tecum_2009.2.pdf

(3443 KB) Pobierz
Makieta 1
Wieczne Miasto
172259546.038.png 172259546.039.png 172259546.040.png 172259546.041.png 172259546.001.png 172259546.002.png 172259546.003.png 172259546.004.png 172259546.005.png 172259546.006.png
 
drki klstorne
Klasztor św. Scholastyki
i Sacro Speco w Subiaco (Italia)
Druga ksiga Dialogw św.
GrzegorzaWielkiegodonosi,żeśw.
Benedykt założył dwanaście klasz-
torw wzdłuż doliny Anio, w kt-
rych żyło po dwunastu mnichw.
Sam świty Benedykt wraz z kil-
komauczniamizamieszkiwałklasz-
tor po prawej stronie doliny.
W IX w. klasztory w Subiaco
kilkakrotniebyłynajeżdżaneinisz-
czoneprzezSaracenw.Odbudow
rozpoczłpapieżGrzegorzIV,ado-
koczyłjLeonV.Odbudowanemu
klasztorowi w 980 r. papież Bene-
dyktVIInadałpatronatśw.Schola-
styki. W tym czasie klasztor zyskał
też wielkie posiadłości feudalne
i rozcignł władz nad okolic.
XI i XII w. to czas wielkiej roz-
budowyopactwa.Okołoroku1090,
św. Palombo przenisł si z klasz-
toru do położonej wyżej Świtej
GrotySanctoSpecogdziekiedyś
swe życie mnisze rozpoczynał św.
Benedykt. Po św. Palombonie już
zawsze od dwch do czterech ere-
mitw mieszkało tam. O ich co-
dziennepotrzebytroszczylisibra-
cia z opactwa św. Scholastyki.
W czasach opata Romanusa
(XII/XIII w.) rozpoczło si już re-
gularne życie mnisze w Sacro
Speco. Zazwyczaj przebywało tam
dwunastu mnichw ze swym prze-
orem. Byli oni zależni od Opactwa
św. Scholastyki. W 1456 r. oba
klasztorySanctoSpecoiśw.Scho-
lastyki trafiły pod zarzd opatw
komendatariuszy, ktrzy byli wy-
znaczani przez papieży spośrd du-
chownych spoza wsplnoty.
W roku 1514 klasztory zostały
przyłczone do kongregacji kasy-
nejskiej. Od 1853 r. oba klasztory
zostały prawnie zjednoczone pod
władz jednego opata, jak to ma
miejsce do dziś.
Dopiero papież Benedykt XV
(1914-1922) znisł zarzd opatw
komendatariuszy. W roku 1872
opatPietroCasaretostworzyłnow
kongregacj sublacesk.
Struktura rodziny zakonnej
z Subiaco jest nieco rżna od
wszystkich innych wsplnot bene-
dyktyskich. Wynika to z faktu, że
tak naprawd tworz j dwa klasz-
tory. Sanktuarium Świtej Groty
(gdzieżyje3-4mnichw)iKlasztor
św. Scholastyki s dwoma oddziel-
nymi domami, ale tworz jedn
wsplnot.
Dlatego też mnisi z Subiaco na-
leż do dwch klasztorw. Przeby-
wanie w jednym czy w drugim
klasztorzezależywyłcznieodwoli
opata, ponieważ klasztory poł-
czone s nie tylko wizi jury-
dyczn, ale też zwykł wsplnot
życia.
Wsplnota Benedyktynw
w Subiacoliczy20braciwtym11
jest kapłanami. Dla wszystkich
przyjaciłiwszystkichosbzainte-
resowanychbraciawydajdwumie-
sicznik „Il Sacro Speco”.
