strategia_turystyka_powiat_gniezno.doc

(366 KB) Pobierz
Produkt turystyczny należy traktować analogicznie do każdego produktu dostępnego na rynku towarów i usług



Strategia rozwoju turystyki dla Powiatu Gnieźnieńskiego z ujęciem produktów turystycznych

 

Spotkanie Rady Programowej

2/ 2007

 

 

 


 

Diagnoza w zakresie atrakcji turystycznych i istniejących produktów turystycznych

 

Atrakcja turystyczna

Atrakcją turystyczną można nazwać każdą materialne lub niematerialne propozycję skierowaną do turystów odwiedzających dany region, która może ich potencjalnie zainteresować ze względu na domniemaną możliwość spełnienia ich pragnień i oczekiwań.

Oznacza to więc, że atrakcja turystyczna musi przede wszystkim zainteresować odbiorców, do których jest skierowana.

Produkt turystyczny

Produkt turystyczny można określić najkrócej jako pakiet materialnych i niematerialnych składników umożliwiających realizację celu wyjazdu turystycznego. Celem zaś wyjazdu turystycznego jest spełnienie potrzeb turysty. Według Rico–Scherriba turysta w czasie podróży (od najważniejszej) ma następujące potrzeby: zmiana środowiska życia codziennego, przejazd, zakwaterowanie, jedzenie i picie, niezbędne walory turystyczne, regeneracja i wzbogacenie sił fizycznych i psychicznych, marzenia, przeżycia.


Produkt turystyczny należy traktować analogicznie do każdego innego produktu dostępnego na rynku towarów i usług. Rządzą nim te same prawa rynku. Znamienne jednak jest to, że produkt jest jednym z bardziej skomplikowanych i interdyscyplinarnych spośród wszystkich dostępnych na rynku.

 

Przy określaniu z jakimi produktami turystycznymi mamy do czynienia analizując Powiat Gnieźnieński, należy wskazać w jakiej fazie cyklu życia obecnie się on  znajduje (cykl życia produktu liczy się od wprowadzenia go na rynek do wycofania z rynku). Może wyróżnić cztery fazy życia produktu:


Faza I: Wprowadzenie produktu na rynek

Faza II: Wzrost sprzedaży produktu

Faza III: Dojrzałość i nasycenie rynku produktem,

Faza IV: Spadek sprzedaży produktu.


Tworząc lub rozważając tworzenie nowych produktów, koniecznie należy wziąć pod uwagę czynniki wpływające na jego cykl życia:

·         Rodzaj produktu,

·         Możliwość różnicowania i modyfikacji produktu,

·         Wpływ koniunktury (np. moda, nowe, rozwijające się potrzeby klientów),

·         Rodzaj potrzeb i tempo zmian, które wpływają na zapotrzebowanie na dany produkt,

·         Postęp techniczny,

·         Struktura podmiotów na rynku,

W zależności od fazy życia produktu powinno się przyjąć różne instrumenty marketingu (tzn. marketing  mix – 4p: produkt/ usługi; cena; dystrybucja; promocja).

 

Instrumenty

Faza cyklu życia

I

II

III

IV

Cena

Wysoka

Relatywność wysoka

Relatywność niska

Niska

Dystrybucja

Selektywna

Intensywna

Intensywna

Selektywnie lub wyłączone,

Promocja

Reklama, PR, charakter, wyprzedajemy

Reklama, sprzedaż osobista

Sprzedaż osobista, promocje sprzedaży

Promocje sprzedaży.

 

W przypadku tworzenia nowych produktów turystycznych należałoby dążyć do tego aby jak najdłużej trwałe III Faza życia produktu.

 

Ponadto należy w sposób ciągły monitorować zapotrzebowanie na poszczególne produkty oraz wprowadzać określone działania dostosowujące (do wymagań rynku).

Dzięki takiemu działaniu tworząc różne produkty turystyczne w oparciu istniejące i tworzone atrakcje (turystyczne) można kilkakrotnie skłonić klienta (turystę, biznesmena, ucznia) do odwiedzenia powiatu gnieźnieńskiego (kolejna wizyta).

Należy zwrócić także uwagę nie tylko na zaspokajanie bieżących potrzeb turystów, ale także na kreowanie określonych potrzeb i pragnień (wywoływanie mody, budowanie atmosfery miejsca).

Ważne jest aby w tworząc nowe produkty skupiać się przede wszystkim na zaspokojeniu potrzeb. Sprawa spójności (np. pod względem historycznym) powinna być więc podporządkowana zaspokojeniu potrzeb określonych grup turystów.

Doskonałym przykładem jest park dinozaurów, który jako produkt, dla najmłodszych dzieci, sam w sobie byłby mało atrakcyjny. Połączenie go z doskonale wyposażonym placem zabaw, który wyposażono w elementy prehistoryczne, pozwala znacząco przedłużyć pobyt dzieci oraz zwiększyć wpływy z gastronomii.

 

Biorąc pod uwagę, że tak naprawdę samorząd lokalny nie prowadzi sprzedaży produktów turystycznych a tylko inspiruje ich powstawanie oraz prowadzi ewentualną ich promocję, należy tworzyć takie produkty (turystyczne), które można wpisać w działalność podmiotów przemysłu turystycznego:

·         agencje turystyczne,

·         tur operatorzy,

·         operatorzy w miejscu docelowym, obsługujący turystykę przyjazdową,

·         organizatorzy wycieczek autokarowych,

·         niekomercyjni organizatorzy wyjazdów,

·         agencje obsługujące wyjazdy motywacyjne,

·         organizatorzy konferencji i wyjazdów integracyjnych dla firm.

