KASZTANY
Uczestnicy stoją w kole w rozsypce lub siedzą na krzesłach. W takt muzyki na 2/4 wykonują
ruchy i gesty pokazywane przez prowadzącego.
Rytmicznie machamy rękami nad głową raz w prawo, raz w lewo – naśladując gałęzie kasztanowca wyginające się na wietrze. (1 – 8)
Kolistymi ruchami, płasko ułożonymi przed sobą dłońmi, zaczynając od poziomu oczu w dół – naśladujemy liście kasztanowca opadające powoli na ziemię. (9 – 14)
Następnie wykonujemy dwa klaśnięcia w dłonie tuż nad podłogą obrazując spadające z drzew kasztany, które spadając na ziemię pękają. (15 –16)
(17 –24) powtarzamy (9 – 16)
(25 – 32) chodząc wśród liści, które spadły z drzew, rytmicznie i jednocześnie wykonujemy wymach jedną nogą i gest obu rąk naśladujący podrzucanie liści z ziemi w górę – to samo wykonujemy drugą nogą.
Ustawienie: W rozsypce lub na siedząco
Tekst: Pada deszczyk, pada deszczyk
Wieje, wieje wiatr
Pada deszczyk, pada deszczyk
Błyskawica , grzmot
Błyskawica, grzmot
A na niebie kolorowa tęcza
Taniec:
v gest spadania deszczu na głowę (obiema rękami) / powtarzamy 2 razy/
v gesty naśladujące wiejący wiatr poruszający gałęziami drzew: w prawo – w lewo – w prawo – w lewo
v powtarzamy część I
v błyskawica – klaśnięcie w dłonie
v grzmot – tupnięcie nogą w podłogę
v powtórzenie /błyskawica, grzmot/
v tęcza – zatoczenie kręgu rękami nad głową
Spacer, deszcz, burza
Troje wybranych dzieci akompaniuje pozostałym kolegom do zabawy ruchowej. Jedno gra miarowo na bębenku „do chodzenia“ – dzieci przy tym akompaniamencie spacerują w różne strony.
Druga gra „do biegania“ na trójkącie. Oznacza to, że pada deszcz, wszyscy biegną z „parasolami” –z ręką uniesioną w górę.
Trzecia trzyma metalowe talerze i od czasu do czasu uderza jednym o drugi – dzieci chowają się pod ścianami, bo „nadciąga burza“.
Trójka grających dzieci obserwuje się nawzajem, zmiany instrumentów nie mogą następować po sobie zbyt szybko.
Zabawa „Deszcz”.
Dwoje dzieci stoi w różnych miejscach sali z otwartymi, wysoko podniesionymi parasolami. Pozostałe dzieci poruszają się zgodnie z charakterem muzyki. Gdy usłyszą „deszcz”, przykucają wokół dzieci z parasolami, dzieci trzymające parasole również ostrożnie przykucają. Nauczyciel sprawdza czy wszystkie dzieci się schowały. Dzieci, które za bardzo wystają spod parasola mokną, nauczyciel ruchem palców na ich plecach naśladuje krople deszczu.
. Ćwiczenie dużych grup mięśni „Jabłuszko”.
Dzieci szukają jabłek w sadzie. Wspięcie na palcach, ręce wzniesione w górę –próbują
zerwać jabłko z wysokiej gałęzi. Odpoczynek –przysiad, ręce obejmują kolana, głowa
nisko opuszczona.
4. Zabawa z elementem czworakowania „Gruszki w trawie”.
Dzieci czworakują po sali szukając w trawie gruszek. Na sygnał wstają, prostują się,
podnoszą rękę w górę pokazując znalezioną gruszkę.
Wszyscy są, witam Was
Zaczynamy już czas!
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy”
ewelinaskwira88