[B RACIA B ENEDYKTYNI Z S UBIACO ]
172259546.007.png 172259546.008.png 172259546.009.png 172259546.010.png 172259546.011.png
3
T U znaczy
Podrż to dla każdego ważne wy-
darzenie. Tym bardziej jeśli jest ni
daleka pielgrzymka. Z tak bowiem
intencj grupa piciu Braci wsplnie
wybrała si do Rzymu. O czym mi-
dzy innymi przeczytamy w niniej-
szym numerze TECUM. Jak Braci
znam, to ich wewntrznym odnośni-
kiem na te dni był rozdział Reguły
św. Benedykta „O braciach, ktrzy
udaj si w drog”(RB 67), oraz za-
pewnienie Słowa Bożego: „ Ja bd
czuwał nad twoim wyjściem i powro-
tem (PS 121, 8)”. Czyż nie jest to ko-
lejne „z tob” Boga dla człowieka?
Z braterskim pozdrowieniem
o. Sławomir Badyna OSB, przeor
Chcesz do nas przyjecha?
Na rekolekcje przyjmujemy grupy
do 25 osb. Mog to by klasyczne re-
kolekcje z konferencjami, udziałem
w liturgii godzin, we Mszy świtej
oraz z mo żliwości sakramentu po-
kuty. Na indywidualne dni skupienia
zapraszamy przede wszystkim mło-
dzież msk i duchownych.
Pascha nowa i stara
10
Oblubieniec Pokj
12
Nasz Dom Gości wyposażony jest
w pokoje z łż kami pitrowymi.
Grupy przywoż prowiant i gotuj
posiłki we własnym zakresie. Jest też
możliwoś zatrudnienia kucharki.
Goście indywidualni mog stołowa
si w klasz torze. Wszyscy przy-
jeżdżajcy powinni zabra ze sob
własn bielizn pościelow (ewen-
tualnie śpiwr).
Tre Fontane
14
Światła Kościoła
17
Pobyt w klasztorze można ustali
telefonicznie bdź e-mailem.
Zdobywcy Imperium
20
Chcc regularnie otrzy mywa nasze
czasopismo, prosimy o przesanie
takiej informacji na adres redakcji.
24
Świty Anzelm z Canterbury
www.benedyktyni.nysa.com.pl
Adres redakcji:
Klasztor Benedyktynw
Biskupw 72-73
48-355 BURGRABICE
Telefon : 077 439 82 06 w godz. 7-12 i 15-17
E-mail : benedyktyni@nysa.com.pl
Konto : Dom akonny Benedyktynw
Nr konta : 89 1050 1490 1000 0005 0296 9462
Tecum2 (IV) / 2009
172259546.012.png 172259546.013.png 172259546.014.png 172259546.015.png 172259546.016.png 172259546.017.png 172259546.018.png 172259546.019.png 172259546.020.png 172259546.021.png
 
4
ROZMAITOŚCI
silva rerum
Relacja z linii frontu
wzruszenie. W pomieszczeniach piw-
nicznych, obok nowej kaplicy po-
wstaje kotłownia i magazyn na
drewno. Ale żeby można tam było si
tam spokojnie porusza nie uderzajc
głow o futryn drzwi, trzeba było
obniży posadzki. Ściany wszystkich
pomieszcze naznaczone bruzdami,
ktrymi pjd rurki doprowadzajce
wod do kaloryferw. Prawdziwy
front robt.
Niestety, jak na każdym froncie,
tak i u nas s ofiary - to nasi goście,
ktrym musieliśmy odwoła plano-
wany pobyt w naszym klasztorze.
Jeszcze raz wszystkich serdecznie
przepraszamy i dzikujemy za Wasz
wyrozumiałoś dla nas. Ufamy, że b-
dziecie zadowoleni z przeprowadzo-
nych prac. Wszak rozgrzewa Was
bdzie już nie tylko ciepła, rodzinna
atmosfera naszej wsplnoty, ale
i nowe kaloryfery.
Na szczście jedyn lini frontu,
jaka przebiega przez nasz klasztor, jest
linia frontu robt w Domu Gości. Ale
jak na razie front si umacnia i nie
wida jeszcze bliskiego koca działa.
Doszła nowa ekipa, pracownicy
umacniaj si na swych pozycjach
i zdobywaj dla siebie coraz to nowe
terytoria.