 

Ponadto koniecznie należy określić grupy docelowe. Jedna atrakcja turystyczna może być wykorzystana do budowania różnych produktów przeznaczonych dla odmiennych grup odbiorców.

Będą przypadki, kiedy dana atrakcja będzie miała wpływ dominujący na zakup określonego produktu turystycznego, będą jednak także takie sytuacje, że będzie ona tylko uzupełnieniem i będzie stanowiła bodziec dodatkowy.

 

Analizując produkty turystyczne, które są obecnie dostępne na rynku oraz tworząc zupełnie nowe, należy pamiętać o tym, że działania promocyjne towarzyszące wprowadzeniu na rynek nowego produktu turystycznego (podobnie jak w przypadku każdego innego produktu) powinny być bardziej intensywne niż promocja produktów zwanych już klientom (turystom, biurom podróży itp.)

Według specjalistów z branży turystycznej najbardziej skuteczne instrumenty promocji to : reklama, public relations, targi, publikacje.

 

Szczególnie trudne i długotrwałe jest budowanie PR (działania zmierzające do osiągnięcia jak najlepszych relacji samorządów i społeczności lokalnej z klientami – turystami).

Turyści wybierają częściej miejsca magiczne (przynajmniej w ich odczuciach), które dzięki działaniom w zakresie PR cieszą się taką właśnie opinią.

 

Jest to o tyle istotne, że pozytywny odbiór przygotowuje grunt pod efektywne działania marketingowe w przyszłości.

Innymi słowy łatwiej jest promować istniejące i nowe produkty turystyczne, związane z miejsce, które budzi magię, pożądanie (Paryż, Kraków, Wenecja, itp.).

 

Budując odpowiedni wizerunek miejsca należy starać się związać z klientami, budując z nimi trwałe więzi. Może się to odbywać np. poprzez wysyłanie newslettera, życzeń świątecznych, urodzinowych itp. Koniecznie wcześniej, w sposób możliwie najbardziej przyjazny należy pozyskać dane kontaktowe.

Konieczne jest również budowanie pozytywnego wizerunku miejsca w mediach ogólnopolskich oraz w internecie (zarówno na portalach polskojęzycznych, jak i przynajmniej angielskojęzycznych).

Długoterminowe działania PR dają lepsze rezultaty niż nawet najbardziej spektakularne, kosztowne, nieskoordynowane, pojedyncze działania marketingowe. 

 

Tworząc nowe produkty, wykorzystujące istniejące atrakcje turystyczne oraz kreując nowe atrakcje turystyczne, w celu modyfikowania istniejących i tworzenia nowych produktów turystycznych, należy wziąć pod uwagę czynniki wpływające na zwiększanie się ruchu turystycznego (rozwój turystyki jako dziedziny gospodarki). Możemy wyróżnić najważniejsze czynniki wpływające na rozwój turystyki (ruchu turystycznego):

·         wzrostem stopy życiowej, a tym samym funduszy do swobodnej dyspozycji,

·         relatywny spadek cen i stałe doskonalenie komunikacji,

·         rozwój systemu świadczeń socjalnych i wzrost średniej długości życia,

·         rozkwit międzynarodowych stosunków politycznych, społecznych i gospodarczych,

·         postępujące na świecie procesy integracji politycznej i gospodarczej,

·         globalizacja rynku turystycznego.

 

Budując produkty turystyczne trzeba uwzględnić:

·         złożony charakter produktu,

·         silne oddziaływanie nieekonomicznych zmiennych popytu,

·         znaczna wrażliwość koniunkturalna,

·         długość okresów nieaktywności lub półaktywności konsumentów i sprzedawców,

·         szczególne zasady zarządzania przedsiębiorstwem wynikające z konieczności uwzględnienia relacji stałych i zmiennych kosztów, determinowanych przez sezonowość ruchu turystycznego.

 

Turyści wybierając określone miejsca w celu spędzenia czasu wolnego (lub np. w celu regeneracji sił) kierują się różnymi potrzebami.

Według Rico–Scherriba turysta w czasie podróży (od najważniejszej) ma następujące potrzeby:

·         zmiana środowiska życia codziennego,

·         przejazd, zakwaterowanie, jedzenie i picie,

·         niezbędne walory turystyczne,

·         regeneracja i wzbogacenie sił fizycznych i psychicznych,

·         marzenia, przeżycia.

Przygotowując plan rozwoju turystyki i produktów turystycznych należy skupić się na:

·         usługach transportowych,

·         usługach hotelarskich,

·         usługach gastronomicznych,

·         usługach informatycznych,

·         usługach wypoczynkowych i kultury fizycznej,

·         usługach infrastruktury lokalnej,

·         usługach handlowych,

·         usługach bankowych.

 

Przy tworzeniu produktu turystycznego pod uwagę wziąć trzeba następujące elementy:

·         atrakcje i środowisko miejsca docelowego: atrakcje naturalne, np. krajobraz który będzie przyciągał ludzi,

·         klimat może być elementem przyciągającym,

·         czystość środowiska,

·         zabytki,

·         centra handlowe,

·         centra naukowe,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin