silne skrzywienie kręgosłupa siedzi wyłącznie podparty i podtrzymywany pasami. Potrafi utrzymać włożony mu do ręki przedmiot, przesunąć go po pulpicie, rozrzucić wieżę z klocków i rozpoznać obrazek na podstawie jego nazwy. Reaguje na zróżnicowane faktury, ściska rękę drugiej osoby. Mówi znaczeniowo „mama”, „am”, „Agi” (określenie dziewczynek). O swoich emocjach- radości, niezadowoleniu- informuje otoczenie gaworzeniem, głośnym śmiechem, gestykulacją i mimiką. Lubi cichą, spokojną muzykę, oraz zabawy z instrumentami i zabawkami wydającymi dźwięki.
Samoobsługa
programowe
Zadania
- kształtowanie
nawyku zachowania właściwej postawy podczas jedzenia
- ćwiczenia utrzymywania głowy w pionie, siedzenie
z podparciem
- ćwiczenia przeciw ślinotokowi manipulowanie palcami wokół warg,
- spożywanie, smakowanie różnych potraw
- doskonalenie współpracy z opiekunem podczas zakładania
i zdejmowania odzieży
- ćwiczenia związane ze zdejmowaniem przedmiotów położonych na brzuchu, chustki na głowie
Funkcjonowanie w środowisku
Zadania programowe
- doskonalenie indywidualnego sposobu komunikowania się
- komunikowanie się w oparciu
o kanały niewerbalne, język ciała: oddech, wyraz oczu, mimikę, układ ciała, gestykulację, wokalizację
- ćwiczenia oddechowe: dmuchanie, chuchanie
Komunikowane się – odbiór informacji
- wdrażanie do odbierania informacji werbalnych płynących ze świata zewnętrznego
- rozpoznawanie dźwięków płynących ze świata zewnętrznego
(głosy domowników, z telewizora, z radia)
- słuchanie nagrań
- ćwiczenia przy muzyce
Sprawności ułatwiających poznanie świata i funkcjonowanie w nim.
Uwagi
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała
- oglądanie siebie w lustrze, obserwowanie czynności rąk, nóg
- układanie przedmiotów na masowanych częściach ciała i manipulowanie nimi
- przekładanie się z pozycji leżącej na plecach na boki
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi
- kojarzenie przedmiotu, koloru
- kształcenie nawyku patrzenia na twarz osoby mówiącej
- ćwiczenia przygotowawcze rozwijające koncentrację uwagi
(wskazywanie ręką lub wzrokiem jednakowych przedmiotów, kolorów, obrazków)
Sprawność manualna
i motoryczna
- ćwiczenie motoryki dużej
- usprawnianie manualne
-wykonywanie ćwiczeń usprawniających mięśnie brzucha
- ćwiczenia masujące palce, aby pozbyć się przykurczu, rozluźnić je -pocieranie dłońmi, klaskanie
- ćwiczenia rozmachowe - rozluźnianie napięcia mięśniowego ramienia i przedramienia- malowanie rękoma dziecka farbami dużych płaszczyzn ruchami
pionowymi, poziomymi, od lewej do prawej, z góry na dół
- ćwiczenie sprawności palców - uderzanie o klawiaturę organów, zgniatanie, rwanie papieru
- stemplowanie z ziemniaka, gąbki
- kładzenie na stronie wypukłej (skolioza) na tapczanie, materacu
- ćwiczenia w podnoszeniu głowy, utrzymanie głowy
w pionie
- dziecko na kolanach n-la, ćwiczenia przytrzymujące głowę
- ćwiczenia w leżeniu na plecach - masaż nóg, rąk, tułowia
- wkładanie do rak dziecka różnych przedmiotów
- próby rzutu przedmiotem, wypuszczanie go z ręki, toczenie go
- uderzanie dłonią o przybory (piłeczka, woreczek, bębenek)
- przedłużanie, rozciąganie ramienia - przysuwanie przedmiotów w leżeniu na plecach, brzuchu, bokiem
- ćwiczenia przeciw silnym napięciom stóp (masaż palców, śródstopia, pięt, zginanie, łaskotanie)
- ćwiczenia zwiększające ruchomość w stawach barkowych, biodrowych, kolanowych, łokciowych - zginanie aż do zaniku napięcia mięśniowego.
Terapia wspierająca
- manipulowanie przedmiotami
i tworzywami bezkształtnymi
- chwytanie, trzymanie, przekładanie przedmiotów
- przesypywanie fasoli, grochu
- uklepywanie masy solnej, gliny, plasteliny
Stymulacja słuchowa
rozwijanie percepcji
słuchowej poprzez
muzykoterapię
- reagowanie na źródło dźwięku
- ćwiczenia przy muzyce, słuchanie, rozpoznawanie dźwięków akustycznych (szelest, darcie gazety)
- bujanie dziecka i śpiewanie piosenki
- klaskanie rękoma dziecka
- zabawa w szukanie źródeł dźwięków
Stymulacja wzrokowa
- rozwijanie percepcji
wzrokowej poprzez
dostarczanie telereceptorom pojedynczych bodźców ostrych i jednoznacznych
- szukanie źródła światła
- skupianie wzroku na wybranym elemencie
- rozpoznawania znanych przedmiotów,
- układanie w szereg przedmiotów i ilustracji rękoma dziecka
- wodzenie wzrokiem za przedmiotem- zastosowanie w ćwiczeniach przedmiotów o zdecydowanych kolorach
- chowanie przedmiotów z szeregu, aby zauważyło ono zmianę
- wodzenie wzrokiem za źródłem światła latarki
Stymulacja węchowa
- rozpoznawanie różnych zapachów
- prezentowanie w bliskiej odległości jednego zapachu przez dłuższy czas z jednoczesnym nazywaniem go
Stymulacja smakowa
- rozpoznawanie różnych smaków
- próba podawania w bardzo małych ilościach substancji o różnym smaku z jednoczesnym nazywaniem substancji, którą podajemy
- trening odczuwania temperatury w okolicy warg i w jamie ustnej
Ramowy rozkład dnia pracy z dzieckiem
...
Toudulenna