W ostatnim numerze Tecum pisa-
liśmy już o podjtych przez nas pra-
cach: remont pokoi na parterze
i urzdzenie kaplicy w piwnicach. Ale
bałagan jest w całym domu. Gdy zbo-
czyliśmy zobaczyliśmy dom w takim
stanie, zaczliśmy si zastanawia czy
nie jest to dobry moment na założenie
centralnego ogrzewania. Temat ten
już nie jeden raz pojawiał si w na-
szych planach budowlanych. Po osza-
cowaniu kosztw i naszych moż-
liwości, po wielu pertraktacjach i po-
szukiwaniach (jaki rodzaj ogrzewania,
kto miałby to robi) padł wreszcie
rozkaz ostateczny: Robimy!
Prace objły wic już cały dom
no, tylko poddasze trzyma si nie-
[ BR . M ATEUSZ ]
Samuraj - sługa Pana
Marii Luizy Merkert, nadało tej uro-
czystości szczeglny wymiar. To
właśnie ow błogosławion Ślsk Sa-
marytank, ktra służyła Chrystusowi
w ubogich i chorych, dał ks. Arcybis-
kup nowowyświconym diakonom za
wzr służby.
Ale br. Krzysztof miał już w sercu
także inny wzr, ktry odkrył dla sie-
bie w czasie rekolekcji przed świce-
niami w Rudach Raciborskich. Kiedy
modlił si w kaplicy i pytał Pana, co
to znaczy by diakonem, wwczas
przypomniało mu si, że słowo sa-
muraj w pierwszym rzdzie oznacza
sług, a dopiero potem wojownika.
„Oto bd Bożym samurajem sług
Pana i Jego wojownikiem. Bd prze-
pasany stuł, jak szarf, a moim
orżem bdzie wedle słw św.
Pawła miecz Słowa Bożego“.
I tak rozpoczł z wielk moc
pierwszy tydzie swej służby diako-
skiej. Nie tylko pomagał przy ołtarzu
i czytał Ewangeli, ale pełnił dyżur
tygodniowego kaznodziei w czasie
Mszy św. w naszym klasztorze.
[ BR . M ATEUSZ ]
Poemat o. Sławomira odczytany
w czasie przyjcia po ślubach wieczy-
stych br. Krzysztofa nieco demasko-
wał tajniki duszy naszego nowego
profesa. Japosk m dusz, teraz
wmniszprzekumusz właśnie to
zdanie owego poematu przypomniało
mi si, kiedy br. Krzysztof z ambony
opowiadał nam, jak to został samura-
jem
Dnia 9 V 2009 w nyskiej katedrze
podczas uroczystej Mszy św. ks. Ar-
cybiskup Alfons Nossol wyświcił
dziesiciu nowych diakonw klery-
kw opolskiego seminarium. Wśrd
nich był także i nasz br. Krzysztof
co Arcybiskup kilkukrotnie zaznaczył
podczas liturgii, wyrażajc radoś z tej
wspłpracy diecezjalno-zakonnej.
Udzielenie świce w nyskiej Ka-
tedrze, w ktrej znajduje si grb bł.
Tecum2 (IV) / 2009
172259546.022.png 172259546.023.png 172259546.024.png 172259546.025.png 172259546.026.png
 
5
silva rerum
ROZMAITOŚCI
Pielgrzymka do Rzymu i
łaska pocztkw
si na Monte Cassino i tam ostatecz-
nie zredagował nasz Reguł. I znw
szczeglne doświadczenie łaski po-
cztkw. Wikszoś z braci mwiła,
że właśnie ten moment, kiedy mogli
przez dłuższy czas by, modli si w
Świtej Grocie, był jednym z naj-
ważniejszych momentw całej piel-
grzymki.
Tymczasem ja, pozostajc z o. Lud-
wikiem i o. Sławomirem w klasztorze,
mogłem też w pewien sposb uczest-
niczy w tej samej łasce łasce po-
cztkw. Całe gospodarstwo domowe
na naszej głowie. Pranie, gotowanie,
sprztanie, owce, kury, pszczoły,
ogrd do tego jeszcze telefony i goś-
cie, ktrych w tym tygodniu nie bra-
kowało. Tak musiało by myślałem
sobie nas samym pocztku tu w Bis-
kupowie, kiedy o. Ludwik był tu
tylko z dwjk braci.
Pracy wiele, ale okazało si jednak
że na wszystko si znajdował czas
i siły. Zazwyczaj nadmiar obo-
wizkw powoduje moje rozdrażnie-
nie, a teraz miałem pokj w sercu
i ducha służby. To wszystko nie po-
chodziło ode mnie, ale było wielk
łask łask pocztkw.
Poprzez posług spowiednicz
o. Jakuba, jak i o. Ludwika, i o. Sławo-
mira w opactwie św. Pawła za Mu-
rami, nasza wiź z Rzymem w tym
świtym roku pawłowym okazała si
szczeglna. To właśnie dziki temu
możliwe było zorganizowanie brater-
skiej pielgrzymki do grobu św. Pawła.
25 kwietnia pitka braci: Damian, Ju-
styn, Marcin, Krzysztof i Rafał, wyru-
szyła na tygodniow wypraw do
Italii. Oczywiście w Rzymie przywitał
ich i służył za przewodnika nasz
o. Jakub.
Grb św. Piotra, miejsce ścicia
św. Pawła w Tre Fontane i jego grb
w Bazylice za Murami, stare kościoły
z samego pocztku chrześcijastwa,
katakumby, arena Koloseum, na kt-
rej ginli pierwsi mczennicy to
wszystko sprawiało, że niemalże
można było „dotkn” pocztkw na-
szej religii.
Była też wyprawa do Subiaco i na
Monte Cassino miejsc szczeglnych
dla nas benedyktynw. To właśnie w
Subiaco św. Benedykt założył pierw-
szy swj klasztor. Potem zaś przenisł
[ BR . M ATEUSZ ]
Jak mi przyszło by
ołnierzem
a i z niego samego czego był zu-
pełnie nieświadom prbowano zro-
bi tajnego wspłpracownika.
Tego nie można tak zostawi.
powiedział o. Ludwik Trzeba te wy-
darzenia ukaza w ich prawdziwym
świetle, Bożym świetle.
To był zasadniczy impuls do po-
wstania ksiżki Jak mi przyszło by
żołnierzem. Ojciec Ludwik nie chce
szuka „obiektywnej prawdy histo-
rycznej”. Pisze o swych przeżyciach,
o osobach, wydarzeniach starajc si
przede wszystkim ukaza pikno i po-
tg Bożego zwycistwa.
Ksiżka ta miała sw burzliw
„przedwydawnicz” histori. Przez
moment wydawało si nawet, że nie
uda si jej wyda. Wiele osb j czy-
tało, wiele poprawiało, podpowia-
dało swe uwagi. Ostatecznie na
przełomie maja i czerwca ksiżka
opuściła warszawsk drukarni sistr
Loretanek.
Można j naby w naszym klaszto-
rze lub zamwi przez Internet piszc
na adres: benedyktyni@nysa.com.pl
[ BR . M ATEUSZ ]
Wszyscy pamitamy, jak wielk
burz w Kościele polskim wywołało
odtajnianie akt SB. Okazało si, jak
wielu ludzi było skrzywdzonych
przez tajnych agentw ludzi Koś-
cioła. Jednocześnie wielu ksiży i za-
konnikw cierpiało, straciło dobre
imi z powodu niesłusznych oskarże
o wspłprac z reżimem.
Sam jestem za młody by by bez-
pośrednio uwikłany w te sprawy. Jed-
nak mogłem z bliska zobaczy, na
twarzy mego wspłbrata o. Ludwika
cał palet emocji, od wielkiego
wzburzenia do głbokiego blu, jakie
te wydarzenia w nim, jak i z pewnoś-
ci w wielu innych, wywołały. Do-
wiedział si bowiem, że jeden z jego
dawnych wspłbraci był agentem SB,
Tecum2 (IV) / 2009
172259546.027.png 172259546.028.png 172259546.029.png 172259546.030.png 172259546.031.png 172259546.032.png 172259546.033.png 172259546.034.png 172259546.035.png 172259546.036.png 172259546.037.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin